Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Lucifer-

I går holdt jeg på å bli gal av automatiske viskere og aktivering av TACC.
Kjørte nordover på E18 fra Brokelandsheia til Holmestrand, og de j***a viskerne gjorde at jeg maks fikk brukt TACC 20% av tiden. Var jo klin umulig å få auto til å ikke ta når det første hadde blitt litt møkkete.

Dette må de få fisket i en eller annen oppdatering.

filtvet

Ja, i dag (med samme vær og like ren rute) så startet de ikke på AP. Så der er en random-funksjon?

Idioten er at man må ha auto lys + viskere når en vil bruke AP (eller TACC som jeg kaller det). Musk forstår tydeligvis aldri at kameraer ikke funker. Så sta kan man være.

Og - ja i  -20 så fryser fort spylervæsken.....


Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 12. desember 2022, klokken 15:29
...man må ha auto lys + viskere når en vil bruke AP....
Håper du har fått med deg at du kan deaktivere Auto-fjernlys når AP er aktivert?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Ja, men ikke auto-viskere.

Hva er poenget med auto-funksjon på lys som du må skru av uansett?

daktari

Sitat fra: THE på mandag 12. desember 2022, klokken 08:27
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. desember 2022, klokken 08:08
Sitat fra: filtvet på søndag 11. desember 2022, klokken 19:22
Og "auto" lys fungerer like dårlig som alltid i mørket. Har nå siste sw.
Skrur ikke bilen på park- og nærlys automatisk når det blir mørkt ute? Isåfall er det jo litt krise. Meld inn sak til Tesla på det. Høres ut som kameraproblem. Løsningen i mellomtiden er jo bare å skru på lysene manuelt i mørket og regn selv om det er litt "gammeldags".
Regner med det her er snakk om fjernlysautomatikk. Det fungerer stort sett dårlig på alle biler, uansett merke. Har bl.a. kjørt Polestar med intelligent fjernlys med matrix-funksjon en del, og de fungerer jo etter innfallsmetoden. Dimmer ned, slår av lys uten grunn, maskerer vekk fullys for alt av skilt m.m., slår på fullys etter fire evigheter på mørk vei osv. De samme problemene har det vært på alle biler jeg har prøvd med fjernlysautomatikk uavhengig av merke og om det bare er dum av/på-styring eller matrix-funksjon, jeg ender alltid opp med å slå av autofjernlys. Uansett er det godt mulig at det er noen bilmerker som har fått det til å fungere, jeg har f.eks. ikke kjørt Audi, Mercedes eller BMW med slik funksjonalitet på fjernlys.

Tesla sin fjernlysautomatikk har tydeligvis ikke blitt bedre siden jeg kjøpte X for fem år siden. Har prøvd det noe få ganger innimellom da det fremdeles kom SW-oppdateringer til MCU1, men fjernlysautomatikk var alltid like elendig både før og etter installasjon av nyeste SW, tror ikke jeg har forsøkt auto-fullys med årets SW-versjon for MCU1, men har ikke noe tro på at det er bedre enn tidligere.
Vil bare påpeke at ID.4 sitt matrix funker knall, samme med I-pace, e-tron og iX. Eneste irritasjon er at de dimmer ned når det er gatelys uansett fart (unntatt ID.4 som kjører matrix uansett gatelys i 90 km/t+ fart).
Jeg har ikke prøvd Polestar eller Merce sine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 12. desember 2022, klokken 20:40
Vil bare påpeke at ID.4 sitt matrix funker knall, samme med I-pace, e-tron og iX. Eneste irritasjon er at de dimmer ned når det er gatelys uansett fart (unntatt ID.4 som kjører matrix uansett gatelys i 90 km/t+ fart).
At de dimmer ved gatelys er faktisk ikke å fungere knall IMO. Ellers synes jeg I-Pace sine Matrix lys hadde ett alt for flatt lysbilde.

Hadde Tesla sine fjernlys kommet på kjappere etter møtende bil hadde de vært helt knall. Men selvfølgelig, Matrix funksjonalitet er å foretrekke, gitt at lysbildet ellers er likt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Tesla har bra nedblending og klarer tydeligvis å se forskjell på gatelys og møtende bil  ----- men den skrur på alt for sent igjen.

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 13. desember 2022, klokken 12:42
Tesla har bra nedblending og klarer tydeligvis å se forskjell på gatelys og møtende bil  ----- men den skrur på alt for sent igjen.
Helt enig. Det er grunnen til at jeg ikke bruker auto-fjernlys når jeg kjører uten AP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TiLT

Denne viskerfunksjonen har drevet meg til vanvidd den siste måneden. Jeg skjønner ikke logikken bak at den skal automatisk tvinge visking når man skrur på cruise control. Hva i all verden har de to tingene med hverandre å gjøre?

Jeg må parkere utendørs, så bilen er ofte dekt med snø og is. Da blir det fort smårusk foran frontkameraet slik at viskerne går på maks effekt i tørt vær, typisk hele bilturen, og får meg til å føle meg som en idiot ute i trafikken.

Dette er vel et godt eksempel på en eller annen "smart idé" noen fikk hos Tesla som de aldri tengte gjennom konsekvensene av for de som bor i kaldere klima. Hadde man i det minste kunne deaktivert denne funksjonen, men nei. Bilen er jo åpenbart smartere enn oss må vi skjønne.

turfsurf

Sitat fra: TiLT på søndag 25. desember 2022, klokken 09:51
Denne viskerfunksjonen har drevet meg til vanvidd den siste måneden. Jeg skjønner ikke logikken bak at den skal automatisk tvinge visking når man skrur på cruise control. Hva i all verden har de to tingene med hverandre å gjøre?

Du sier det jo selv. Kameraene må ha fri sikt for at ACC/AP skal kunne virke. Men ja, funker veldig dårlig uten at man spyler i tillegg. Og er det for kaldt så vil det jo fryse igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TiLT

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. desember 2022, klokken 09:55
Sitat fra: TiLT på søndag 25. desember 2022, klokken 09:51
Denne viskerfunksjonen har drevet meg til vanvidd den siste måneden. Jeg skjønner ikke logikken bak at den skal automatisk tvinge visking når man skrur på cruise control. Hva i all verden har de to tingene med hverandre å gjøre?

Du sier det jo selv. Kameraene må ha fri sikt for at ACC/AP skal kunne virke. Men ja, funker veldig dårlig uten at man spyler i tillegg. Og er det for kaldt så vil det jo fryse igjen.

Likevel fungerer cruise control fint når den driver på med viskerne. Hvis den ikke kan bruke CC forsvarlig burde den vel heller deaktivere funksjonen midlertidig i stedet for å tvinge i gang viskere som potensielt er dekt med is og kan bli skadet av det.

Det er til å rive seg i håret av. Jeg har sett en del rart i løpet av mine to år som Tesla-eier, men dette er den dummeste funksjonen de har lagt inn. Det fungerte fint før.

jlan

Sitat fra: TiLT på søndag 25. desember 2022, klokken 10:29
Hvis den ikke kan bruke CC forsvarlig burde den vel heller deaktivere funksjonen midlertidig i stedet for å tvinge i gang viskere som potensielt er dekt med is og kan bli skadet av det.
Ja, det burde absolutt vært slik at når viskere settes til off så er de av. Så får heller AP og TACC slå seg av, eller foreslå at viskere settes til auto. Slik er det jo med tilhengermodus, når den er på er AP deaktivert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lars667

Det mest irriterende er at en ikke kan få vanlig acc som bare bruker radar til å følge bil foran. Et av de største argumentene mot tesla ved neste bilvalg er automatikken. Litt paradoksalt siden det liksom sjal være der de er foran alle andre.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Jeg har ikke problem med viskerne på vår Y, men til dere som har det, så er det mulig å sette dem ned på laveste trinn selv når AP er aktiv. Det fikser ikke problemet, men det gjør det noe mindre.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

What, kan man justere følsomheten på autovisker nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA