Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« Nyeste innlegg av turfsurf I dag kl. 19:04 »
Så for de av oss som faktisk liker å ta vare på ting og ikke vil risikere små uhell i både garasje og når vi skal lade - så er ladeluke på høyre side å foretrekke.  Videre det det slik at dersom ladeluken sitter på samme side som man går ut av bilen - så risikerer man å måtte gå rundt selve kabelen, eller i verste fall, snuble i den. Så også i så henseende er ladeluke på høyre side å foretrekke. Jeg forstår egentlig ikke rasjonale for venstre side. Da skal liksom alt foregå på den siden av bilen. Det gir også åpning for at noen kan parkere helt inntil deg på din høyre side og kanskje slå døra inn i din bil også her....Som sagt - for de som vil ta vare på bilen er høyre siden å foretrekke - da kan du BÅDE lage en god avstand til hindringer på venstre side OG sikre høyre siden dersom det er mange biler parkert parallellt.
Hvis du ikke forstår argumentene for ladeluke på venstre side så har du ett veldig snevert perspektiv. F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side. Og hvis du synes det er tungvindt å gå rundt kabelen, så må det da være enda mere tungvind å gå rundt bilen? Greier du å snuble i kabelen bør du kanskje ikke kjøre bil.

For meg personlig er det ingen fordeler med å måtte gå rundt bilen for å koble til laderen.
2
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« Nyeste innlegg av hELgenen I dag kl. 18:42 »
Årsaken til at tyskerne har høyre bak er at de fortsatt sitter fast i fossilmyra! Naturlige plassen for fylling av bensin er høyre bak, man kan da kjøre inn på langs av bensinpumpen gå ut uten at døra slår inn i bensinpumpa.
Tyskerne liker ikke forandringer (de hadde kasettspiller i bilene til langt ut på 2000-tallet!) så derfor må selvfølgelig ladeporten være samme sted som bensinfyllingen.
Enkelte land har forbud mot parkering med snuten inn, derfor er det ikke logisk med ladeport foran.
Høyre foran er det mest idiotiske, mange kjører inn i trang garasje og har ikke tilgang verken foran eller på høyre side.

Jeg foretrekker høyre side. Da kan jeg kjøre så nære laderen som mulig med den siden og samtidig ordne med god plass for meg på førersiden. Dette er både et poeng når jeg skal parkere ved laderen og i garasjen med 2 biler og hvor laderene plassert på hver sin langvegg.
Dersom ladeluken er på venstre side - altså samme side som en går ut av bilen,så må en parkere langt nok vekk fra fra selve lade enheten for å gi nok plass til å gå ut av bilen og ikke slå døra i f.eks fortauskant og annet som lade konstruksjonen er bygget på.  Mao. må en vurdere hva som er rett avstand for BÅDE å rekke frem med kabelen og få åpnet døren på bilen uten at denne slår borte i noe.  Dersom ladeluken er på høyre side kunne man bare kjøre helt opptil laderen og ha en svært kort avstand mellom den og selve tilkoblingen til bilen.
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.

Så for de av oss som faktisk liker å ta vare på ting og ikke vil risikere små uhell i både garasje og når vi skal lade - så er ladeluke på høyre side å foretrekke.  Videre det det slik at dersom ladeluken sitter på samme side som man går ut av bilen - så risikerer man å måtte gå rundt selve kabelen, eller i verste fall, snuble i den. Så også i så henseende er ladeluke på høyre side å foretrekke. Jeg forstår egentlig ikke rasjonale for venstre side. Da skal liksom alt foregå på den siden av bilen. Det gir også åpning for at noen kan parkere helt inntil deg på din høyre side og kanskje slå døra inn i din bil også her....Som sagt - for de som vil ta vare på bilen er høyre siden å foretrekke - da kan du BÅDE lage en god avstand til hindringer på venstre side OG sikre høyre siden dersom det er mange biler parkert parallellt.
3
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« Nyeste innlegg av Lynet I dag kl. 18:23 »
Årsaken til at tyskerne har høyre bak er at de fortsatt sitter fast i fossilmyra! Naturlige plassen for fylling av bensin er høyre bak, man kan da kjøre inn på langs av bensinpumpen gå ut uten at døra slår inn i bensinpumpa.
Tyskerne liker ikke forandringer (de hadde kasettspiller i bilene til langt ut på 2000-tallet!) så derfor må selvfølgelig ladeporten være samme sted som bensinfyllingen.
Enkelte land har forbud mot parkering med snuten inn, derfor er det ikke logisk med ladeport foran.
Høyre foran er det mest idiotiske, mange kjører inn i trang garasje og har ikke tilgang verken foran eller på høyre side.
4
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av CaZpaH I dag kl. 17:19 »
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å fordele lasten. Den kjenner vel hvor mye ampere som er tilgjengelig for begge ladere og hva som går fra lader og til bil bør jo kunne styres.

Ser jo for meg jeg kobler begge laderne opp på 3-fas. Så får bilen justere hva den maksimalt klarer å hente ut. Eller tenker jeg helt feil her da?

Og går det an å seriekoble laderne? Fikk nei på dette med gen 2 og at de begge måtte ha hver sin kurs og egen jordfeilbryter type b fra sikringsskap. Har ikke mer plass i sikringsskapet (både jordfeilbryter type b og automatbryter ble montert i egen kapsling under sikringsskapet på eksisterende opplegg) og det hadde vært fint å kunne bare hatt den ene strømkabelen som går til garasjen uten å måtte legge en til.
Mulig man kan trekke strømkabelen til en egen fordelingsskap i garasje for så å ha to kurser der?
5
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« Nyeste innlegg av Amatøren I dag kl. 15:24 »
Spørsmål er om Audi Q6 e-tron (PPE plattformen) får ladeporten plassert riktig og langt nok bak. Ut fra bilde på venstre side bak i tillegg til opsjon for ekstra type 2 kontakt på høyre side bak.


Bilde fra electtive.com

Lurer på om det er på grunn av fremtidige samarbeidsplaner. VAG har med unntak av (ur) e-tron tradisjon for høyre bak.
6
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av geear I dag kl. 15:10 »
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.
7
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av CaZpaH I dag kl. 14:46 »
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Dette var jo oppløftende lesing. Da blir det nok å kjøre 2xTWC3 her i gården. Forsøkte å lese litt på specs og ser den har en innebygget RCD Type A og de skriver at jordfeilbryter type B ikke er nødvendig. Er dette noe nytt?

Har jordfeilbryter type B på TWC2 i dag da dette var krav ved installasjon.
8
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av Rosstopher I dag kl. 13:45 »
Skal selv ha to ladere på samme kurs etterhvert, så jeg slenger meg på denne tråden. Hvordan er det med lastfordeling om en bil (Tesla) lader på trefase og den andre kun på en fase på IT 230 V 16 A? Får bil nummer 1 8A trefase og bil nummer 2 8A enfas? Altså 3,2 kW til en bil og 1,8 kW til den andre? Er det noen forskjell på TWC og Eassee til et slikt formål?
9
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av geear I dag kl. 13:38 »
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.
10
Tesla / Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Nyeste innlegg av CaZpaH I dag kl. 12:24 »
Har et lite spørsmål vedr. lading på tvers av bilmerker.

I dag er det 3 biler, Tesla Model 3, Model Y og en eldre Mercedes fordelt på to husstander. Vi har Model 3 og Model Y og har for noen år tilbake fått montert en Tesla Wall Connector Gen 2 da vi hadde en Model X. Denne er koblet på 3-fas på IT-nett (230V) og vi får ganske rask ladehastighet på våre Tesla.

Hadde i en liten periode en BMW i3 og da måtte Wall Connectoren settes i en annen modus for å virke med BMW'en med det resultatet at vi ladet på 1-fas.

Nå snakker den andre husstanden om å få skaffet seg en elbil. De bilene som er nevnt er Audi Q4 e-tron og Mercedes EQE. Og da dukker spørsmålet om å få montert en lader nr. 2 i garasjen opp.

Det jeg da lurer på er. Vil jeg kunne dra nytte av 3-fas, 230V på mine Teslaer med en TWC Gen 3 og/eller Easee-lader? Jeg ser fra Audi sine informasjonssider at Q4 ikke støtter 3-fas, 230V så jeg ser for meg å sette opp en lader med 3-fas og en lader med 1-fas og ha lastfordeling for å unngå at hovedsikring går. Vil dette virke med de nevnte ladere? Eller må jeg bite i det sure eplet og gå tilbake til tregere ladehastighet på 1-fas med mine Teslaer? Er avhengig av å ha en lastfordeling slik at vi kan lade to biler av gangen.

Sider: [1] 2 3 ... 10