Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

MuskElBil

#8040
Kommer blinklyshendelen tilbake?
Euro NCAP innfører nye krav fra og med 2026 for å få full score i deres tester:
https://www.tv2.no/broom/innforer-ny-regel-darlig-nytt-for-tesla/16510955/
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

RJK

Godt spørsmål.

Det kommer an på om de spesifiserer hvor knappene/bryterne skal være og hvilken utførelse (knapp, bryter eller hendel), for både blinklys, langlys og visker/spyler er jo fysiske knapper på rattet. Og det mener jeg nødblink/varselblink og SOS er også (i taket på de to siste).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: MuskElBil på onsdag 06. mars 2024, klokken 12:46Kommer blinklyshendelen tilbake?
Euro NVAP innfører nye krav fra og med 2026 for å få full score i deres tester:
https://www.tv2.no/broom/innforer-ny-regel-darlig-nytt-for-tesla/16510955/

Det kan vi håpe på🤞🏼

Jeg skrev ett annet sted om dette. Det må være slik at en sjåfør med godkjent førerkort for bil bør kunne sette seg inn i enhver bil og kunne betjene de viktigste basisfunksjonene fordi de virker likt. De fem kravene til Euro NCAP virker fornuftige nå. Det er jo snart slik at en må spesifisere at det må være ratt og bremsepedal.

Mobileum

Det er derfor sjåførskoler ikke lenger kjøper Tesla TM3 HL.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Hm, prøvekjørte Highland på mandag, og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer. Fikk til å blinke både venstre og høyre gitt. Rent sjokkerende mtp hvor vanskelig folk skal ha det til å være gitt.

Mye enklere å betjene enn tre hendler + to flipp-flapper som kan vris og vendes på i e-tron.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat... og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer.

Problemene sies å oppstå når man kjører rundt i rundkjøringene 🤣.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:10Hm, prøvekjørte Highland på mandag, og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer. Fikk til å blinke både venstre og høyre gitt. Rent sjokkerende mtp hvor vanskelig folk skal ha det til å være gitt.

Mye enklere å betjene enn tre hendler + to flipp-flapper som kan vris og vendes på i e-tron.

Jøss,må du virkelig betjene 3 hendler og flippe og flappe for å sette på blinklys i E-Tron?
Ikke rart Audi drivers never blink... ;D
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

turfsurf

Ikke sant :)

Men det er fremdeles morsomt hvor vanskelig folk skal ha ting til å være før de har prøvd det. Rattet på model 3 er oversiktlig og enkelt, på e-tron (samme på i-pace) er det en kombinasjon av vipping, vridning og trykking på knapper som du må gjette deg til hvordan funker. 

Poenget er bare at det er ikke sånn at det ene er så mye enklere enn det andre, selv om vanen med blinklysene må trenes opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. mars 2024, klokken 05:18Men det er fremdeles morsomt hvor vanskelig folk skal ha ting til å være før de har prøvd det.
Du får si det til Teslabjørn som er ekstremt kritisk til fjerning av hendler og knapper på ratt til erstatning. Men han har vel ikke kjørt nok elbiler 🤪

Euro NCAP vil nedgradere biler som mer usikre på grunn av manglende knapper (og hendler om jeg forstår dem riktig).

Det er ikke umulig å betjene knapper på ratt, det er bare mye mindre instinktivt. Du kan godt fjerne rattet på biler og ha en joystick i stedet, tipper jeg ville kjørt en slik bil helt greit, det ville antagelig du også. Men dette ville vært en kraftig forverring av trafikksikkerhet om det kom på alle biler, og en stor andel sjåfører ville ikke klart overgangen (da de sliter i dag med kjente betjeninger).


E-Trond

Gammel vane,vond å vende!  ;D

Setter pris på hendler og knapper jeg,og sliter litt med å godta løsninger som Highland har.
Men det er en løsning jeg må prøve selv før jeg uttaler meg bastant.

Er jo faktisk en mulighet for at jeg kan bli vant til blinklysknapper...
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Mobileum

Men hvorfor gjør de det? (bytter hendler med knapper). Ikke kom trekkende med at de sparer penger. Det er uvesentlig uansett om man multipliserer tallet med millioner. Hvis man mister 1000 potensielle kunder på stuntet pr. mnd., spises fortjenesten fort opp. Det må ligge noe mere bak.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Minner litt om Yoke-saken. Da gikk EM ut og garanterte at det aldri ville komme et ordinært ratt på nye S/X. Etter en stund kunne man få ordinært ratt for 10K NOK. Nå må man betale 10K for å få Yoke. Vitner om et totalt fravær av markedsundersøkelser, men mere som "Se-hva-vi-kan"-strategi spunnet ut av et enkeltindivid med for stor makt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

chargedup

Hvorfor fjerner Tesla blinklyshendler?

1: Fordi de vil opprettholde illusjonen om at "innen dette året eller neste år, eller neste år osv, altså "snart", trenger man ikke fører i bilen. Så lenge illusjonen er der, vil en god del kjøpere også velge FSD. De fleste som har kjøpt en Tesla med FSD i Norge vil ikke velge å kjøpe det igjen, men det finnes nok av førstegangseiere i USA som lett går på "hypen" som blir forsterket gjennom yoke og fravær av blinklyshendler. Et FSD salg er vel tilnærmet 100% fortjeneste, ift resten av bilen som kanskje har 20%.

2: De sparer kanskje en dollar eller to på å ta de bort (som med regnsensor, som jeg kan kjøpe 1 stk av til under en dollar). Kostnadskutting er Tesla flinke på. De kutter så langt det er mulig med antall meter med kabel, octovalve osv, men innimellom også noe man som potensiell kunde legger merke til.

3: Det skaper massevis av blest rundt merket. For å opprettholde hypen Tesla fortsatt har, trenger de å ha noe nytt hele tiden som (nesten) ingen andre har. Det å ta bort blinklyshendler er en veldig billig reklamekampanje dersom man mener "all pr er god pr". "Alle" anmeldelser av highland nevner fraværet, men såvidt jeg vet blir det sjelden nevnt i anmeldelser av en Ferrari. Se bare på forumet hvor mange ganger dette blir nevnt...

Personlig synes jeg det er en merkelig strategi å gå bort fra normale blinklyshendler og tenker at det heller skader salget i Norge. Akkurat som jeg mener at de tok bort muligheten til å styre regenerering og dårlig vindusviskerautomatikk, skader salget i Norge. De fleste synes ikke det er stort nok problem til at de kjøper noe annet. Personlig synes jeg bortfall av regnsensor var mye verre enn blinklysknapper, men jeg tror blinklysknapper vil skade salget mye mer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på fredag 08. mars 2024, klokken 12:31Hvorfor fjerner Tesla blinklyshendler?

1: Fordi de vil opprettholde illusjonen om at "innen dette året eller neste år, eller neste år osv, altså "snart", trenger man ikke fører i bilen. Så lenge illusjonen er der, vil en god del kjøpere også velge FSD. De fleste som har kjøpt en Tesla med FSD i Norge vil ikke velge å kjøpe det igjen, men det finnes nok av førstegangseiere i USA som lett går på "hypen" som blir forsterket gjennom yoke og fravær av blinklyshendler. Et FSD salg er vel tilnærmet 100% fortjeneste, ift resten av bilen som kanskje har 20%.

2: De sparer kanskje en dollar eller to på å ta de bort (som med regnsensor, som jeg kan kjøpe 1 stk av til under en dollar). Kostnadskutting er Tesla flinke på. De kutter så langt det er mulig med antall meter med kabel, octovalve osv, men innimellom også noe man som potensiell kunde legger merke til.

3: Det skaper massevis av blest rundt merket. For å opprettholde hypen Tesla fortsatt har, trenger de å ha noe nytt hele tiden som (nesten) ingen andre har. Det å ta bort blinklyshendler er en veldig billig reklamekampanje dersom man mener "all pr er god pr". "Alle" anmeldelser av highland nevner fraværet, men såvidt jeg vet blir det sjelden nevnt i anmeldelser av en Ferrari. Se bare på forumet hvor mange ganger dette blir nevnt...

Personlig synes jeg det er en merkelig strategi å gå bort fra normale blinklyshendler og tenker at det heller skader salget i Norge. Akkurat som jeg mener at de tok bort muligheten til å styre regenerering og dårlig vindusviskerautomatikk, skader salget i Norge. De fleste synes ikke det er stort nok problem til at de kjøper noe annet. Personlig synes jeg bortfall av regnsensor var mye verre enn blinklysknapper, men jeg tror blinklysknapper vil skade salget mye mer.
Meget godt innlegg 😃👍🏼

Støtter deg helt i at det er mye som introduseres mer av andre grunner enn det som tildels oppgis.

THE

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:10Hm, prøvekjørte Highland på mandag, og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer. Fikk til å blinke både venstre og høyre gitt. Rent sjokkerende mtp hvor vanskelig folk skal ha det til å være gitt.

Mye enklere å betjene enn tre hendler + to flipp-flapper som kan vris og vendes på i e-tron.
Jeg prøvekjørte Highland for første gang på onsdag. Har prøvd TMX med yoke tidligere uten problem, og både giring, vindusvisker/spyler og blinklys synes jeg fungerer bra.

Det som jeg absolutt ikke liker med de nye rattkontrollene er fjernlysknappen. Jeg kjører med manuell av/på på fjernlys på bilen jeg har i dag på grunn av uhorvelig treg og ubrukelig autofjernlysfunksjon. Knappen på rattet sitter slik plassert at jeg må bevege hånda for å trykke på knappen, så manuell bruk er egentlig ikke aktuell i Tesla med rattknapper. Med matrix-funksjonalitet er det forhåpentligvis ikke nødvendig å bruke fjernlysknappen ofte, så kanskje det går bra, men det er i alle fall ikke aktuelt å kjøpe Tesla med rattknapper før jeg har fått prøvekjørt i mørket for å se hvordan det fungerer i praksis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA