Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3481
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtigladeproblemer
tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:11
Kanskje forhander har resatt (bootet) laderen i mellomtiden?

Poenget med hurtiglader forsvinner hvis det er et sjansespill om den fungerer -dette bør både BNH og Statoil ta alvorlig. For ikke å snakke om leverandør, som ikke engang har oppgitt et telefonnummer å feilmelde laderen på!


Thomas
#3482
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hurtiglade i kulda
mandag 13. februar 2012, klokken 21:47
Sitat fra: Aspiranten på mandag 13. februar 2012, klokken 20:35
Når man er plugget inn- skrev han.

Jeg er enig. Ingen grunn til å ha batterivarmer når den ikke kicker inn ved 12 minus, noe som gir oss opptil 90 minutters ladetider...

Det er en veldig god grunn til å ha batterivarmer: Li-Ion batterier tåler ikke sterk kulde.

Ved lave temperaturer og høy SOC risikerer man "lithium plating": http://lithiumbatteryresearch.com/Plating.php

NASA har selvfølgelig litteratur på dette, hvis man er slikt anlagt:
"Performance Characteristics of Lithium-Ion Technology Under Extreme Environmental Conditions"
http://trs-new.jpl.nasa.gov/dspace/bitstream/2014/7636/1/03-1679.pdf

Etter å ha skummet igjennom denne tror jeg ikke hurtiglading i svært lave temperaturer er heldig...

Varmeteppet på Leaf aktiviseres når batteriene blir kaldere enn -20 og slår seg av når de blir varmere enn -10. Varmeteppet slår seg ikke på hvis SOC er under 30%, noe som virker rimelig  etter å ha lest "Performance Characteristics of Lithium-Ion Technology Under Extreme Environmental Conditions"

Thomas
#3483
Elektriske utfordringer / Sv: Inkörning av batterier i LEAF?
mandag 13. februar 2012, klokken 14:38
Batteriene blir (så vidt jeg vet) ikke bedre av å lade flere ganger, så de kan ikke "kjøres inn".
(Du kan mao. ikke forvente at rekkevidden øker med bruk, hvis det var det du håpet på)

Men du kan:

* Parkere bilen i garasje så batteriene ikke blir kalde
* Forvarme bilen mens den er plugget inn
* Redusere hastigheten (alt over 70km/t er "bortkastet" energi)
* Slutte å bremse ;)


Thomas
#3484
Elektriske utfordringer / Sv: Inkörning av batterier i LEAF?
mandag 13. februar 2012, klokken 13:07
Problemet er nok først og fremst at du kjørte i 100km/t -da er luftmotstanden stor.

Hvis du ser på "Nissan LEAF Range Chart for 24kWh Battery" (lovemyleaf.com/#!rangechart) er antatt rekkevidde ved 20c og 105km/t 121km.

Trekk fra 30% for temperaturforskjellen så får du estimert rekkevidde på 85km.
Hvis du kjørte 22km blir rest (85-22) 63km, noe som stemmer bra med skjema for 9/12 batteristatus.

Reduserer du hastigheten til 80km/t får du estimert rekkevidde på 109km!

(Carwings stemmer visstnok ikke alltid, så jeg ville forholdt meg til det bilen viser)

Thomas
#3485
Jeg vet ikke hvilke lønner du sammenligner med, eller hvilke politikere du tenker på, men når du summerer alle goder en stortingspolitiker mottar i løpet av sin korte karriere har de faktisk brukbart betalt.

Gunnar Stavrum har skrevet en ok sak om dette: http://stavrum.nettavisen.no/?p=272

Hvis du ser på lønnsnivået i en del kommuner er heller ikke det spesielt dårlig (de vedtar jo sin egen lønn).

Men tilbake til saken:

Stortingspolitikere tar nok en del taxi (de har få biler til disposisjon), så hvis de måtte stå i kø sammen med andre billister ville kanskje trafikken føles litt mer "på kroppen".
Eller enda bedre: Stortingspolitikere får ikke bo i Oslo sentrum, men må reise minimum 3 mil til jobb!
(Bonus hvis de må levere og hente i barnehage/skole i tillegg...)

Thomas
#3486
Leaf 2010-2017 / Sv: Skistativ
søndag 12. februar 2012, klokken 20:48
Vi kjørte med både ski og snowboard i dag, men jeg har "skipose" til begge så det blir ikke vått.
Vurderer et Thule-stativ, men synes prisen er stiv. Kanskje billigere å kjøpe i Sverige?

Thomas
#3487
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtigladeproblemer
lørdag 11. februar 2012, klokken 21:02
Jeg tror jeg prøvde det meste av risting, klemming, trykking og banning.
En hyggelig ansatt prøvde også uten å få det til.

Hvis de var litt smarte var det et telefonnummer for feilmelding på ladestasjonen...

Thomas
#3488
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtigladeproblemer
lørdag 11. februar 2012, klokken 20:50
Hurtigladeren hos Statoil på Økern fungerte heller ikke i dag, håndtaket var "låst" når jeg koblet det til bilen...
Men heldigvis er det en BNH-forhandler der, så dagen ble reddet.

At det ikke er mulighet for tilbakemelding på LadeNå! appen er direkte dumt.

Hos BNH stod det forøvrig en i-Miev og ladet, lurer på om ikke Mitsubishi-forhandlere også burde investere i hurtigladere? God reklame for Nissan, ikke fullt så god reklame for Mitsubishi...

Thomas
#3489
Jepp, vår knirker ganske mye over fartsdumper når det er kaldt.
Snakket med en annen som også hadde en "knirker".

Thomas
#3490
(325+12) * 9,111 * 1.25 = 3838,-

Thomas
#3491
Hvis vi bestiller ti stykker, blir det mao. litt over 3800,-/stk inkludert frakt og mva!
(jeg antar GBP120 inkluderer fortolling)

Er det noen som har peiling på norske regler og kan fortelel om disse er tillatt montert i norske nett?

Thomas
#3492
Nå er det mange som vil bestille, men jeg har to forbehold før jeg vil bestille:

* Pris med frakt og/eller mva
Jeg aner fortsatt ikke om oppgitte priser inkluderer norsk mva. og hva totalprisen (med mva.) blir hvis vi besttiller mange.

* Er dette noe en autorisert elektriker vil montere?
De siste dagene har det vært mye diskusjon om PODen kan brukes på både TN og IT nett.
Jeg tolker siste innlegg fra Griffel positivt, men vil vite mer. (har IT-nett)

Venter fortsatt på svar fra Pod Point...

Thomas
#3493
Leaf 2010-2017 / Sv: A lifetime of fuel costs
torsdag 09. februar 2012, klokken 11:18
Det er helt riktig som Rune sier, regnestykket er basert på lading fra egne solcellepaner og hvis man ser på bildet inkluderer det en investering på $8.000

Hvis man lader fra eget strømnet kan man anta rundt 1/3 av fossile drifstoffkostnader, dvs. ca $92.000
Et stykke unna $12.000...

Men jeg ser gjerne et tilsvarende regnskap for norske forhold:

* Mindre sol (i nord er det vel knapt sol? ;)
* Mere snø
* Dyrere drivstoffpriser
* Ingen returnordninger i strømnettet (?)
* Dyrere kostnader og større investeringer

Thomas
#3494
Sitat fra: sgrepp på torsdag 09. februar 2012, klokken 08:43
Thomas Parsli og bno.

jeg blir med på å bestille. Skal vi arrangere en felles bestilling? Hvem tar lead?

Jeg avventer et svar om fraktprisen, når jeg får det skal jeg også sjekke om prisen inkluderer moms eller ikke (ref. kommentarer fra Elghost lengre ned).

Hvis vi skal bestille, bør vi prøve å få med flere for å presse prisen. 10-15% rabatt er nok mulig hvis vi bestiller mange (5-10).

Thomas
#3495
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Motorhavari
torsdag 09. februar 2012, klokken 10:31
Dette skjedde meg også for noen år siden...
Verkstedet (hvilket kan vi ta privat) hadde skiftet børster noen måneder før, men så var de plutselig nedslitt og ødela motoren.

Jeg hadde kjørt bilen 60.000km med jevn børsteslitasje inntil da (ca. 12.000km), men plutselig var de altså nedslitt etter mindre enn halve distansen.
Jeg konkluderte med at børstenene enten ble slitt fire ganger så fort som vanlig, eller at verkstedet hadde glemt å skifte børstene men husket å ta betalt.

Jeg heller litt mot det siste, men siden jeg fikk en hyggelig pris på fabrikkoverhalt motor av Sigmund (børstene var altså ikke skiftet hos han) valgte jeg å ikke gå etter verkstedet som sannsynligvis ikke hadde skiftet børster.

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA