Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD vs RWD

Startet av Hestegutten, fredag 13. januar 2023, klokken 11:21

« forrige - neste »

Radial

Kroker i bagasjerommet handler nok om produksjonslandet og megacast formen de har i drift.

Så kroker finner man nok bare hos Berlin inntil videre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TKTS

Flere med RWD som opplever en klunkelyd fra forstillingen? Vi har både Y Performance og RWD og har helt siden vi hentet RWD versjonen opplevd en slitsom klunkelyd. Vi mistenkte først at det var bærekule eller stab stag og sendte bilen til Tesla som først bekreftet at det var en lyd før de så avfeide saken og mente det var vanlig lyd på Y, noe vi protesterte siden Performance utgaven ikke har noen lyder i forstillingen. Lurer på om det er fjærbenstoppene som lager ulyden. Vi har 20" originale hjul på den.

Radial

Sitat fra: TKTS på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:04Flere med RWD som opplever en klunkelyd fra forstillingen? Vi har både Y Performance og RWD og har helt siden vi hentet RWD versjonen opplevd en slitsom klunkelyd. Vi mistenkte først at det var bærekule eller stab stag og sendte bilen til Tesla som først bekreftet at det var en lyd før de så avfeide saken og mente det var vanlig lyd på Y, noe vi protesterte siden Performance utgaven ikke har noen lyder i forstillingen. Lurer på om det er fjærbenstoppene som lager ulyden. Vi har 20" originale hjul på den.

Ingen ulyd på vår, men man kan vurdere om det er verdt en tusenlapp hos NAF eller noe for en ekstern vurdering.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hawK

Sitat fra: TKTS på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:04Flere med RWD som opplever en klunkelyd fra forstillingen? Vi har både Y Performance og RWD og har helt siden vi hentet RWD versjonen opplevd en slitsom klunkelyd. Vi mistenkte først at det var bærekule eller stab stag og sendte bilen til Tesla som først bekreftet at det var en lyd før de så avfeide saken og mente det var vanlig lyd på Y, noe vi protesterte siden Performance utgaven ikke har noen lyder i forstillingen. Lurer på om det er fjærbenstoppene som lager ulyden. Vi har 20" originale hjul på den.

Hentet RWD tirsdag denne uken, ikke merket dette. Kun kjørt i underkant av 30mil da. 19" gemini hjul.

Forøvrig helt vanvittig imponert over denne bilen, leverer langt over forventet når det gjelder komfort, støy og kvalitet.

Har tidligere hatt en 2019 TM3 og dette er noe helt annet.

turfsurf

Sitat fra: hawK på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:13Har tidligere hatt en 2019 TM3 og dette er noe helt annet.
Har en på jobben som nettopp byttet fra 2019 3 LR til Y LR. Han mener at Yen har lavere forbruk en hans gamle 3, i tillegg til alle de andre fordelene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thalgar

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2023, klokken 09:16
Sitat fra: hawK på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:13Har tidligere hatt en 2019 TM3 og dette er noe helt annet.
Har en på jobben som nettopp byttet fra 2019 3 LR til Y LR. Han mener at Yen har lavere forbruk en hans gamle 3, i tillegg til alle de andre fordelene.

Same erfaring her. Betre bil på alle område, kanskje med unntak av parkeringshjelp  ;D
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2023, klokken 09:16
Sitat fra: hawK på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:13Har tidligere hatt en 2019 TM3 og dette er noe helt annet.
Har en på jobben som nettopp byttet fra 2019 3 LR til Y LR. Han mener at Yen har lavere forbruk en hans gamle 3, i tillegg til alle de andre fordelene.
Samme erfaring her. Helt klart lavere forbruk på Yen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Fra 2020 model 3 (med varmepumpe) til 2023 Y er forbruket opp 10 wh/km på langkjøring, fra 140 til 150
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på søndag 28. mai 2023, klokken 19:00Fra 2020 model 3 (med varmepumpe) til 2023 Y er forbruket opp 10 wh/km på langkjøring, fra 140 til 150
Jepp, 2019 mangler varmepumpe og har har litt mindre effektiv elektronikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JEG

Sitat fra: TKTS på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:04Flere med RWD som opplever en klunkelyd fra forstillingen? Vi har både Y Performance og RWD og har helt siden vi hentet RWD versjonen opplevd en slitsom klunkelyd. Vi mistenkte først at det var bærekule eller stab stag og sendte bilen til Tesla som først bekreftet at det var en lyd før de så avfeide saken og mente det var vanlig lyd på Y, noe vi protesterte siden Performance utgaven ikke har noen lyder i forstillingen. Lurer på om det er fjærbenstoppene som lager ulyden. Vi har 20" originale hjul på den.
JA! Har lurt på hva denne lyden er, og tenkt at det bare var slik den demper. Kjørte over en slik "kort og høy butikkdump" her om dagen, og da var lyden absolutt ikke bra. Tenker å få laget en sak på dette.

geear

Vanskelig å vite hva folk snakker om her, jeg har en lyd fra forstillingen på min P også, hatt helt siden den var ny. Hadde den inne hos Tesla, men de bekrefta at det var som det skulle være, og bilen kjører bra, så jeg har ikke lagt mer energi i det. Det er en slik lyd som madammen aldri hatt lagt merke til.

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 29. mai 2023, klokken 11:26Vanskelig å vite hva folk snakker om her, jeg har en lyd fra forstillingen på min P også, hatt helt siden den var ny. Hadde den inne hos Tesla, men de bekrefta at det var som det skulle være, og bilen kjører bra, så jeg har ikke lagt mer energi i det. Det er en slik lyd som madammen aldri hatt lagt merke til.
Lyden jeg hadde er så markant at alle i bilen reagerte umiddelbart. Skikkelig knepp som også kunne "kjennes".
Litt som om en liten stein treffer undersiden av bil en i høy fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Ta opp et lydklipp, og legg ved meldingen (er det mulig fra appen?) eller send det til de eller spill av når du leverer bilen, så du ikke treffer på et tilfelle av at de ikke klarer gjenskape lyden fordi forutsetningene ble feil når de de testet.

Når du har bevis for at lyden oppstår, så må de i tilfelle sjekke mer, og ikke bare avvise det fordi de ikke klarer å gjenskape det selv på en kjapp test.

Alternativt, trykk på knappen i bilen når dette oppstår, så punktet blir lagret. Gjør gjerne begge deler JIC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Jeg hadde videopptak med lyden som jeg viste til dem da jeg leverte bilen. De var aldri i tvil om at det ikke skulle være slik.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TKTS

Det er en ulyd som er veldig lett og høre, og typisk gåen bærekulelyd. Men finner ingen slakk i foringer eller bærekuler så da er det støtdemperne igjen. Kan jo være at bærekuler har slakk som man først kjenner når man tar de av men alt virker så tight og fint ellers når man kjører. Jeg observerer at gummien til fjærbentoppene er veldig tynn. Lurer på om mangelen på motoren foran gjør at det blir en slags «dødgang» i fjærbeinet og det derfor blir en ulyd. En fryktelig irriterende lyd på en ny bil. Og siden Performance utgaven vi har er helt uten ulyder er det nesten så jeg vurderer å sette over demperne foran for å se om det blir en bedring. Mye jobb for noe Tesla burde ordnet opp uten diskusjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA