Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kun én av fire er fornøyde - synes lading på langtur tar for lang tid.

Startet av elektro, fredag 24. februar 2023, klokken 22:58

« forrige - neste »

elektro

https://www.tv2.no/broom/langtur-med-elbil-dette-irriterer-eierne/15524920/

Virkelig!?! Er det ekte elbilister som har svart her? Jeg har selv aldri opplevd ladekø av betydning, eller at jeg har måttet vente på at bilen lader etter å ha gjort det jeg trenger på et stopp uansett. (Jeg kjører ca. 20.000 km. årlig i Sør-Norge med hovedbilen.)

Jeg har selvfølgelig aktivt unngått steder med kø eller fare for kø, sørget for å ha ladebrikke og apper som fungerer osv. Men dette er da virkelig ikke så vanskelig at 75% av elbilistene ikke skulle klare det. Hva er deres erfaringer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Om man skulle måtte vente litt en gang i blandt så bør vi tåle det for at jorda skal overleve....( kommer sikkert noen som mener at elbil ikke er miljøvennlig)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hanche

Tja, veldig mye kommer an på hvordan man spør. Det er så mange faktorer som spiller inn når man skal svare på noe så subjektivt. For eksempel, om du bare en gang har stått i ladekø en time, er det en opplevelse som setter spor. Om du så ellers aldri opplever ladekø, kan den ene gangen få noen til å svare bekreftende på at det tar for lang tid. Igjen, avhengig av hvordan spørsmålet stilles, og til og med avhengig av hva de ble spurt om i forkant. (Det kalles priming, vet ikke hva det heter på norsk.)

Jeg tror nok også at mange ferske elbilister blir tatt litt på senga av hvor mye tid som går med til lading. Hvis man er vant til å bare fylle 40 liter fossilt drivstoff og så ikke tenke mer over saken før tanken nærmer seg tom igjen, er det klart at en halvtimes ladepause kan oppleves veldig lang.

Selv er jeg så heldig at jeg hadde en jobb som lot meg flytte rundt på fritiden, og nå er jeg pensjonist, med enda mer frihet – så jeg har bevisst unngått å reise på store utfartsdager, og klarer stort sett også å unngå hytterushet på fredag og søndag, så jeg opplever sjelden å måtte vente for å kunne lade. Det hender iblant om sommeren, men da er det ofte et greit alternativ å bare kjøre videre til neste ladeplass.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:45
Om man skulle måtte vente litt en gang i blandt så bør vi tåle det for at jorda skal overleve....( kommer sikkert noen som mener at elbil ikke er miljøvennlig)
Selvfølgelig er ikke elbil miljøvennlig! ;) Det er bare om du sammenligner med fossilbil at den fremstår som miljøvennlig. Selv kjører jeg elbil med en solid blanding av god og dårlig samvittighet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:45
Om man skulle måtte vente litt en gang i blandt så bør vi tåle det for at jorda skal overleve....( kommer sikkert noen som mener at elbil ikke er miljøvennlig)
Selvfølgelig er ikke elbil miljøvennlig! ;) Det er bare om du sammenligner med fossilbil at den fremstår som miljøvennlig. Selv kjører jeg elbil med en solid blanding av god og dårlig samvittighet.
Nei, vi er ikke miljøvennlige i det store å hele. Hva er egentlig miljøvennlig? Hvilket miljø snakker vi om...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: hanche på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:49
Tja, veldig mye kommer an på hvordan man spør. Det er så mange faktorer som spiller inn når man skal svare på noe så subjektivt. For eksempel, om du bare en gang har stått i ladekø en time, er det en opplevelse som setter spor. Om du så ellers aldri opplever ladekø, kan den ene gangen få noen til å svare bekreftende på at det tar for lang tid. Igjen, avhengig av hvordan spørsmålet stilles, og til og med avhengig av hva de ble spurt om i forkant. (Det kalles priming, vet ikke hva det heter på norsk.)

Du er nok inne på noe her. Spørsmålsstillingen har mye å si. Broom vet hvilket resultat som gir flest klikk og liv i komentaefeltene.. nå diskuterer vi det jaggu her og! :)

I tillegg til at antakelig ikke alle respondentene er elbilister i det hele tatt, eller har noe særlig erfaring med hurtiglading, men bare frykter det, har nok endel hatt dårlige erfaringer som har satt spor. Det skjønner jeg. Det er derfor jeg aktivt unngår kø og ladestopp som ikke kan kombineres med andre ærend.

Det er synd at bilene i 2023 ikke kan gjøre en bedre jobb for å finne ladere uten kø og forvarme batteriene hvis bilen har bratt ladekurve og/eller batteri som tåler kulde dårlig. Jeg tror imidlertid ikke dette er et så stort problem som mange har interesse av å fremstille det som. Dessuten blir laderne stadig flere og bilene stadig bedre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moggen

Ladekø noen gang er OK. Det som irriterer meg grenseløst er betalingsproblematikken. Man blir låst til feks Ionity på langtur i europa, og blir stående i kø hos dem, ettersom man ikke har app dongel eller hvad operatør X på andre siden veien bruker på sine ledige hurtigladere.
Tenk om det bara fanntes en global betalingsløsing som kunde brukes til både hurtiglading og annen form for handel?!

Electric cars in Norway

At den nyheten som trådstarter lenket til beskriver at "Over halvparten av elbilistene mener hurtiglading tar for mye tid, viser tall fra NAFs elbilmonitor" det tror jeg nok er en helt vanlig situasjon. Min erfaring stemmer med dette, men jeg tror vel helst at det vel vesentlig gjelder de som lader med de litt eldre biler med dårlig ladekapasitet.

For de nye bilene som har rask lading, der er min erfaring at de lader jo så fort at knapt rekker å få surfet gjennom dagens nyheter på mobilen før man er ferdig ladet (80%) og skal reise videre.


Ingeniøren

Og hvor ofte hurtiglader man egentlig. Selv har jeg hurtigladet et par ganger ila siste 12 mnd. Om man har hytte og trenger å lade så skaffer man seg vel en distinasjonslader og ikke satser på å stå i kø fredag eller søndag ?

Er bilferie tingen så kjøper man vel bil deretter ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. februar 2023, klokken 09:51
Og hvor ofte hurtiglader man egentlig. Selv har jeg hurtigladet et par ganger ila siste 12 mnd. Om man har hytte og trenger å lade så skaffer man seg vel en distinasjonslader og ikke satser på å stå i kø fredag eller søndag ?

Er bilferie tingen så kjøper man vel bil deretter ?
Tja, hurtiglading de siste årene ligger på mellom 20 og 30% (av kWh) av all lading. Det siste halve året har vi hurtigladet 30 ganger. Hadde jeg tatt med sommerferien hadde det lett doblet seg.

Ellers når det gjelder hurtiglading er det to grunner til ikke å lade der:
- man har ikke innlagt strøm
- hytter har ikke strømstøtte, og da er det ofte billigere å lade på hurtiglader

Det koster og å få satt opp lader på hytta. Ikke alle som har hytte er folk med Oslolønninger.

Ang. bilferie, hva mener du? Skal man liksom bruke fossilbil?

Holder man kostnader,  klima / miljø og tidspunkt utenom diskusjonen er hurtiglading uproblematisk, men det er nå en gang ting folk forholder seg til i forskjellig grad.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Jeg bruker ikke mer tid på langturene enn jeg gjorde med fossilbil. Stoppet uansett minst hver 30 mil for toalett, mat, sjekking av nyheter osv.

Har ikke brukt tid i kø på noen av langturene så langt.

Rollep

Sitat fra: Moggen på lørdag 25. februar 2023, klokken 20:38
Ladekø noen gang er OK. Det som irriterer meg grenseløst er betalingsproblematikken. Man blir låst til feks Ionity på langtur i europa, og blir stående i kø hos dem, ettersom man ikke har app dongel eller hvad operatør X på andre siden veien bruker på sine ledige hurtigladere.
Tenk om det bara fanntes en global betalingsløsing som kunde brukes til både hurtiglading og annen form for handel?!
Nå vet jeg ikke hvilken avtale du har, men med Porsche, BMW, Audi, VW og sikkert flere andre har man tilgang til haugevis av andre ladere i tillegg til Ionity.

Er vel uansett ingen som drar på langtur nedover uten i det minste å ha Plugsurfing tilgjengelig, med den brikken får man startet det meste av ladere.

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. februar 2023, klokken 09:51Om man har hytte og trenger å lade så skaffer man seg vel en distinasjonslader og ikke satser på å stå i kø fredag eller søndag ?

Om hytta har innlagt strøm, så vil jo det være naturlig. Men det må da være ganske mange hytter uten strøm? Finnes sikkert statistikk på det. Jeg har tilgang til 6 ulike hytter i familien. Ingen av dem har strøm, eller ligger i et område der det vil bli utbygd. Men det er ikke noe stort problem. Typisk stopper vi for å handle eller spise på vei til hytta. Det er ikke mye ekstra bry å lade samtidig.
Jeg ser vel egentlig for meg at det blir mer aktuelt å lade hytta fra bilen i framtida, enn motsatt.

Øyvind.h

For 7 år siden hadde snaut 3 av 4 hytter innlagt strøm. Antakelig høyere andel nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

For min egen del er jeg fornøyd med selve ladetiden. Den planlegges og det kan gjøres andre ærend mens bilen lades.
Derimot ladekø er jeg ikke fornøyd med. Total sløsing av tid der du er bunnet til bilen for å flytte den etterhvert som lader blir ledig. Drives det næringsvirksomhet og takstometeret går blir kostnadene fort høye for bedriften/kunden.
Jeg er heller ikke fornøyd med betalingsløsninger og ulike apper som må installeres for de ulike operatører som også har en lei tendens til hyppige navnebytter...
Blir heldigvis snart ordning med det etterhvert som bankkort kan brukes.

Må diverre si at jeg en rekke ganger har valgt fosilbil på langtur pga fare for kø og unødig tidsbruk ved ladere.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA