Nyeste innlegg

#11
e-Golf / Ladeproblemer
Siste innlegg av oto - I går kl. 21:15
Hei folkens,
e-Golfen vår har ladet som en drøm i snart 11 år, men nå har visst problemalderen startet.

For et år siden eller så ville den ikke lenger lade på type 2.

Har brukt den gamle, men trofaste Schuko-med-kladd kabelen lenge, men for et par mnd siden begynte også den å avbryte hjemmelading ved nokså tilfeldig. Tilfeldig state of charge.

VW-erkstedet mente å se et visstnok kjent problem - en fuktig pakning innenfor ladekontakten, som via dårlig design har en tendens til å absorbere vann. De fjernet den rett og slett, sa det var normal medisin. Bilen har så ladet mer forutsigbart på Schuko i et par mnd, men for en uke siden var også det brått slutt. Stopper etter noen sek, noen ganger med rødt kladdsymbol, andre ganger rødt bilsymbol, eller bare at lyset i luka går fra grønt til oransje.
Verkstedet anbefaler som ventet bytte av Ombordlader.

Bilen har hele tiden hurtigladet uten trøbbel, så jeg har tenkt det stemmer at det er ombordladeren, og har kikket etter en brukt en. Men - i dag er det også stopp på hurtiglader. Fikk den opp fra 8-26%, så stopp. Restarter og får ca 1% av gangen før ny stopp.

Ikke greit dette. Spes ikke i jula. Kanskje mener bilen batteriet blir for varmt under lading? Ser da ut som det ikke er ombordladeren, men noe dypere - eller er den involvert på et vis også ved hurtiglading? Noen som har erfart lignende ting eller har teknisk forståelse? Tusen takk for evt. tips.
#12
Tesla / Hjelp til kobling - Elite 18 P...
Siste innlegg av Husstein - I går kl. 20:34
Hei.

Anskaffet ekstralys - Lazer Linear 18 Elite + med intensjon om trådløs styring via XBB PowerUnit og OBD Dongle.

Skal monteres Tesla Model 3 2020, har skaffet OBD Splitter til OBD donglen.

Står litt fast på kobling av medfølgende rele-ledninger.

Min intuisjon sier meg at kanskje jeg skal la bare koble i "Power on/off" og "Light Mode" i XBB rele. Men her bommer jeg kanskje! Se bilde.

Noen som har koblet dette oppsettet?
Tørr ikke gjøre noe før jeg er sikker.


#13
Elbiler i media / Sv: « VW ID.4 akselererte plut...
Siste innlegg av Øyvind.h - I går kl. 20:29
Trykker jeg inn brems samtidig som gass så kuttes pådraget umiddelbart, og bilen bremser i ID4. Skulle en aktivere autopiloten så kuttes den også umiddelbart om en bremser.

Holder jeg gassen lenge inne så lar bilen motoren jobbe igjen. Eksmplevis fint ved bakkestart med tung henger, hvor det trengs bra pådrag fra start.
Men - motoren har ingen sjans mot bremsen selv med fullt pådrag.
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2025.44.x
Siste innlegg av terje3105 - I går kl. 18:33
Ja, men så blir en fort vant til hvor bra den fungerer. Har jo S3XY Commander som gir meg girskifte på rattet.
#15
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsen...
Siste innlegg av hELgenen - I går kl. 17:59
Sitat fra: RJK på I går kl. 17:46
Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44
Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"

Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.
Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.

Selvsagt gitt at sjåfør er helt ærlig her, men det tenker jeg stemmer når det er to hendelser på samme dag, og hun har dratt innom forhandler for å få sjekket bilen pga første hendelse.

Hun rørte ikke gasspedalen. Dette er nok en feil med Volvo...Det er jo rapportert side opp og side ned om dette - fra USA - > Australia til Norge og sikkert flere land vi ikke vet om også.
Bilen har en defekt - men de klarer ikke, eller vil ikke avdekke den....

#16
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsen...
Siste innlegg av RJK - I går kl. 17:46
Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44
Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"

Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.
Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.

Selvsagt gitt at sjåfør er helt ærlig her, men det tenker jeg stemmer når det er to hendelser på samme dag, og hun har dratt innom forhandler for å få sjekket bilen pga første hendelse.
#17
Elbiler i media / Sv: « VW ID.4 akselererte plut...
Siste innlegg av Breezec - I går kl. 16:20
Sitat fra: tronde på I går kl. 14:45
Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.

Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.


Det som synes mest snålt, er at det er mest biler fra Volvo, og noen få fra Volksvagen som er kjent for dette.

Når du sier "mye mer sannsynlig" gir du inntrykk av å sitte på et veldig stort datagrunnlag. Volvo har så vidt over 4% av alle elbiler i Norge, og nær 100% av kjente tilfelle med uønsket akselerasjon.

Nå er vel disse to blant mestselgende elbiler. Må holde Tesla utenfor siden de har mer eller mindre sperre mot sånt. VW har vel heller ikke utkobling av wattpedal når man trykker bremsepedal, kanskje Volvo har tilsvarende mangel, kjenner ikke merket godt nok.
#18
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Counterpointer - I går kl. 15:53
Det som er litt overraskende er at aksjeeierne helt betingelsesløst godtar målforskyving.

Først skulle Tesla bli lage elbiler i stigende markedsandel og synkende  pris, samt bidra til overgang til bærekraftig energi. Alt var enhjørninger og regnbuer.

Så begynner Elon å selge FSD i 2016...

Så etter mange år uten noe gjennomslag så flopper Cybertruck, DoJo , solceller og diverse har stoppet opp, som rimelig model 2 mm.

Plutselig dukker Optimus opp og det skal selges milliarder av den  ::)
I tillegg forsvinner bærekraft ut og AI er det nye.

Kraftig innvirkning i politikken og støtte til Trump, med påfølgende vingling som skaper kraftige bølger og etterspørsel stopper opp de fleste steder i verden, men aksjen stiger 🤷🏻

Det er lett å forstå oligarkene på toppen, småaksjonærene er litt vanskeligere å forstå ut fra objektive kriterier/tall, de forstås lettere som en slags religion/trosrettning.
#19
Elbiler i media / Sv: « VW ID.4 akselererte plut...
Siste innlegg av tronde - I går kl. 14:45
Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.

Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.


Det som synes mest snålt, er at det er mest biler fra Volvo, og noen få fra Volksvagen som er kjent for dette.

Når du sier "mye mer sannsynlig" gir du inntrykk av å sitte på et veldig stort datagrunnlag. Volvo har så vidt over 4% av alle elbiler i Norge, og nær 100% av kjente tilfelle med uønsket akselerasjon.
#20
Tesla SW og AP / Sv: 2025.44.x
Siste innlegg av turfsurf - I går kl. 13:00
Anbefaler å se på hva bilen foreslår. Det er helt tydelig hva den tenker å gjøre. Synes Autoshift er digg etter å ha lært hvordan det fungerer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA