Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter 7, juli 2024 er det krav til "svart boks" i biler som blir typegodkjent fra den datoen.

Startet av Mobileum, lørdag 02. mars 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

i3/RSiV

Det er viktig å lese alt. Det står at den registrerer data en kort tid etter ulykken, slik jeg leser denne så LAGRER den da ca 10 sek etter ulykken. Og til slutt står det at de registrerte dataene er en støtte ved analysen av hvordan kjøretøysystemene oppførte seg kort FØR, UNDER og ETTER ulykken.


EDR-en registrerer for eksempel følgende informasjon i en kort tidsperiode etter ulykken (ca. 10 s):

Funksjonen av visse bilsystemer.
Setebeltestatus for fører og passasjerer foran.
Betjening av bremse- og gasspedal.
Bilens hastighet på ulykkestidspunktet.
De registrerte dataene er en støtte ved analysen av hvordan kjøretøysystemene oppførte seg kort før, under og etter ulykken.

submarine

Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 12:32De aller fleste biler har logger idag. Problemet er å få avklart hvem som eier dataene. Her er det opptil flere interessenter slik som eier, politi, forsikringsselskap, og bilprodusent. Vet ikke hvordan dette løses i dag, men bilprodusentene har iallfall vært veldig restriktive med å slippe dem. Noen som vet?

Tesla har hatt EDR tilgjengelig i alle biler siden ca. 2015.  I starten kun tilgjengelig for politimyndigheter og eier.

Siden 2020(?) kan alle laste ned EDR-data fra bilen via Tesla EDR Retrieval Program som kan lastes ned fra denne siden: https://edr.tesla.com/

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

THE

Sitat fra: RJK på søndag 03. mars 2024, klokken 10:50
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 10:24Er det egentlig det offentlige som skal investere dyrt for at bilene skal forholde seg til trafikkreglene? Fartsdumper er billige, men det holder vel med de vi har. Jeg tror den teknologien vi har idag med skiltlesing er bra, men de må bruke litt mere penger (og vilje) for å få det til å virke mye bedre. Og da er vel et krav fra myndighetene veien å gå. Lik det, eller ikke...

Att: Administrator: Ber om at denne blir flyttet til "Elbiler i samfunnet".
Er det bare for fartsgrensene, så er det kanskje litt voldsomt. Men om veiene skal bli klar for 100 % autonom kjøring i fremtiden, så er nok et slikt system med utvidede funksjoner, sannsynligvis tvingende nødvendig.

Det er alt fra rapportering av fartsgrenser, hvor vien faktisk går, fartsretning og om den er fysisk adskilt fra motgående trafikk (kan være midlertidig endret pga vedlikehold), glatte partier i veibanen, veiarbeid, veisperringen og blokkeringer, ras og steinsprang eller fare for dette, dyr eller mennesker i veibanen, flom og overvann, og varsling om utrykningskjøretøy som nærmer seg enten det er i motsatt retning eller samme retning som er i ferd med å ta deg igjen.

Bilene må samarbeide, ikke bare kjøre 100 % på egne systemer om samspillet skal fungere så nært perfekt som mulig. Og da er det viktig at man har et standardisert system som eies og kontrolleres av en så uhildet part som mulig. Også for å sikre seg mot at hacking av en bilprodusent skal kunne sette all trafikk for fare.

Dette har noen selvsagt tenkt på, og det er også standardiseringsarbeid på gang. Første gang jeg involvert i C-ITS i jobbsammenheng er vel for ca. 10 år siden. https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/avsluttede-programmer-og-prosjekter/smartere-vegtrafikk-med-its/samvirkende-its/

Noe av problemet er jo at standardiseringen på dette området må være universell for at det skal fungere. Foreløpig er det for mange kokker og for mye søl, dvs. for mange nasjonale, regionale og internasjonale standardiseringsorgan, bilprodusenter, myndigheter osv. som ikke blir enige om hva som skal standardiseres, og hvordan det skal implementeres, og ikke minst hvilke standarder som skal velges. Samme utfordring vil nok blir gjeldende for automatisering av kjøring, noe som jeg har minimal tro på at jeg får oppleve i mine resterende potensielt +-30 år som sjåfør.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elmo

Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 12:01Men er også ganske sikker på at dette ordnes med software til eksisterende HW. Om software blir tilgjengelig for gamle biler blir bare gjetting. Kravet gjelder jo bare for biler registrert etter 7. juli 2024.
Slike nye krav trer ikke i kraft for nye biler registrert etter datoen,
men for nye bilmodeller som typegodkjennes etter datoen.

Når det er sagt så er faktisk datoen i høringsnotet mye tidligere (men det er vel blitt forsinket, som alt innen EU?). 
Sitat fra: høringenKravene om EDR i forordning (EU) 2022/545 gjelder i første omgang for kjøretøy i klasse
M1 og N1, og forordningen kom til anvendelse fra 6. juli 2022 for nye typegodkjenninger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mobileum

Det har du selvsagt rett i. Men hvor store endringer må til på en eksisterende bilmodell før det kreves ny typegodkjenning, og hva ligger det egentlig i ordet "ny bilmodell"? Er navnebytte nok?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Dette er jo helt greit og positivt så lenge det har samme funksjon som «Black box» i fly ol.

Problemet er når dem skal gripe inn og senke farten aktivt (nevnt i første post i tråden).  Da er det feilkilder og spesialtilfeller som det er vanskelig/umulig å holde rede på. Det er bare å se hvor store utfordringer selvkjøringssytemer har i dag med all den energi og utvikling mange selskaper legger i dette uten å være i nærheten av å komme i mål World wide.

hanche

Skrekkscenarioet er vel noe ala dette: Du kjører på motorvei, fartsgrense 110. Så er det en liten sidevei rett ved siden av, fartsgrense 40. Bilen ser 40-skiltet og bråbremser. Så blir du påkjørt bakfra.

Noe slikt som dette skal ha skjedd, om ikke så ekstremt og kanskje uten påkjørselen bakfra. (Men jeg har ikke noen referanse for hånden.) Farlig kan det bli, okke som.

Mer irriterende, om ikke så farlig, er når bilen ikke ser skiltet som opphever eller øker fartsgrensen. Det er jo veldig ofte at fartsgrensen settes ned til 50 eller lavere pga veiarbeid, og så mangler skiltet som opphever den fartsgrensen. Eller du kjører ut av tettbygd strøk og 80-skiltet er uleselig på grunn av snø og is. Da bør føreren kunne overstyre bilen, i det minste.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. mars 2024, klokken 09:27Fra 7. juli i år trer nye regler for sikkerhetsutstyr i bilene i kraft. Blant annet må alle nye biler som selges ha en svart boks som registrerer alt som skjer i bilen rett før en ulykke - inkludert hastighet, bruk av blinklys og bremser.

Bilene må også ha intelligent hastighetskontroll, som leser fartsgrensen og varsler føreren dersom han eller hun overskrider denne. Utstyret kan også senke hastigheten automatisk til riktig fart.

I tillegg får alle nye biler et såkalt nødbremselys, som begynner å blinke når du bremser kraftig. En ryggeassistent, som oppdager og varsler føreren om hindringer under rygging, blir også påbudt. Flere biler vil i tillegg komme med en automatisk nødbrems under rygging.

Kilde: Din Side


Enda en grunn til å beholde min gamle bil! Begrepet "Storebror ser deg" blir mer og mer uskyldig i forhold til den virkeligheten vi stadig ser mer av.

Tør ikke tenke på om Trump blir president og kan enkelt plukke ut sine fiender for deretter å henrette dem! Han påstår jo at det er innenfor loven å be om noen i hans tjeneste å ta livet av en politisk motstander (Make America Great Again)!

Vaduz

Jeg er ikke helt sikker på om det er republikanerne/trymp som er mest ivrig på overvåkning og regulering av individer, men jeg kan ta feil.

Helt greit med en «black box» slik jeg ser det, men er ikke noe fan av at bilen selv skal regulere farten. Det funker stort sett dårlig på alle biler jeg har prøvd og det føles unødvendig overformyndende.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vaduz på fredag 08. mars 2024, klokken 18:17Jeg er ikke helt sikker på om det er republikanerne/trymp som er mest ivrig på overvåkning og regulering av individer, men jeg kan ta feil.

Helt greit med en «black box» slik jeg ser det, men er ikke noe fan av at bilen selv skal regulere farten. Det funker stort sett dårlig på alle biler jeg har prøvd og det føles unødvendig overformyndende.

Trump har verken politikk og prinsipper unntatt ett. Jeg gjør konsekvent det som tjener meg

Det gamle republikanske partiets politikk er begravd og glemt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA