Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke alternativer finnes som dekker våre ønsker?

Startet av toreolav, fredag 02. februar 2024, klokken 19:16

« forrige - neste »

toreolav

Vi har i dag en Volkswagen ID.3 1st som har utgående leasing til sommeren.
Per nå er jeg ikke sikker på hva utkjøpspris er på denne.

I tillegg til denne har vi en 2016 Volkswagen Touran. Denne kommer vi til å til leve den dør.

Familiesituasjonen er:
2 voksne, 3 barn (ei på 7år (beltestol) og tvillinger på 4år (bakovervendt sete))

Økonomiske rammer:
Kjøp: 150-200k
Leasing: 50-70k innskudd, ca 5000kr/mnd

Våre krav til bil:
4hjulstrekk
Tilhengerfeste
400km rekkevidde
Rimelig romslig (har vært fornøyd med ID.3 på dette punktet)

Hvilke alternativer vil elbilfolket anbefale som dekker alle eller de fleste av våre krav til bil?

Det er fortsatt et mulig alterativ å kjøpe ut ID.3 etter endt leasingperiode, dersom vi får et godt tilbud. Dette til tross for at dette ikke dekker våre to øverste krav.

Takker for alle innspill! :)



egleh

finn.no sier det i den prisklassen er vanskelig å oppfylle ønskene dine, ser du får kjøpt tilårskomne tesla model s, men det ville jeg aldri tatt sjansen på, gamle s er høy risiko mht reparasjoner... det andre alternativet kan feks være å lease en byd tang, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300410878  har faktisk ikke hørt spesielt mye galt om den, ei heller prøvd den. det kan godt hende leasing er riktig ting å gjøre på de noe uprøvde kina-bilene.

Elbil er bedre enn sex

Det finnes mange biler på finn som tilfredsstiller kravene, både på pris og ytelse, men det er 10-15 gamle fossilbiler.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

turfsurf

#3
Hvis du leaser med 70k i innskudd og 5000/mnd  i leie så tilsier det en god del dyrere bil en å kjøpe en til 200k. Kanskje vurdere å legge litt mere i kjøp?

F.eks hvis du legger 70k i ett lån på en Model Y RWD koster det 4200,- / mnd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

2019 Model 3 LR rommer mye folk og bagasje og koster rett over 200.000. Sitter litt lavt men vi fikk plass til 3 barn hbagasje til påskeferie.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

BYD Tang med null innskudd og 5.990kr måneden (avhengig av valgt kjørelengde og leietid selvsagt) er jo udiskutabelt ett tilbud som bør kikkes på.

Samme gjelder med Toyota bZ4X AWD fra 2.990 kr/måned.

Begge leiekampanjene virker jo uvanlig bra.

Men man bør samtidig se an totalkostnaden. Med ramme på 150-200K er det jo begrenset hva man kan kjøpe. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

#6
Sitat fra: daktari på lørdag 03. februar 2024, klokken 10:172019 Model 3 LR rommer mye folk og bagasje og koster rett over 200.000. Sitter litt lavt men vi fikk plass til 3 barn hbagasje til påskeferie.

Det kommer nok litt an på øyet som ser (evt kjører) 😂

Jeg kjenner jeg blir småirritert hver gang jeg skal kjøre M3-en med tre unger i baksete. Det er veldig trangt baki der, og med unger i seter/puter bak sjåføren blir det trangt foran også..

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: suverin på lørdag 03. februar 2024, klokken 11:56
Sitat fra: daktari på lørdag 03. februar 2024, klokken 10:172019 Model 3 LR rommer mye folk og bagasje og koster rett over 200.000. Sitter litt lavt men vi fikk plass til 3 barn hbagasje til påskeferie.

Det kommer nok litt an på øyet som ser (evt kjører) 😂

Jeg kjenner jeg blir småirritert hver gang jeg skal kjøre M3-en med tre unger i baksete. Det er veldig trangt baki der, og med unger i seter/puter bak sjåføren blir det trangt foran også..


Ja, vi hadde puter og ikke seter. Døråpningene er små på 3 og S.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: egleh på fredag 02. februar 2024, klokken 20:41finn.no sier det i den prisklassen er vanskelig å oppfylle ønskene dine, ser du får kjøpt tilårskomne tesla model s, men det ville jeg aldri tatt sjansen på, gamle s er høy risiko mht reparasjoner... det andre alternativet kan feks være å lease en byd tang, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300410878  har faktisk ikke hørt spesielt mye galt om den, ei heller prøvd den. det kan godt hende leasing er riktig ting å gjøre på de noe uprøvde kina-bilene.

Mange som mener at BYD tang leasingen er et godt tilbud, men du betaler 300k for 4 år med maks 40k km som gir 7.5kr/km. Til sammenligning har jeg hatt verditap og renter på 350k på fem år og 80k km på model s som gir 4,37kr/km.

Om du kjøper en fem år gammel model s til nå ca 270k med 3 år resterende batteri og drivverk garanti, så skal det gå ganske mye galt for at du ikke skal klare å få et vesentlig billigere bilhold.





toreolav

Takk for alle svar og innspill!
Har dessverre ikke mulighet til å kjøpe bil til over 200 per nå, så ser hovedsaklig på leasing.
Venter forsåvidt fortsatt på tilbakemelding på utkjøpspris på nåværende bil.
Skal sies at kravene er ikke spikra, men mer ønsker :P

Skal definitivt se på BYD Tang, takk for tips!
Er det noen som har noen erfaringer på denne bilen, positive/negative og dele?


vinterdekk

Sitat fra: toreolav på søndag 04. februar 2024, klokken 16:13Skal definitivt se på BYD Tang, takk for tips!
Er det noen som har noen erfaringer på denne bilen, positive/negative og dele?

Har ett familiemedlem som er kjempefornøyd, og han kan mye mer og har større interesse i biler enn meg.

Leasingdeal er ikke så dumt mtp. at BYD Tang kom i fornyet 23-utgave i Kina. Tror også Toyota bZ4X (ett annet leasingtilbud) kan få mange viktige oppdateringer i årene framover, så begge bilene kan merke litt konkurranse i bruktmarkedet fra seg selv.  ;)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

toreolav

Prøvekjøring og tilbud hentes inn på Byd Tang.
Vurderer også å få tilbud på Huyndai Kona, denne oppfyller ikke ønske om 4wd, men ellers oppfyller den det meste og god økonomisk.
Noen tanker om denne?

daktari

Kona vs Tang er hellan og hallan i størrelse. Sjekk også elbilforeningen mtp Opel Astra stasjonsvogn og Peugeot 308.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Kona gjorde det veldig godt i test på varmeapparat, og kan legge til at min 19-modell er tilnærmet like rask med å bli varm.

https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/

Bilen har blitt bedre på det meste annet, og fremstår som en god pakke, selv om jeg personlig synes den blir vel dyr når man vil ha den toppspekket.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#14
Sitat fra: Vaduz på søndag 04. februar 2024, klokken 06:42
Sitat fra: egleh på fredag 02. februar 2024, klokken 20:41finn.no sier det i den prisklassen er vanskelig å oppfylle ønskene dine, ser du får kjøpt tilårskomne tesla model s, men det ville jeg aldri tatt sjansen på, gamle s er høy risiko mht reparasjoner... det andre alternativet kan feks være å lease en byd tang, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300410878  har faktisk ikke hørt spesielt mye galt om den, ei heller prøvd den. det kan godt hende leasing er riktig ting å gjøre på de noe uprøvde kina-bilene.

Mange som mener at BYD tang leasingen er et godt tilbud, men du betaler 300k for 4 år med maks 40k km som gir 7.5kr/km. Til sammenligning har jeg hatt verditap og renter på 350k på fem år og 80k km på model s som gir 4,37kr/km.

Om du kjøper en fem år gammel model s til nå ca 270k med 3 år resterende batteri og drivverk garanti, så skal det gå ganske mye galt for at du ikke skal klare å få et vesentlig billigere bilhold.

Birger N. Haug tar 6.975/mnd. u. innskudd. på 3 år og 60.000 km. 256.095 totalt alt inkl. Det er 4,28/km.

(Og flytende rente. Det vil vel muligens si at renten, og dermed totalprisen skal ytterligere ned?)

Kjøpte du den Model S'en din ny? Og har du nylig solgt den, eller det det du tror du får? :)


Uansett blir det etter min mening litt feil å sammenligne ny og brukt bil. Den BYD'en kommer ikke TS til å ha noen utgifter på. Tipper hen får serviceavtale også, hvis hen ikke går rundt grøten men drar frem kulepennen og er klar for å signere. Ingen selger kan si nei til det. Da er det snakk om en stor SUV m. firehjulstrekk, 4,6 sek 0-100, bakkeklaring, 1500 kg. hengervekt, 7-seter, og alt utstyr. Metallic, ventilerte skinnseter, 360 kamera, panoramatak osv. Med to nye hjulsett. Det er og blir en god deal. Sammenlignet med alt. For å holde oss til tråden her, da er vi jo ca. på leasingbudsjettet.

Videre, hva er Touranen verdt? 200.000? Hva med å selge den og kjøpe ut ID.3 eller kjøpe en annen fin småbil, gjerne elektrisk, for pengene? Da får dere to nyere, trygge,  driftssikre biler som er billige i drift.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA