Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

Krokstein

Sitat fra: daktari på mandag 05. juni 2023, klokken 12:19
Sitat fra: Krokstein på mandag 05. juni 2023, klokken 09:50
Sitat fra: IvarAndreas på søndag 04. juni 2023, klokken 20:47Opplever nå at når jeg endrer ladenivå fra telefonen oppdateres det ikke i bilen. Endrer f.eks fra 80 til 90% på telefonen men ladingen stopper når 80% er nådd. Noen andre som opplever det samme?
Forsøkte igår å endre til 100% via mobilen og det stoppet likevel på 80% som du nevner. Første gang jeg prøver å enndre det via telefon så jeg kan ikke være sikker på om det har fungert før heller forsåvidt. Tidligere har jeg alltid slided til 100% via skjermen i bilen når jeg ville lade helt opp. Det har fungert hver gang
Du husker å lagre ny ladegrense?
Mener det, men jeg var litt i farten og det tok kort tid fra jeg endret på mobilen til jeg startet levering av strøm (via easee appen) så det er vel ikke utenkelig at weconnect ikke rakk å synke opp mot bilen.
ID.4 GTX

igniztion

Ca 4 timer ut i en langtur i går forsvant 4G og GPS totalt i bilen. Hadde da kjørt problemfritt på E18 med Travel Assist aktiv nesten hele turen. Når bilen mister GPS og posisjonen blir feil, er det interessant å kjøre i 110... Bilen tror jo den er midt inni et boligfelt med 30-soner, kryss og krappe svinger. Måtte slå av Travel Assist og "Forutse strekningsforløp" for å unngå å måtte overstyre stadige nedbremsinger.

Etter en pitstop og en burger var alle systemer online igjen ved oppstart.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Øyvind.h

Fant årsaken til at ikke alt kom på plass. Når jeg bestilte nye tjenester i we connect shop tok jeg ikke med standard we connect, bare we connect plus.
Bestilte standard i tillegg og nå har appen fått lokasjonsvisning av bilen.
Om jeg får bruk for det i mitt eie gjenstår å se, men da er det i hvert fall på plass.
Sykronisering av bruker fungerer også, så da ligger vel bruker i sky og jeg kan lage egen bruker for kona med hennes innstillinger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rednaxela

Plugget i hjemmeladeren i går kveld, og dro slideren til 100%. Battery care mode var på. I morges var SoC 80%, så care mode har tydeligvis overstyrt ønsket om lading til 100% før en langtur i helga. Jeg trodde den bare skulle resette ladegrensa til 80% i forkant av NESTE lading? Noe jeg har gjort feil her?

Nå har jeg skrudd av battery care mode, og ut fra hva jeg leser på nett kommer den nå til å gi meg en popup om dette hver gang jeg starter bilen, av typen som ikke går bort før man trykker OK, likt bekreftelsen av valgt brukerprofil.

casall

Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Krokstein

Sitat fra: Rednaxela på fredag 23. juni 2023, klokken 08:39Plugget i hjemmeladeren i går kveld, og dro slideren til 100%. Battery care mode var på. I morges var SoC 80%, så care mode har tydeligvis overstyrt ønsket om lading til 100% før en langtur i helga. Jeg trodde den bare skulle resette ladegrensa til 80% i forkant av NESTE lading? Noe jeg har gjort feil her?

Nå har jeg skrudd av battery care mode, og ut fra hva jeg leser på nett kommer den nå til å gi meg en popup om dette hver gang jeg starter bilen, av typen som ikke går bort før man trykker OK, likt bekreftelsen av valgt brukerprofil.
Tror ikke du har gjort så mye feil akkurat. Det skal fungere slik du beskriver uten at du trenger å slå av battery care mode.

Dro du slideren inne i bilen, eller i appen? Jeg gjør det stort sett i bilen de (få) gangene jeg skal lade til 100%. Har alltid virket. Den ene gangen jeg forsøkte mobilen gjorde jeg det rett før jeg satte inn kabelen. Virket ikke da, men det kan være at det var så tett på tidsmessig at bilen ikke rakk å få beskjed fra appen?

ID.4 GTX

Rednaxela

Sitat fra: Krokstein på fredag 23. juni 2023, klokken 10:42
Sitat fra: Rednaxela på fredag 23. juni 2023, klokken 08:39Plugget i hjemmeladeren i går kveld, og dro slideren til 100%. Battery care mode var på. I morges var SoC 80%, så care mode har tydeligvis overstyrt ønsket om lading til 100% før en langtur i helga. Jeg trodde den bare skulle resette ladegrensa til 80% i forkant av NESTE lading? Noe jeg har gjort feil her?

Nå har jeg skrudd av battery care mode, og ut fra hva jeg leser på nett kommer den nå til å gi meg en popup om dette hver gang jeg starter bilen, av typen som ikke går bort før man trykker OK, likt bekreftelsen av valgt brukerprofil.
Tror ikke du har gjort så mye feil akkurat. Det skal fungere slik du beskriver uten at du trenger å slå av battery care mode.

Dro du slideren inne i bilen, eller i appen?


I bilen. Får se om det gjentar seg.

Øyvind.h

Jeg slo av battery care (slo av i både bil og app), rett og slett fordi den var litt for rask til å gå ned til 80%.
Om bilen ladet og lading ble stoppet litt pga åpen dør, tidsjustering ift strømpris etc så gikk bilen ned på 80%.
Lettere å passe på dette selv merker jeg.

For øvrig begynner jeg å bli ganske sikker på at forbruket er gått noe ned med 3.2 vs 2.4.
I går kjørte vi snaut 40 mil på en tur jeg har lang erfaring med. Kom frem med flere prosent mer igjen på batteriet enn normalt, på tross av litt høyere tempo, et par omveier samt ett år degradering av batteri.
46 mil rekkevidde med en god del 90-120kmt og resten 70-90kmt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rednaxela

Jeg låste opp og var innom bagasjerommet et kvarter etter at ladingen startet. Dersom det er nok til å resette ønsket ladenivå så tror jeg battery care mode forblir av hos meg også.

Jeg tror jeg også har merket lavere forbruk etter 3.2. Kjører Oslo - Norefjell i dag. Sist jeg sjekket, i omtrentlig samme temperatur, kom jeg frem til Noresund med et forbruk på 14,1. Spennende å se hva den sier i dag.

TJV

Sitat fra: Rednaxela på fredag 23. juni 2023, klokken 08:39Plugget i hjemmeladeren i går kveld, og dro slideren til 100%. Battery care mode var på. I morges var SoC 80%, så care mode har tydeligvis overstyrt ønsket om lading til 100% før en langtur i helga. Jeg trodde den bare skulle resette ladegrensa til 80% i forkant av NESTE lading? Noe jeg har gjort feil her?

Nå har jeg skrudd av battery care mode, og ut fra hva jeg leser på nett kommer den nå til å gi meg en popup om dette hver gang jeg starter bilen, av typen som ikke går bort før man trykker OK, likt bekreftelsen av valgt brukerprofil.

Har du lagt inn ladeprofil hjemme hos deg?

Dette oppdaget jeg selv i går:
Bilen var 70%, var som normalt innstilt til 80%. På 10A skulle det ta ca 4 timer og 20 min de 10%. Økte det til 90%, men tiden økte ikke. Ante ugler i mosen, så forsket litt videre. Da viser det seg at "hjemme" (naturlig nok?) overstyrer ellers lademål.
Dette må du ha lagt til i bilen første gang og i ettertid kan du finne det igjen i appen. Avreisetider -> Lading/hjemme -> så det innstillingshjulet helt oppe til høyre. Der kan man forandre mye parametre.
Bare et tips...
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Rednaxela

Sitat fra: TJV på lørdag 24. juni 2023, klokken 00:18
Sitat fra: Rednaxela på fredag 23. juni 2023, klokken 08:39Plugget i hjemmeladeren i går kveld, og dro slideren til 100%. Battery care mode var på. I morges var SoC 80%, så care mode har tydeligvis overstyrt ønsket om lading til 100% før en langtur i helga. Jeg trodde den bare skulle resette ladegrensa til 80% i forkant av NESTE lading? Noe jeg har gjort feil her?

Nå har jeg skrudd av battery care mode, og ut fra hva jeg leser på nett kommer den nå til å gi meg en popup om dette hver gang jeg starter bilen, av typen som ikke går bort før man trykker OK, likt bekreftelsen av valgt brukerprofil.

Har du lagt inn ladeprofil hjemme hos deg?

Dette oppdaget jeg selv i går:
Bilen var 70%, var som normalt innstilt til 80%. På 10A skulle det ta ca 4 timer og 20 min de 10%. Økte det til 90%, men tiden økte ikke. Ante ugler i mosen, så forsket litt videre. Da viser det seg at "hjemme" (naturlig nok?) overstyrer ellers lademål.
Dette må du ha lagt til i bilen første gang og i ettertid kan du finne det igjen i appen. Avreisetider -> Lading/hjemme -> så det innstillingshjulet helt oppe til høyre. Der kan man forandre mye parametre.
Bare et tips...

Jeg er dårlig på å utnytte mulighetene i både app og i selve laderen mtp. steder, tider og strømpriser, så jeg tror ikke det er dette som stoppet ladingen på 80%. Men får dobbeltsjekke.

Det kommer en melding i meldingssenteret hver gang man starter bilen med battery care mode avslått. Burde vel holde med 1 bekreftelse på at man skjønner konsekvensene av å lade ofte til 100%, men pytt sann.

Øyvind.h

Tok en svipptur til hytta for ettersyn i dag. Da passet det fint å teste et par ting som er nytt med sw3.2 på bilen.

Det ene var plug&charge. Med aktivert abonnement og kobling mot bil skulle lading på stasjoner som støtter dette nå fungere helt sømløst. Og det gjorde det :)
Stoppet 3 minutter på Ionity Dal. Satt bare kabel i bilen og den startet lading kjapt uten brikke eller annet.

Det andre var ladehastighet. Lurte litt på dette også da det visstnok kan variere, men bilen fikk umiddelbart 170kW,så en oppgradering fra tidligere. Med relativt god ladekurve blir dette bra, de ytterst få gangene i året jeg trenger lading.

8kWh ble ladet på 3 minutter, så jeg var sist inn og først ut av stasjonen. Nok til å komme hjem med god margin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Krokstein

Sitat fra: igniztion på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.

Jeg fikk bilen levert med 3.2 og er jo litt spent på om de faktisk får OTA til å svinge på de modellene. Nye biler nå leveres såvidt jeg skjønner med 3.5 så man skulle jo tro at det ganske raskt kom en update til eksisterende biler også. At vw sliter med gamle biler/software er dessverre kjent, men de trenger vel å få vist seg frem med kjapp oppdatering på nyere biler ihvertfall for å vise markedet at det er et tilbakelagt stadium...men nei. Har ikke skjedd enda. Holder ikke pusten mens jeg venter.
ID.4 GTX

SveinJ

Sitat fra: igniztion på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.

Har 3.0 og fått beskjed om oppdatering på verksted.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA