meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3916
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
onsdag 14. mars 2007, klokken 17:25
Hva med Asker eller Holmen?

Det er det mange/flere biler -og fra Lier er det nesten bare nedoverbakker.
Fra Asker til Lier er det riktig nok mye oppover, men hvis man ikke skal til Verdens Ende er distansen ok.

Hvis nå bare bensinstasjonene serverte drikkbar kaffe....

Thomas
#3917
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og lange personer
onsdag 14. mars 2007, klokken 17:23
Jeg er 191cm og savnet Peugeoten min akutt når jeg prøvekjørte Buddy.
Hvis du kjører korte turer går det kanskje greit, men jeg ville prøvekjørt i Bergen før jeg tro helt til Oslo.

Hvis du ringer Elbil Norge kan de kanskje referere deg til en kunde i Bergen?

Thomas
#3918
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Airbag
tirsdag 13. mars 2007, klokken 09:51
Det betyr vel at du har en (elektrisk) feil på airbagen -og det er verd å sjekke ut med en gang.
Ny airbag er dyr, så sjekk lommeboken før du kontakter verksted...  :-\

Thomas
#3919
Andre Elbiler / Sv: Snodig fra ZAP/Obvio
mandag 12. mars 2007, klokken 20:31
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2007, klokken 20:09
Sitat fra: thomas på mandag 12. mars 2007, klokken 16:36
Jeg har større problemer med "Range: 200 - 240 miles"...
Hvis 200 miles er rekkevidden i 120 mph burde maksrekkevidde være langt, langt større.

Snarere tvert imot når hastigheten øker øker luftmotstanden i 2 potens. Så nå jeg lunter i 80km/h og blir forbi kjørt av denne i 160 km/h, og vi antar at cv verdi og fronttverrsnitt er omtrent det samme, så bruker ZAP/Obvio 4 ganger så mye strøm som jeg, og rekkevidden blir derfor mindre.

Helt nøyaktig er det ikke men luftmotstanden alene vil bli over 1kWh/mil så skal en rekke langt lønner det seg å sette hastigheten ned.

Hvis den i 120 mph gjør 200 miles, må den da gjøre mer enn 240 miles i f.eks halve hastigheten?
Jeg skjønner ikke helt hva du er uenig i...

Mener du at oppgitt rekkevidde virker fornuftig?

Thomas
#3920
Andre Elbiler / Sv: Snodig fra ZAP/Obvio
mandag 12. mars 2007, klokken 16:36
"Battery: Li Ion, 39 kWh, 580 lb"
http://www.zapworld.com/ZAPWorld.aspx?id=388

Jeg har større problemer med "Range: 200 - 240 miles"...
Hvis 200 miles er rekkevidden i 120 mph burde maksrekkevidde være langt, langt større.

Thomas
#3921
Kjøpe elbil? / Sv: omsatte elbiler
mandag 12. mars 2007, klokken 06:42
#3922
Humor og kanari / Sv: Rådyr ladeplass
lørdag 10. mars 2007, klokken 16:54
50,- delt på 20 arbeidsdager er 2,50 per dag.
Dette er omtrent hva det koster å lade 50% -og det gjør du kanskje siden du trenger å lade på jobb?

Jeg skjønner at du synes andre også burde betale. Men 50,- er billig, så å kalle dette "rådyr ladeplass" blir vanskelig å ta alvorlig. Du betaler kanskje for det du bruker i strøm, neppe mer.

Hvis det blir innført fordelsbeskatning av "gratis" parkerinsplass på jobb tror jeg nok den blir betraktlig mer enn 50,-/mnd.

Og hvis du synes 50,-/mnd er mye kan du jo prøve å parkere i et parkeringshus i Oslo sentrum og lade bilen der. Er du heldig blir det rundt fire timer.

Jeg lader gratis ved grønland t-banestasjon i Oslo, men ville gladelig betalt en hundrelapp i måneden  for å slippe duedritten. Jeg ville nok betalt hundre kroner måneden bare for å stå under tak hver dag.

Thomas
#3923
Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg nevner dette med filtrert vann fordi jeg har hørt at det er det en får når en tar batteriservice hos Enviro i Drammen. 

Det ville jeg sjekket direkte med Enviro.

Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg vet at det er allment kjent at det skal brukes godkjent batterivann eller deminiralisert vann på batterier - og det er derfor at jeg tar opp dette tema.

Ah, det virket ikke slik på det første innlegget... -My bad.

Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg har ikke hørt noe sted at nye batterier koster kr. 60.000,00.  Greenland Elbil mener jeg har nevnt en pris på 120-130.000,00, og Bertel O Steen sier oppimot kr. 150.000,00 for komplett batteripakke!  Hva er riktig da?

Det er vel avhengig av hvor du har kjøpt bilen  :P
De som har kjøpt direkte av Enviro får deler til innkjøpspris. Siste jeg sjekket var prisen på batteripakken 60.000,-

Jeg aner ikke hva Enviro gir for batteriene, men det er innlysende at de har størst volum i Scandinavia på disse batteriene og derfor får en god pris.
Mitt inntrykk er at Enviro gjør dette for å få totalkostnaden på elbiler ned på et akseptabelt nivå. Med priser på 130.000 - 150.000,- blir  driftskostnadene på en brukt elbil så høye at de blir svært vanskelig å selge.
Jeg antar det er slik Enviro har resonert, men det er nok bedre å få dette direkte fra Enviro.

Thomas
#3924
Det står også klart og tydlig på "korken" som står over fyllepunktene, så det er ikke tvil om hva det skal være.
Jeg mener også at dette står i manualen, men den har jeg ikke for hånden.

Hvis du lurer på om det går "greit" med filtrert vann lurer jeg på hvorfor.
Er deminiralisert vann så dyrt at du ikke vil bruke det på en batteripakke til rundt 60.000,-?

Thomas
#3925
Kjører du på gult/rødt (eco-meteret) nå du har 60-70 opp Lierbakkene?
Min P106 klarer ikke mer en 50 når jeg holder meg på grønt.

Thomas
#3926
Humor og kanari / Sv: Alderen til en elbilkjører
onsdag 28. februar 2007, klokken 10:59
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. februar 2007, klokken 10:02
Det som hadde vært aller mest interessant er jo kanskje å finne alder og kjønn til de som faktis bruker elbilen. Jeg vil nemmlig tro at det er mange kvinner som kjører rundt i biler registrert på sin mann / samboer.

Alder,  kjønn, antall barn, antall barn i barnehagealder, antall barn i skolealder og antall biler vil kanskje fortelle hvor mange som har elbil som en nødvendig bil nummer to.

Mitt inntrykk på min daglige ferdig mellom Heggedel og Oslo er at det er omtrent like mange kvinner og menn som kjører elbil.

Thomas
#3927
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Kjøring på glatt føre
tirsdag 13. februar 2007, klokken 20:41
Jeg må dessverre også anbefale bruk av gasspedalen...

Det er mulig å gi gass (så man kobler ut retardator) og bremse samtidig, men det krever mye trening.

Jeg er overrasket over at ikke retardator kan kobles ut på 106/Saxxo, men det er vel resultatet av fransk særegenhet.
(Snø og bakker er som kjent ingen fransk oppfinnelse, så det ville vært helt feil å ta hensyn til slikt når man lagde en bil)

Thomas
#3928
Humor og kanari / Sv: Hvor mye kjører du med din elbil?
onsdag 07. februar 2007, klokken 17:04
Det er mange med elbil i Asker-området som pendler inn til Oslo, da blir det fort over 300km/uke:)

Jeg gikk akkurat over 16.000km på forsikringen i fjor og måtte utvide til 20.000

Thomas
#3929
Jeg tror man må bestille så mange dekk at det er helt uaktuelt...

Energieffektive dekk kommer jo mer og mer, men så lenge bruksegenskaper og pris betyr mer enn lav rullemotstand tror jeg vi må slite videre med "vanlige" dekk.

Det mest fornuftige er kanskje å presse produsentene til å oppgi rullemotstanden?

Thomas
#3930
Proxima var dessverre en slags prototype produsert på bestilling.
Det er så vidt jeg vet kun produsert en gang og er ikke mulig å få tak i.

Energy skal i følge Michelin ha like lav rullemotstand som Proxima, men det ser jo ut til at erfaring tilsier noe annet.

Jeg for min del sliter mer med vinterdekk, mine Continental-dekk (Conti 3) sitter fint på is men sluker energi.

Thomas
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA