Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Tesla Model Y                         2021-

geear


Rollep

#752
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 13:07
Sitat fra: Rollep på mandag 21. august 2023, klokken 10:03
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 09:35Det er masse ladepunkter på parkeringen til Kvadrat, sånn omtrent 300 meter fra Ionity. Mellom Kvaddå, Bikebros og Biltema.
Det er jeg helt klar over, men jeg nekter å betale ågerprisene Mer opererer med.
Men gå ut fra Kvadrat midt i handleturen, og kjøre bort til Circle K for å lete etter ladeplass, for å spare noen kronestykker, det gidder du?  :o  Eller var det for å slippe å henge med rundt en bedre halvdel i klesbutikker?  :laugh:
Jeg går selvsagt ikke ut fra Kvadrat midt under handleturen, din knall ;D

Nei, jeg kjørte innom Circle K på veien hjem for å se om situasjonen hadde forandret seg eller fremdeles var som vanlig.

Poenget mitt er uansett ikke pris, men unødvendig kødannelse som ødelegger ideen med Ionity.

Blir ikke mye til "fast charging while travel over long distances" når drosjenæringen okkuperer ladestasjonene ;)

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.


Tja...nei. Synes Tesla har løst det bra - lønner seg økonomisk å lade hjemme samtidig som de kjører "ja takk, begge deler" og "alle skal få" med ladere både ved tettsteder og lekkende steder.
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. august 2023, klokken 13:27
Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.


Tja...nei. Synes Tesla har løst det bra - lønner seg økonomisk å lade hjemme samtidig som de kjører "ja takk, begge deler" og "alle skal få" med ladere både ved tettsteder og lekkende steder.
Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.

Kamuflars

Sitat fra: Rollep på torsdag 24. august 2023, klokken 15:11Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.


Tesla har også en begrensning på fem ladeøkter per SuC per dag, og forbehold i brukervilkårene om at de ikke kan brukes av kommersielle kjøretøyer.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

ToWalkOrDrive

#757
Sitat fra: Kamuflars på torsdag 24. august 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Rollep på torsdag 24. august 2023, klokken 15:11Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.

Tesla har også en begrensning på fem ladeøkter per SuC per dag, og forbehold i brukervilkårene om at de ikke kan brukes av kommersielle kjøretøyer.

Det var og sånn at Tesla hadde gratis hurtiglading for f.eks. 2014 Model S, som faktisk gjelder ennå. Var og en grunn til at de ikke hadde ladere i byer. Den viktigste riktigste strategiske beslutningen var å bygge MANGE ladere. Nå kaprer de store markedsandeler i en bransje med vekst, får stordriftsfordeler og sikrer vanedyr-kunder. Ladenettverket er verdsatt veldig høyt av investorer.

Det er ingen som faktisk behøver å lade mer enn 5 ganger hver dag. Det gir tross alt 2000km. Oslo-Harstad er 1740km og tar 20 timer og 44 minutter....uten ladetid.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 15:19Det er ingen som faktisk behøver å lade mer enn 5 ganger hver dag. Det er tross alt 2000km. Oslo-Harstad er 1740km og tar 20 timer og 44 minutter....uten ladetid.

Har de definert hva en ladeøkt er da? Altså er "en ladeøkt" 100% så er jeg enig med deg, men jeg kan se for meg use cases hvor det passer å lade littegrann hver gang man stopper og ende opp med å koble til flere enn 5 ganger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Det er 5 ladeøkter på samme lokasjon per dag. Ikke 5 ladeøkter totalt. Hvis du er på tur er det sjelden du trenger å hurtiglade 5 ganger på samme sted innenfor 24 timer. Normalt sett har du forflyttet deg til en annen lokasjon til neste ladeøkt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kamuflars

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 15:19Det var og sånn at Tesla hadde gratis hurtiglading for f.eks. 2014 Model S, som faktisk gjelder ennå. Var og en grunn til at de ikke hadde ladere i byer. Den viktigste riktigste strategiske beslutningen var å bygge MANGE ladere. Nå kaprer de store markedsandeler i en bransje med vekst, får stordriftsfordeler og sikrer vanedyr-kunder. Ladenettverket er verdsatt veldig høyt av investorer.

Det er ingen som faktisk behøver å lade mer enn 5 ganger hver dag. Det gir tross alt 2000km. Oslo-Harstad er 1740km og tar 20 timer og 44 minutter....uten ladetid.

Poenget mitt var simpelthen at Tesla, i motsetning til Ionity, har sikret seg mot «misbruk» fra f.eks. taxi-bransjen ved å ta inn disse begrensningene i vilkårene sine. Og nettopp taxier kn man tenke seg at kunne finne på å klattlade litt (ABC...) mellom turer, som fort kan bli mer enn fem ganger per dag.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Nå bør vi kanskje stramme inn litt her. Dette er en tråd om utbygging av Ionity-ladere, og da er det lite interessant å lese om begrensninger på SuC-ladere.

På tråden om Utbygging av nye SuC-stasjoner, er de temmelig rask med å slette off-topic innlegg, og det er lite som skal til før det blir stemplet som det.

Så før man begynner å rapportere, så håper jeg man heller tar en indre justis på dette selv, og så hanker vi inn tråden igjen på det som har med Ionity-ladere å gjøre fremover.

OK? Takker! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#762
Sitat fra: Vix på onsdag 23. august 2023, klokken 15:01Ionity fortsetter å utvide nordover og skal nå bygge hurtigladere i Nordkjosbotn.
Adressen er Sentrumsveien 47
Flyttet denne over hit, da denne er meget relevant i denne tråden, og er altså definitivt "on topic"

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Da er det endringer i kartet igjen.
Siste er at  Ionity skal bygge nye ladestasjoner på Brokelandsheia i Sundebru. Ser ut til å bli på østsiden av E18 ved YX. Alstå motsatt side av E18 i forhold til Tesla SC.

Takk til @Vix som la den inn i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.1075

Orker ikke bla meg bakover for å se om alt som følger under er meldt allerede, men nevner at Lærdal er satt som "Now building", og det er og Oppdal og Oppdalsporten.

Vinstra, Setermoen og Nordkjosbotten er meldt allerede, men er de andre som er markert som "Now Building":

https://ionity.eu/en/network/network-status
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: MinID på mandag 18. september 2023, klokken 08:50Ionity til Oslo, Oslo vest: Karenslyst Allé 56, 0277 Oslo, Oslo, Norway

Kommer også til Bismo, 2690 Skjåk, Innlandet, Norway

Begge påstartet i dag.
Så kommer de jammen til byen, de og. Akkurat som Tesla gjorde, så startet de med destinasjoner langs transportårene, og nå kommer med ladere i byen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA