Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion

Startet av lars667, tirsdag 26. desember 2023, klokken 23:18

« forrige - neste »

lars667

Som nevnt i en annen tråd her, har jeg hentet ut en bil som har problemer med å lande her, spesielt på 3-fas. Har Easee-lader som er forskriftsmessig montert på en 3x32A-kurs. Den fungerer helt greit med e-Golf, XC-40 Recharge og Tesla Model Y, men med den nye id.4 feiler etter noen minutter. Forløpet er slik. Setter inn lader. Handshake går i orden slik at lys begynner å pulsere grønt og stripe i frontruta pulserer på halve siden og er grønn på andre. Bilen sier den lader, men sier den lader på -0.2 til -1,5kW (variabelt). Altså estimerer den f. eks. -7km i minuttet... Nesten så det går i revers :-o Nå står det noe om toveis-lading i innstillinger... Etter et minutt eller to kutter bilen, og det lyser rødt ved ladekontakt, og jeg får melding om at lading feilet.

Jeg har fått ladet et par ganger ved å låse roboten til 1-fase, bilen har da klart 6.7kW (6 rapportert i bilen, 6.7 av roboten).

Jeg har også problemer med nødladeren. På samme bygg får jeg samme/lignende feilsituasjon, på bolighuset (laderobot står på  driftsbygning/fjøs, som også har hovedinntak) har jeg fått ladet med nødkladd.

Noen som har vært borti lignende? Ev. noen som har lignende 230v IT-oppsett som faktisk fungerer? Har skjønt ut fra VW.no at 3-fas lading på IT-nett er støtter fra 2022 en gang.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

vinterdekk

Sitter med inntrykk av at VAG sin nødlader ikke er helt kompatibel med IT nett, så jeg skaffet meg Defa eMove (25% med Elbilforenings rabatt på BilXtra) ettersom den skal fungere sømløst på IT og TN nett ifølge produktbeskrivelsen. TB forklarer utfordringene med EVSE laget for TN nett bedre enn jeg klarer i følgende tråd.
https://elbilforum.no/index.php?topic=65426.0

Beklager, innspillet mitt hjelper nok ikke så mye på spørsmålet om problemene dine med normallader.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Sven-User

Har ikke ID 4, men Skoda Enyaq.(og er vel egentlig rimelig like disse bilene)
Ved TN nett funket nødladeren helt topp.
Når den ble brukt der det er IT nett måtte vi omprogrammere  nødladeren til å fjerne jordfeil detektering.
Er det en slik funksjon også på din nødlader ?

her en en skoda nødlader link ang dette:
https://www.youtube.com/watch?v=k0TvR9VcA7c



vinterdekk

#3
Den nødladeren som fulgte med min ID.4 23 ser slik ut, og har ikke knapper slik som den i videoen til Sven-User:

https://www.kufatec.com/en/oem-part-portal/oem-original-parts/audi-skoda-vw-volkswagen-charging-cable-for-230v-socket-1ea971675ab-1ea971675al-47189#

Det hadde vært bra om Møller byttet ut disse på 24 utgave for jeg har ikke tillit til at de fungerer om jeg kommer i en situasjon hvor jeg trenger den.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

lars667

Det er samme laderen som avbildet der, ja. Ellers må jeg påpeke at selve ladekladden ikke signaliserer noe feil. Den er grønn hele tida. Det er på bilen det lyser rødt etter en stund. Er det også slik på disse problemene som nevnes med nødladere? Ellers kan det jo da tyde som at hele ombordladeren sliter litt med 3-fas over it.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

vinterdekk

Sitat fra: lars667 på onsdag 27. desember 2023, klokken 11:18Det er samme laderen som avbildet der, ja. Ellers må jeg påpeke at selve ladekladden ikke signaliserer noe feil. Den er grønn hele tida. Det er på bilen det lyser rødt etter en stund. Er det også slik på disse problemene som nevnes med nødladere? Ellers kan det jo da tyde som at hele ombordladeren sliter litt med 3-fas over it.

Det er nødladeren til VW som signaleriserer feil når den ikke virker etter min erfaring. Da er saken en annen i ditt tilfelle.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Sitat fra: lars667 på onsdag 27. desember 2023, klokken 11:18Det er samme laderen som avbildet der, ja. Ellers må jeg påpeke at selve ladekladden ikke signaliserer noe feil. Den er grønn hele tida. Det er på bilen det lyser rødt etter en stund. Er det også slik på disse problemene som nevnes med nødladere? Ellers kan det jo da tyde som at hele ombordladeren sliter litt med 3-fas over it.
Det er bilen din som er syk, kanskje yrenger den rep. Er dette nye facelift-modellen? Kan hende de har endret intern lader, det vet verkstedet.

Det du kan prøve er div andre AC-ladere hos venner, forhandler eller som her i Oslo, i gata.

Eneste laderen mine ID.4 ikke ville snakke med så langt har vært en Mercedes-lader. Aner ikke hvordan den var koblet, men bilen ville ikke lade. Alt annet funker på 1ste forsøk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Var innom forhandler i dag. De syntes det var rart, og en person der mente at id.4 ikke støttet 3-fas på IT 230v som jeg har, men jeg har nettopp lest at alle id.4 etter en eller annen gang i 2022 støtter det (på vw.no), så der tok vedkommende feil. Uansett så ville de låne meg demobilen min så jeg kunne prøve med den. Den var riktignok ikke facelift, men 2023-mod. Koblet den til hjemme, og den satte i gang lading med en gang, uten problem, på alle 3 faser (7,5 kW inn, 7,7 kW iht laderobot). Dermed booket de verksted-time. Nå klarer jeg faktisk å lade hvis jeg låser easee til 1-fas, får da 6 kW, men jeg vil gjerne ha det jeg kan ha, og det virker som det er noe gæli.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

daktari

Det interessante blir jo da om 24-modell har en ny lader eller ny sw til den gamle.

Eller om det faktisk er en feil på laderen i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Ja det blir interessant. Det so er litt kjedelig når en kjøper bil av en av dinosaurene (altså alle andre enn Tesla omtrent), så er det så som så med kompetansen på nyere elbiler hos verksted/forhandler. Frykter dermed en leang periode med frem og tilbake. Får bare håpe det er masse feilkoder og noe åpenbart galt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Bråthen

Sitat fra: lars667 på onsdag 07. februar 2024, klokken 11:00Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.
Tipper du får et svar på ladeproblemene dine om du spør forhandler i morgen.
Spoiler: dette må du leve med lenge.

lars667

Sitat fra: Bråthen på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:03
Sitat fra: lars667 på onsdag 07. februar 2024, klokken 11:00Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.
Tipper du får et svar på ladeproblemene dine om du spør forhandler i morgen.
Spoiler: dette må du leve med lenge.

Hm. Jeg har fått litt tvetydige signaler fra forhandler. I går sa de at de hadde åpnet opp det meste og gjort målinger direkte på lader, og de konkluderte ut fra det at lader må byttes, men den har uviss leveringstid. Men de sa også at de har hatt flere med tilsvarende problem, som kan tyde på at det er et problem over hele fjøla som du kanskje antyder?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Ellers vil jeg si at det er ikke det at det er mangelen på 3-fas-lading som frustrerer mest. Det er tross alt bare snakk om en kW eller 2 i  redusert ladehastighet (har uansett ikke råd til å kjøre full pupp med effektledd), men det at bilen ikke klarer å si fra til laderobot(er) at den ikke støtter 3-fas. Hjemme kan jeg låse til 1-fas, men den kontrollen har jeg ikke over alskens laderoboter jeg måtte komme borti hos andre. Og så er det det at en vet noe ikke er helt i orden på en klin ny bil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

vinterdekk

Hvor stor sjanse er det for å støte på laderoboter som bruker IT-trefas? Elektrikeren var ikke særlig lysten på å gi oss dette i borettslaget selv om vi kunne fått dette. Easee gjør en selvsjekk om bilen støtter IT-trefas og burde nedjustert automatisk til enfas når bilen ikke støtter det, så problemet ligger kanskje der.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA