Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Nimrad

Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38Er nettopp dette som øker fortjenesten pr bil.
Nei, da har du nok litt lite innsikt. Ja, "mange bekker små"-begrepet er reelt det, men det er ikke "nettopp dette som øker fortjenesten pr bil". Hvorfor skulle de drevet og senket prisene så ekstremt i tide og utide? Marginene er det viktige. Fjerning av USS har null og niks med marginene i seg selv å gjøre, mest sannsynlig var det leveringsutfordringer spedd på med noe forenkling av produksjonen.
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38Med 1 million biler pluss produsert i året, blir det minst 1 millioner ekstra i kassa.
Du skal ikke ha vært i mange samtaler med investorer for å skjønne at det ikke er der fokuset er i det hele tatt. Typisk lekmanns-logikk å snakke om 1 krone innsparing.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Radial

Sitat fra: Nimrad på onsdag 23. august 2023, klokken 12:00
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38Er nettopp dette som øker fortjenesten pr bil.
Nei, da har du nok litt lite innsikt. Ja, "mange bekker små"-begrepet er reelt det, men det er ikke "nettopp dette som øker fortjenesten pr bil". Hvorfor skulle de drevet og senket prisene så ekstremt i tide og utide? Marginene er det viktige. Fjerning av USS har null og niks med marginene i seg selv å gjøre, mest sannsynlig var det leveringsutfordringer spedd på med noe forenkling av produksjonen.
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38Med 1 million biler pluss produsert i året, blir det minst 1 millioner ekstra i kassa.
Du skal ikke ha vært i mange samtaler med investorer for å skjønne at det ikke er der fokuset er i det hele tatt. Typisk lekmanns-logikk å snakke om 1 krone innsparing.

Alle bedrifter med store volumer er nødt til å tenke den veien.
Bare bedriften min skal ha arbeidstøy, teller selv 10kr masse når det er flere tusen ansatte. Så fremt de andre egenskapene er ivaretatt, vel og merke.

Fortjeneste og margin blir jo akkurat samme sak?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Nimrad

Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 12:34Fortjeneste og margin blir jo akkurat samme sak?
Margin er et produkt av både kostnader og inntekter. Ja, det er viktig med variabel kost, men det er ikke riktig at alle bedrifter snur på 10-kroninger bare fordi det er tusenvis. De prøver selvsagt å bygge en kultur av å ikke sløse og produksjonsbedrifter sånn som Tesla så er det nok også et ekstremt fokus på variabel kos. Men det å tro at ledelsen i Tesla bare plutselig kuttet USS fordi de ønsker å spare en 50-lapp per bil eksempelvis er garantert ikke riktig. For her har man også en nedside.
Snu litt på det; Hvor mange tapte salg kan de tåle og fremdeles gå i pluss? Hva er verdien av dårligere kundetilfredshet pga merkbart dårligere parkeringssensorer? Dette er garantert vurderinger som har vært inne i bildet. Det er mye mer komplekst med slike valg enn å bare si at de er nødt til å kutte på 10-kroninger her og 10-kroninger der for å få ned kostnadene.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

daktari

Sitat fra: Nimrad på onsdag 23. august 2023, klokken 13:37
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 12:34Fortjeneste og margin blir jo akkurat samme sak?
Margin er et produkt av både kostnader og inntekter. Ja, det er viktig med variabel kost, men det er ikke riktig at alle bedrifter snur på 10-kroninger bare fordi det er tusenvis. De prøver selvsagt å bygge en kultur av å ikke sløse og produksjonsbedrifter sånn som Tesla så er det nok også et ekstremt fokus på variabel kos. Men det å tro at ledelsen i Tesla bare plutselig kuttet USS fordi de ønsker å spare en 50-lapp per bil eksempelvis er garantert ikke riktig. For her har man også en nedside.
Snu litt på det; Hvor mange tapte salg kan de tåle og fremdeles gå i pluss? Hva er verdien av dårligere kundetilfredshet pga merkbart dårligere parkeringssensorer? Dette er garantert vurderinger som har vært inne i bildet. Det er mye mer komplekst med slike valg enn å bare si at de er nødt til å kutte på 10-kroninger her og 10-kroninger der for å få ned kostnadene.
Ja,og måten de gjorde det på var å lansere "Vision ", erklære radar meningsløst, hype AIen deres og Dojo, få ai-ekspertene deres til å prate ned sensor fusion. Deretter forsvant sensorene, og Vision funker ikke godt nok, 1+ år etterpå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nimrad

Sitat fra: daktari på onsdag 23. august 2023, klokken 16:21Ja,og måten de gjorde det på var å lansere "Vision ", erklære radar meningsløst, hype AIen deres og Dojo, få ai-ekspertene deres til å prate ned sensor fusion. Deretter forsvant sensorene, og Vision funker ikke godt nok, 1+ år etterpå.
Det kan du si... Rent praktisk for meg er problemet at deres definasjon av MVP (Minimum Viable Product), ikke hensyntar hvordan dagens løsning fungerer. Jeg skulle fint godtatt Tesla Vision hvis den var tett opp til like god som USS, men pt. er det faktisk helt ubrukelig. Samme med starten av automatisk viskere og manglende regnsensor. Og samme med det å droppe spakene på S/X refresh. Og yoke-rattet. Når det fungerer betraktelig dårligere enn dagens løsning, så burde de vente med å gjøre endringene. Se til Apple heller da. De gjør alltid noe ekstra ut av sånne endringer. Når det kommer "hull" i skjermen for å få plass til frontkamera så gjør de en greie ut av det for å gjøre den praktisk til noe annet.
Men det er en litt annen diskusjon strengt tatt.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Marzo

Hvor lang leveringstid hadde Tesla fått hvis de ikke tok bort USS?

Hvor mange Model S/X hadde Tesla solgt hvis de ikke kom med Yoke?

ToWalkOrDrive

#1536
Sitat fra: Marzo på onsdag 23. august 2023, klokken 21:46Hvor lang leveringstid hadde Tesla fått hvis de ikke tok bort USS?

Hvor mange Model S/X hadde Tesla solgt hvis de ikke kom med Yoke?

Husker at jeg kjøpte en Tesla Model S 85kWh i 2014 for 607.000. Tror det var med vinterdekk inkludert.
I dag koster en Model S kroner 1.123.377. Det er en økning på 85% (delvis pga avgifter), samtidig som gjennomsnittslønnen bare har økt med 31% ca.

Så Model S har gått fra å være en bil (nesten eneste alternativ til fossil-familiebil) som var billigere enn Avensis, når en regnet alle kostnader, til å bli en svært dyr bil for fiffen, med masse alternative billigere biler en kan kjøpe. Så jeg tror ikke rattet på Model S hemmet så mye. Nå er det for øvrig og vanlig ratt på Model S...er tilvalg på ratt.

Hadde vært interessant å sett Model X med vanlige dører, og hva salget da hadde vært, med redusert vekt og kostnad, og mye bedre plass inni bilen.....eller en Model Y - XL på 5,04 meter med luftfjæring og massasje i setene....
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Model X med vanlige dører og normal fjæring,  ville nok solgt betydelig bedre... Og kosta en brøkdel.
X75 var vel den mest solgte, altså tilsvarende batterikapasitet som Y... Tipper prisen avgjør for mange.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Hadde vanlige dører vært tilgjengelig på kjøpstidspunktet for min del, så hadde jeg kjøpt det, men etter å ha hatt FWD og el. frontdører så syns jeg det var helt kanon i bruk. Det som var drit var at mange av reklamasjonene mine gikk på dørene.

Tar det bare fra husken her, men:

1. Feil høydejustering på FWD begge sider. 1 servicebesøk.
2. Pakning feillimt begge sider, lekkasje inn i bil ved åpning av dører med vann på taket. 3 servicebesøk.
3. USS i venstre bakdør løsnet fra dørpanelet to ganger og gjorde at den så spøkelser. 3 (tror jeg) servicebesøk.
4. Høyre fremdør brååpnet. 1 eller 2 servicebesøk.
5. Feil på dørlås venstre FWD. 1 servicebesøk.
6. Knirk/knekkeelyd ved åpning/lukking fra venstre FWD (ble aldri løst på nesten fire år). 2 servicebesøk.

Hadde som regel flere ting som måtte sees på samtidig, så det var nok ikke 11 servicebesøk kun på dette, men en ganske signifikant mengde trøbbel bare på grunn av dørløsningene.

De nedre dørlistene ble også byttet et par ganger fordi de ble fulle av sand og bulet ut, men ikke akkurat relatert til dørløsningen direkte. Bare dårlig design.

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. august 2023, klokken 09:36Så jeg tror ikke rattet på Model S hemmet så mye. Nå er det for øvrig og vanlig ratt på Model S...er tilvalg på ratt.

Jeg tror rattet var et forsøk på å øke salget. Slik at vanlige folk kunne se det var en ny modell og ikke en eldre.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. august 2023, klokken 09:36Husker at jeg kjøpte en Tesla Model S 85kWh i 2014 for 607.000. Tror det var med vinterdekk inkludert.
I dag koster en Model S kroner 1.123.377. Det er en økning på 85% (delvis pga avgifter), samtidig som gjennomsnittslønnen bare har økt med 31% ca.

Det er i hovedsak valutakursen som skyldes prisforskjellen.
I 2014 kostet en Model S i USA 83.900$. I dag koster den 88.490$
Det var 550.000 kroner i 2014 og 930.000 i dag. 70%!

En Model S i Norge koster i dag 983.000 eks mva/vekt.

Hva skjer hvis valutakursen igjen faller kan bli spennende å se.

TheRealCoinman

Det lå en Y på Inventory i går i 464k, ikke lenge, tror det tok 10minutter før den var vekke. Manglet hengerfeste, og var fra tidlig 2023.

Min likevel, sjekk prisen. Er det ett "tegn i tiden" ?


Svk

#1541
Har de begynnt å lage RW i tyskland?
Den med BYD batteri,er den kommt i produksjon??

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

VoltWay

Hvordan så du at det var tidlig 23-modell? Var det en ny eller demobil?

Hvordan kan bilen ha ligget så lenge i systemet uten å blitt solgt?

Ser av og til biler uten hengerfeste, men da er de ~10k billigere.

Sitat fra: Svk på lørdag 26. august 2023, klokken 15:20Har de begynnt å lage RW i tyskland?
Den med BYD batterie,er den kommt i produksjon??
De leverer RWD fra Tyskland ja. Se oversikten over nylig registrerte nederst på siden her: https://teslastats.no/
De merket med "DE-RWD" er fra Tyskland.

Det kommer noen fra Kina òg, men det er biler som har reist halve jorden rundt, så de er noen uker gamle.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA