meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#1
Elbiler i media / Sv: Bilbranner - denne gangen av en elbil hater?
lørdag 12. juli 2025, klokken 20:24
Med stadig flere elbiler øker sannsynligheten for tilfeldige utvalgte biler er elektrisk drevet.

På samme måte som sannsynligheten for en Hydrogen drevet blir blir påtent er liten med svært få solgte biler.
#2
Model Y / Sv: Norges første EU-godkjenning?
mandag 30. juni 2025, klokken 21:18
Med ordningen som kom i 2019 kan bileier velge å levere bilen til godkjenning når som helst.

Kravet er bilen skal være godkjent innen fristen, fire år fra første gangs registrering og to år fra forrige godkjenning.

Blir en for sen vil det automatisk komme bruksforbud.

At verksted ikke har kapasitet gir ikke grunnlag for utsettelse.

Det kan med andre ord lønne seg å bestille tid i god tid.
#3
Sitat fra: Gazer75 på fredag 27. juni 2025, klokken 11:02Prisen for å ha ein tredjepart som styrer ting er alt for høg IMO.
(..)
130 øre berre for nettleige der jo heilt hinsides. Foreldra mine har betalt rundt 150-200 øre/kWh totalt for lading sidan dei flytta til eit sameige for nokre år sidan.
Ikke uvanlig problemstilling med høye kostnader ved lading i fellesanlegg.

Spesielt de som lader lite må betale en høy kostnad pr kWh.

Kostnad her jeg bor har vært mellom 0.8 og 2 kr pr kWh siden 2017.

Installasjon av laderboks er en investering på ca 20 tusen.

Ved å fordele kostnad for ladeboks, samt faste kostnader blir det nok mer enn lading hjemme.
#4
Sitat fra: AndersRustad på tirsdag 10. juni 2025, klokken 20:14Basert på det jeg leser på Found sine nettsider ser det ut til å ikke akkurat være det vi er på jakt etter. De dreier seg mer om flåtesryring for bedrifter virker det som. Men skal ta de med når vi presenterer Ladeland og PlugPay som de to heteste alternativer til Charge365.

Så langt har overgang til Ladeland fungert fint hos oss. Fakturert for en måneds så langt.

Ved å ta kontakt med Hageland kan løsningen testes. Se https://ladeland.hagelandit.no
#5
Hyundai KONA / Sv: Irriterende oppstartslyd
mandag 02. juni 2025, klokken 21:30
Sitat fra: syklisten på mandag 02. juni 2025, klokken 11:49Vet ikke hvordan det er på Kona, men på vår elbil så slipper man lyden hvis man kobler i setebeltet FØR man starter bilen.
Testet dette, men det blir en oppstarts lyd selv med belte på.

Lyden kan minne om en eldre Windows pc eller Mac.
#6
Hyundai KONA / Sv: Irriterende oppstartslyd
lørdag 31. mai 2025, klokken 21:32
Usikker på om lyden kan slås av?
Men, justere volumet?

http://webmanual.hyundai.com/ccNC/AVNT/EUR/Norwegian/Settings_sound.html
#7
Sitat fra: Vollis47 på fredag 30. mai 2025, klokken 13:22Er det noen som har en anbefaling om wifi-router vi bør anskaffe for garasjen? Det er to områder som kanskje trenger en extender e.l.
Vi har også benyttet UniFi her også. Fungerer fint.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Prisoversikt på hurtigladere
torsdag 29. mai 2025, klokken 12:56
Elbilforeningen har en oversikt over hva hurtiglading koster, fordelt på standardprisene.
Lokale priser blir ikke med i denne oversikten.

Listen er oppdatert 23. mai
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
#9
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:29Greit at de ikke støtter 5GHz, men forskjellige kanaler avhengig av region har vært en del av standarden de siste 25 årene. 1-11 er for USA, ikke Europa.

Helt klart burde det vært støttet. Antar årsaken er manglende prioritering i utviklingen av utstyr med WiFi støtte. Trolig er det rimeligere eller enklere å benytte moduler som ikke støtter alle kanalene.

Kombinert med at produsenten (Zaptec i dette tilfellet) slipper å lage meny med valg om riktig land for korrekt utvalg av kanaler?
#10
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 05:22
Sitat fra: TB på tirsdag 27. mai 2025, klokken 22:25Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Dette er ett gjengående problem på IoT utstyr. Komplett idioti at en klient ikke kan søke etter aksesspunkt på de frekvensene som er standardisert i de forskjellige landene. At Zaptec som er norsk ikke støtter det er i hvert fall elendig.

Forklaring er trolig pga produsenten kjøper ferdige moduler for WiFi. Modulen støtter bare 2,4 GHz og kanal 1-11.

Regner med det finnes andre moduler som støtter 5 GHz og alle kanaler, men det har ikke vært prioritert å ta i bruk ny modul?
#11
Kan legge til.

Det er bare støtte Wi-Fi 2.4 GHz: IEEE 802.11 b / g / n
WPA-sikkerhet: WPA2
Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Minimum signalstyrke per ladestasjon: -74 dBm

For Powerline Communication (PLC) er det standeren HomePlug Green PHY®, 10 Mbit/s som benyttes.

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360002350138-Internettilkobling-og-nettverkskrav-til-Zaptec-ladestasjoner

Overført datamengde er liten, ca 25 MB nedlastet pr lader pr måned.
#12
Zaptec Pro ladere kan bruke Wi-Fi og Powerline kommunikasjon (PLC) for internettilkobling. De nyere modellene kan også benytte LTE / 4G. Zaptec Pro ladeboksene kan ikke automatisk bytte mellom WiFi, PLC eller 4G, dette er en manuell prosess via Zaptec appen via blåtann, dvs. en må fysisk være 1-2 meter fra ladeboksen.

Her jeg bor benyttet vi noe PLC i starten i 2017, men opplevde det raskt var ustabilt. Ref. Zaptec support var rådet å benytte WiFi i stedet for, som vi har gjort i stor grad fra 2018. Nyere ladebokser med støtte for 4G benyttes gjerne med 4G i stedet for. En periode var de nyere boksene ustabile på WiFi, men Zaptec har løst det via oppgradert programvare.

Det er enkelt å se via portalen om Zaptec ladere mister tilgangen på nettet, det loggføres pr lader. Vi har over 50 ladere og om WiFi faller ut helt eller delvis blir ladehastigheten sterkt redusert.

Å sette opp et enkelt WiFi nett vil være en enkel måte å løse dekning på.
Har en mange nye ladebokser kan 4G benyttes, om en har 4G dekning. Er garasjen i en kjeller er det ofte begrenset dekning. Utstyr for 4G dekning er det bare mobilselskapene som lovlig kan sette opp.

En artikkel om Powerline kommunikasjon (PLC) hos Zaptec:
https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360008920497-Powerline-kommunikasjon-PLC
#13
Her jeg bor bytter over nå i mai. Første faktura sendes i juni. Så langt har det ikke vært noen problemer.

Vi fakturerte selv tidligere. Vi har ikke benyttet Charge365.
#14
Det er to ulike varianter for varsling av lavt dekktrykk.

Egne TPMS målere montert ved ventilen. Desse har batteri og trykkmåler, sender informasjon om dekktrykk til bilen. Bil kan vise detaljert trykk pr dekk.

Ulempe er kostnadene til sensor, en hvert hjul. Batteri kan ikke byttes, hele sensoren må byttes. Dekk må delvis tas av og dekk balanseres på nytt ved bytte av sensor.

Alternativt system benytter ABS og andre sensorer i bilen. Måler rotasjon hulene tar. Ingen sensor i hvert hjul påkrevd. Men, systemet krev en korrekt referanse. Ved å fylle alle dekk til riktig trykk og lagre lagres en referanse til hva som korrekt trykk. Men, systemet kan ikke vise hvor mange bar eller psi et bestemt dekk har. Bare at det er ulikt en før.

Etter bytte av dekk er det gjerne litt forskjellig egenskaper på dekkene. Sjekk av lufttrykk og lagring av referanse må gjøres med utjevne mellomrom etter min erfaring.
#15
Sitat fra: ElTor på mandag 28. april 2025, klokken 18:17Hei!
Har en liten "businesscase" jeg har lyst til å utforske.
Jeg sitter i styret i et borettslag, vi betaler "mye" 50 - 150 kr i måneden, for at vi skal betale for strømmen vi har brukt til å lade.
Flere sameier/ borettslag har jo ladestasjoner som støtter OCPP, har luftet med en som jobber i en bredbåndsleverandør om hvorfor de ikke tar på seg denne jobben når de uansett fakturer kunder for bredbånd.
Han var interessert i å høre mer om dette, begge er lekmenn. Jeg har sett etter software som man kan kjøpe for å styre ladebokser, men kommer ikke over noe.
Er det noen som administrerer dette selv, hva bruker de av dere som ikke betaler for 3.part?

Flere av selskapene som tilbyr avtaler om fakturering tar gjerne på seg drift ladeanlegg, med prosjektering,  finansiering, utleie av ladeboks, support, feil på ladebokser og annet i anlegget med mer. Dvs. en betaler for mer enn selskapet skal lage faktura.

Om en bare ønsker fakturering kan https://www.hagelandit.no/ være nyttig å se på.
Hageland tilbyr å fakturere ladeforbruket time for time på ladere fra Easee og Zaptec. Alt annet i forbindelse med ladeanlegg løses uavhengig av Hageland.

Jeg har gjort manuell avregning siden 2017 for anlegget her jeg bor. Da er gjennomsnitts pris pr måned benyttet. Hentet rapport fra Zaptec en gang pr måned. Det har fungert greit, men vi har nå over 50 ladere så det er greit å få en annen løsning på plass.

Hos oss er planen er å gå over til Ladeland innen kort tid.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA