Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olemann

#21
Fikk etterlevert Type 2 ladekabel til min Kia eNiro og hadde da allerede kjøpt annen kabel.

Selger denne derfor rimelig.  Ny, original, uåpnet.  4 meter lengde, 32A, 1 fase. Inntil 7.2 kW lading.

Koster ny kr. 2.650.- inkl. mva. 

Selges 1/2 pris kr. 1300.-
#22
Kia Niro EV / Slå av creep mode
torsdag 23. april 2020, klokken 14:51
Hei,

Noen som vet om det går an, og ev. hvordan, man slår av "creep mode"?
#23
Kia Niro EV / Soltak
fredag 10. april 2020, klokken 19:03

Andre med soltak som har merket en dyp romling, en type resonans eller bølger, som er både slitsomme og sterke i volum, nokså lavfrekvent, når taket er helt oppe, fra ca. 50 km/t?
Kun når taket er helt oppe, altså i bakre posisjon.
Antar dette er en feil, for denne type fysiske effekter kan jo testes ut av Kia, så litt pussig om dette er noe som er som det skal være.
Rett nok 20 år siden jeg hadde soltak på en bil, men da uten dette problemet.
#24
XC40-EV / Plattform. "Ombygd fossil"
mandag 02. mars 2020, klokken 21:53
Ser i andre fora (som markedsfører for eksempel Polestar og Tesla) at XC40, sammen med eGolf, eNiro og Kona beskrives som "ombygde fossiler".

Det er jo korrekt at disse 4 siste modellene kan leveres også med fossil drivlinje, noe Tesla som kjent ikke kan.

MEN; dette behøver ikke bety at bilen er et stort kompromiss, noen som har info/linker om plattformen til XC40 som kan utdype design/plattform og opprinnelse til denne?
#25
Morsomt å følge med her på Elbilforum over en del år og se hvor mange som er villig til å sponse bøndenes interesseorganisasjon, høyere overføringer, mer skatt for seg selv og andre ++  bare for å få en liten prosent avslag i prisen på ny bil.... :D
#26
BMW i3 / Lading i definerte perioder (natt)
søndag 15. desember 2019, klokken 17:31

Har testet ut funksjonen (via appen) for å lade kun i begrenset tidsrom, og har satt fra kl. 01 - 06.   
For å få valg om dette må man også sette avreisetid.  Denne satte jeg til kl. 1800.   Forvarming er ikke valgt.

Men;  Lading stoppet ikke kl. 06, tvert imot fortsatte den til fulladet kl. 08.  Da er jo poenget med begrenset tidsrom borte.

Tips om hvordan bruke definerte ladeperioder slik at bilen kun lader da, og ikke fortsetter lading?    Ser for meg at bilen blir forvirret av avreisetidspunkt og antar bilen da skal være fulladet, men like fullt merkelig at den da fulladet til kl. 08 når avreise var satt til kl. 18.

Hvordan komme rundt dette via appen?
#27
BMW i3 / Ladefart, en overraskelse
søndag 10. november 2019, klokken 15:29

Hatt i3 i 5 år, er nå på min 2. bil, en 2018 94Ah.

MEN, første gang jeg hurtigladet i går.  Dette var på Grønn Kontakt på Grelland/Vestfold, på laderen som sier den kan gi inntil 150 kW.

I3 skal som kjent kunne lade med inntil 50 kW og da jeg startet lading så ga den bra uttelling med ca 35 kW det første minuttet.
Så sank det brått ned til 12 kW og der ble det liggende den neste halvtimen.   Brukte altså en halvtime på få inn 6 kW.   
Temperatur ute: 0 grader.
Ladestatus (SOC):  25% ved start lading.
Batteri-temperatur ukjent, men hadde nettopp stoppet etter å ha kjørt ca. 4 mil i 100-110 km/t, så antar det var noe temp i batteriet.  Bilen hadde vært parkert kun ca. 3 timer, etter å ha kjørt 9 mil i hastigheter på 100-110 før parkering.
Ingen andre ladet på ladestasjonen.

Jeg stusser på denne ladehastigheten gitt de vilkårene som lå til grunn, hadde regnet med å få i alle fall 25-30 kW under disse forholdene.

Kommentarer og erfaringer fra andre?
#28
BMW i3 / Enklest mulig barnesete som er trygt
tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:20
Lenge siden jeg forsket på dette tema for egne barn, og mye er skjedd på 20 år  :)

Jakter på minst/lettest mulig barnesete (fra 2 år) som også er sikkert nok og som ikke medfører demontering av halve bilen før det er på plass....

Stolen skal mye ut og inn av bilen, så praktiske løsninger for montering og håndterbarhet er viktig, men selvsagt må det være sikkerhetsmessig godkjent.

Noen tips ?
#29
Bestemt meg for å selge Konaen og beholde Amperaen inntil videre.   Konaen er som ny på alle måter, kun kjørt 5 km hjem fra forhandler og står nå i låst garasje og venter på ny eier. Norsk bil.

Farge Dark Knight metallic, står på originale felger og Conti 7 piggfritt.  Originale sommerhjul medfølger.  Ventilerte skinnseter. Mattesett og alt av ladekabler og manuaer som bilen kommer med fra forhandler.

Registrert i 2019 som kan ha betydning for innbyttetakst ved senere salg.

Kr. 415.000.- (som kan diskuteres ved hurtig og ryddig salg.)
#30

Helt ny og i original eske. Kun åpnet og testet 2 ganger for å sjekke at alt er i orden. Man kan justere ladestrømmen og lade med inntil 16A og ikke bare 10A som er vanlig på de "ladekladdene" som følger med elbilen. Type 2 kontakt så den passer til de aller fleste moderne elbiler.

Den har CEE støpsel, og det er mulig å kjøpe overgang (Jula, Clas Ohlson, Biltema) til 100-200 kroner slik at man også kan bruke vanlig Schuko stikkontakt.

Kostet ny kr. 4.390 + porto. Kan hentes hos meg i Bærum, eller jeg kan sende den i posten mot forskuddsbetaling.

Selges kr. 3.000.- ferdig prutet.

Link til forhandler: https://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A
#31
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Varme/AC
torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:20
Har enda ikke fått skikk på hvordan jeg bruker varmeapparatet uten å sette på AC/avfukting/kompressor. Og vice versa.
Dette er jo styrt av en felles bryter for AC/Vame, men det må da, som alle andre nyere biler jeg har hatt de siste årene, være mulig å velge bare en av disse.  Det er jo enda viktigere her enn på en fossil, i og med at det handler om energiforbruk. 

Noen som har tips? 
#32
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Skade på felger
onsdag 27. september 2017, klokken 17:01

Lurer på om det er noen som selv har fått utlevert ny bil med skade på felger, eller har hørt om andre som har fått det?

#33

Skal for første gang kjøre Oslo-Trondheim med Ampera'n og ser Google Maps påstår det er 1 time raskere via RV 3 Trysil/Tynset enn om jeg tar E6 via Lillehammer.

Stusser litt på dette, men hva har dere erfaringer med, tenker på ladestasjoner/kø og veikvalitet og tid. Tips?
#34
Var på tur til Danmark i forrige uke,  interessante erfaringer, som kanskje også kan interessere andre.

En tur på 150 mil i Danmark er ca kr. 900.- billigere med Ford Focus dieseldyret mitt enn med den nye Opel Ampera'en.

Strømmen koster på Clever tett oppunder 7 norske kroner pr kwt, det betyr ca 10-12 kroner pr. mil.

Diesel koster 10 norske pr liter, og jeg kjører akkurat 2 mil pr liter, altså kr. 5 pr mil. 

Det koster å være miljøvennlig i Danmark....men, vi har vel ikke akkurat kjøpt elbil for å spare penger, så dette går jo greit  ;D....eller?

#35
AC fleksilading / Hotell i Trondheim med lading over natt?
søndag 23. juli 2017, klokken 21:36

Noen som har funnet ut om det er mulig å søke på lading på hoteller på noen måte?  Om ikke....tips om hoteller i Trondheim som tilbyr lading over natten?
#36
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Blinklys
lørdag 22. juli 2017, klokken 23:41

Noen som har funnet ut hvordan man får satt på 3 blink funksjon?  Har ikke hatt en bil siden 2010 som ikke har hatt dette, så kan vel ikke være sånn at det har spart et par dollar på å droppe dette?
#37
Lading i Sverige og Danmark / Danmark, trenges eget adapter?
tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:52
Ser litt ulik info her om lading på "vanlig" Schuko i Danmark hva angår type støpsel, jording og behov for adapter.

Noen som vet noe om dette og ev. kan linke til adapter som trenges?  Gjelder altså vanlig treg AC lading på 6-16A med vanlig kladd og Schuko.

EDIT; fant denne i annen tråd, er dette standard dansk husholdningskontakt?  Og....mon tro om denne kan kjøpes i Norge, tips?  http://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm
#38
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Rekkevidde, temporær hysteria?
lørdag 08. juli 2017, klokken 15:26
Har, som sikkert mange andre, gått gradene fra blybatteri Reva, Buddy, trilling, i3 og nå straks Ampera.

Det er mye som er forbedret disse snart 10 årene, ikke bare rekkevidde.  Men, kanskje særlig for elbil-jomfruer, så virker det som om rekkevidde betyr 90%.

Jeg skal nå selge min 2012 diesel Ford Focus, en flott stasjonsvogn med rekkevidde ca 100 mil.  Så jeg tenkte, om jeg sveiser inn en ekstra diesel-tank på 30 liter, så vil rekkevidden øke med 50 mil.  Altså til 150 mil.

Det må jo være et scoop og bilens verdi stige med noen titusener?   Nei, selvsagt ikke.  Hvorfor?  2 grunner tror jeg:

1. Det er nok bensinstasjoner, og de er stort sett alltid ledige.
2. Det tar maks 3 minutter å fylle tanken.

Konklusjon: Når det kommer elbiler som fyller tanken fort OG nok ladestasjoner, så vil dette temporære rekkevidde hysteria roe seg...(og man slipper å drasse rundt med 3-400 kilo batterier...)

Men jada, slik det nå er med lading, så vil rekkevidde bety mye for de fleste, inkludert meg selv, hadde nok ikke kjøpt Opelen om det var en 25 mils bil.....

Skal endre mening om noen byr meg 50.000.- mer for min Ford Focus med oppgradert rekkevidde til 150 mil... ;D

Hva jeg vil si?  Jo, at jeg lurer på hva min Amera er verdt om 5 år, dersom man fikser lading tett nok og raskt nok og biler som er 400 kilo lettere og lader 5 ganger så raskt er på markedet....



#39
Tidlige elbiler: Reva / Vakkert?
mandag 24. april 2017, klokken 15:32

Mens jeg venter på min Ampera-e, som aldeles ikke skal styles, verken med felger eller annet stash, men få være i fred som en helt grei og praktisk bruksbil og mellomstor familiebil, så får jeg heller mimre om tiden da også elbiler ble stylet, og lite slår min Le Mans riggede Reva....
#40
Model 3 / Køordningen
tirsdag 11. april 2017, klokken 13:52
Har hørt og lest så mye rart om dette at det hadde vært fint med en avklaring, om noen da har noe mer enn nye rykter på dette.

Har hørt at de som bestilte 1. dagen kommer i en egen kø, men de (som meg) som bestilte dag 2 ikke gjør det.  Men hva betyr dette i praksis?

Har hørt at de som allerede har en Model S/X stiller i en egen kø, altså slik at de som i dag kjøper en Tesla kommer foran alle som har bestilt tidligere, muligens minus dag 1 bestillere, men altså før alle andre forøvrig.  Hvorvidt denne retten gjelder førstegangskjøperen av Model S/X eller om denne overføres de som kjøper en brukt vet jeg ikke.
Hørt rykter om Signatur modeller med høy pris og tidlig levering, slik vi husker fra MS, men nå har vel alle betalt samme forskudd så ingen Signatur inngang denne gangen så vidt jeg forstår,
Annet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA