Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 18. januar 2024, klokken 20:14Ser ut som varmen er problemet ja, folk får bare ha på seg klærne når de kjører buss.

Men det er glatt på elbuss-gulvet også. Les denne fra i dag   https://www.nrk.no/norge/isglatte-gulv-i-nye-oslo-busser-1.16717973

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.

Hvor hørte du at det var VDL-busser det var problemer med? Denne artikkelen sier Solaris og MAN:

https://www.nrk.no/stor-oslo/unibuss-tar-grep-for-a-bedre-rekkevidden-pa-elbussene-i-kulda-1.16722337?fbclid=IwAR3TAInBPv9UOyvhhfBhTVlSQedMpo2Zd7GwlMVZnv9PfnOofxG0Gt3joO8_aem_AWlSGVnFeKggy1L7Cfra29o0AumIvTBueGSNPnthuavcbDohHlOJHGsoFiFjnh0zyME
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#107
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 18. januar 2024, klokken 17:51Bussene har gjerne Spheros varmere (produsert av Webasto) Med en utgangseffekt på 23 til 40 kW. Altså fra liten buss til de største.

Og dagens fossile busser har ikke sjans å holde varmen bare med motorvarme, selv på dager med bare -5 grader.  De er helt avhengige av tillegsvarmer, da gjerne på 23 kW eller mer. Da sier det seg selv at en varmer på 20 kW på en ren el-buss ikke er nok for å holde kupeen temperert.

Dagens system er slik at kjølevæske varmes opp for så å sprees jevnt gjennom bussen med flere konvektorer ved gulv og i tak.
Volvo sine EL busser bruker Webasto for tilleggsvarme. Men ved hjelp av geofence så kan disse slåes av i områder hvor eksos ikke er tillatt. Eks i Gøteborg har de en busslinje som stopper innendørs i kjøpesenter.

Volvo sine lastebiler har 2 varmere. 1 for batteri, 1 for hytte. Hver enkelt er på 11 kW, og den hytten er liten i forhold til en buss.

Tror nok varmepumpe teknologien er nødt å komme på plass for å få forbruket ned på større kjøretøy.




Varmepumpeteknologien har egentlig vært på plass i busser siden 2019, men det passer sikkert ikke inn i anbudsrundene til Oslo. Det er sikkert litt dyrere i anskaffelse, selv om de sikkert nå angrer som hunder på at de ikke har fått det til. Nå skal ikke jeg påstå at Oslos busser ikke har varmepumpe. Det vet jeg ingenting om, men Ebusco har hatt varmepumpe i mange år. Ser at Oslo har bestilt Ebusco fra desember 2023, så det er håp i hengende snøre  ;D  ;D  ;D  :D  ;)  https://bussmagasinet.no/ebusco-leddbusser-til-oslo/ ...men dessverre ser det ut til at Oslo har valgt "elektrisk tilleggsvarmer"...og ikke varmepumpe, om jeg tolker det rett....men kanskje neste gang, siden Ebusco også kan levere det. Ser de leveres mot sommeren... https://www.vartoslo.no/nobina-ruter-snorre-laegran/elbussene-som-skal-kjore-sor-ost-i-oslo-er-forsinket-fra-fabrikk-beklagelig/505439

https://bussmagasinet.no/med-ny-bussmodell-og-en-hemmelighet-pa-lur/
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

#108
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. januar 2024, klokken 09:01
Sitat fra: Håvar på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.

Hvor hørte du at det var VDL-busser det var problemer med? Denne artikkelen sier Solaris og MAN:

https://www.nrk.no/stor-oslo/unibuss-tar-grep-for-a-bedre-rekkevidden-pa-elbussene-i-kulda-1.16722337?fbclid=IwAR3TAInBPv9UOyvhhfBhTVlSQedMpo2Zd7GwlMVZnv9PfnOofxG0Gt3joO8_aem_AWlSGVnFeKggy1L7Cfra29o0AumIvTBueGSNPnthuavcbDohHlOJHGsoFiFjnh0zyME
(Blant) bussene som ikke holder mål og er solgt til Avinor er såvidt jeg vet av typen VDL. Tror ikke det ble kjøpt inn elektriske busser av annet merke i 2019. Kan godt være jeg tar feil
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18039037/avinor-og-ruter-inngar-avtale-om-kjop-av-elektriske-busser?publisherId=17421123&lang=no
https://www.vartoslo.no/elbuss-hele-oslo-lan-marie-nguyen-berg/nye-elbusser-pa-plass-i-hovedstaden/195874
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på fredag 19. januar 2024, klokken 10:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. januar 2024, klokken 09:01
Sitat fra: Håvar på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.

Hvor hørte du at det var VDL-busser det var problemer med? Denne artikkelen sier Solaris og MAN:

https://www.nrk.no/stor-oslo/unibuss-tar-grep-for-a-bedre-rekkevidden-pa-elbussene-i-kulda-1.16722337?fbclid=IwAR3TAInBPv9UOyvhhfBhTVlSQedMpo2Zd7GwlMVZnv9PfnOofxG0Gt3joO8_aem_AWlSGVnFeKggy1L7Cfra29o0AumIvTBueGSNPnthuavcbDohHlOJHGsoFiFjnh0zyME
(Blant) bussene som ikke holder mål og er solgt til Avinor er såvidt jeg vet av typen VDL. Tror ikke det ble kjøpt inn elektriske busser av annet merke i 2019. Kan godt være jeg tar feil
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18039037/avinor-og-ruter-inngar-avtale-om-kjop-av-elektriske-busser?publisherId=17421123&lang=no
https://www.vartoslo.no/elbuss-hele-oslo-lan-marie-nguyen-berg/nye-elbusser-pa-plass-i-hovedstaden/195874
Dette er vel de pantograf-ladede bussene som de nå er gått vekk fra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18Hvorfor har enda ingen påpekt det opplagte her?
Bussen har et stort innvendig volum, med store vindusflater.
Isolasjonen er begrenset, og dørene på bussen de går opp og igjen og slipper ut varmen, gjennom hele byen - bokstavelig talt.
Noen helt enkle varmetekniske beregninger tilsier at en buss som skal holde 20 grader inni, må bruke enorme mengder energi på oppvarming. Varmetapet ved -15 grader er kanskje 6-10 ganger større enn ved 10 pluss. Litt avhengig av om de har varmepumper eller ikke, vil energiforbruket bli deretter.

Så når de går tom for rekkevidde i kulde får dieselgauderene vann på mølla selvsagt og skal ha dieselbuss.
Men det er ikke svaret å komme med dieselmotor her. Svaret må være en vinterharmonisering. Dvs. bedre isolasjon og varmepumper, men samtidig en fossil oppvarmingskilde for å ta de kaldeste dagene.

Gjerne i form av en propanbrenner.
Ved å montere en slik får man garantert varm buss, og sommerrekkevidde beholdes. Riktignok kan man ikke si at bussen er 100% utslippsfri i kulda, men det er uendelig mye bedre enn å skrote hele bussen og gå over til diesel hele året.


Godt innlegg. Med hensyn til klima må en ikke bli religiøs. Et bitte lite innslag av fossilt til noe som sjeldent behøves, er ikke noe problem. Varmepumper har lite for seg for å løse problem som kun oppstår om temperatur er under -15 grader. Personlig kunne jeg tenke meg hydrogen i stedet for propan, men det er bare en akademisk fordel i denne sammenhengen.

eisa01

Prøvd å få en oversikt over elbussmodellene i Oslo

Ser ut til å være Unibuss sine Solaris og MAN som har problemer?
ConnectBus sine VDL går bra?
Nobina skulle ha startet opp, men Ebusco har hatt forsinket levering

Hvilke busstyper har man i Oslo?
Oslo har i dag 375 elbusser, og ytterligere 76 er i bestilling. I løpet av 2024 skal alle bussene i Oslo være elektriske, og i 2028 skal alle kjøretøy som kjører for Ruter være utslippsfrie.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/01/08/busstrobbel-i-oslo-dette-er-losbare-problemer/


Unibuss:
Solaris Urbino 18: https://www.solarisbus.com/en/press/almost-200-zero-emission-solaris-buses-to-go-to-the-norwegian-capital-1697
500 kWh
183 stk
Erstatter også noen eldre Solaris Urbino som er brukt i Oslo?

MAN Lion's City E: https://press.mantruckandbus.com/corporate/perfect-match-76-man-electric-buses-for-norways-green-capital/
59 stykker 12-meter solobusser på 400 kWh
17 stykker 18-meter leddbusser på 560 kWh
Opptil 150 kW lading

Har ikke valgt største batteripakke:
For example, the solo buses are equipped with 5 instead of 6 (standard) battery packs and the articulated buses with 7 instead of 8 (standard) battery packs.

Nobina - utsatt levering: https://bussmagasinet.no/elbusser-til-oslo-er-forsinket/
https://www.ebusco.com/ebusco-significantly-expands-footprint-in-norway/
Nobina is ordering 22 units of the Ebusco 3.0 in the 12-metre version and 54 units in the 18-metre version.
>500 kWh? https://www.ebusco.com/electric-buses/ebusco-3-0/

Connect Bus (Norgesbuss)
Oslo Sør
Disse produsentene skal levere: Nederlandske VDL 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju: https://fagbladet.no/nyheter/her-bygger-de-en-bybuss-som-sikrer-foreren-snart-skal-de-rulle-pa-norske-veier-6.91.791049.bb430c2f01
The 83 Citeas SLFA-180 Electric and 19 SLF-120


Utrangerte busser: https://elbil.no/na-far-600-oslosjaforer-elbussopplaering/
Elektriske leddbusser i Oslo:
* Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
* Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
* Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
* Batterikapasitet: 170 kWh
* Maksimal ladeeffekt: 450kW
* Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

Elektriske solobusser i Oslo:
* Linje: 74
* Type: VDL Citea SLF 120-Electric
* Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
* Batterikapasitet: 127 kWh
* Maksimal ladeeffekt: 375 kW
* Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på fredag 19. januar 2024, klokken 20:14Prøvd å få en oversikt over elbussmodellene i Oslo

Ser ut til å være Unibuss sine Solaris og MAN som har problemer?
ConnectBus sine VDL går bra?
Nobina skulle ha startet opp, men Ebusco har hatt forsinket levering

Hvilke busstyper har man i Oslo?
Oslo har i dag 375 elbusser, og ytterligere 76 er i bestilling. I løpet av 2024 skal alle bussene i Oslo være elektriske, og i 2028 skal alle kjøretøy som kjører for Ruter være utslippsfrie.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/01/08/busstrobbel-i-oslo-dette-er-losbare-problemer/


Unibuss:
Solaris Urbino 18: https://www.solarisbus.com/en/press/almost-200-zero-emission-solaris-buses-to-go-to-the-norwegian-capital-1697
500 kWh
183 stk
Erstatter også noen eldre Solaris Urbino som er brukt i Oslo?

MAN Lion's City E: https://press.mantruckandbus.com/corporate/perfect-match-76-man-electric-buses-for-norways-green-capital/
59 stykker 12-meter solobusser på 400 kWh
17 stykker 18-meter leddbusser på 560 kWh
Opptil 150 kW lading

Har ikke valgt største batteripakke:
For example, the solo buses are equipped with 5 instead of 6 (standard) battery packs and the articulated buses with 7 instead of 8 (standard) battery packs.

Nobina - utsatt levering: https://bussmagasinet.no/elbusser-til-oslo-er-forsinket/
https://www.ebusco.com/ebusco-significantly-expands-footprint-in-norway/
Nobina is ordering 22 units of the Ebusco 3.0 in the 12-metre version and 54 units in the 18-metre version.
>500 kWh? https://www.ebusco.com/electric-buses/ebusco-3-0/

Connect Bus (Norgesbuss)
Oslo Sør
Disse produsentene skal levere: Nederlandske VDL 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju: https://fagbladet.no/nyheter/her-bygger-de-en-bybuss-som-sikrer-foreren-snart-skal-de-rulle-pa-norske-veier-6.91.791049.bb430c2f01
The 83 Citeas SLFA-180 Electric and 19 SLF-120


Utrangerte busser: https://elbil.no/na-far-600-oslosjaforer-elbussopplaering/
Elektriske leddbusser i Oslo:
* Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
* Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
* Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
* Batterikapasitet: 170 kWh
* Maksimal ladeeffekt: 450kW
* Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

Elektriske solobusser i Oslo:
* Linje: 74
* Type: VDL Citea SLF 120-Electric
* Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
* Batterikapasitet: 127 kWh
* Maksimal ladeeffekt: 375 kW
* Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika

Det må jeg si eisa :+1: dette var god info. Takker

elektro

Dette ble en god tråd med masse spennende nyanser ift. det som kommer frem i media og div. kommentarfelter. Nå har jeg en fleksibel jobb, har full førlighet og i tillegg disponerer jeg egen bil. Og jeg har råd til taxi av og til. Jeg er mao. ikke helt avhengig av kollektivtransport alle dager i året. Selv om jeg gjerne velger det.

Når det er sagt, kanskje det at bussene står noen dager i året er verdt der ift. besparelsene i utslipp og fraværet av støy resten av året? Dessuten er det noen år mellom slike vintre som vi har hatt nå. Og neste gang vil vi være bedre forberedt og bussene, laderene og støttesystemer vil være bedre. Jeg synes dette er en storm i et vannglass. Jaja, så gikk det i dass denne gangen. Men 330 dager i året fungerer ting ganske greit. Allerede nå. Kanskje har man gått for fort frem. Men du verden så mye bedre luften og lydbildet har blitt!


Apropos tonn. Vekt blir nevnt som et problem her. Hvor mye tyngre er egentlig en elbuss enn en vanlig buss?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#114
Sitat fra: elektro på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:37Apropos tonn. Vekt blir nevnt som et problem her. Hvor mye tyngre er egentlig en elbuss enn en vanlig buss?
elektro :+1:  Enig, veldig mye god elbuss info her inne. Noen her er gode på det også, selv kan jeg lite om elbusser.

Jeg bare googlet vekt nå nettopp og fikk opp dette:


Bytter til elektrisk

Oslobuss har per i dag 34 busser. Halvparten av disse er elektriske, resten går på diesel. Innen utgangen av året skal selskapet kun ha elektriske busser.
– Skaper overgangen til elektrisk noen nye utfordringer, med tanke på framkommelighet?

"– Vår konklusjon er at elbussene er bedre på vinterføre fordi vektfordelingen er jevnere. En vanlig buss veier ca. 14 tonn, en elbuss om lag ett tonn mer. Men i stedet for å ha en tung dieselmotor plassert bakerst, har elbussen batterier som er jevnt fordelt i bunnen av bussen, sier Eijerstam."

https://www.tv2.no/broom/her-er-bussjaforen-fullstendig-sjanselos/16183265/

ToWalkOrDrive

Kan og nevne at de forsinkede bussene som blir levert før sommeren (Ebusco 3.0) er laget i blant annet kompositt, som er lettere enn ellers.

Blir spennende å se om de kommer med energibesparende varmepumper. Alt annet ville vært idioti, hele året. Er også fint om sommeren, når det er 32 grader ute.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sånn utenom bussene i seg selv bør en jo og gjøre kjørebanen bedre. I Canada har de en "forhauster"-aktig maskin som fjerner snø kjapt som bare det. Blir jo bare mer ekstremvær, så vi må klimatilpasse oss.

https://www.instagram.com/reel/C0wSDbPLlaa/?igsh=MTdsaGZidmljZzltdg==
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:54
Sitat fra: elektro på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:37Apropos tonn. Vekt blir nevnt som et problem her. Hvor mye tyngre er egentlig en elbuss enn en vanlig buss?
elektro :+1:  Enig, veldig mye god elbuss info her inne. Noen her er gode på det også, selv kan jeg lite om elbusser.

Jeg bare googlet vekt nå nettopp og fikk opp dette:


Bytter til elektrisk

Oslobuss har per i dag 34 busser. Halvparten av disse er elektriske, resten går på diesel. Innen utgangen av året skal selskapet kun ha elektriske busser.
– Skaper overgangen til elektrisk noen nye utfordringer, med tanke på framkommelighet?

"– Vår konklusjon er at elbussene er bedre på vinterføre fordi vektfordelingen er jevnere. En vanlig buss veier ca. 14 tonn, en elbuss om lag ett tonn mer. Men i stedet for å ha en tung dieselmotor plassert bakerst, har elbussen batterier som er jevnt fordelt i bunnen av bussen, sier Eijerstam."

https://www.tv2.no/broom/her-er-bussjaforen-fullstendig-sjanselos/16183265/

Oslobuss ja - jeg kjørte litt som reservesjåfør for dem den gang de het Oslo Bussutleie.
Det var da jeg hadde Knerten som pendlerbil, er vel en 16-17 år sida det nå.
Tida går gitt...

Mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. januar 2024, klokken 18:12Sånn utenom bussene i seg selv bør en jo og gjøre kjørebanen bedre. I Canada har de en "forhauster"-aktig maskin som fjerner snø kjapt som bare det. Blir jo bare mer ekstremvær, så vi må klimatilpasse oss.

https://www.instagram.com/reel/C0wSDbPLlaa/?igsh=MTdsaGZidmljZzltdg==
Har slike i Oslo også når de driver snørydding. Først kommet en veiskrape som lager den pølsa med snø. Da kommer freserne, så følger traktorer som brøyter det siste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#119
SitatHar slike i Oslo også når de driver snørydding. Først kommet en veiskrape som lager den pølsa med snø. Da kommer freserne, så følger traktorer som brøyter det siste.
hmmm kan hende du har rett men jeg har ikke sett den varianten som videoen. Dvs at snøen sprutes rett opp i lastebilen.

Har du sett dette i Oslo? Trodde ikke veiene var breie nok til det her.

Mener de skuffer snøen til lokale deponi og så har de en graver der som løfter snøen opp i lastebilen. Dvs det skjer i flere steg.

På videoen så skjer jo dette samtidig.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA