Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader støtter 400V men bil får bare 230V

Startet av 1ar, lørdag 24. juni 2023, klokken 14:03

« forrige - neste »

1ar

Jeg var relativt tidlig ute med elbil med Leaf i 2013 og Model S i 2014, men har nå vært uten i mange år og har ikke helt oppdatert kunnskap på lading.

På jobb har via Apcoa ladere hvor det står de kan levere opp til 22kW. På spec lapp på lader står det at den både kan gi 230V og 400V. Jeg har en Model Y performance så den skal kunne ta i mot 11 kW etter hva jeg forstår.

Når jeg kobler til setter jeg i blå medfølgende Mennekes kabel i bil, så lader og velger så start lading. Lading står da som 32A på 230V i bil og jeg får kun 7-8 kW.

Må jeg ha en annen kabel for å lade på 400V eller er det en annen feil jeg gjør?

Kim-

Sikker på at den ikke bare er låst til 1-fas 230, selv om den støtter inntil 22kW?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

1ar

Det vet jeg ikke, Apcoa appen sier den skal støtte 22 kW.

Hvis jeg forstår det riktig vil bilen ta alt den får og ikke kunne påvirke dette?

sjokomelk

Høres ut som en feil på ladestasjonen.
Bilen din klarer maks 1x32A (7kW) eller 3x16A (11kW). Begge deler vises som 230V i bilen, men på 3-fas står det en runding med et tretall sammen med 16A.

Ladestasjonen sender ut pilotsignal som sier den kan gi 32A. Bilen sjekker så om det er 1 eller 3-fas tilgjengelig når du kobler til kabelen. Hvis det bare er 1-fas, så vil den bruke 1x32A. Er det 3-fas vil den bruke 3x16A siden det er høyere effekt/ladehastighet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1ar

Takk for forklaring! Da skal jeg høre med ansvarlig for ladere.

Orbit

I tillegg til laderoppsettet, sjekk også om du har 1- eller 3-fas kabel. De blå kablene Tesla leverer har normalt vært 3-fas, men det finnes også nær identisk utseende 1-fas. Dersom du ser på selve kabelen er kabeloppbyggingen gravert/trykt inn med jevne mellomrom. 3-fas til ha 5G6 som en del av denne teksten, mens 1-fas vil ha 3G6. Det står ofte også 1P eller 3P på merking på pluggene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Svaret er ganske sikkert at de bare er satt opp til å levere mindre strøm enn det ladeboksen kan takle. På jobben min har vi også 22 kW-ladebokser, men de er satt opp til å gi 11kW. F.eks. Eassee-boksene kan også gi opptil 22 kW, men det betyr jo ikke at alle som har Eassee-ladeboks har 22 kW hjemme.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1ar

Sitat fra: Orbit på lørdag 24. juni 2023, klokken 18:19I tillegg til laderoppsettet, sjekk også om du har 1- eller 3-fas kabel. De blå kablene Tesla leverer har normalt vært 3-fas, men det finnes også nær identisk utseende 1-fas. Dersom du ser på selve kabelen er kabeloppbyggingen gravert/trykt inn med jevne mellomrom. 3-fas til ha 5G6 som en del av denne teksten, mens 1-fas vil ha 3G6. Det står ofte også 1P eller 3P på merking på pluggene.

Takk for tips!

1ar

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 24. juni 2023, klokken 22:38Svaret er ganske sikkert at de bare er satt opp til å levere mindre strøm enn det ladeboksen kan takle. På jobben min har vi også 22 kW-ladebokser, men de er satt opp til å gi 11kW. F.eks. Eassee-boksene kan også gi opptil 22 kW, men det betyr jo ikke at alle som har Eassee-ladeboks har 22 kW hjemme.

Mistenker det er årsak, skal undersøke.

jsu224

Jeg blåser liv i denne igjen ( var det nærmeste jeg fant som kunne passe  :D )

Jeg har 400v anlegg i hus bygd 2013. Hadde en Mod S P85 da som ladet raskere enn min Mod X 75D 2018mod gjør nå.

Vi har også en Mod 3 som lader nesten 3 ganger raskere enn Mod X. Det er en 2021mod så sikkert bedre onboardcharger. Når huset ble bygd fikk jeg satt opp eget sikringskap i garasjen og rød industrikontakt, ladet en del år med det. Fikk mod x sent 2018 og fikk da 54km/t hastighet med det oppsettet mener jeg å huske. Det kan rime med 400v, 16A. Så falt hastigheten til 28km/t og forble den samme når Tesla wall charger ble installert. Appen viser dog 240v 16a 3fas. Jeg er fryktelig langt unna å være ekspert, men kan noen tenke seg hvorfor bilen i appen gjenkjenner strømmen som 240v?Appen sier bilen lader på 239v, 16A 3fas.

NB: Jeg VET jeg har TN nett.

sjokomelk

400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jsu224

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:43400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.

Men den oppgir jo ikke bare 240v, hastigheten tyder ikke på at den lader på 400v heller vel?

Handyman

Sitat fra: jsu224 på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:43400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.

Men den oppgir jo ikke bare 240v, hastigheten tyder ikke på at den lader på 400v heller vel?
Når man diskuterer ladeeffekt må du si oss hvilken effekt appem viser (kW) og ikke km/t.
Bytt til % og se hvilke effekt bilen lader med. Lading med 16 A trefas på et 400V anlegg skal bli 11kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jsu224

Sitat fra: Handyman på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:37
Sitat fra: jsu224 på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:43400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.

Men den oppgir jo ikke bare 240v, hastigheten tyder ikke på at den lader på 400v heller vel?
Når man diskuterer ladeeffekt må du si oss hvilken effekt appem viser (kW) og ikke km/t.
Bytt til % og se hvilke effekt bilen lader med. Lading med 16 A trefas på et 400V anlegg skal bli 11kW.
Jepp jeg vet, men det blir det altså ikke.

jlan

#14
Kan det være at det er brudd i en faseleder, så den lader på to faser? eks.
L1-N 243V*16A=3.9kW
L2-N 243V*16A=3.9kW
L3-N   0V* 0A=0.0kW
Sum:          7.8KW   
.
Du kan kanskje lese av strømtrekket for hver faseleder på strømmåleren i det lading starter, eller måle med et tangamperemeter ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA