Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på lørdag 02. september 2023, klokken 22:58Det er klart det kan være mulig å få god fastrente, men man gjør ikke det i dag.

Jeg har alltid hatt flytende rente, ja det blir dyrere nå, men jeg klarer meg.
Min søster bandt renta for mange år siden, tror de fikk en sånn 10års binding på 6-7%, det var før rentene gikk i kjelleren, midt i "finanskrisetiden" rundt 2010 når rentene var oppe på 6-8%.
De gikk glipp av "hele" rentefesten, og fikk vel med seg 1,5-2år før rentene begynte å stige igjen.
På et lån på 3 million utgjør 7% en merutgift på 150.000kr i året i forhold til 2%, noe blir jo tatt at rentefradraget, men det gjør uansett at man over 10år har betalt rundt 1 million mer enn den flytende rentefesten vi har hatt.

Det er egentlig bare èn grunn, og èn grunn alene til å binde rente, strømpris eller noe som helst utgifter, det er hvis du har så sårbar økonomi at du ikke vil klare deg hvis det blir dyrere de neste 3, 5 eller 10 årene.

Nå har vi vel egentlig fått en kjempesmell på alle fronter, jeg tror de fleste som kanskje burde tatt fastrene for et par år siden hadde klart seg ganske fint hvis det bare var renta som steg, at strømprisen er høy, matprisene og alle andre varer også stiger blir rett og slett for mye for mange.
Da blir det feil å være belærende overfor de som sliter når selv ikke økonomene så denne smellen komme for 2 år siden.



Jeg er helt uenig i at det bare er de med sårbar økonomi som noen gang bør binde renta. Jeg bandt halve lånet til 1,69% i 5 år, som det er 2 år igjen av, og strømprisen i huset på 44 øre i 3 år, som går ut i oktober. Slik jeg tenkte var hvor mye lavere prisene kunne være på flytende og hvor mye høyere, og sannsynligheten, og fant ut at jeg ikke kunne tape særlig på å binde, men kunne potensielt spare en del på å binde.

Var jo en del tegn på at rente og strømpris kunne gå opp, men når til og med andre økonomer ikke trodde, eller hadde priset inn, økning, så kan en ikke klage på at mange hørte på bankene, som har sagt "vanligvis vil det være billigere med flytende". Så det siste punktet ditt om at en ikke kan være belærende er jeg helt enig i. Er jo heller ikke sånn at vanlige folk i en travel hverdag går rundt og tenker på å binde priser i gode tider.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Egil S på lørdag 02. september 2023, klokken 22:58Det er klart det kan være mulig å få god fastrente, men man gjør ikke det i dag.

Jeg har alltid hatt flytende rente, ja det blir dyrere nå, men jeg klarer meg.
Min søster bandt renta for mange år siden, tror de fikk en sånn 10års binding på 6-7%, det var før rentene gikk i kjelleren, midt i "finanskrisetiden" rundt 2010 når rentene var oppe på 6-8%.
De gikk glipp av "hele" rentefesten, og fikk vel med seg 1,5-2år før rentene begynte å stige igjen.
På et lån på 3 million utgjør 7% en merutgift på 150.000kr i året i forhold til 2%, noe blir jo tatt at rentefradraget, men det gjør uansett at man over 10år har betalt rundt 1 million mer enn den flytende rentefesten vi har hatt.

Det er egentlig bare èn grunn, og èn grunn alene til å binde rente, strømpris eller noe som helst utgifter, det er hvis du har så sårbar økonomi at du ikke vil klare deg hvis det blir dyrere de neste 3, 5 eller 10 årene.

Nå har vi vel egentlig fått en kjempesmell på alle fronter, jeg tror de fleste som kanskje burde tatt fastrene for et par år siden hadde klart seg ganske fint hvis det bare var renta som steg, at strømprisen er høy, matprisene og alle andre varer også stiger blir rett og slett for mye for mange.
Da blir det feil å være belærende overfor de som sliter når selv ikke økonomene så denne smellen komme for 2 år siden.


Nå har jeg, nok en gang, dokumentert at man for få år siden kunne ha bundet renten for ti år til 1,88% nominelt. Mitt spørsmål til deg blir da: Hvilken risiko mener du man ville ha løpt hvis man inngikk en slik avtale?

Å hevde at ingen forutså en slik økning vi nå har sett faller på sin egen urimelighet da det hele tiden har blitt påpekt at man skal kunne tåle en økning i rentenivået på fem prosentpoeng, og det er vel omtrent det vi nå har sett?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Jeg bandt studielånsrenta til 3% i 2012 i ti år "fordi den kunne jo ikke gå noe særlig lavere enn det" (flere av studiekameratene tenkte det samme)

Endte opp med at flytende alltid var lavere, først når fastrenta løp ut i fjor begynte flytende å være over 3% ;D

Men ja, vi nordmenn er veldig forskjellig fra resten av Europe og USA. Der er fastrente og 1-2 årsavtaler på strøm det vanlige

arthur

Man skulle nok ha bundet renten på studielånet også:

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/renter-og-gebyrer/historisk-renteutvikling2/

Fortsatt mange som åpenbart ikke helt har skjønt at å binde renten er en form for forsikringspremie, men i motsetning til skadeforsikring så kan også en slik binding spare en for store beløp!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Har heldigvis vært uten studielån i noen år nå. Å slippe bekymringen for renten på det lånet, og ikke minst innbetalingene, var rett og slett bare deilig!

;)

Men lånefri er jeg ikke, så fremdeles noen renter å tenke på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vesttrønder

Sitat fra: eisa01 på søndag 03. september 2023, klokken 10:59Jeg bandt studielånsrenta til 3% i 2012 i ti år "fordi den kunne jo ikke gå noe særlig lavere enn det" (flere av studiekameratene tenkte det samme)

Endte opp med at flytende alltid var lavere, først når fastrenta løp ut i fjor begynte flytende å være over 3% ;D

Men ja, vi nordmenn er veldig forskjellig fra resten av Europe og USA. Der er fastrente og 1-2 årsavtaler på strøm det vanlige

Gjorde det same i 2011... Men men, pga storleiken på lånet (ikkje så stort) er det ikkje så stort tapet vart. Klart, eg har tenkt på at eg "burde forstått" at det kanskje var lurt å binde litt av lånet på huset (men aldri alt!) i fjor. Jaja. Den smellen må vi nok berre ta.

geear

Da ser det ut som det blir 70 % takst i bomringen i Stavanger/Sandnes-området fra nyttår, og forskjellene viskes enda mer ut.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/154l4G/hoeyere-bompenger-for-elbiler-fra-1-januar-gode-grunner-til-det

Sitat– Vi mener det er gode grunner for at også elbiler skal bidra i større grad til å bygge infrastruktur, sier fylkesordfører Ole Ueland (H).

Han og ordførerne på Nord-Jæren aksepterer at elbilrabatten endres. Det ble klart på møtet i styringsgruppa for Bymiljøpakken onsdag.

Saken skal også til behandling i kommunestyrene i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

I dag betaler nullutslippskjøretøy 50 prosent av taksten for fossilbiler. Fra 1. januar endres taksten slik at elbiler betaler 70 prosent av ordinær takst.

Gi det 2-3 år så er det full takst.

jkirkebo

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 10:54Model X er bedre enn Y på en god del:

- Mer komfortabelt understell
- Mer bagasjeplass
- 6/7-seter
- Opplevd plass også som 5-seter
- Høydejusterbart understell
- Oppleves tryggere på vinterføre
- 650 kg høyere hengervekt
- Står ikke i annenhver oppkjørsel i nabolaget, og halvparten av bilene på p-plassen på jobb er ikke en X
- Instrumentpanel
- Bakluka bruker høydesensoren i taket (for FWD) så man slipper at den smeller i ting oppover
- Mye større døråpninger, enklere å spenne fast barn osv.

Det jeg kom på i farten.

Men JA, jeg er helt enig i at det måtte forventes stort verdifall, og det var en av grunnene til at jeg solgte, og også en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt ny - mener den er kraftig overpriset og "gammel". Det var også kunstig høyt salg av den de første årene fordi det ikke fantes alternativer, så selv folk uten barn kjøpte Model X fordi de trengte egenskaper kun den bilen kunne gi - men som det nå finnes alternativer til.


Ja, vi kjøpte X75D i 2017 fordi den var eneste alternativt den gangen. Trengte god hengervekt, og byttet inn vår gamle Model S. Men om Y hadde vært tilgjengelig da hadde det helt klart blitt en slik. Y 5-seter har uansett bedre plass enn X 6-seter til bagasje (X 5-seter fantes ikke på den tiden), hengervekten er høy nok på Y (kan dra campingvogner av en størrelse som er fornuftig å kjøre med på langtur samt frakte en hel pakke med materialer i slengen på varehengeren) og den er mer enn komfortabel nok. Vi har en Model 3 også og jeg liker faktisk instrumentpanelløsningen der bedre enn den på X. Slipper problemet med at jeg ikke ser fjernlysikonet pga. rattet for eksempel.

Bakluka er jeg enig i, ville heller hatt manuell bakluke slik vi har på konas 2019 SR+. Men ikke viktig.

Det som var fint med X var gratis SuC i bilens levetid. Derfor hadde jeg planer om å beholde den svært lenge. Men så kom plutselig mulighet nå ut året til å flytte over gratis lading til ny Y, og da ble alle planer gjort om. Så nå blir X byttet inn og ny Y hentes ut neste uke. Verditapet på X'en havnet på ca. 3,70 per kilometer, bare marginalt mer enn vi tapte på en Leaf vi hadde i 8 år (ca. 3,45 per km). Helt ok det på så dyr bil. Og det som må betales i mellom får vi 2,99% rente på, lånekostnaden pr. år vil være lavere enn forventet reparasjonskostnad på langkjørt X.

Hva naboen har i sin oppkjørsel bryr meg enda mindre enn hvem de mest populære influenserne er, og jeg vil uansett kjenne igjen bilen da den blir helfoliert i 3M 2080 folie i fargen "Sunflower Yellow" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil S

Sitat fra: geear på lørdag 04. november 2023, klokken 10:04Da ser det ut som det blir 70 % takst i bomringen i Stavanger/Sandnes-området fra nyttår, og forskjellene viskes enda mer ut.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/154l4G/hoeyere-bompenger-for-elbiler-fra-1-januar-gode-grunner-til-det

Sitat– Vi mener det er gode grunner for at også elbiler skal bidra i større grad til å bygge infrastruktur, sier fylkesordfører Ole Ueland (H).

Han og ordførerne på Nord-Jæren aksepterer at elbilrabatten endres. Det ble klart på møtet i styringsgruppa for Bymiljøpakken onsdag.

Saken skal også til behandling i kommunestyrene i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

I dag betaler nullutslippskjøretøy 50 prosent av taksten for fossilbiler. Fra 1. januar endres taksten slik at elbiler betaler 70 prosent av ordinær takst.

Gi det 2-3 år så er det full takst.

Nå er vel Stavanger regionen sannsynligvis en av de regionene i landet med høyest elbil andel, så dette er relativt forventet.
Det var vel klaging allerede for 5-6 år siden at bomringen ikke tok inn nok penger pga elbilene.

Det som er fascinerende er at i 2024 planlegges det for å ta inn 23 milliarder i bompenger og bruke 43 milliarder på vei, staten skal bidre med 17 milliarder.
For 20 år siden, i 2004, var hele samferdselsbudsjettet på 20 milliarder, hvorav veiformål var 12 milliarder.
Mer enn halvparten av det som skal brukes på vei kommer fra bompenger, det som tas inn i bompenger er dobbelt så mye som ble brukt på vei for 20 år siden.
Staten har ikke engang doblet sin andel til veibygging i forhold til for 20 år siden.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#144
SitatNå er vel Stavanger regionen sannsynligvis en av de regionene i landet med høyest elbil andel, så dette er relativt forventet.
Det var vel klaging allerede for 5-6 år siden at bomringen ikke tok inn nok penger pga elbilene.
Det er jo helt høl i hue å ha avgifter på elbiler. Vi skal jo fase ut bensin og diesel bilene først. Elbiler skal ikke betale 70% av ordinær takst. Det blir for dumt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 29. november 2023, klokken 00:08
SitatNå er vel Stavanger regionen sannsynligvis en av de regionene i landet med høyest elbil andel, så dette er relativt forventet.
Det var vel klaging allerede for 5-6 år siden at bomringen ikke tok inn nok penger pga elbilene.
Det er jo helt høl i hue å ha avgifter på elbiler. Vi skal jo fase ut bensin og diesel bilene først. Elbiler skal ikke betale 70% av ordinær takst. Det blir for dumt.

Ja, bompenger var i stor grad det som tippet regnestykket over i elektrisk favør når en velger mellom dyr elbil, og billig diesel i Stavanger og andre steder. Når de nesten nuller ut den forskjellen så vil nok en del bytte ut sin dyre elbil med billig bensin/diesel i disse dyrtider.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Jeg solgte begge batteribilene og hoppa over til fossilbil. Litt høyere drivstoffkostnader og et par hundrelapper ekstra i bompenger hver måned, men lavere verditap gjør at vi snakker årlig besparelse på titusener av kroner. Ulemper og fordeler med begge deler, men akkurat nå er det lite som lokker med å gå tilbake til elbil. Med visse kriterier (krok som kan brukes til noe, plass og solid forhandlernettverk for eksempel) så er utvalget rimelig labert og omtrent uendret siden de siste to bilkjøpene mine.

Syklist

Så du har blitt et offer for Vedum's reverseringspolitikk? 

Verditap er jo alltid et problem, men regnestykket burde vært slik at det skal lønne seg med elbil i stedet for en gammel (avskrevet) fossilbil. At det ikke er tilfelle er et tegn på at politikerne har rotet det til.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Er to på jobben min og som har kvittet seg med elbilene nå. Hovedsakelig fordi ulempene de hadde med elbil ikke belønnes med fetere lommebok. For min del blir jeg værende med 1 elbil og 1 bensinbil. Hadde egentlig tenkt å bytte ut bensinbilen, men nå er det ingen poeng å selge bensinbil til 40.000 for å kjøpe tilsvarende elbil til 120.000. Så kommer nok til å kjøre den rundt lungesyke i byene til den og kveles.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Har noen i familien som gikk nylig fra leaf 30 til en 6 år gammel outlander, leafen ble nok valgt pga bompenge rabatten, nå koster det ganske likt og det finnes ikke elbiler med plassen til outlander til samme pris i bruktmarkedet heller.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA