Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?

Startet av RMM, mandag 04. mars 2024, klokken 19:34

« forrige - neste »

RMM

#15
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 04. mars 2024, klokken 22:27Hvorfor vurderer du ikke polestar 2?
....

Jeg fant meg ikke til rette i den. Synes også den var stivere og mer støy enn i BMWen.

RMM

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:22Når det gjelder telefonnøkkel så har vel i4 også det (digital key med bruke av Apple Wallet)?

BMW har, som jeg ser som store fordeler:
- Automatisk, adaptiv regenerering.
- Head Up Display
- Suverent 360-kamera med overlay fra parkeringssensorene
- Parkeringsassistent
- Sømløs utgave av "autopilot"
- Innsvingbart hengerfeste

Ja, den har telefonnøkkel, men du må ta telefonen mot dørhåntaket, og så legge den i den trådløse laderen for å starte bilen. Litt tungvint, altså.

Ellers er jeg enig i at BMWen har mange fordeler som Teslaen ikke har.

RMM

#17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. mars 2024, klokken 13:41Jeg mener at prosentvis verditap ikke er så viktig. Jeg mener tap i kroner er det som betyr noe.

Dersom en Model 3 til 430.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 215.000.
Dersom en i4 M50  til 630.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 315.000.

....så da har du tapt 100.000 mer på dyrere bil dersom prosentvis tap er likt...sånn i tillegg til finanskostnader.

Helt enig i at faktisk tap i kroner er viktig. Derfor lurer jeg på om dere på bruktmarkedet har sett noen tendenser til at Model 3 RWD prosentmessig har større verditap enn man ville forvente av en BMW med AWD? Det ville jo kunne bidra til at det reelle tapet ble noe mindre enn 100 000,-.

Ser på teslastats.no at det er kun 16% av alle Model 3 i Norge som er RWD. En som skal kjøpe bruktbil om 5 år, vil kanskje tenke at prishoppet fra en brukt RWD til en brukt AWD er så lite, at RWDen derfor må selges vesentlig billigere for å i det hele tatt bli solgt. Eller tenker jeg feil? Blir vel svært mange Teslaer, både Model 3 og Y på bruktmarkedet i årene som kommer, så kjøperne har nok å velge i.

Edit: Er jo faktisk bare 5,5% på av alle de 52 000 Model Y som er RWD. Virker ikke som Tesla RWD er spesielt populært?

RMM

Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:37...
Når det gjelder bil anbefales selvfølgelig Bmw, ett flott alternativ som bør prøves er Ford Mach E, helst GT. Husk å slå av styre assistanse når du kjører denne for best opplevelse. Prøv også Enyaq RS, evnt L&K med adaptive dempere.

Skal få prøvd en Ford Mach E. Men liker best å sitte "lavt" som i sedan/stasjonsvogn.

BubbaJoFet

Sitat fra: RMM på tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:41
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 04. mars 2024, klokken 22:27Hvorfor vurderer du ikke polestar 2?
....

Jeg fant meg ikke til rette i den. Synes også den var stivere og mer støy enn i BMWen.
Det er jeg enig i, men synes den er ett knepp mer vennlig i bruk enn model 3. Personlig hadde jeg tatt i4, men en brukt supercharged, det dukker opp 2022/23 jevnlig til rundt 600k med litt km kjørt. Da får du varme i baksetene og «bedre» forseter, soltak og dashcam mm (usikker på om drive record er del av fully charged).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RMM på tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. mars 2024, klokken 13:41Jeg mener at prosentvis verditap ikke er så viktig. Jeg mener tap i kroner er det som betyr noe.

Dersom en Model 3 til 430.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 215.000.
Dersom en i4 M50  til 630.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 315.000.

....så da har du tapt 100.000 mer på dyrere bil dersom prosentvis tap er likt...sånn i tillegg til finanskostnader.

Helt enig i at faktisk tap i kroner er viktig. Derfor lurer jeg på om dere på bruktmarkedet har sett noen tendenser til at Model 3 RWD prosentmessig har større verditap enn man ville forvente av en BMW med AWD? Det ville jo kunne bidra til at det reelle tapet ble noe mindre enn 100 000,-.

Ser på teslastats.no at det er kun 16% av alle Model 3 i Norge som er RWD. En som skal kjøpe bruktbil om 5 år, vil kanskje tenke at prishoppet fra en brukt RWD til en brukt AWD er så lite, at RWDen derfor må selges vesentlig billigere for å i det hele tatt bli solgt. Eller tenker jeg feil? Blir vel svært mange Teslaer, både Model 3 og Y på bruktmarkedet i årene som kommer, så kjøperne har nok å velge i.

Edit: Er jo faktisk bare 5,5% på av alle de 52 000 Model Y som er RWD. Virker ikke som Tesla RWD er spesielt populært?

Det har ikke hele tiden vært tilgjengelig RWD på Model Y eller 3. Prisforskjellen mellom AWD og RWD har ofte vært mindre enn nå, så da har folk ofte gått for AWD, som har hatt større batteri, og av og til litt bedre utstyr (lydanlegg, baksetevarme?). Så siden forskjellen er stor nå tror jeg RWD kan være lurt.

Ettersom det er solgt så få RWD så tror jeg ikke det er ulempe på bruktmarkedet om noen år. Vil alltid være en del som bare vil ha den billigste Model 3, og ikke bry seg om AWD. Husker jeg fikk meget godt betalt for brukt Model S med det minste utstyret da jeg solgte i 2019. Kjøperen hadde kun råd / ønske om å kjøpe billigste Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Det har jo vært en del oppslag om lav nyttelast på elbiler. Kan jo nevne at det ser ut som i4 har nyttelast på 500 kg+, og TM3 har 350 kg+. Det kan ha stor betydning for om man ender med overlast når man har det som familiebil, i alle fall om man er 4 personer eller mer i bilen.

Som en tilleggsbonus har i4 tilhengervekt på 1600 kg, og TM3 har 1000 kg.

Nyttelast og tilhengervekt er viktig for meg, så det hadde absolutt vært med å bestemme hvilken bil jeg ville valgt. Personlig liker jeg veldig godt BMW fargen Sanremo green, og tror kanskje det er muligheten for litt mer spenstige farger som hadde tippet valget i BMW-favør om jeg hadde vært veldig usikker på valget, og pris ikke var utslagsgivende.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Ser at trådstarter har barn.
Spørsmålet er jo og om en ikke skal gå inn i "familie-modus" og heller punge ut 464.930 for en Model Y RWD inkludert vinterdekk (har 1600 kg hengervekt), eventuelt gå for Model Y LR hvor en får rentekampanjen. Der er det masse beinplass til ungene, og høyere bakseter...og selvsagt "enormt" med bagasjeromsplass. Men må jo si at Model 3 har blitt en fin bil å se på og bra å kjøre om en skal tro testene. i4 enda kulere.
Tesla Model Y                         2021-

Taben

#23
Mange gode tips her. Om en går for BMW I4 så får du en bil som ikke alle har. Det er registrert totalt 5600 I4, som legger den NEDE på 31. plass. Modell Y og Modell 3 er allemannseie med totalt 90000 registrerte i Norge. Det er registrert over 3000 i Q1 2024 av Tesla Model Y som er desidert mest solgte bil i Norge, det ble registrert 23000 av denne i 2023.
Antall registrerte BMW I4 i Q1 2024 er nå 140 enheter.

Min anbefaling: prøvekjør bilene, bestem deg for hvor mye penger du ønsker å bruke og om du mener det er verdt å gå for BMWèn. Det er mange plusser og minuser å hensyntas. Jeg kjenner flere som har valgt I4 og fått store rabatter hos BMW forhandler, særdeles store avslag. Tesla har fastpris, du kan derimot finne rabatt på nye biler som er på lager, de finner du under ferdigbygde biler og de legges ut fortløpende dag til dag, uke til uke og forsvinner ofte raskt.   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

turfsurf

Sitat fra: Taben på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:21Jeg kjenner flere som har valgt I4 og fått store rabatter hos BMW forhandler, særdeles store avslag. Tesla har fastpris, du kan derimot finne rabatt på nye biler som er på lager, de finner du under ferdigbygde biler og de legges ut fortløpende dag til dag, uke til uke og forsvinner ofte raskt.   
Nå er det jo kampanje på 134k på i4 M50, ser ikke ut til å være så lett å få rabatter på den igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:45Nå er det jo kampanje på 134k på i4 M50, ser ikke ut til å være så lett å få rabatter på den igjen.
Kan med stor sannsynlighet si at marginene til forhandler er kuttet drastisk ettersom BMW selv har lagt kuttene på selve salgsprisen...
Forsøkte å jobbe ned prisen hos 3 forskjellige forhandlere. Samtlige endte opp med de samme tilbudene uavhengig av hverandre.
VW ID4 - 1st 2021

Taben

#26
Sitat fra: Skogs på onsdag 06. mars 2024, klokken 21:04
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:45Nå er det jo kampanje på 134k på i4 M50, ser ikke ut til å være så lett å få rabatter på den igjen.
Kan med stor sannsynlighet si at marginene til forhandler er kuttet drastisk ettersom BMW selv har lagt kuttene på selve salgsprisen...
Forsøkte å jobbe ned prisen hos 3 forskjellige forhandlere. Samtlige endte opp med de samme tilbudene uavhengig av hverandre.

Prisen er allerede nedsatt, i utgangspunktet har de prissamarbeid, men de selger allikevel kun få enheter selv med nedsatt pris.
(det ble registrert 122 enheter Model Y idag vs 4 enheter I4 idag). Fortsatt krise i nybilsalget hos BMW nå, de trenger salg.   
FYI: Om det står på å få salg eller ikke få salg og en vil kjøpe til lavere pris, så gis det fortsatt gode rabatter på den nedsatte prisen.

NEF medlemmer, Akademikerne, Agrol, Lege foreningen osv får automatisk rabatt på allerede nedsatte priser, uten å måtte prute. Som privat person uten avtale er det mulig å oppnå de samme rabattene.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 06. mars 2024, klokken 07:55Det har jo vært en del oppslag om lav nyttelast på elbiler. Kan jo nevne at det ser ut som i4 har nyttelast på 500 kg+, og TM3 har 350 kg+.
i4 M50 Fully Charged som jeg sjekket har en nyttelast på 359kg. Den er og veldig tung egenvekt på over 2,3t. Det er ett halvt tonn mere enn Model 3, og i e-tron 50 land.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RMM

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mars 2024, klokken 05:42
Sitat fra: THE på onsdag 06. mars 2024, klokken 07:55Det har jo vært en del oppslag om lav nyttelast på elbiler. Kan jo nevne at det ser ut som i4 har nyttelast på 500 kg+, og TM3 har 350 kg+.
i4 M50 Fully Charged som jeg sjekket har en nyttelast på 359kg. Den er og veldig tung egenvekt på over 2,3t. Det er ett halvt tonn mere enn Model 3, og i e-tron 50 land.

Takk for viktig info. Overraskende at det er så stor forskjell i vekt mellom bilene.

RMM

Takk for alle de gode innspillene her i tråden! Jeg skal få prøvekjørt begge bilene en gang til før jeg tar valget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA