Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Vet ikke hvilke ladebokser det evt. gjaldt, og i praksis var vel faren liten, da 7-8 A over rating neppe var nok til å gjøre noen skade på en slik gummikabel, og med kombinasjon at man måtte ha 3-fas IT ladeboks uten fast kabel, så er det nok ikke mange som har overbelastet i praksis, og støyen ble neppe særlig stor. Selvfølgelig bare basert på spekulasjon/gjetning fra min side.

Rav4_EV

Standarder er ingen tvangstrøye, men en snarvei til produkt.

Kortversjonen er at pluggstandarden 62196-2 tillater bare bruk av N-leder som faseleder under 1-faselading i IT-nett.

Du må gjerne produsere en ladeboks som støtter 3 fase IT lading og overvåker strøm i N-leder osv.

MEN, da må du vise uavhengige tester fra 3-part som kan gå god for at sikkerheten er minst like god som hva standarden prøver å oppfylle.

Dine resultater må fremkomme i CE dokumentasjonen og du kan selvfølgeligikke deklarere samsvar med standarden.

NEK 400 (Installasjonstandarden) er heller ikke et krav. Du kan som installatør fravike den så mye du vil så lenge du kan dokumentere at din løsning er minst like god som normen/standarden. For de fleste vil det også her være tryggest og enklest å bare følge normen/standarden.

Kjernen i Easee saken er ikke spørsmålet om det er farlig eller ikke. Tabben er at de har deklarert samsvar med en standard de ikke har fulgt. Det er som å oppgi at du tjente 10 kroner i selvangivelsen når du selv visste at du tjente 1 millon. Hadde de dokumentert og erklært at løsningen var minst like sikker som hva standardene legger opp til hadde det aldri blitt en sak.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

daktari

SitatHadde de dokumentert og erklært at løsningen var minst like sikker som hva standardene legger opp til hadde det aldri blitt en sak.

Er det ikke det de prøver nå, men må innom rettssak først. Men standard-folkene gir seg ikke så lett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Erik Ola Ulvestad

Digresjon: Eit elektrisk apparat (les: elbil) berekna for 3-fase må designast slik at det tåler eit fasebrudd.
Med tanke på det bør vel ladekablar for kun 3 x 16A simpelten vere forbudt?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. desember 2023, klokken 17:09
SitatHadde de dokumentert og erklært at løsningen var minst like sikker som hva standardene legger opp til hadde det aldri blitt en sak.

Er det ikke det de prøver nå, men må innom rettssak først. Men standard-folkene gir seg ikke så lett.
Problemet blir at rekkefølgen blir helt feil...det er det de slår ned på. Godt det var dyktige til å lage noe som fungerte og ikke forårsaket brann, men det kunne de jo ikke helt sikkert vite.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 12. desember 2023, klokken 19:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. desember 2023, klokken 17:09
SitatHadde de dokumentert og erklært at løsningen var minst like sikker som hva standardene legger opp til hadde det aldri blitt en sak.

Er det ikke det de prøver nå, men må innom rettssak først. Men standard-folkene gir seg ikke så lett.
Problemet blir at rekkefølgen blir helt feil...det er det de slår ned på. Godt det var dyktige til å lage noe som fungerte og ikke forårsaket brann, men det kunne de jo ikke helt sikkert vite.
Virker som sløsing med ressurser og rettsapparatet sin tid. Burde fått en saftig bot og fått ryddet opp i dokumentasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rav4_EV

@Erik Ola Ulvestad Heldigvis har vi standarder som sier at ladekabler kommer i 13A, 20A, 32A og 63A utgaver. En 16A kabel finnes ikke. Fordelen er at du kan kjøpe og benytte ladekabler fra en leverandør og bil og ladeboks fra andre.Skjønner ikke hva problemet er med et eventuelt fasebrudd. En full delta i IT nett vil gi 1,73 ganger strømmen i alle faser fremfor bare i en ved åpen delta.
Kanskje du er enig at 3 fase IT lading på et sett standarder som er bygget fra bunn på TN nett kanskje får en del uheldige konsekvenser og at det bare holder med 1 fase lading i IT nett?



@daktari Hvem skulle kunne gi dem en saftig bot? Om noen hadde hatt myndighet til å bøtlegge slik ville nok botens størrelse avstedkommet rettsak uansett.
Når andre ladeboksprodusenter bruker godkjente releer som koster flere hundre kroner stykket og Easse har benyttet noen som koster under 10 kroner som ikke klarer sikkerhetskravene bør vel de fleste skjønne at det er av stor interesse å få stoppet et selskap som jukser i markedet og stikker av med kundene og marginene. Nå ble VW filleristet med dieselgate, men siden det bare var miljøet som tapte så slapp de billig unna. Hva hadde vært rettferdig straff om de hadde spart penger og droppet airbaggen i bilene til fordel for en gøyal klovn som spratt ut av rattet under kollisjon i bilene de solgte uten å informere kundene?

@Ingeniøren Hvordan kan du vite at ingen av ladeboksene deres har brent?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 16:54Kjernen i Easee saken er ikke spørsmålet om det er farlig eller ikke. Tabben er at de har deklarert samsvar med en standard de ikke har fulgt. Det er som å oppgi at du tjente 10 kroner i selvangivelsen når du selv visste at du tjente 1 millon. Hadde de dokumentert og erklært at løsningen var minst like sikker som hva standardene legger opp til hadde det aldri blitt en sak.
Rav... :+1: Takker for det gode innlegget. Jeg sier bare som de som skriker seg hese i underhuset mens de roper «hear hear hear" Og så skriker han med klubba «order-order-order ;D

turfsurf

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56Kanskje du er enig at 3 fase IT lading på et sett standarder som er bygget fra bunn på TN nett kanskje får en del uheldige konsekvenser og at det bare holder med 1 fase lading i IT nett?
1 fas lading gjør at man får en veldig skjevbelastning på fasene, og mange må da enten oppgradere hovedsikringene eller innføre lastbegrensing med automatisering. Dyrt og kompliserende for forbruker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#1029
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. desember 2023, klokken 05:25
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56Kanskje du er enig at 3 fase IT lading på et sett standarder som er bygget fra bunn på TN nett kanskje får en del uheldige konsekvenser og at det bare holder med 1 fase lading i IT nett?
1 fas lading gjør at man får en veldig skjevbelastning på fasene, og mange må da enten oppgradere hovedsikringene eller innføre lastbegrensing med automatisering. Dyrt og kompliserende for forbruker.
Dette er jo trikkerskils av høy kvalitet hos dere begge

Selv angrer jeg akkurat nå på at jeg ikke brukte enda mer tid på det settet jeg fikk til jul som 6/7/8/910 ? åring jeg tror het noe sånt som den lille Elektrikern»? Hvit stor eske med strømblå skrift... men jeg brukte den magneten der da til mye gøy i det settet etter at jeg lagde ferdig den motoren da  ;D

Og siden vi er her inne på denne forumtråden på Easee skandalesaken.. Lite visste jeg da at hadde jeg brukt mye mer tid på det settet så hadde jeg nok bedre visst hva som rørte seg inne i skolten til jonas&co når de i 2018 fikk rede på at de manglet nødvendig&kritisk dokumentasjon for hele firmaets eksistens.., som Jonas da sikkert bare avfeide glatt og tenkte sikkert #dette-forstår-jeg-bare-ikke-noe-av-så-det-driter-jeg-i-å-følge-opp... og nå er det dessuten lunsjtid

4 til 5 år senere måtte Jonas&co beklage dette på landsdekkende tv (nesten gråtende) at han ikke forsto dette her.... I 2018.
 
Jeg tenker at «gode ledere» griper tak i slike viktige kritiske saker så fort de oppstår og dermed viser at de har lederskils. De her manglet dette.. derfor bør jonas&co ta sin hatt å gå...ikke nok å bare bli en «såkalt ansatt med fortsatt god lønn» i firmaet. Dette er graverende feil de har gjort. Mange andre har blitt sterkt berørt av dette. Ansatte/underleverandører/kunder osv oppsigelser/permisjoner/konkurser osv

PS han nye høvdingen der virker mye bedre :+1:

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56@Ingeniøren Hvordan kan du vite at ingen av ladeboksene deres har brent?

Nei det vet jeg sef ikke men regner med det hadde kommet i media slik saken med Easee har gått. Og med brann mener jeg at mer enn boksen brenner..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Har vært en del branner fra elbiler under lading hjemme hos folk, men jeg har enda til gode å høre noe detaljer om ladeutstyr eller hva som faktisk har skjedd.

mroek

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 16:54Kortversjonen er at pluggstandarden 62196-2 tillater bare bruk av N-leder som faseleder under 1-faselading i IT-nett.
Ok, det var faktisk nytt for meg at selve pluggstandarden faktisk står i veien for å bruke N-leder som faseleder i IT-nett. Det nevnes ikke i Wikipedia-artikkelen (som jeg kan se) som omhandler standarden, men selve standarden har jeg ikke tilgang til, den må jo eventuelt kjøpes.

Nå er det vel også slik at ladeboksprodusentene ikke deklarerer samsvar med pluggstandarden (se f.eks Zaptec Go), så hvordan dette spiller inn i hele bildet er litt ullent for meg.

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56Når andre ladeboksprodusenter bruker godkjente releer som koster flere hundre kroner stykket og Easse har benyttet noen som koster under 10 kroner som ikke klarer sikkerhetskravene bør vel de fleste skjønne at det er av stor interesse å få stoppet et selskap som jukser i markedet og stikker av med kundene og marginene.
Releene til Easee er ikke i henhold til standarden nei, men nå er jo hele poenget at de mener å ha dokumentert at releene likevel tilfredsstiller forskriftenes krav, så da er ikke det lenger et teknisk problem, det er kun et problem knyttet til at de deklarerte samsvar med en standard som de ikke var i samsvar med.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 12. desember 2023, klokken 18:23Digresjon: Eit elektrisk apparat (les: elbil) berekna for 3-fase må designast slik at det tåler eit fasebrudd.
Med tanke på det bør vel ladekablar for kun 3 x 16A simpelten vere forbudt?

Et brudd i en faseleder i 3-fase TN kobling vil gi samme strøm i N som i de to gjenværende faseledere. Altså for eksempel 16A i alle tre. Dette på grunn av at faseforskjellen for de to fasene blir 120°. Men når det kobles 2-fase i et IT anlegg blir det bare 60° faseforskjell. Hvis det da går 16A i L1 og L2, så vil det gå 2(cos(30°)*16=28A i N/L3
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#1034
Sitat fra: geear på onsdag 13. desember 2023, klokken 09:10Har vært en del branner fra elbiler under lading hjemme hos folk, men jeg har enda til gode å høre noe detaljer om ladeutstyr eller hva som faktisk har skjedd.
Ja men ikke dokumentert at det var ladeutstyret som startet brannene. Eneste jeg vet/husker var vel den US taycan saken i garasjen. 

De aller fleste brannene var jo ifm det batteritullet som lg chemical Panasonic 64 på kona, ioniq, bolt/ampera sakene der det jo ble batteriswap

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA