Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#41
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Electric cars in Norway - onsdag 24. april 2024, klokken 20:01
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2024, klokken 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Elon er i flytsonen :+1:
#42
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av Electric cars in Norway - onsdag 24. april 2024, klokken 19:44
Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 15:29Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine. 
Det der synes jeg er uhørt. Ingen andre merkebil nybilbutikker jeg vet om har tilsvarende som Tesla. Tesla Norge burde skamme seg. 
#43
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
Siste innlegg av Contango - onsdag 24. april 2024, klokken 19:35
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2024, klokken 17:09I4 har også omtrent samme forskjellen mellom standard (19») og performance (20») staggered.

Har jo og med dekktype å gjøre.
Du har nok rett. P er noen få kilo tyngre enn LR.
#44
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av Handyman - onsdag 24. april 2024, klokken 18:52
Sitat fra: filtvet på onsdag 24. april 2024, klokken 18:38Hvis en setter seg litt inn i den fallerte Hertz-leiebilavtalen så finner man ut at en av grunnene til at solgte alt av teslaene var for høye driftskostnader.
Driftskostnader for Herz er noe helt annet enn vedlikeholdskostnader for en privateier!
At kundene råkjørte og krasjet handler ikke om vedlikehold. Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
#45
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av filtvet - onsdag 24. april 2024, klokken 18:42
Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. april 2024, klokken 14:02
Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 13:55Mye Tesla fanboys som på død og liv skal forsvare merket mot enhver kritikk.
Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.

What ?

Står i avtalen du godtar når du tar ut lånebil at egenandel er 2500 euro. Ved grov uaktsomhet som i den saken det blir linket til over her så er det enda mer, opp til hele bilens verdi. Men det er klart at må man bytte rute pga steinsprut, eller dør pga at noen slenger døra inn i bilen på parkeringsplassen så kommer man fort opp i de 2500 euroene som tillsvarer ca 30 000 kr.

Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine. Det er jo egentlig helt villt at Tesla i det hele tatt har lov til å gjøre dette da bilene kundene leverer inn til verkstedet for feil de ikke selv er skyld i jo har full kaskoforsikring alle sammen, mens lånebilene altså er uforsikret (selvforsikret av Tesla, dvs. kun ansvar forsikring)

Mulig det kan hjelpe med en helårs leiebilforsikring (egenandel). Hadde en slik før men fikk heldigvis aldri testet den.
#46
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av filtvet - onsdag 24. april 2024, klokken 18:38
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2024, klokken 16:03
Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 13:55Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.
Skønner godt at du er lei trøbbel med bilen din. Det er neppe noe trøst at det kun gjelder fåtall. Som alltid. Det er flere ting man kan kritisere Tesla for, men høye VEDLIKEHOLDSKOSTNADER er vel ikke en av dem?
Det du beskriver er en risiko for kostnad knyttet til lånebil når din bil er inne til feilretting. Det har ikke noe med vedlikehold å gjøre.
Hadde min Skoda inne til bytte av styresnekke (tilbakekalling) i går, og fikk ikke lånebil en gang. Den lille Citigoen har langt høyre årlige vedlilkeholdskostnader enn Yen. Elbiler begge to ;-)

Hvis en setter seg litt inn i den fallerte Hertz-leiebilavtalen så finner man ut at en av grunnene til at solgte alt av teslaene var for høye driftskostnader.

Privat slipper man vanligvis unna i garantitiden. Ikke etter.
#47
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - onsdag 24. april 2024, klokken 18:26
Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
#48
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Electric cars in Norway - onsdag 24. april 2024, klokken 18:17
Sitat fra: dundun på onsdag 24. april 2024, klokken 18:11(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)
Det passer ikke å bruke P/E på Tesla .... Vi er laaaaaangt forbi vanlige fin analyse metodikk her.
Vi må nå nesten trekke inn religiøse forhold her ;D
#49
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av dundun - onsdag 24. april 2024, klokken 18:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. april 2024, klokken 15:38Poenget var vel at software var inni bilene, sånn at folk velger bilene på best software.

Men sånn som Energilagring så er veksten i prosent størst, selv om det per nå utgjør lite i prosent av bilsalg.

En annen ting er at en fort kan få inntrykk at nå har det gått i dass med Tesla. Men det gjør det med andre og, som nevnt tidligere, så ting snur jo kjapt igjen, og Tesla er i en posisjon som er bedre enn alle andre elbilprodusenter, og Tesla har ikke hatt et år hvor antall biler ikke øker enormt.

Om man har programvare som konkurransefortrinn for å selge bilene sine er man en bilfabrikant med et konkurransefortrinn.

Påstanden om at Tesla er noe annet må basere seg på at de har (eller ligger an til å få) store kontantstrømmer som ikke kommer fra salg av biler.

De sier de skal det, men de må levere også.

(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)
#50
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
Siste innlegg av Electric cars in Norway - onsdag 24. april 2024, klokken 18:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. april 2024, klokken 13:09I tillegg må en og tenke på at WLTP-tallene Tesla oppgir er for 19" hjul, mens bilen leveres ut standard med 18". Beregnet rekkevidde i dag med 18" er 678km.
Nettopp :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA