Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Girskift til Drive

Startet av kasmir, tirsdag 11. april 2023, klokken 10:23

« forrige - neste »

kasmir

Jeg opplever som hovedregel at bilen ikke registerer at jeg går fra Park/revers til Drive. Jeg må derfor gire en gang til for at bilen fatter det. Noen måte å unngå dette ?

Silkefot

Opplever det samme og merker at det går fint om jeg venter et par sekunder etter at jeg har tråkket på bremsen. Tror kanskje vi bare er litt for raske for bilen :)
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Handyman

Samme her, hvis man er for rask så registrerer den det ikke.
Samme gjelder dersom man skal gå fra blinking den ene veien og til motsatt vei (eks ut av rundkjkøring). Omman gjør dette med en rolig bevegelse med hendelen holder det å gjøre det en gang, ellers må man blinke to ganger ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kasmir

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:44Opplever det samme og merker at det går fint om jeg venter et par sekunder etter at jeg har tråkket på bremsen. Tror kanskje vi bare er litt for raske for bilen :)

Ja jeg må innrømme at jeg kan være litt utålmodig.

BTW: Username checks out :)

petersv

Opplever det samme. Dette kom også på Model S for noen år siden, det skyldtes da at bilen må gjøre en ekstra sikkerhetssjekk mot andre moduler før den tillater "drive/reverse" (forhindre tyveri.) Det som "alltid" fungerer for meg er å vente fem sekunder fra skjermen våkner til jeg setter bilen i "D".

Silkefot

Førstemann til å finne ut hvor mange sek det faktisk tar før den kan settes i gir  ;D
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Handyman

#6
Tipper maks 0,5 til 1 sek.

Edit: gjelder fra N til D eller R med våken bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

petersv

Rettere sagt, noen sekunder før man tråkker bremse, for så å sette i drive. Hvis jeg sitter med bremsen inne i det den slår seg på, må jeg ofte slippe den og trykke igjen.

geear

#8
Er vel to forskjellige ting her? Det er ventetid når man setter seg inn i "død" bil og skal kjøre fra Park, mens mellom D og R kan man veksle på direkten, selv mens bilen er i bevegelse i motsatt retning, uten brems, og det skjer umiddelbart.

I første scenario er jeg enig i at det kan ta et par sekunder før den er "våken" og klar. Jeg tror jeg har tilagt meg en vane med å gi et tap på bremsa med en gang jeg setter meg inn i bilen, da er den alltid klar igjen når jeg har satt meg til rette og er klar til å kjøre.

petersv

Sistnevnte har jeg aldri opplevd noe forsinkelse på her iallfall. Jeg har kun referert til første gang man kjører bilen etter at den har stått parkert.

OlaM

Lurer på om profilskifte fra Easy Entry gjør at det tar lengre tid.
'21 3LR

Klykken

Sitat fra: OlaM på fredag 14. april 2023, klokken 14:11Lurer på om profilskifte fra Easy Entry gjør at det tar lengre tid.
Er samme hos meg, og jeg benytter ikke EE.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Testet i morres. Kom til sovende bil. Trykket på brems og la i revers. Ryggelyden og mulighet for å rygge var klar med en gang og før skjermen var skrudd på, som gjerne tar 3-4 sekunder.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. april 2023, klokken 12:15Samme her, hvis man er for rask så registrerer den det ikke.
Samme gjelder dersom man skal gå fra blinking den ene veien og til motsatt vei (eks ut av rundkjkøring). Omman gjør dette med en rolig bevegelse med hendelen holder det å gjøre det en gang, ellers må man blinke to ganger ut.

Har aldri merket dette ved gearing, men ut-av-rundkjøring-blinking... Usikker på hvorfor Tesla krever denne delayen for at blinking andre veien skal registreres...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 17. april 2023, klokken 10:01Usikker på hvorfor Tesla krever denne delayen for at blinking andre veien skal registreres...
Jeg er veldig usikker, men lurer på om det er for å filtrere bort dersom man utilsiktet kommer borti hendelen ved ratting. Det er typ "slag" på hendelen som ikke skal være blinking.
Dette er altså kun en "svak" teori.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA