Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y-priser øker

Startet av Mobileum, tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:33

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:35Bare slapp av. Finnes de som svettet vesentlig mer den tiden. Kjenner en som hamstret seg tre stk Model Y de siste dagene før nyttår, med det formål å flippe til desperate sjeler på nyåret.
Den var ille.

Men i vedkommendes forsvar, det var ikke mange som så det komme. Ett par dager etter at jeg skrev kontrakt på ID.4 satt Møller opp prisene noen (mener å huske det var hele 5) prosent. De store aktørene i markedet fulgte rett og slett ikke godt nok med.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

torerik

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 15. februar 2024, klokken 14:23
Sitat fra: Marzo på torsdag 15. februar 2024, klokken 13:57Problemet er ikke nødvendigvis prisen men uforutsigbarheten rundt prisen.

Det er med på å ødelegge annenhåndsverdien.

Kan ikke akkurat si jeg har merket noen negativ effekt på annenhåndsverdien. Føler min har holdt seg veldig godt i pris etter at jeg betalte 492.000 i 2021. Vet ikke om noen biler som har holdt seg bedre.
Siste podcast fra «Mil etter Mil» prater litt om dette, der kommer det fram at ikke alle forhandlere har ønsket å ta inn Model Y i innbytte pga. usikkerhet rundt pris. De snakker også om at forhandlere nok MÅ ta den inn fremover (pga. stort salg), det er nok rett. Men om jeg var forhandler ville jeg vært forsiktig med tilbudet.

Ingen problem for dem som ikke skal selge, selvsagt. For min del er annenhåndsmarkedet alltid en faktor ved bilkjøp.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.

Det ble levert 4619 Model Y i Desember 2022, før avgifts/pris-økoning. I hele januar ble det levert maksimalt 27 Model Y. Dersom du kjøpte bilen de 12 dagene med prisøkning så har Tesla/Norge en angrefrist på 14 dager, hvor du kan heve kjøpet. Så ingen endte opp med faktisk å betale den høye prisen. I praksis pleier Tesla å gi tilbudsprisen til slike kunder for å slippe å dille med å ta tilbake bilen.

Jeg har ikke kommentert annen konfigurasjon, bare at 120.000 er click-bait.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.

Det ble levert 4619 Model Y i Desember 2022, før avgifts/pris-økoning. I hele januar ble det levert maksimalt 27 Model Y. Dersom du kjøpte bilen de 12 dagene med prisøkning så har Tesla/Norge en angrefrist på 14 dager, hvor du kan heve kjøpet. Så ingen endte opp med faktisk å betale den høye prisen. I praksis pleier Tesla å gi tilbudsprisen til slike kunder for å slippe å dille med å ta tilbake bilen.

Jeg har ikke kommentert annen konfigurasjon, bare at 120.000 er click-bait.

Ja, altså maks 27 som betalte en høy pris, mener du? Eller hadde du noe som dokumenterer påstanden din om at "ca 0" betalte det? Er det bare basert på en antakelse om at Tesla uten videre reduserte prisen på alle som inngikk kontrakt med høy pris?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 11:06Er det bare basert på en antakelse om at Tesla uten videre reduserte prisen på alle som inngikk kontrakt med høy pris?
Tesla har jo i alle fall dette som normal praksis.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

120k avslaget var egentlig forventet.

Rwd lå etter husken godt over 150k over justere kina-priser, og alt for tett opp til LR (skilte 20k eller noe)...rwd solgte derfor i praksis ingen ting.

Nå selger den som forventet, og kanskje særlig lenger sør i Europa der awd fort blir litt overkill når det hverken er skikkelig bakkeklaring eller snøfall, og ikke minst blir LR og P veldig dyr for "massene".
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Nimrad

Sitat fra: Radial på fredag 16. februar 2024, klokken 11:39120k avslaget var egentlig forventet.

Rwd lå etter husken godt over 150k over justere kina-priser, og alt for tett opp til LR (skilte 20k eller noe)...rwd solgte derfor i praksis ingen ting.

Nå selger den som forventet, og kanskje særlig lenger sør i Europa der awd fort blir litt overkill når det hverken er skikkelig bakkeklaring eller snøfall, og ikke minst blir LR og P veldig dyr for "massene".
Det var da langt fra forventet. Ja, det var forventet at RWD måtte ned i pris versus LR, men at alle modellene skulle ned ish 100k var ikke forventet i det hele tatt. Det ble levert tusenvis kvartalet før til betydelig høyere priser. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor mye mer sjefen min betalte enn meg for sin desemberbil, men det var mye penger.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 11:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.

Det ble levert 4619 Model Y i Desember 2022, før avgifts/pris-økoning. I hele januar ble det levert maksimalt 27 Model Y. Dersom du kjøpte bilen de 12 dagene med prisøkning så har Tesla/Norge en angrefrist på 14 dager, hvor du kan heve kjøpet. Så ingen endte opp med faktisk å betale den høye prisen. I praksis pleier Tesla å gi tilbudsprisen til slike kunder for å slippe å dille med å ta tilbake bilen.

Jeg har ikke kommentert annen konfigurasjon, bare at 120.000 er click-bait.

Ja, altså maks 27 som betalte en høy pris, mener du? Eller hadde du noe som dokumenterer påstanden din om at "ca 0" betalte det? Er det bare basert på en antakelse om at Tesla uten videre reduserte prisen på alle som inngikk kontrakt med høy pris?

Som Handyman skriver så er det innarbeidet praksis fra Tesla å redusere prisen. I tillegg er 27 biler for hele januar, mens prisreduksjonen var jo 12. eller 13. januar, så mange av disse bilene ble levert etter tilbudsprisen kom. I tillegg til det er dette registreringsdato, så en vet heller ikke hvilken dato salgskontrakten ble skrevet, og dermed ikke hvilken pris som står på kontrakten.

Altså 0 betalte det.
Tesla Model Y                         2021-

Nimrad

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 15:35Som Handyman skriver så er det innarbeidet praksis fra Tesla å redusere prisen. I tillegg er 27 biler for hele januar, mens prisreduksjonen var jo 12. eller 13. januar, så mange av disse bilene ble levert etter tilbudsprisen kom. I tillegg til det er dette registreringsdato, så en vet heller ikke hvilken dato salgskontrakten ble skrevet, og dermed ikke hvilken pris som står på kontrakten.

Altså 0 betalte det.
Det er ikke januarkjøperne som gikk på en "smell", det er de som kjøpte Q4 2022, og de finnes det tusenvis av. Hvis jeg konfigurerer den jeg kjøpte i Wayback Machine november 2022 (Long Range, Midnight Red og Vinterdekk) får jeg endelig pris inkl avgifter(kun vrakpant og dok.avgift på dette tidspunktet) på kr. 626.132. Samme bilen kjøpte jeg  16. januar for kr. 563.052,50. Det er 63 tusen billigere.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

daktari

Sitat fra: Nimrad på fredag 16. februar 2024, klokken 16:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 15:35Som Handyman skriver så er det innarbeidet praksis fra Tesla å redusere prisen. I tillegg er 27 biler for hele januar, mens prisreduksjonen var jo 12. eller 13. januar, så mange av disse bilene ble levert etter tilbudsprisen kom. I tillegg til det er dette registreringsdato, så en vet heller ikke hvilken dato salgskontrakten ble skrevet, og dermed ikke hvilken pris som står på kontrakten.

Altså 0 betalte det.
Det er ikke januarkjøperne som gikk på en "smell", det er de som kjøpte Q4 2022, og de finnes det tusenvis av. Hvis jeg konfigurerer den jeg kjøpte i Wayback Machine november 2022 (Long Range, Midnight Red og Vinterdekk) får jeg endelig pris inkl avgifter(kun vrakpant og dok.avgift på dette tidspunktet) på kr. 626.132. Samme bilen kjøpte jeg  16. januar for kr. 563.052,50. Det er 63 tusen billigere.
:+1:
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim-

Vi hadde egentlig tenkt å vente til juni 2023 med å få model Y, men overbeviste meg selv om at det var kvartalslutt og vektavgift på vei. Så var veldig fornøyd med at vi fikk bil 1. desember. I en måned..

Vi betalte 630k LR for svart med 20", og 19" vinter. Nå koster den ca. 600k. Hadde vi ventet til januar så mener jeg at vi hadde spart ganske nøyaktig 70k.

For meg betyr prisstigning veldig lite, eller om de reduserer nå. Denne bilen kommer vi nok til å ha i 5++år!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

daktari

Model Y RWD ble lansert aug/sept 2022 til 520.000. https://www.motor.no/elbil/ny-tesla-model-y-far-bakhjulsdrift-og-darligere-rekkevidde/231128

Hvor mange kjøpte den og fikk levering før prisbombingen januar 2023 vet jeg ikke, men de fikk neppe angrefrist med mindre bilen ble levert inntil 14 dager før. Man må se på leveringer i 2022.

https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nimrad

Sitat fra: daktari på fredag 16. februar 2024, klokken 16:23Model Y RWD ble lansert aug/sept 2022 til 520.000. https://www.motor.no/elbil/ny-tesla-model-y-far-bakhjulsdrift-og-darligere-rekkevidde/231128

Hvor mange kjøpte den og fikk levering før prisbombingen januar 2023 vet jeg ikke, men de fikk neppe angrefrist med mindre bilen ble levert inntil 14 dager før. Man må se på leveringer i 2022.

https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464
Nettopp. 2022 vi må sammenligne mot. De hadde vel heller ikke noe rentekampanje? Jeg husker ikke når den kom, men utpå våren var det jo rentekampanje på 1,99% flytende rente også.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA