Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

YM3. Varme i streng kulde, sammenholdt med dugging på vindu og tørking av luft.

Startet av filtvet, lørdag 06. januar 2024, klokken 18:57

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:24Bra for deg ar Tesla har fått ned ventetiden lokalt.
Jeg har hatt Tesla siden -19 og dette var en bli produsert i USA, med noen problemer. Var innom noen ganger med den. Alltid god hyggelig og uten kostnad for meg. Ventetiden har alltid vært kort i KRS.
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:24Men dritt å måtte dra på service med nye biler uansett.
TMYen vår er nå 2,5 og kan ikke kalles ny lenger.
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:24Og kjipt med en "innovasjon" som skaper trøbbel for folk.
Nå snakker jeg for meg selv, og det er ikke Automatisk avdugging som skaper trøbbel, men at klimaanlegget vårt ikke leverer nok varme i temperaturer -20. Konsekvensen var at Autmoatisk avdugging startet i det vinduene begynte å dugge langs kanten på grunn av lav kupetemp. Altså helt slik funksjonen er tenkt å fungere. Men fordi anlegget ikke leverte nok varme blir resultatet av økt viftehastighet kun kaldere luft mot frontruta og kaldere kupe. Løsningen ble manuell og å balansere viftehastighet mot dugging på ruta. Nå som det er mildere fungerer ting normalt, og som det skal, og avdugging starter kun ved behov. Typisk når har smeltet snø på mattene og kommer ut i bilen etter et ærend i butikken.
Andre biler har samme funksjon men de kaller det ingenting, du ser det bare ved at lufta styres mot ruta og at viftehastigheten øker.
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:18Men problemet er jo ikke-eksisterende. AC tørker ut luften innvendig og det dugger aldri i en vanlig bil.
Alle som har erfaring med fuktige sørlandsvintre vet at dette ikke er sant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

suverin

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. januar 2024, klokken 09:53Alle som har erfaring med fuktige sørlandsvintre vet at dette ikke er sant.
Trenger ikke være fuktig sørlandsvinter engang, holder lenge med opptil flere barn som drar inn kilosvis med snø daglig..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Sitat fra: suverin på torsdag 11. januar 2024, klokken 10:16
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. januar 2024, klokken 09:53Alle som har erfaring med fuktige sørlandsvintre vet at dette ikke er sant.
Trenger ikke være fuktig sørlandsvinter engang, holder lenge med opptil flere barn som drar inn kilosvis med snø daglig..
Nemlig, finnes mange eksempler. Påstanden om at det aldri dugger i en vanlig bil, og at problemet er "ikke-eksisterende" har jo ingen rot i virkeligheten. Det er jo så fjernt at hen umulig kan tro på påstanden selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. januar 2024, klokken 10:36
Sitat fra: suverin på torsdag 11. januar 2024, klokken 10:16
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. januar 2024, klokken 09:53Alle som har erfaring med fuktige sørlandsvintre vet at dette ikke er sant.
Trenger ikke være fuktig sørlandsvinter engang, holder lenge med opptil flere barn som drar inn kilosvis med snø daglig..
Nemlig, finnes mange eksempler. Påstanden om at det aldri dugger i en vanlig bil, og at problemet er "ikke-eksisterende" har jo ingen rot i virkeligheten. Det er jo så fjernt at hen umulig kan tro på påstanden selv.

Går AC hos deg ved automatisk avdugging? Jeg kan ikke se at AC går på min bil ved automatisk avdugging. Når det er sagt så har jeg heller ikke dugg i bilen, ikke når automatisk avdugging går heller. Men godt mulig at jeg ikke har dugg nettopp pga automatisk avdugging  :laugh:

Ellers så har jeg samme erfaring som deg med tesla Kristiansand, rett og slett super service  :+1: stort sett så ringer de meg hvis jeg melder inn noe.

Handyman

Symbolet for AC er mørkt når Avdugging er på, men jeg er ikke sikker på om det er riktig fremstilling. Ved Avdugging så er det flere symboler som gråes ut, og jeg er usikker på om de da viser riktig status. Har en mistanke om at AC faktisk er aktiv.
Det logiske er jo at AC skal være aktiv siden det tørker lufta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Per Blomst

Opplever at bilen noen ganger mister litt varme og tempereaturen synker noen hakk. Leste gjennom tråden her og testet å sette klimaanlegget på manuell og virker som det fungerer litt bedre. Men synes generelt bilen er litt kald i fotbrønnen slik at bena blir litt kalde. Har varmen på i alle tre "retninger", men virker som det kommer mindre luft ved fotbrønnen.

Kim-

Teslaen er den bilen jeg har hatt som har minst dugg i seg. Muligens for auto funksjoner som detekterer dugg gjør korrigerende tiltak før jeg merker noe som helst
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på fredag 12. januar 2024, klokken 11:33Teslaen er den bilen jeg har hatt som har minst dugg i seg. Muligens for auto funksjoner som detekterer dugg gjør korrigerende tiltak før jeg merker noe som helst

Sitat fra: Handyman på fredag 12. januar 2024, klokken 09:23Symbolet for AC er mørkt når Avdugging er på, men jeg er ikke sikker på om det er riktig fremstilling. Ved Avdugging så er det flere symboler som gråes ut, og jeg er usikker på om de da viser riktig status. Har en mistanke om at AC faktisk er aktiv.
Det logiske er jo at AC skal være aktiv siden det tørker lufta.

Takk for svar. Da er det ikke slik bare for meg  :laugh: og som du sier så er det jo logisk at AC bør være aktiv siden den tørker lufta. Når det er sagt så er AC grået ut ofte for meg også under vanlig auto klima. Ikke at det egentlig gjør noe fordi jeg har null problem med at jeg har dugg eller fuktig luft i bilen, jeg stusser bare litt på det da jeg synes å huske at det var mer aktivt tidligere. Nå er jo lufta tørrere nå på vinteren så det kan jo også være en årsak.

Sitat fra: Kim- på fredag 12. januar 2024, klokken 11:33Teslaen er den bilen jeg har hatt som har minst dugg i seg. Muligens for auto funksjoner som detekterer dugg gjør korrigerende tiltak før jeg merker noe som helst

Godt mulig at du er inne på noe der og slik tenker jeg også. Min erfaring med model y er også at det er den bilen jeg har hatt minst dugg i uansett årstid, jeg har aldri hatt dugg eller is på innsiden av frontruta, glasstaket eller bakrute overhodet. Jeg har et fåtall ganger hatt en stripe på 2-3 cm med dugg i bunnen av siderutene fremme på høsten og thats it.


JRF

Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.

Handyman

Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.
Hva slags bil? Varmepumpe eller varmeelement?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.

Har du hatt bilen på service for dette? Det høres merkelig ut.

Nihon

Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.

Hvis det er en eldre modell 3 fra før varmepumpe kom inn i bildet så har jeg hatt en erfaring hvor deler av skosålen min smeltet av den varme luften i fotbrønnen, det var kun førersiden som var håpløst varm.

Endte opp med å nesten aldri bruke automatisk klima når det var kaldt ute på grunn av det.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

suverin

30 mil i -15 i går, testet ymse innstillinger på anlegget. Veldig variabelt er vel konklusjonen. Både på auto (22c) og manuell (22c) ble det tidvis en kald trekk (samme som nevnes oppi her), skrudde opp noen grader, så plutselig for varmt. Jojo-opplegg.

Bil uten varmepumpe.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

JRF

Sitat fra: Handyman på fredag 12. januar 2024, klokken 16:44
Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.
Hva slags bil? Varmepumpe eller varmeelement?
2023 modell, så med varmepumpe.

Sitat fra: førategangtesla på fredag 12. januar 2024, klokken 17:32
Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.

Har du hatt bilen på service for dette? Det høres merkelig ut.
Ja. Og deres "løsning" var å flytte temperatursensoren jeg hadde montert ved luftutblåset for å se hvilken temperatur det virkelig var på lufta ned til mobilladeplata og si at der den var montert ikke er riktig sted for å måle kupetemperaturen...
No shit sherlock, det var jo ikke kupetemperaturen jeg klagde på, men utblås temperaturen som var alt for varm eller kald i forhold til hva kupe temperaturen var instillt til. De kan jo ikke kjøre på med hårføner temperatur ut helt til kupe sensoren viser riktig temperatur. Det må jo reguleres til en akseptabel utblåstemperatur i tilegg til at den skal oppnå kupesetpunktet etter hvert.

Jeg monterte en liten temperatursensor ved utblåset i sommer fordi jeg hadde følt at luftutblåset hadde gitt så sykt varm eller kald luft ettersom hva utetemperaturen var. Så jeg kunne dokumentere hva utblås temperaturen faktisk var, og ikke bare min følelse. Andre som har sittet på med meg har også reagert på temperaturen på utblås lufta. Når det var mer 20 minus ute for en stund siden så blåste den konstant ut 42 grader hele turen på over en time fra jobb.

førategangtesla


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA