Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning Model Y

Startet av Nimrad, onsdag 27. september 2023, klokken 19:11

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: stue på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:02Kjøper ikke utgående versjon til dyrere pris ihvertfall.

Det er ikke slik folk flest tenker. De fleste som føler at det er på tide med ny bil researcher hvilke biler som passer behovet og som er innenfor budsjettet. Jeg trur ikke å utelukke alle modeller som har hatt lavere pris tidligere er en del av prosessen til de fleste kjøpere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

E-Trond

#46
Sitat fra: BR på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:24Ikke fordi jeg er uenig. Men finansiering på bolig er jo dyerere enn 1,99%. Og om bilkjøp skulle være reservert dem med nedbatalt bolig og oppsparte midler hadde nok bilsalget stupt. Men man kan jo låne til 1,99% og plassere pengene på høyrentekonto om madrassen allerede er for hard.

Lett å bli lurt av dette tilbudet... :laugh:
Du må jo se på den effektive renta.
Hvis den er på 4.3% så er jo ikke besparelsen så stor.

Tok et lite regnestykke på YP  med vinterhjul,på 3 år hos Tesla.
Bilpris kr 623 702,- Egenkapital kr 350 000,-
Flytende nominell rente 1,99%. Eff. rente er 3,52% ved lånebehov kr 273 702,-
Etablerings -og tinglysningsgebyr kr 1 730,- Termingebyr kr 95,-
Total kredittkjøpspris kr 299 893,-
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

BR

Det er jeg helt med på og det var ikke meningen å gi inntrykk av gratis penger og fortsatt lånefest. Min refleksjon i det opprinnelige innlegget var at en refreshed Plaid sannsynligvis vil bli dyrere enn dagens Performance så denne kan fremdeles være et godt valg.   

chargedup

Sitat fra: E-Trond på fredag 06. oktober 2023, klokken 12:38
Sitat fra: BR på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:24Ikke fordi jeg er uenig. Men finansiering på bolig er jo dyerere enn 1,99%. Og om bilkjøp skulle være reservert dem med nedbatalt bolig og oppsparte midler hadde nok bilsalget stupt. Men man kan jo låne til 1,99% og plassere pengene på høyrentekonto om madrassen allerede er for hard.

Lett å bli lurt av dette tilbudet... :laugh:
Du må jo se på den effektive renta.
Hvis den er på 4.3% så er jo ikke besparelsen så stor.

Tok et lite regnestykke på YP  med vinterhjul,på 3 år hos Tesla.
Bilpris kr 623 702,- Egenkapital kr 350 000,-
Flytende nominell rente 1,99%. Eff. rente er 3,52% ved lånebehov kr 273 702,-
Etablerings -og tinglysningsgebyr kr 1 730,- Termingebyr kr 95,-
Total kredittkjøpspris kr 299 893,-
For å få lavest mulig effektiv rente betaler man kun inn 2500 (minstesummen som går fra Tesla nå). Jo lavere beløp man låner, jo høyere vil kostnadene til etablering og termingebyr utgjøre prosentvis og derav høy effektiv rente.
Ved 3 år med YP og 2500 i innskudd vil man få en effektiv rente på ca 2,6%. Svea betaler idag en rente på 4,39% på sparekonto uten begrensninger (samt sikkert mange andre kredittbanker også). Hvis man vet at man skal eie bilen i minst 3 år kan man da få ca 1,8% rentefortjeneste før skatt...

Når det er sagt er det vel ganske sjelden at de som fullbelåner bilen i praksis er de som har mulighet til å cashe den inn. Det vanlige er jo at de som er strukturerte og flinke betalere heller tar et lån på feks halve summen, men det er som eksempelet du viser til, ganske langt unna de 1,99%.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på fredag 06. oktober 2023, klokken 14:35
Sitat fra: E-Trond på fredag 06. oktober 2023, klokken 12:38
Sitat fra: BR på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:24Ikke fordi jeg er uenig. Men finansiering på bolig er jo dyerere enn 1,99%. Og om bilkjøp skulle være reservert dem med nedbatalt bolig og oppsparte midler hadde nok bilsalget stupt. Men man kan jo låne til 1,99% og plassere pengene på høyrentekonto om madrassen allerede er for hard.

Lett å bli lurt av dette tilbudet... :laugh:
Du må jo se på den effektive renta.
Hvis den er på 4.3% så er jo ikke besparelsen så stor.

Tok et lite regnestykke på YP  med vinterhjul,på 3 år hos Tesla.
Bilpris kr 623 702,- Egenkapital kr 350 000,-
Flytende nominell rente 1,99%. Eff. rente er 3,52% ved lånebehov kr 273 702,-
Etablerings -og tinglysningsgebyr kr 1 730,- Termingebyr kr 95,-
Total kredittkjøpspris kr 299 893,-
For å få lavest mulig effektiv rente betaler man kun inn 2500 (minstesummen som går fra Tesla nå). Jo lavere beløp man låner, jo høyere vil kostnadene til etablering og termingebyr utgjøre prosentvis og derav høy effektiv rente.
Ved 3 år med YP og 2500 i innskudd vil man få en effektiv rente på ca 2,6%. Svea betaler idag en rente på 4,39% på sparekonto uten begrensninger (samt sikkert mange andre kredittbanker også). Hvis man vet at man skal eie bilen i minst 3 år kan man da få ca 1,8% rentefortjeneste før skatt...

Når det er sagt er det vel ganske sjelden at de som fullbelåner bilen i praksis er de som har mulighet til å cashe den inn. Det vanlige er jo at de som er strukturerte og flinke betalere heller tar et lån på feks halve summen, men det er som eksempelet du viser til, ganske langt unna de 1,99%.
Har vært mange og lange diskusjoner rundt dette, da man så at mange kjøpte TMS eller TMX på 100% finansiering på alt resterende etter innskuddet/depositumet.

Men endel folk klarte rett og slett ikke se at dette var en finansiell øvelse for de som allerede har godt med midler, selv om dette gjennomsyrer hvordan man ser på lån og renter og kostnader rundt dette. Alltids spørsmål om hva som gjør at man kommer best alternativt billigst unna.

Var nok mange som tok fullfinansiering fordi de da kunne la sparepengene stå på konto eller i fond istedet for, der de tjente godt på differansen. Og det ekstra lånet betød en ny mulighet istedet for eneste alternativet.

Selvsagt var det sikkert endel som og fullfinansierte fordi det var eneste måten å få råd til grombil på. Er sikkert endel som nå sliter pga den beslutningen, og som lurer på hvordan man skal komme seg ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eltex

Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?
Tesla ModelY LR 23

Handyman

Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?
Kanskje for å kunne sette ned prisen igjen mot før kvartallslutt, og booste salget?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?

Har mest tro på; Dollaren styrker seg vs kronen.

Men også; Tesla bruker pris for å ha ønsket lengde på ventelister.

SurSnasen

Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?

Markedsmakt. Tesla har blitt stor nå. De er ikke lengre bare David som kjemper mot Goliat. De har blitt Goliat, og de har mye kontroll på markedet.

Stikkkontakt

Sitat fra: SurSnasen på fredag 06. oktober 2023, klokken 20:48
Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?

Markedsmakt. Tesla har blitt stor nå. De er ikke lengre bare David som kjemper mot Goliat. De har blitt Goliat, og de har mye kontroll på markedet.
Sitat fra: SurSnasen på fredag 06. oktober 2023, klokken 20:48
Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?

Markedsmakt. Tesla har blitt stor nå. De er ikke lengre bare David som kjemper mot Goliat. De har blitt Goliat, og de har mye kontroll på markedet.

Finansavisen kjører headline at "Tesla kutter prisen"
Skulle tro at de fleste av de som 1.Leser finansavisen.no og 2.Er potensielle Tesla-kunder vil være mer opptatt av at prisen i Norge går opp, enn at den går ned i USA.
Legger ellers merke til at Polestar kutter prisen med 50.000 samme dag som Tesla øker den med 25.000.

SurSnasen

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. oktober 2023, klokken 11:03Finansavisen kjører headline at "Tesla kutter prisen"
Skulle tro at de fleste av de som 1.Leser finansavisen.no og 2.Er potensielle Tesla-kunder vil være mer opptatt av at prisen i Norge går opp, enn at den går ned i USA.
Legger ellers merke til at Polestar kutter prisen med 50.000 samme dag som Tesla øker den med 25.000.

Hvilket er nettopp markedsmakten/markedstilpasning.
Prisjusteringer gir publisitet. Det genererer mersalg i USA, og de setter pris som gjør at de føler seg sikker på at de opprettholder sin «utsolgt»-situasjon.

I Norge øker de prisen. Litt i takt med dollarkursen, men kanskje mer et signal om at de er fornøyd med salgsvolumet. At de fremdeles ser at de enkelt selger til et desperat Tesla-hungrig i Norge. Så kompenserer de med salgsfremmende gunstig rente for å styre kjøperne. 

daktari

Tesla hadde masse biler på lager i USA i Q2, ikke utsolgt. Kanskje det er endret, men tviler siden de senker prisen. Marginene var allerede synkende i Q2.

Rentefordelen, f.eks mot NAF billån på 6,55%, er en rabatt på ca 25.000,- i året (hvertfall første året) hvis man fullfinansierer en bil til 550.000,-, så de har behov for å selge.

Dollar har steget nesten 10% siden juli, men siste 6 måneder har den steget ca 5%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MooCow

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. oktober 2023, klokken 11:03Finansavisen kjører headline at "Tesla kutter prisen"
Skulle tro at de fleste av de som 1.Leser finansavisen.no og 2.Er potensielle Tesla-kunder vil være mer opptatt av at prisen i Norge går opp, enn at den går ned i USA.
Legger ellers merke til at Polestar kutter prisen med 50.000 samme dag som Tesla øker den med 25.000.

Heilt klart, men er vel dessverre klassisk click bait som det berre vert meir og meir av :(

Nimrad

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. oktober 2023, klokken 11:03Skulle tro at de fleste av de som 1.Leser finansavisen.no og 2.Er potensielle Tesla-kunder vil være mer opptatt av at prisen i Norge går opp, enn at den går ned i USA.
Ehm, finansavisen er for investorer. Det er godt de holder til finansrelaterte saker.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA