Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EL6

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:02

« forrige - neste »

SolEL


SolEL

Har noen bestilt, sett bilen i virkeligheten eller sittet i den?
Sitter på gjerdet. Es8 koster nå mindre.  Men så kommer batteri leie i tillegg.

Prøve kjøring er ikke lett å finne på nett, fant disse
Bilen ser lovende ut!

https://www.youtube.com/watch?v=cGzOYwI68Rg

https://www.youtube.com/watch?v=gTOK1msI3mw

daktari

#2
Prøvesatt i Oslo i slutten av sommeren. Virkelig flott. Mer harmonisk enn EL7, og bedre seter enn ES8.

Mer luksus enn ID.4, men får ikke noe større bagasjeplass, det er nok noe mer benplass bak, den kunne godt hatt skyvbart baksete.

Dessverre, koster godt over 200k mer hvis man skal ha samme rekkevidde over 500 km, dvs den lander på 800k der en ID4 gtx med alt utstyr lander på ca 600k.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Om noen dager så forsvinner de inkluderte 200 kWh med strøm og 2 x batteribytte gebyrene, 100 kr pr gang.
Har ikke sett nyttelast tall for EL6.

Det er også verdt å merke seg at EL6 blir levert med ett nytt 100 kWh batteri, som lader betydelig bedre enn de 100 kWh som er i batteripoolen nå.  Så ett batteribytte med EL6 før eventuelt batteripoolen er oppdatert er noe du antagelig ikke ønsker.
Eieres tester av ET5 Touring viser 150 kWh/h i snitt opp til 80% mot rundt 70-75 kWh/h med den gamle pakken.

Hvis du sitter på gjerdet til november begynner, så tror jeg det lønner seg å sitte litt til. ET5 sedan og EL7 startet vel utlevering av biler i mars, i august ble prisene betydelig redusert.

Når det er sagt, synes jeg EL6 også er mer harmonisk enn EL7, både eksteriør og interiør. Men utsyn er dårligere enn i ES8, ES8 har en litt kort «rygg» i baksetene, fint om en har mindre barn, verre om en har to meter ungdom der bak.

Banyan 2.0 som kom nå i september skal ha bedret autopilot og dens tendens til å vingle, men ikke problematikken med kjørefeltassistenten som svinger bilen ut i motgående felt. Holder føreren oppmerksom kan en si. 

Prisen er 100-150k over der den burde være. Og NIO Norge er en svært umoden og lite profesjonell aktør, ingen av lovnadene som er blitt gitt har blitt holdt.

NT2, siste NIO EV plattform blir antagelig «utdatert» i 2024, når NT3 kommer, med 800V arkitektur. Som det ble i Norge med NT1 og ES8.

I Kina videreutvikles NT1 og kan oppdateres til NT1.5 med hardware. Dette har NIO valgt å ikke tilby i Norge pga lavt salg. Det finnes flere ES8 i Norge enn andre NIO modeller i Europa til sammen. Så er en fare for at NT2 oppgraderinger stopper på ett tidspunkt.


torerik

Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Sitat fra: torerik på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:55Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
Nå skal denne faktisk være mer nøyaktig, og etter det som stemmer for akkurat den bilen med det utstyret den leveres med.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


BubbaJoFet

Sitat fra: torerik på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:55Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
Det stemmer, men kanskje noen hadde interesse av å kikke på registreringsdata fra en faktisk bil.
Er 8 registrert i Norge pr i dag, så en finner ikke de ofte ute i naturen...

torerik

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 22. oktober 2023, klokken 10:48
Sitat fra: torerik på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:55Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
Det stemmer, men kanskje noen hadde interesse av å kikke på registreringsdata fra en faktisk bil.
Er 8 registrert i Norge pr i dag, så en finner ikke de ofte ute i naturen...
Absolutt. Ellers veldig positivt dersom NIO oppgir faktisk vekt, som ble nevnt over. Plusspoeng!
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 22. oktober 2023, klokken 10:48Er 8 registrert i Norge pr i dag, så en finner ikke de ofte ute i naturen...
og de 8 stk demo biler som står innelåst i bilbutikk garasjen når de ikke er på prøvekjøring, tenker jeg.... 

daktari

Bjørn Nyland har fått kjøre litt, vi får se om han får veid den og testet rekkevidden senere.
https://youtu.be/TCiK1d5FLSY?si=0rXXZ5W0qjXo_7II

https://youtu.be/yJ19JchnDxA?si=rGq_TJK3ZRbWDSil

Hvordan var det med ekstragulvet? Mener å huske at det ikke kunne fjernes, men bare vippes. I så fall veldig uheldig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=6i53BcbNZr88JRKJ&lang=nb&region=NO&type=article

Denne kan være grei å lese om en vurderer en NIO. Artikkel i appen med ganske så sinte eiere som kommenterer. (Undertegnete inkludert)

BubbaJoFet

#13
Sitat fra: torerik på søndag 22. oktober 2023, klokken 12:27
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 22. oktober 2023, klokken 10:48
Sitat fra: torerik på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:55Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
Det stemmer, men kanskje noen hadde interesse av å kikke på registreringsdata fra en faktisk bil.
Er 8 registrert i Norge pr i dag, så en finner ikke de ofte ute i naturen...
Absolutt. Ellers veldig positivt dersom NIO oppgir faktisk vekt, som ble nevnt over. Plusspoeng!

Blir ikke helt klok på hva endringen helt innebærer siden bilene ikke veies, men fabrikken må oppgi egenvekt på alle utstyrsvarianter?

Eller skal egenvekt være med alt utstyr som er mulig å levere fra fabrikk for den nevnte utstyrsvarianten?

Det er to versjoner av EL6 basert på batteri. Vektforskjellen mellom 100 og 75 kWh er 20 kg (med dagens 100 kWh pakke), EL6 kommer med en ny 100 kWh pakke med annen kjemi. Hengerfeste, queen seat, varme og massasje bak er alt ekstrautstyr og vil nok dra opp vekten litt.
I verste fall 60-80 kg? Da er det 320 kg til 4 passasjerer og baggasje igjen. Ikke akkurat mye.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 22. oktober 2023, klokken 15:15
Sitat fra: torerik på søndag 22. oktober 2023, klokken 12:27
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 22. oktober 2023, klokken 10:48
Sitat fra: torerik på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:55Erfaring viser vel at nyttelast først blir avgjort når noen veier bil på skilter. Ref. Ioniq 5 og G9...
Det stemmer, men kanskje noen hadde interesse av å kikke på registreringsdata fra en faktisk bil.
Er 8 registrert i Norge pr i dag, så en finner ikke de ofte ute i naturen...
Absolutt. Ellers veldig positivt dersom NIO oppgir faktisk vekt, som ble nevnt over. Plusspoeng!

Blir ikke helt klok på hva endringen helt innebærer siden bilene ikke veies, men fabrikken må oppgi egenvekt på alle utstyrsvarianter?

Eller skal egenvekt være med alt utstyr som er mulig å levere fra fabrikk for den nevnte utstyrsvarianten?

Det er to versjoner av EL6 basert på batteri. Vektforskjellen mellom 100 og 75 kWh er 20 kg (med dagens 100 kWh pakke), EL6 kommer med en ny 100 kWh pakke med annen kjemi. Hengerfeste, queen seat, varme og massasje bak er alt ekstrautstyr og vil nok dra opp vekten litt.
I verste fall 60-80 kg? Da er det 320 kg til 4 passasjerer og baggasje igjen. Ikke akkurat mye.
Regelen innebærer at bilen får egenvekt ut i fra hva som er rapportert inn av detaljer om akkurat denne bilen, basert på VIN-nummeret. Altså den utstyrs-spesifikasjonen som denne er satt opp med.

For å ta basis i en annen bil som er nevnt i forhold til problemet med lav nyttelast, Ioniq 5. Der ble typisk vekt på bil satt etter en relativt ribbet utgave. Så for alle andre versjoner viste det seg selvsagt at bilene veide mer, dess mer utstyr de hadde, da alt slikt medfører mer vekt.

Så da trodde man bilene hadde grei nyttelast, mens en faktisk måling viste at bilen kunne være tildels godt tyngre.

Med denne endringen vil altså faktisk vekt slik den er utstyrt fra fabrikk være gjeldende i akkurat den bilens vognkort.

Så kan selvsagt importør ha montert på mer utstyr i Norge, f.eks. tilhengerkrok om bilen kan ha slikt, så da er bilen fremdeles tyngre enn vognkortet tilsier, men differansen er betydelig mindre enn om vekten var oppgitt fra en ribbet versjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA