Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

Handyman

Det kan enkelt testes ved å sette viskerne i servicemodus (fristilte viskere), og så føre dem forsiktig for hånd mens frunken er åpen. Da vil du kontrollert kunne se om de vil kunne ta borti.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IngridPingrid

Sitat fra: Handyman på mandag 04. september 2023, klokken 17:43Det kan enkelt testes ved å sette viskerne i servicemodus (fristilte viskere), og så føre dem forsiktig for hånd mens frunken er åpen. Da vil du kontrollert kunne se om de vil kunne ta borti.

Tusen takk for tips! Det skal jeg teste, har ikke tenkt på at de kunne beveges fritt da.
Bilen er inne for å reparere transportskade i lakk som Tesla dekker på garanti, så hadde vært så fint å få tatt dette samtidig (mindre enn en uke siden vi oppdaget denne siste skaden). Men vi får i alle fall et prisestimat på hva det koster å utbedre....

Handyman

Sjekket vår bil nå, og venstre viskerarm vil ta borti bakkant av panseret når det er helt åpent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Mener jeg også har sett en varsel om dette i bilen hvis man prøver å sette den i D når frunken er oppe..

IngridPingrid

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 05. september 2023, klokken 10:04Mener jeg også har sett en varsel om dette i bilen hvis man prøver å sette den i D når frunken er oppe..

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:40Sjekket vår bil nå, og venstre viskerarm vil ta borti bakkant av panseret når det er helt åpent.

Tusen takk for at dere svarte og til Handyman for at du tok tid til å sjekke! Jeg har også fått sjekka nå i servicemodus, etter vi fikk bilen tilbake, og ser det også ja.

Men utrolig irriterende å ikke vite akkurat hva som har skjedd, det kan jo for eksempel ikke være nok at en kommer borti knappen for ett sveip mens en har frunken åpen? I så fall burde det jo ha skjedd med mange....
 
Det må jo ha vært flere sammenfallende ting som gjør at det har skjedd. I og med at ikke vi har fått det med oss, så har jo bilen vært i park og stått i ro. Kan heller ikke tro at det er nok at viskerene står i auto og at det begynner å regne (mens frunk er åpen), da må det jo også ha skjedd med flere? (og i tillegg oppdaget vi det som nevnt rett etter den hadde vært inne på verksted, så klarer ikke helt legge vekk tanken om at noe skjedde der).

Kjedelig at ikke Tesla vil svare på hvordan det kan skje, det burde de jo i alle fall vite.

Lakkeringsfirmaet ville ikke ta i det foreløpig, for de mente vi absolutt ikke burde gi oss ift. Tesla og garanti el. reklamasjon.

Radial

En lakkstift og aceton, så er det der fiksa.
Matt lakk på viskerarmen vil også gjøre ting helt OK.

Stod heller ikke noe i håndboka til MG'n jeg hadde at viskerne gikk NED i det man trykket på power-knappen. (Hadde vaska bil, vindusviskerene stod løfta fra frontruta)
Fikk tilsvarende skade i panseret, men med 3 lag lakkstift skal man ha doktorgrad i detailing for å "se" skaden på panseret.

Så litt bedre skaden i viskerarmen, halvblank var litt for lite matt.

Men 2mnd senere vant jeg VM i steinsprut, og måtte flikke midt på panseret OG på taket...så, fikse slike skader 100% er neppe lønnsomt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

IngridPingrid

Sitat fra: Radial på fredag 08. september 2023, klokken 11:36En lakkstift og aceton, så er det der fiksa.
Matt lakk på viskerarmen vil også gjøre ting helt OK.

Stod heller ikke noe i håndboka til MG'n jeg hadde at viskerne gikk NED i det man trykket på power-knappen. (Hadde vaska bil, vindusviskerene stod løfta fra frontruta)
Fikk tilsvarende skade i panseret, men med 3 lag lakkstift skal man ha doktorgrad i detailing for å "se" skaden på panseret.

Så litt bedre skaden i viskerarmen, halvblank var litt for lite matt.

Men 2mnd senere vant jeg VM i steinsprut, og måtte flikke midt på panseret OG på taket...så, fikse slike skader 100% er neppe lønnsomt.



Takk for tilbakemelding og tips!! (Så innlegget ditt litt sent!)

Det får nok bli en fiks med stift som du beskriver, Tesla gir seg ikke. Har også skjønt at panser er aluminium.

Skjønner jo det når det er fysisk mulig, bare kjedelig at to personer per telefon hos Tesla først opplyste at det ikkje skulle være mulig (samt at vi oppdaget det rett etter verkstedopphold, og ikke vet selv hva som har skjedd).

Det Tesla nå har svart på skriftlig er at de kan ta borti om en kjører de manuelt samtidig som frunk er åpen, eller bil settes i drive (og da kan auto slå inn ved dråper e.l).
De har ikke sagt det dirkete, men tolker det som at det ikke skal være nok å komme borti knappen så lenge den står i park, for der er jo fort gjort!

Og å vinne VM i steinsprut er leeeeeeeit 😆

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2023, klokken 20:48Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Da er pakningen byttet, og dagen etter er et av kameraene dødt og skal skiftes. Og pakningen på passasjersiden er på vei til å løsne, kan se ut som det avhenger av hvor mye bruk dørene ser. Fra tidligere ble styresnekka skiftet, noe som kostet to arbeidsdager. Og bilen er så vidt gått 10.000km. Matcher faktisk den første TMS`en (2013) vi hadde i feilfrekvens/verkstedavtaler denne. Men heldigvis løses mye med mobilservice slik at ulempen reduseres.

Radial

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. september 2023, klokken 11:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2023, klokken 20:48Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Da er pakningen byttet, og dagen etter er et av kameraene dødt og skal skiftes. Og pakningen på passasjersiden er på vei til å løsne, kan se ut som det avhenger av hvor mye bruk dørene ser. Fra tidligere ble styresnekka skiftet, noe som kostet to arbeidsdager. Og bilen er så vidt gått 10.000km. Matcher faktisk den første TMS`en (2013) vi hadde i feilfrekvens/verkstedavtaler denne. Men heldigvis løses mye med mobilservice slik at ulempen reduseres.

Komisk, vi har 22k i Y uten ett feilslag på slikt.

Sprekker i baklyktene (pga kjemi, trolig) kom dog raskt etter at jeg prøvde noe Avfetting fra Jula første vintersesongen.
Etter jeg begynte å bruke Biltema sin, har det ikke skjedd noe på lyktefroten.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. september 2023, klokken 11:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2023, klokken 20:48Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Da er pakningen byttet, og dagen etter er et av kameraene dødt og skal skiftes. Og pakningen på passasjersiden er på vei til å løsne, kan se ut som det avhenger av hvor mye bruk dørene ser. Fra tidligere ble styresnekka skiftet, noe som kostet to arbeidsdager. Og bilen er så vidt gått 10.000km. Matcher faktisk den første TMS`en (2013) vi hadde i feilfrekvens/verkstedavtaler denne. Men heldigvis løses mye med mobilservice slik at ulempen reduseres.
Virker som du har hatt litt uflaks, Muffin. Gjengangeren er lite bal med disse bilene. Har til sammenligning ikke hatt mye trøbbel med vår Y heller, sett i forhold til S-en vi hadde.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lars667

Oppdaget ved bilvask at gummiklossen på ene sida har forårsaket slitasje på luke slik at lakk har blitt slitt bort. Service justerte nok noe men ville ikke legge på lakk. Mente det var min feil at det har kommet noe finsand inn bak der. Pass på klossene. Ser ikke ut til at det er slike på nyere biler, dette er 21. Sjekk baklukene deres.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Sitat fra: lars667 på fredag 13. oktober 2023, klokken 20:49Oppdaget ved bilvask at gummiklossen på ene sida har forårsaket slitasje på luke slik at lakk har blitt slitt bort. Service justerte nok noe men ville ikke legge på lakk. Mente det var min feil at det har kommet noe finsand inn bak der. Pass på klossene. Ser ikke ut til at det er slike på nyere biler, dette er 21. Sjekk baklukene deres.

På -23 modellen min har de satt litt PPF der, så det er nok en god løsning..
Men litt PPF der bakdørene gnisser på dørkarmen har ikke fått PPF da🙈

Forøvrig har ikke -21 modellen vår skader fra disse gummiklossene, men døra er justert litt trangt og ligger veldig død.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

Sitat fra: Radial på fredag 13. oktober 2023, klokken 21:27
Sitat fra: lars667 på fredag 13. oktober 2023, klokken 20:49Oppdaget ved bilvask at gummiklossen på ene sida har forårsaket slitasje på luke slik at lakk har blitt slitt bort. Service justerte nok noe men ville ikke legge på lakk. Mente det var min feil at det har kommet noe finsand inn bak der. Pass på klossene. Ser ikke ut til at det er slike på nyere biler, dette er 21. Sjekk baklukene deres.

På -23 modellen min har de satt litt PPF der, så det er nok en god løsning..
Men litt PPF der bakdørene gnisser på dørkarmen har ikke fått PPF da🙈

Forøvrig har ikke -21 modellen vår skader fra disse gummiklossene, men døra er justert litt trangt og ligger veldig død.

Hm. Ikke sett noe på bakdør. Testet en 23 performance. Den hadde ikke slike klosser.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

petersv

Bakluka lukker ikke med "softclose" eller hva det heter, hver gang. Ca. annenhver gang, noen ganger oftere, så smeller den bare igjen. Flere som at opplevd det samme?

ToWalkOrDrive

Ser ikke ut som at Tesla har myknet opp med tanke på garantier. 180.000 for nytt batteri på Model S. Og hvorfor dette er relevant for Y? Ser at ekstremt mange Model 3 har fått erstattet batteriet sitt - altså mange med feil. Ser og at når Forbrukerrådet / Forliksrådet osv gir seier til kunden i saker så ender det alltid med at Tesla stevner kunden for retten og driter i det norske "for-domstoler" sier. Så da er det en liten Tesla-eier mot stort advokatfirma. Ender ofte i forlik for at Tesla for all del vi unngå å tape og skape presedens mot seg....i tillegg til at kunden ikke tør satse går og grunn for å vinne.

Merker at jeg er minst like skeptisk som før til å ha en Tesla etter garantitiden utløper. Da tenker jeg på batteriet - er den jeg er redd for, og der er det heldigvis det som kommer først av 8 år og 192.000 km.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/tesla-eier-advarer-mot-bilen-m%C3%A5tte-ut-med-180-000-kroner-for-batteri/ar-AA1iDT3y?ocid=entnewsntp&pc=HCTS&cvid=fae40d67309841cdb50b43a79247abcb&ei=11
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA