Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

#210
Siden du synes så velinformert så kan du kanskje informere oss andre om hva industrien betaler for strømmen? Tenker da på den kraftkrevende industrien, ikke advokatkontorer!

Og mens du er i farta såkan du kanskje med basis i oppslaget fra ti år tilbake (!) fortelle meg hvor mange av de bedriftene som da ville avgå en stillle død grunnet høye kraftpriser ikke lenger er blant oss?

https://www.tu.no/artikler/stromprisen-kveler-bedrifter/247800

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 16:11
Sitat fra: arthur på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:47
Unnskyld, men er det helt feil at man f.eks i Nord-Norge får billig strøm fra Nord-Sverige gjennom slike forferdelige utenlandskabler? Er det feil at vi til tider importerer store mengder billig vindkraft fra Europa gjennnom slike forferdelige utenlandskabler? Er det i det store og hele helt feil at vi importerer og eksporter store mengder strøm, ja i enkelte år sågar importerer mer enn vi eksporterer? Er utenlandshandel i det hele tatt noe vi skal drive med? På med nisseluene, snart er det jul!

Er ikke noe galt å eksportere eller importere kraft - men du kan ikke sammenligne dette med f.eks Olje og gass eksport. Vi skal drive handel med utlandet,men vi bør også passe på at vi ikke spenner bein under føttene på oss selv. Mao. dersom du og jeg må betale samme pris som Tyskere og Engelskmenn for kraften så har vi ingen industriell fordel av "billig" energi som innsatsfaktorer til mer høyverdige produkter. Da lever vi kun av å selge råvaren. Og det gir jo noen inntekter det - men dersom denne taktikken også gjør at vi som høykostland priser oss ut til å drive all mulig handel og industri her sammenlignet med f.eks Sverige - vel da har vi vel dummet oss ut og blir sittende igjen kun med å selge råvarer.
Man kan sammenligne det med olje og gass-eksport. I stedet for å ha petrokjemisk industri med billig olje og gass i Norge eksporterer vi den til kontinentet, slik at de får denne verdiskapningen. Det er en industri på 145 mrd EUR: https://www.petrochemistry.eu/about-us/

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 30. oktober 2021, klokken 06:30
Siden du synes så velinformert så kan du kanskje informere oss andre om hva industrien betaler for strømmen? Tenker da på den kraftkrevende industrien, ikke advokatkontorer!

Og mens du er i farta såkan du kanskje med basis i oppslaget fra ti år tilbake (!) fortelle meg hvor mange av de bedriftene som da ville avgå en stillle død grunnet høye kraftpriser ikke lenger er blant oss?

https://www.tu.no/artikler/stromprisen-kveler-bedrifter/247800
Foreslår at du følger med på nyhetene. Jeg så det på Dagsrevyen

Men du trenger sikkert sitat og link.

«Denne regningen sendes nå i stor grad til den kraftintensive industrien i form av økt nettleie. Frem til og med 2018 kunne selskaper innen indu- strien få opptil 90 % reduksjon i sine tariffer. Dette har imidlertid blitt gradvis redusert, til 75 % i 2019, 60 % i 2020, og i 2021 skal den ned til 45 %. Dette fører til at industriens kostnader øker kraftig, og eksempel- vis Hydro opplyser at det vil føre til en merkostnad på 300 millioner år- lig.»

Her bruker de bare en stor bedrift og dette er kun nettleie. Rapporten er 27 sider og det er mye info og også meninger. Jeg tok bare tallene akkurat her som en illustrasjon.

http://manifesttankesmie.no/wp-content/uploads/sites/2/2021/02/Delrapport-5-Kraftintensiv-industri.pdf

arthur

Og den rabatten de har fått, og fortsatt får betales vel da av oss forbrukere, eller hvem? Uansett vil spørsmålet fortsatt være hvilken pris industrien betaler i Norge og hva deres konkurenter betaler i forhold til det hvilket du sikkert også har en god oversikt over?

Nei, ser ikke på Dagsrevyen for tiden da jeg befinner meg litt utenfor landets grenser.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

En del industri har lange avtaler - andre har det ikke.

Når nye avtaler skal reforhandles så justeres prisene. Da sier det seg vel egentlig selv at dersom analysenene av markedsprisen gir f.eks 80 øre/kwh - så vil ingen produsenter selge den til 30 øre/kwh. Og dersom analysene gir 50 øre/kwh i nabolandet så vil jo produsenter der kunne gi en lavere pris. En skal ikke henge seg så mye opp i prisene industrien i dag har - men heller fokusere på hvilke markedspriser man i fremtiden får - for det er dette som danner grunnlaget for hvilken pris industrien får på sikt.

Dette er i høyeste grad politikk - fordi politikken definerer rammebetingelser. Bygger vi mange forbindelser mellom de ulike prisområdene og over landegrensene vil jo prisen på kraft bli ganske lik i hele markedet. Da er kraft ikke lenger en kompartiv fordel  i Norge.

Ellers som industrien selv skriver i en rapport :

https://www.prosess21.no/contentassets/37807b8b744d4675b3cdd6aaf603e08d/nf_prosess21_ekspertgrupperapport_kraftmarkedet_def_131020.pdf

SitatNår kraft blir en knappere ressurs og nettet blir dyrere vil kraftforbruk bli mer kostbart, og industrien i Norge
risikerer å miste sitt viktigste komparative fortrinn. Dette er en stor utfordring.

Videre skrives det :
Sitat
"At vi er en del av et felles-nordisk kraftmarked kan hjelpe. Sverige har et større overskudd enn Norge i dag, og
Finland vil trolig bli et overskuddsområde når landets femte kjernekraftverk omsider ferdigstilles. Hvis disse
landene forblir overskuddsområder i fremtiden får vi viktig drahjelp når kraftforbruket i Norge øker.

Implisitt i denne vurderingen ligger at det ikke vil være store prisforskjeller innad i Norden. Akkurat dette er nå i ferd med å slå sprekker - det ER oppstått store prisforskjeller mellom de ulike regionene i Norge og mellom Norge og  Sverige.

Sør Norge opplever nå de høyeste prisene i hele Norden.
Noe forklares ved lave magasintall - men er dette hele forklaringen?

arthur

Hvilken norsk kraftkrevende industri vil du eksplisitt nevne som har stor konkurranse fra andre nordiske land?

Når Ola og Kari (du og jeg) selv i dag kan kjøpe kraft for de neste fem årene til en pris av 68 øre per kWt med alle avgifter så er jeg ikke jeg for egen del veldig bekymret for industrien og som du selv påpeker så har de fleste av disse langsiktige kontrakter og har helt andre priser enn hva du og jeg kan oppnå!

Hvis billig kraft er alt vi har av fortrinn så står det dårlig til med norsk industri. De gråt for 30 år siden over prisene på kraft, for tyve år siden og for ti år siden som jeg har linmket til, men de er der i det store og hele alle sammen og tjener penger som aldri før, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Kraftutsugingen har fått endel uheldige konsekvenser bortsett fra generelle prisøkninger. Bla. enorm forskjell på om kommunen du bor i har kraftverk eller ikke, om bedriften er lokalisert sør eller nord for  en fjord, eller om du på ett eller annet gitt tidspunkt tegnet fastpris eller ikke.
Og ja, det er faktisk på tide å innse at krafthandel med utlandet, ikke gagner landet som helhet, kun et fåtall, og at man ikke kan regne med at summen av inntekter fra kraft-trading gjennom kabler vil kompensere for bortfall av kraftkrevende industri og arbeidsplasser, med ditto høye sosiale kostnader.

Man kan selvsagt sitte på sin høye hest og ønske fritt marked, EØS og hele pakka, men forutsetningene for en direkte markedssammenligning er ikke til stede. En bedrift på 70° nord har helt andre kostnader enn i Flandern, og det skal man faktisk selv i EU ta hensyn til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

"Hvis billig kraft er alt vi har av fortrinn så står det dårlig til med norsk industri."

Ja, det er mulig det, men billig kraft er norges store fordel. Tror du ikke andre land har lavere lønninger og mer kompetanse? Ikke feks så mange el-(biler) som produseres her vel?

arthur

#218
Er produksjon av elbiler synonymt med et land som står langt fremme mht teknologi og kunnskap/utdannelse i befolkningen? Er vel ikke mange land som har en befolkning som Norge mht høy utdannelse!

Tror forøvrig at små land kanskje ikke er de mest naturlige kandidatene til å produsere for verdensmarkedet i forbrukesvarer som f.eks biler? I Norge selges det (i runde tall) 100.000 biler i året mens en bilfabrikk må ha en svært mye større produksjin enn det for å få hjulene til å gå rundt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

I ett 10års perspektiv med ustabil strømpris:

Aluminiumsproduksjon ryker fort med forhøyede strømpriser, samme med smelteverk for stål.

Elektrifisering av oljeutvinning, vil gå rett i dass pga kostnadene blir skyhøye. Der ryker vel politikeres egene CO2 kalkyler?

Hydrogen produksjon går en mørk fremtid i møte.

Jeg vil tro EU har et annet syn på saken, men det er trist at vi er bundet av enorme konsekvenser av disse kablene.
Grunnen var jo forsyningssikkerhet, men når kontinentet ikke kan tilby særlig sikkerhet med ett delvis grønt fotavtrykk blir hele situasjonen helt merkelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Mange land har folk med høy utdannelse + billig engergi så hva skal norge konkurrere med?

Kina produserer ikke bare biler, men feks droner som vi ikke har mulighet til å produsere, vi er altfor langt bak allerede. De satser på nyttige utdanninger, ikke bare følelsesyrker og fjas.

arthur

Sitat fra: filtvet på mandag 01. november 2021, klokken 16:50
Mange land har folk med høy utdannelse + billig engergi så hva skal norge konkurrere med?

Kina produserer ikke bare biler, men feks droner som vi ikke har mulighet til å produsere, vi er altfor langt bak allerede. De satser på nyttige utdanninger, ikke bare følelsesyrker og fjas.

Tja, noen driver da med droner i Norge?

https://www.uasnorway.no/norske-droner-i-verdensklasse/

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Bra, hvor mange tusen ansatte har de? Og jeg visste ikke at norge produserer halvledere og avansert elektronikk i store mengder....

Mye av det som "produseres" i vesten er i virkeligheten levert i deler fra østen, dvs satt sammen her.

Svein_H

Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres, men fordelingen av byrden vil nok bli endret.

Greit å ikke være alt for bråkjekk enkelte ganger...: https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-det-klart-nettleien-din-blir-mye-dyrere-neste-ar/s/12-95-3424200443
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rollep

Sitat fra: arthur på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:51
Igjen, summen av hva som skal innkreves i nettleie skal ikke endres
Ja det kan du tro ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA