Sitat fra: RJK på I går kl. 17:46Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382
Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"
Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.
Selvsagt gitt at sjåfør er helt ærlig her, men det tenker jeg stemmer når det er to hendelser på samme dag, og hun har dratt innom forhandler for å få sjekket bilen pga første hendelse.
Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382
Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"
Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.
Sitat fra: tronde på I går kl. 14:45Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.
Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.
Det som synes mest snålt, er at det er mest biler fra Volvo, og noen få fra Volksvagen som er kjent for dette.
Når du sier "mye mer sannsynlig" gir du inntrykk av å sitte på et veldig stort datagrunnlag. Volvo har så vidt over 4% av alle elbiler i Norge, og nær 100% av kjente tilfelle med uønsket akselerasjon.
Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.
Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.