Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Rav4_EV

@mroek Vi drittsekkene i standardliseringskomiteen har faktisk sett på om vi kan få bakt inn 3 fase IT lading i internasjonal standard. Dessverre ligge ikke pluggstandarden under vårt område og da er det et lengre løp.

For de som lurer så er pluggstandarden et krav i ladestasjonstandarden.

Når det gjelder reléene så er det helt sjanseløst at disse i Easeeboksen er i nærheten til å klare de ytelsene som kreves dersom du ønsker at boksen skal ha samsvar med 62955 standarden som du må følge dersom du vil unngå et B-jordfeilvern i sikringsskapet. Funfact er at reléprodusenten Zettler som Easee har brukt, faktisk har reléer som oppfyller standarden. Hvorfor de ikke benyttet disse handler kun om pris og en bitteliten endring på kretskortutlegget da pinnene er noe kraftigere.

@jlan Godt å se faglig gode innlegg her i forumet    :D

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Radial

Ved første øyekast ser ikke dette relè fra Zettler egnet ut for Easee?

Det gir ikke mulighet for å bytte fase, siden kun N+L1 skal benyttes for 1-fase lading, og da spenner det jo bena på halve Easee konseptet som skal kunne levere dynamisk lastbalansering.

Kan jo absolutt være en slik vurdering som ble gjort på ett design stadie.

Tipper Zaptec Go har ett slikt relè, men det kan jo ikke bytte fase... Leverer kun L1+N eller alle faser uansett...altså bare en dyr og fancy on/off strømbryter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Om du sitter i NEK sin elbil-komite så vil jeg vel kanskje tro du må kjenne til branner i Easee bokser i Norge, om det har vært noen? Det er vel installert rundt 200-250.000 Easee bokser i Norge og antakelig gjennomført et titalls millioner ladeøkter, så da bør komiteen ha godt grunnlag for å vurdere om avvikene har praktiske konsekvenser eller om det primært er teoretiske avvik?
Mtp. hvordan elbilene startet, med ladekabler som dinglet i schuko-kontakten, har jeg inntrykk av at en her er streng på et relativt høyt (og i følge Easee mitigert) sikkerhetsnivå? Komiteen hadde jo tidlig egen praktisk erfaring med hva lading fra schuko-stikk kunne medføre, så jeg vil tro det nå er kompetanse på faktiske hendelser med Easee boksen om det har oppstått hendelser.

Som sluttbruker tenker jeg diskusjonen bare får rulle og gå, til den får et endelig utfall. Blir det bruksforbud får jeg bare utbedre det som må utbedres. Som bruker, med over snittet elektrokompetanse, fremstår det for meg primært som teoretiske avvik uten praktiske konsekvenser med mindre flere usannsynlige hendelser sammenfaller, samtidig som jeg som bruker overser varsler fra boksen. Feiler selvtesten blir jo jeg som bruker varslet på mobilen med en gang. Samme med varme, jordfeil etc.

Men jeg er samtidig helt åpen for at jeg kan overse store praktiske konsekvenser. Kanskje spesielt i en situasjon hvor det er solgt millioner av bokser, og vi ser 10-20 år frem i produktets mulige levetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatSom sluttbruker tenker jeg diskusjonen bare får rulle og gå, til den får et endelig utfall. Blir det bruksforbud får jeg bare utbedre det som må utbedres
Øyvind.. :+1: jeg tenker likt som deg..

mroek

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. desember 2023, klokken 18:47@mroek Vi drittsekkene i standardliseringskomiteen har faktisk sett på om vi kan få bakt inn 3 fase IT lading i internasjonal standard. Dessverre ligge ikke pluggstandarden under vårt område og da er det et lengre løp.

For de som lurer så er pluggstandarden et krav i ladestasjonstandarden.
Jeg kan ikke huske å ha kalt deg drittsekk, verken på eller mellom linjene, bare så det er sagt. Jeg synes lite om å bli beskyldt for det.

Jeg greier ikke å lese ut fra tabellen du viste at pluggstandarden sier noe om 3-faselading i åpen delta på IT, men det er mye mulig at det er implisitt på en måte jeg ikke skjønner. Gidder du forklare?

Hvis det er slik at pluggstandarden forbyr denne typen lading, og pluggstandarden er en del av ladestasjonstandarden, så må vel det bety at Easee også må fravike disse standardene (med tilhørende dokumentasjonskrav) for å kunne tilby lading i åpen delta, da?

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. desember 2023, klokken 18:47Når det gjelder reléene så er det helt sjanseløst at disse i Easeeboksen er i nærheten til å klare de ytelsene som kreves dersom du ønsker at boksen skal ha samsvar med 62955 standarden som du må følge dersom du vil unngå et B-jordfeilvern i sikringsskapet. Funfact er at reléprodusenten Zettler som Easee har brukt, faktisk har reléer som oppfyller standarden. Hvorfor de ikke benyttet disse handler kun om pris og en bitteliten endring på kretskortutlegget da pinnene er noe kraftigere.

Jeg har skjønt det slik at Easee ikke (lenger) erklærer samsvar med 62955, men at de mener uavhengige tester har vist at releene tilfredsstiller de forskriftsmessige kravene. Du mener at hvis man ikke er i samsvar med 62955, så er det umulig å unngå krav om B-vern i skapet? Eller med andre ord at 62955 trumfer forskiftsmessige krav?

Det er litt fristende å tolke din (fortjente) ros av @jlan som et stikk til meg (ut fra kontekst), men det skal jeg ikke gjøre.  ;)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Øyvind.h

VAG støtter nå IT trefas. Mulig de ikke burde gjøre der, men det gir i hvert fall noe jevnere belastning og mindre belastning per fase selv om det ikke gir samme jevne fordeling og høye effekt som Tesla støtter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

@mroek Sorry, det var bare litt egenironi som ikke var myntet på deg, bare generelt. Du bidrar med å stille gode spørsmål og det er svært nyttig for en opplyst debatt.

Når det gjelder tabellen så sier den i fotnote (e) at nøytralleder kan benyttes som faseleder i en enfaseforsyning. Altså ved lading i IT nett. Åpen delta eller lukket delta i IT nett er da ikke i tråd med standarden.

Kommer tilbake med litt mer utfyllende i morgen angående standarliseringsabeid og hva medlemmer i komiteene arbeider med. Følte bare ikke å legge meg før jeg fikk postet dette.
 
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mroek

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. desember 2023, klokken 23:24@mroek Sorry, det var bare litt egenironi som ikke var myntet på deg, bare generelt. Du bidrar med å stille gode spørsmål og det er svært nyttig for en opplyst debatt.

Ok, den er grei! :-)

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. desember 2023, klokken 23:24Når det gjelder tabellen så sier den i fotnote (e) at nøytralleder kan benyttes som faseleder i en enfaseforsyning. Altså ved lading i IT nett. Åpen delta eller lukket delta i IT nett er da ikke i tråd med standarden.

Jeg så den fotnoten, og den sier eksplisitt at kontaktens N-leder tillates å føre strøm når den benyttes i enfase. Den sier ikke at dette er den eneste situasjonen hvor det tillates strøm i den, så hvis det er intensjonen så synes jeg forfatter(ne) snarest bør ta seg et språkkurs. Konsist og tydelig språk er viktig, og man havner fort på tynn is når man blir nødt til å tolke. Jeg betviler ikke at du har rett når du sier at denne fotnoten er ment å tolkes som at den eneste tillatte situasjonen der N-leder fører strøm er ved enfase, men det er altså ikke det som faktisk står der. Nå er det jo kun den tabellen med fotnoter jeg har sett, så det kan jo hende det finnes mer utfyllende tekst et annet sted i dokumentet.

Jeg mistenker at noe av årsaken til problemet kanskje også er at det ikke i stor nok grad er hensyntatt at enkelte land har avvikende strømnett (IT) sammenlignet med det aller meste av resten av Europa.

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 13. desember 2023, klokken 23:24Kommer tilbake med litt mer utfyllende i morgen angående standarliseringsabeid og hva medlemmer i komiteene arbeider med. Følte bare ikke å legge meg før jeg fikk postet dette.

Setter pris på det, alltid greit å få info fra noen som sitter tett på fagområdet.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Sitat fra: mroek på torsdag 14. desember 2023, klokken 00:53Jeg mistenker at noe av årsaken til problemet kanskje også er at det ikke i stor nok grad er hensyntatt at enkelte land har avvikende strømnett (IT) sammenlignet med det aller meste av resten av Europa.
Ja, denne blandingen av stjerne- og deltakobling gjør det litt vanskelig. Tradisjonelt har jo deltakoblede trefasemotorer vært brukt i IT nett uten N-leder. Men når bl.a. Tesla innfører delta trefaselading, så kobler de ikke L1,L2,L3, men L1,L2, N. Altså L3 i nettet kobles til N i ladeboksen.  Det er sannsynligvis fordi intern strømforsyning både i bil og ladeboks initielt forventer forsyningsspenning over L1-N. Så  lar man del-lader nr. 1 stå der, og kobler inn del-lader nr 2 på L2-N. Tesla legger til og med inn den tredje del-laderen på L1-L2. L3 lederen står altså ubenyttet, og eventuell strømmonitorering på den benyttes ikke.  For åpen delta tofase hadde det jo egentlig vært mest logisk at L3 lederen hadde vært lagt i parallell med N. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: jlan på torsdag 14. desember 2023, klokken 07:58
Sitat fra: mroek på torsdag 14. desember 2023, klokken 00:53Jeg mistenker at noe av årsaken til problemet kanskje også er at det ikke i stor nok grad er hensyntatt at enkelte land har avvikende strømnett (IT) sammenlignet med det aller meste av resten av Europa.
Ja, denne blandingen av stjerne- og deltakobling gjør det litt vanskelig. Tradisjonelt har jo deltakoblede trefasemotorer vært brukt i IT nett uten N-leder. Men når bl.a. Tesla innfører delta trefaselading, så kobler de ikke L1,L2,L3, men L1,L2, N. Altså L3 i nettet kobles til N i ladeboksen.  Det er sannsynligvis fordi intern strømforsyning både i bil og ladeboks initielt forventer forsyningsspenning over L1-N. Så  lar man del-lader nr. 1 stå der, og kobler inn del-lader nr 2 på L2-N. Tesla legger til og med inn den tredje del-laderen på L1-L2. L3 lederen står altså ubenyttet, og eventuell strømmonitorering på den benyttes ikke.  For åpen delta tofase hadde det jo egentlig vært mest logisk at L3 lederen hadde vært lagt i parallell med N. 
Kan bli litt forvirrende når du skriver at L3-lederen står ubenyttet, fordi du da snakker om L3 i ladekabelen. Forsyningens L3 (altså inn til ladeboksen) er selvsagt i bruk, og resultatet er at Tesla lader i full delta sett fra forsyningens side. Dette er jo da (antar jeg) like lite tillatt i pluggstandarden som åpen delta er.

Andre ladebokser enn Easee kobles jo også slik at Tesla (og noen få andre) får ladet full delta på trefase IT, som da betyr at heller ikke disse kan påberope seg samsvar med pluggstandarden (via ladeboksstandarden, om jeg forsto @Rav4_EV riktig).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Sitat fra: mroek på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:31Kan bli litt forvirrende når du skriver at L3-lederen står ubenyttet, fordi du da snakker om L3 i ladekabelen. Forsyningens L3 (altså inn til ladeboksen) er selvsagt i bruk, og resultatet er at Tesla lader i full delta sett fra forsyningens side. Dette er jo da (antar jeg) like lite tillatt i pluggstandarden som åpen delta er.
Ja, det stemmer, takk for presisering. Det er nok et brudd på standarden ja. Jeg tror neppe det skjer noe dramatisk om det blir brudd på en leder i full delta kobling når en Tesla lader, men generelt så er jo det en litt ustabil situasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatJeg kan ikke huske å ha kalt deg drittsekk, verken på eller mellom linjene, bare så det er sagt. Jeg synes lite om å bli beskyldt for det.
Rav.. jeg henger meg på Mro.... ikke jeg heller.

#torsdagsettermiddagshumor

Erik Ola Ulvestad

#1047
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56@Erik Ola Ulvestad Heldigvis har vi standarder som sier at ladekabler kommer i 13A, 20A, 32A og 63A utgaver. En 16A kabel finnes ikke.
...cut...
En full delta i IT nett vil gi 1,73 ganger strømmen i alle faser fremfor bare i en ved åpen delta.
Kanskje du er enig at 3 fase IT lading på et sett standarder som er bygget fra bunn på TN nett kanskje får en del uheldige konsekvenser og at det bare holder med 1 fase lading i IT nett?

Først av alt, beklager å ha dratt denne tråden OffTopic.


Ja, "3x16A / 11kW" kabel er dimmensjonert for 20A. Men som du opplyser så gir dette 16 x 1.73 = 27.5A i N-leder ved fasebrudd på en fase eller åpen delta.

Så utifrå at 20 < 27.5 så burde ein holdt seg til 32A som minimum. DOG, om ein dreg dette vidare til 22kW med 3 x 32A og eit fasebrudd så er jo heller ikkje 32A nok....

Nei, dette blir søkt. Vi legg den død, eller?


Eg synest forøvrig at det prisverdig at det forsøkt innføre hensyn til 230V IT 3-fase system i standardiseringsarbeidet internasjonalt. Kudos.

Inntil det er på plass standard for dette blir det litt for mykje "Don Quijote" fakter over dette til at eg orkar å anbefale anna enn 1-fase på IT. Antakeligvis vil vi få DC lading heime før IT 3-fase blir ratifisert.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Jeg kan ikke skjønne problemet med å lade Tesla på trefas IT hjemme gitt at man har ladeboks som støtter det. Det blir jo bare lavere strømtrekk i faselederne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. desember 2023, klokken 21:23Jeg kan ikke skjønne problemet med å lade Tesla på trefas IT hjemme gitt at man har ladeboks som støtter det. Det blir jo bare lavere strømtrekk i faselederne.
Rent praktisk er det ikke noe problem, men det er altså ikke ihht pluggstandarden, ref det @Rav4_EV sier lenger oppe.

En oppegående ladeboks vil kunne måle alle relevante parametre og stoppe lading om det er fare for overbelastning eller andre feil.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA