Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Warlock


worry

Sitat fra: Warlock på fredag 17. november 2023, klokken 10:00ja, ser slik ut.
Herlig!
I går fikk jeg faktisk TechCentre til å spille på den samme pc'n som jeg har CommTool. Drøye 10 år gammel Dell oppgradert til Win10. Jeg gjorde som over (comp.mode XP_Sp3 og run as admin). Det skjedde ikke noe ved første forsøk, men så tok jeg omstart av pc'n med adapteret påskrudd og bilen påskrudd (ikke startet). Da ble det liv. Jeg har jo ikke testet programmet før, så jeg vet ikke om alt er der.
Det kom ikke opp noen feilmeldinger, da jeg prøvde det. Altså, nå prøvde jeg på bilen med vann i batterikassa. Den går jo nå.
Think lithium

Marsto

Det er flotte greier, ja. Nå er det bare å boltre seg i menyer der. For eksempel mener jeg man må velge BMS og ikke BMI som er for zebra for å lese ut feilkoder der. Noe virker og noe er ikke utviklet. Har sjekket litt rundt programmering av verdier i chas også. Jeg brukte chas og et program som heter C167Loader for å oppdatere PCU softwaren. Det er også mulig å prøve seg på å laste enkelt kommandoer i chas som er beskrevet i diagnose manualen fra side 10. Før man oppgraderer software må man forsikre seg om at en verdi er satt riktig og da er det mulig å gjøre det samme med f.eks. PATS. Men, man må vite hva man gjør så det er bedre å være på den sikre siden før man sender enkeltkommandoer inn.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

 :+1:

Helt topp du fikk det til.
Jeg har prøvd mye rart på Win10 64bit med TechCenter v1.0.3 uten å få det til å kjøre, og noe av det jeg hadde gjort kan ha spilt en vesentlig rolle når jeg så installerte v2.0.3 rett over, og det for meg virket med en gang. Derfor kan jeg heller ikke gi en bedre forklaring enn at "det burde virke".
Men jeg trenger ikke kjøre noe kompabilitetsmodus ser det ut til.
Jaja, ikke vesentlig så lenge det virker :)


TechCenter ser ut til å spørre bilen om hva den er, og så fjerner den det som ikke hører hjemme. Så plugger man til en Li-ion bil Gen2 før man starter opp programmet ser man ikke BMI, og man får rett versjon av PCU å snakke med...

worry

Nå hentet jeg opp igjen denne tråden, som jeg sist skrev på i november. Der har jeg faktisk hatt kontakt med TechCenter. Håpløst når man har hukommelse som en gullfisk.

Kommentar til meg selv; sjekk tråden om TechCenter.
https://elbilforum.no/index.php?topic=65746.0

Nå må jeg finne ut noe om startsperre/Pats.

Think lithium

worry

Hei,
Se diskusjon om CHAS med mer i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=64367.15

Fortsetter her.
Nå har jeg prøvd å endre vha CHAS. Det hjalp ikke gitt.  :-[

Linje 300 var Enabled før jeg startet. Trykket og prøvde flere runder, men uten hell. Immobilizer-lampa blinker hurtig og også Power Limit blinker. Bilen starter ikke.

Koblet til Think diagnose-adapteret og kjørte TechCentre V2.2.5. Det kommer ikke opp noen feil i PCU. I BMI/BMS kommer det opp General Error. Kan ikke slettes, ser det ut til.
Når jeg prøver PATS, så er det kontaktproblem.

Så da er det store spørsmålet; hvor er det problemet?
Ser i el-skjemaet at Immobilizer tranceiver er koblet til VCU. Og ledning til Immobilzer status-lampe oppå dashbordet kommer fra VCU. Så kanskje feilen er der? Men bilen skulle jo starte når linje 322 er satt til 1/enabled.

Siste forsøk med denne PCUen tenker jeg må være å kjøre det som må gjøres ved skifte av PCU. Siden jeg nå har TechCentre og adapter. Det kan jo ikke bli værre nå?  :P

Men jeg har bare en nøkkel. Kopi kan slipes, men jeg trenger også elektronikkdelen. Prøver å få tak i en brukt. Kjøper gjerne hvis en av dere har reserver.

Etter det kan jeg prøve å bytte PCU. Jeg har en ekstra.

Adre forslag?
Think lithium

worry

#96
Hepp,
Nå er det litt tvil om linje 300 skal stå i null eller en, så jeg må gjøre et nytt forsøk.

Nå har jeg nettopp vært innom låsesmed og fått slipt en kopi av nøkkel til tenningslåsen (så nå blir det nok full tenning  ;D ).
300 kroner for den.

Brukt elektronikkdel har jeg funnet på Finn. Det er vel flere Ford-modeller som har lik nøkkel. Jeg får en fra Connect i posten. Når det er i boks skal jeg gjøre et forsøk på å kode nøklene.
Think lithium

Marsto

Spennende. Hvis det ikke er mulig å komme videre med omprogrammeringa i pcu kan du kanskje prøve å legge inn en ny versjon av programvaren? Jeg gjorde det med chas og C167loader som beskrevet i Think verkstedmanual for diagnoseverktøy side 11. Det er ihverfall lettere enn å bytte hele pcu. Verdt å prøve tror jeg, om ingenting annet virker.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Ja, jeg har noe mer som kan testes. Det er mulig jeg tester programmering av nøkler og ny HEX-fil når jeg først er i gang. Selv om det skulle fungere ved å endre linje 300. Det hadde jo vært kjekt å få fjernkontrollene til å fungere. Men jeg er jo skeptisk iom. at PATS ikke svarer i TechCentre.

Brukte Ford-nøkler er mottatt i dag. Betalte 200 pr stk.  :)
Think lithium

Marsto

Det blir jo helt enormt spennende å se om de nøklene vil virke. Ulidelig spennende prosjekt, ja.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Noen som har greie på transpondere?
Saker og ting er ofte ikke så enkle som man først tror. Nå er jeg usikker på om fjernkontrollen fra Ford Connect kan erstatte en tapt Think-nøkkel.

På bildet under er den til venstre den originale Think-nøkkelen. Transponderen er den biten som stikker ut under. De to andre er Connect-nøkkelen. Transponderen er annerledes. Fjernkontrollene for dører er identiske, såvidt jeg kan se. De har identisk merking på den svarte plasten. Nærbildet av denne er Connect-nøkkelen,
Think lithium

RJK

#101
På min gamle Mitsubishi Carisma var nøklene svært utslitt i plasten. Kjøpte erstatningsnøkler hos eBay, og måtte flytte den lille chippen over. Den var knapt 1x1x2mm i størrelse, og ville fint passet i det "hullet" du ser på det midterste bildet.

Til sammenligning ser det ut som originalnøkkelen har noe slags "lokk" som kan skjule brikken som er inni det hullet. Kanskje du rett og slett må lirke opp den plasten (eller gummideksel som er limt på) for å komme til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Her er bilde av min nøkkel. Googlet nøkkelnummeret 98BG15K601AC og da kom det opp at den passer til Ford Focus 98 mod. Har dine nøkler andre nummer?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Fant også hva de 4 første plassene i nøkkelnummeret betyr. Min nøkkel som starter med 98BG var produsert til en 1998 mod. Ford Cortina, Sierra eller Mondeo fra Tyskland.

98 = part released for a 1998 model year vehicle

The vehicle code: F = Fiesta; A = Escort, Orion & Focus; B = Cortina, Sierra & Mondeo; G = Granada & Scorpio; V = Transit.

then the country in which the release was done: B = Britain (Dunton); G = Germany (Merkenich).
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Sitat fra: worry på fredag 15. mars 2024, klokken 17:22Men jeg er jo skeptisk iom. at PATS ikke svarer i TechCentre.
Kan dette skyldes at PATS er deaktivert i Chas?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA