Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
4400??!? herregud for en pris. Betalte 2100 for de nyeste mattene til Tesla. De funker som faen og ser jævlig bra ut. Absolutt de peneste på markedet.
Tror den store bagasjeromsmatta utgjorde nesten halve prisen. Disse prisene er inkludert frakt og fortolling.

Ellers har jeg billigere matter fra Toughpro i frunken og bagasjeromsgropa, og de er helt fine. De opplever ikke tråkkinga som spesielt de to mattene ved forsetene opplever da.

Totalt brukte jeg nesten 6000 kr på en haug forbanna matter til bilen, lmao, og da forventa jeg de nesten skulle være uødeleggbare.
2
Model X / Sv: Typical km ved 80% batteri x75
« Nyeste innlegg av Peppa gris I dag kl. 11:57 »
Såvidt jeg har forstått er rekkevidde oppgitt av bilen basert på en konstant som representerer forbruk. Konstanten ganges med en variabel som representerer "usable capacity" fra batterisystemet. Når batteriet slites og eldes, så reduseres usable capacity og rekkevidde vil vises som lavere. fk x capa = rated km

Det er jo fullt mulig for Tesla å endre den konstanten, og det er mulig for dem å justere på usable capacity ved å legge inn en sperre på topplading, ie buffer - som noen eksempler. Så er det dette med balansering av spenningen i alle cellene som er en fysisk sak, og dette med "kalibrering av BMS" som jeg ikke aner om egentlig er reelt.

Når eiere oppgir 5-10 km forskjell i oppgitt rekkevidde så representerer jo det kun 1-2 kWh forskjell i kapasitet, og innenfor variasjonen det er mulig å få når man kobler sammen en slik batteripakke. Det er også normalt at batteriene eldes, mine mobiler føler jeg mister 30%-50% kapasitet på bare ett år.

Det man kan passe på er at tallet ikke dropper for langt ned for fort. Det er også folk som kan hjelpe til å lese av variabler fra batteriet for å si noe om utnyttbar kapasitet med ScanMyTesla og en egen kabel.


Takker for god og utfyllende svar.

Hadde vært morro å måle dette. Får se om jeg får tak i noen. Tesla sa bare dette var innenfor normalen. Noe det sikkert er :)
3
Model X / Sv: Typical km ved 80% batteri x75
« Nyeste innlegg av daktari I dag kl. 11:52 »
Såvidt jeg har forstått er rekkevidde oppgitt av bilen basert på en konstant som representerer forbruk. Konstanten ganges med en variabel som representerer "usable capacity" fra batterisystemet. Når batteriet slites og eldes, så reduseres usable capacity og rekkevidde vil vises som lavere. fk x capa = rated km

Det er jo fullt mulig for Tesla å endre den konstanten, og det er mulig for dem å justere på usable capacity ved å legge inn en sperre på topplading, ie buffer - som noen eksempler. Så er det dette med balansering av spenningen i alle cellene som er en fysisk sak, og dette med "kalibrering av BMS" som jeg ikke aner om egentlig er reelt.

Når eiere oppgir 5-10 km forskjell i oppgitt rekkevidde så representerer jo det kun 1-2 kWh forskjell i kapasitet, og innenfor variasjonen det er mulig å få når man kobler sammen en slik batteripakke. Det er også normalt at batteriene eldes, mine mobiler føler jeg mister 30%-50% kapasitet på bare ett år.

Det man kan passe på er at tallet ikke dropper for langt ned for fort. Det er også folk som kan hjelpe til å lese av variabler fra batteriet for å si noe om utnyttbar kapasitet med ScanMyTesla og en egen kabel.
4
Tesla / Sv: Tesla Cars vs Competition
« Nyeste innlegg av JorEl I dag kl. 11:45 »
Ford Mustang ME..
https://electrek.co/2019/11/14/ford-mach-e-pricing-specs-leaked/
Synes Ford Mustang ble langt fra så tøff som den kunne blitt, men prisen blir vel ok i USA når man får trekke fra $7500. Blir spennende hvor mange, og når.
5
4400??!? herregud for en pris. Betalte 2100 for de nyeste mattene til Tesla. De funker som faen og ser jævlig bra ut. Absolutt de peneste på markedet.
6
kan ikke plastidippen bare dras av felgene da?
7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Nyeste innlegg av Wibla I dag kl. 11:18 »
Husk å melde deg på først 🙂

Har gjort  :+1:
8
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« Nyeste innlegg av Thomas Parsli I dag kl. 10:59 »
Jeg har bare eid 10-12 biler, men kan med hånden på hjertet si at Leafen er den beste vinterbilen jeg har eid/kjørt med forhjulstrekk.

Vi bor også et sted hvor det kan bli ekstremt glatt (bratt bakke med svinger), men har kun stått fast en gang siden 2012 (130.000km).
Da måtte jeg stoppe i bakken fordi bilen foran ikke kom opp -den eneste bilen som kom forbi var en firehjulstrekker på piggdekk.

De som har dårlig erfaring med Leaf på vinterføre har muligens vært uheldige med dekkvalget?
9
Model X / Tesla model X som firmabil eller privat?
« Nyeste innlegg av Jarv!s I dag kl. 10:39 »
Hei.
Det kommer stadig nye regler, og for en som ALDRI har hatt firmabil (som kan brukes privat) er det nå min tur til å kanskje få meg en firmabil! Jeg har lest meg opp og ned, og det er visst ikke lønnsomt med ELBIL via firma står det?

Jeg kjører i dag en TM3, som jeg er godt fornøyd med, men siden firmaet jeg jobber i har sagt seg villig til å gi meg firmabil har jeg noen spørsmål! Jeg tenker jo selv at jeg vil ha TMX da jeg ikke vil over på fossilt igjen..

Men det kommer jo en kostnadsregning.. Jeg vil ikke føle at jeg "skatter" meg ihjel på å ha en firmabil... Altså at jeg strengt tatt ville tjent på å tatt opp lån og betalt pr mnd vs skatt.

Noen som har TMX som firmabil, evt hvordan gjør du det hvis du har TMX privat, men bruk i firmaet? Får du ekstra betalt osv? Se bort ifra km godtgjørelse..

Til den som lurer, jeg ønsker Model X Long Range 7 seter. Ca pris 950.000,-
Ser at et lån vil koste meg ca 9500,- i mnd og tipper min forsikring vil ligge på rundt 1000,- i mnd. Totalt 10.500,- pr mnd hvis jeg hadde gjort alt privat.



10
Ikke bruk oppvaskmiddel på annet enn oppvask.
Egnet middel for mattene er APC (f.eks Surfex HD blandet 1:20-1:40) og en børste. Spyl av med lavt trykk på HT hvis den skal benyttes, men aller helst bare hageslange.

De vil bli grå som all annen plast ved slitasje, så for å få tilbake fargen benytt plastfornyer som nevnt over. Jeg har gode erfaringer med Gtechniq T1: https://bilnerden.no/gtechniq-t1-tyre-and-trim-1650

Smør på et syltynt lag T1, vent 10-20min og tørk av overskuddet. Legg flere lag hvis det ønskes en glossy overflate.

T1 kan benyttes på all ulakkert plast og gummi. Brukes også på dekksider hvis de har mistet fargen.
Sider: [1] 2 3 ... 10