Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 230
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde miev 2011
« på: Lørdag 04. Februar 2023, klokken 22:10 »
Stemmer med beskyttelse.
Kaldt batteri kan ikke levere like mye strøm som et varmt batteri. Spenningen synker og styringen for batteriet vil da begrense effekten for å beskytte batteriet.

2
Alternativ energi / Sv: Solceller på enebolig med utleiedel
« på: Fredag 03. Februar 2023, klokken 20:48 »
Vil ikke solstrømmen også gå til utleiedelen?
Strømmen går minste mostands vei, bruker utleiedelen strøm vil det gå solstrøm til dit.

Men, undermåleren ser ikke forskjell på solstrøm eller strøm fra nettselskapet - all strøm leietaker benytter vil bli målt av ekstramåler du benytter for å beregne leietaker sitt forbruk.

Din egen måler vil telle forbruk, og produksjon av levert strøm til netteier.

Så lenge ikke leietaker krever 100% vannkraftstrøm til sitt forbruk skal dette gå fint.  :D

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde miev 2011
« på: Fredag 03. Februar 2023, klokken 17:29 »
En test kan også være å varme opp bilen, parkering innendørs en natt, om det da blir bedre.

Trillingene har en varme og kjøle funksjon for batteriet.
Den bruker luft fra ac anlegget.

Eller vente på våren..  :)

4
Alternativ energi / Sv: Solceller på enebolig med utleiedel
« på: Fredag 03. Februar 2023, klokken 17:24 »
Strømmen som solselle leverer vil bli levert på innsiden av nettselskapet sin måler, men på utsiden av undermåler.
Dvs måler for leietaker vil telle som før. 

5
Borettslag jeg bor vurderte Salto i 2016, men vi valgte Zaptec i 2017.

Se vedlegget jeg lastet opp. I følge dokumentet (fra 2016) kommuniserer Salto CLU via en kablet BUS-forbindelse basert på RS485.

RS-485 stiller ikke høye krav til kabelen, men den må være riktig terminert skal forbindelsen være stabil.
Termineringen skal være enkel å måle er riktig. Stjerne eller ring er ikke anbefalt.

Vil også anta det skal være mulig å hente ut noen form for diagnose informasjon fra CLU eller ladeboksene?
Med tanke på det skjer hver gang bør det være mulig å fremprovosere feilen og avklare hva som er årsaken.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Oppdatere programvare på Leaf 2015?
« på: Onsdag 01. Februar 2023, klokken 17:52 »
Fordelen med å ta PKK/ Eu kontroll på verksted som kan gjøre reparasjoner er en unngår levere bilen inn flere ganger om det dukker opp noen mangler.

De fleste verksteder kan gjøre reparasjoner, men tilgang på deler vil variere.

Merkeverksted kjenner kanskje bedre til kjente feil og mangler. Uavhengige verksteder er på generelt grunnlag rimeligere.

Ta det verksted som du har best erfaring med?

7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 23:29 »
Dette lurer jeg også på. Vi skal flytte til et sameie med 100+ parkeringsplasser (med lading) under blokka. Det er sprinklet der, men lav takhøyde og sikkert ikke enkelt å evt få ut et brennende kjøretøy.
Du bør være mer bekymret for at noen parkerer en 2006 Opel Zafira med dieselmotor der nede. For da brenner det opp 300 biler og hele blokka raser sammen.

At det tar fyr i batteripakken til en elbil er en ting som kan skje, på samme måten som det kan ta fyr i biler med alle typer drivstoff. Den store brannen på Sola Lufthavn som det vises til overfor viste derimot at en brann kan spre seg svært raskt pga. drivstoff som lekker ut av kjøretøy, og sprer brannen utover et stort område.

Da alle biler har mye plastmateriale som brenner vil selve bilen brenne opp, men ved at flytende drivstoff renner ut kan brannen spre seg raskt.

Det er ikke uvanlig drivstofftanken er laget av plast, som smelter lett i en brann. Batteripakker er alltid beskyttet av en kasse i metall, slik at det skal stor ytre påvirkning før en brann kan spre seg fra utsiden til batteripakken.

Ved Sola Lufthavn var det ikke montert sprinklet sprinkleranlegg. Det kom også frem at brannvesenet ble ikke varslet med en gang. Er det montert sprinkleranlegg og automatisk varsling av brann kan brannvesenet slukke en liten brann, i stedet for en stor brann.

8
Hyundai KONA / Sv: Sentrallås bakdører sluttet å virke
« på: Lørdag 21. Januar 2023, klokken 16:10 »
Tolker som dører låses opp og stenges som normalt via selve døråpner på dørene.

Kan det være en sikring som har gått?

Kaldt vær fører gjerne til det går tregt og sikringen løser ut?


9
Hyundai KONA / Sv: Batteribytte.
« på: Tirsdag 17. Januar 2023, klokken 23:33 »
Har bestilt 60 ' km service nå.

Spurte om status på bytte av batteri.
De skriver de skal sjekke høyvolts batteriet, og sende tall til Hyundai fabrikken, og batteriet vil da bestilles inn til forhandler.

Kan virke som batteriene byttes der som tallene viser de bør bytte først. Kan sikkert være logikk, men trodde de gikk mer kronologisk til verks.

10
Det er Eviny som står bak Bilkraft.
Elbilading har Eviny og Hafslund Eco samlet i selskapet Elaway AS.

Har jeg forstått oppfattet det riktig, så lenge boligselskapet (sameie, borettslag) står som abonnement av måler vil en få strømstøtte, om boligene er kvalifisert til strømstøtte. Dvs. et hytte sameie vil ikke få støtte, men et sted som er regulert som bolig vil få støtte.

Står derimot selskapet som driver ladetjenesten som eier vil en ikke få strømstøtte.

Eksempelvis skriver Elaway AS : https://elaway.io/no/faq
Sitat
Får jeg strømstøtte?:

Ja! Lading av kjøretøy regnes som husholdningsforbruk og er derfor berettiget strømstøtte. Har du ikke fått støtte på din faktura? Gi oss en lyd, så sjekker vi det opp for deg.
For ladekunder som ikke får faktura på forbruket sitt er det opp til boligselskapet om ladeprisen inneholder strømstøtte.

11
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Lørdag 07. Januar 2023, klokken 19:49 »
Gerd Gigenzer skrev en artikkel i Psychological Science i april 2004. Tallene viste en kraftig økning i biltrafikken, med en tilsvarende økning av antall trafikkulykker med dødelig utfall i månedene etter 11. september 2001.

Økningen i antall drepte i trafikken i månedene etter angrepet var høyere enn antallet drepte i selve terrorhandlingen.

Tilsvarende effekter ulykker med kollektiv transport. England opplevde en stor togulykke i mai 2002.
Veitrafikken opplevde i perioden etterpå økning i antall omkomne.

12
Her har Jamp lagt ned mye arbeid, slik at prisen er neppe noe å si på. Spørsmålet er om det vil være mange nok som vil kjøpe løsningen.

Open Vehicles Monitoring System (OVMS) har ikke støtte for Ampera-e/Chevrolet Bolt:
https://docs.openvehicles.com/en/latest/

Sitat
- Den koster veiledende kr. 12 250,- inkl. mva. som også inkluderer første års bruk av hele løsningen. For de 50 første så forhåndsselger vi den for kr. 9800,- ink. mva.

JampCom må installeres hos en Jamp partner, og det må forventes en kostnad på dette arbeidet tilsvarende inntil 2 verkstedstimer og noe materiell.

Hva er kostnaden utover år 1?
- Den er på kr. 169,- pr. mnd. (forbehold om årlige justeringer ihht. prisindeks)

13
Elbiler i media / Sv: Plutselig knakk bære­armen på Teslaen
« på: Torsdag 29. Desember 2022, klokken 23:23 »
Usikker på hva Tesla har blitt pålagt å gjøre i denne saken. En måte å sikre feilen ikke oppstår er å bytte opphenget før feilen oppstår. En billigere måte for Tesla er å bare bytte de oppheng som de feiler i garantitiden på 5 år.

I forbindelse med feilen på batteripakken på Hyundai Kona og Ioniq forsøkte Hyundai å en løse feilen med oppgradering av programvare. 
Det var ikke vellykket, alle batteripakker byttes. En kostbar prosess for Hyundai og batteriprodusent.

Tesla har (så langt) ikke blitt pålagt til kalle tilbake eller utbedre hjulopphenget, håper det går over av seg selv?  :D

14
Denne tanken kan forsyne en elbil med nok strøm til å kjøre elleve ganger rundt jorden

Artikkelen oppgir akkumuleringstanken kan lagre varmeenergi. For å illustrere mengden energi det er snakk om bruker Statkraft en illustrasjon av en elbil kan kjøre elleve ganger rundt jorda. Samtidig skal energimengden tilsvare 30 leiligheters forbruk på ett år.

I følge Elvia er gjennomsnittlig strømforbruk for blokkleilighet 11 000 kWh per år, som gir 330 000 kWh.

Jordens omkrets ved ekvator er 40 000 km x 11 = 440 000 km
330 000 kWh / 440 000 km = 0,75 kWh pr km = 7,5 kWh pr mil.

I praksis vil konvertering fra varmeenergi til strøm bety et tap, men er det regnet så mye tap?
Slik jeg regner bruker denne elbilen mye strøm. Eller, er det for høyt forbruk på leilighetene?

Eller, har jeg regnet feil?  :D

Det er pluss artikkel, har limt inn teksten her:
Sitat
En slags stor «varmtvannstank» har nylig blitt oppført like i nærheten av hovedflyplassen. Tanken har så mye energi at rekkevidden til en elbil ville vært veldig lang.

 For abonnenter
– Vi hadde driftsstart i midten av november, og vil ta den i bruk når det er behov. Vannet i tanken er oppvarmet med flis, og det er da en såkalt fornybar energikilde som vi kan tilføre kundene, sier Per Weidenhaijn i Statkraft Varme.

Han snakker om den såkalte akkumuleringstanken som nylig ble oppført og tatt i bruk ved flisfyringsanlegget på Gardermoen. Tanken som er formet som et sylinder kan beskrives som en stor varmtvannsbereder, som har funksjonen som en slags termos.

Vil utvide kapasiteten
Inne i tanken er det flere tusen liter med vann, som blir varmet opp og deretter benyttet til å levere energi til aktører i og rundt hovedflyplassen.

Oslo lufthavn er sammen med hotellene i området de største aktørene som er koblet til fjernvarmenettet, som er driftet av Statkraft. I perioder er etterspørselen etter energi til oppvarming, dusjing og annet spesiell stor, noe som gjør at strømforbruket øker.

– Tanken kan brukes mer eller mindre hele tiden, men det er spesielt når etterspørselen etter varme er stor at man ser for seg å benytte den. Det vil si på morgenen. Vi fyller opp tanken når det er lite etterspørsel etter varme i nettet og tømmer den når etterspørselen er stor, sier Weidenhaijn og legger til:

– Hovedårsaken til at vi etablerte tanken er for å kunne utvide kapasiteten i fjernvarmeanlegget, samt at det er en avlastning.

Hensikten med tanken er blant annet å bidra til å utjevne kortvarige energivariasjoner, gi økt kapasitet og møte den fremtidige veksten.

Etterspørsel dobles
Utbyggingen av områdene rundt hovedflyplassen, som blant annet inkluderer etableringen av Oslo Airport City, vil føre til at etterspørselen og bruken av fjernvarme vil kunne dobles. Det er derfor behov for å kunne utvide og utnytte fjernvarmenettet bedre.

Fra tanken kan man få store mengder energi. For å gi et bilde av hvor mye energi det er snakk om, er det ifølge Statkraft slik at den kan inneholde nok energi til å forsyne en elbil med nok energi til å kjøre elleve ganger rundt jorda. Et annet eksempel er at energimengden tilsier 30 leiligheters forbruk på ett år.

– Vi kan koble den til dersom det er behov i fjernvarmenettet, for der vil vannet være oppvarmet. Det er slik med alle bygg, inklusive flyplassen, at når alt skal i gang på morgenen så kreves det mer energi for å få opp varmen i byggene, og da kan vi koble til termosen» når etterspørselen øker og det er behov for avlastning.

– Da kan vi sende ut fornybar og grønn energi i stedet for å måtte benytte for eksempel oljeforbrenning for å dekke varmebehovet, fortsetter Weidenhaijn.

– Noe som ikke er utnyttet tidligere
Virksomheten i det flisfyrte fjernvarmeanlegget har ifølge Statkraft vokst betydelig de siste årene og mer er på gang med framveksten av Oslo Airport City.

Siden mange aktører knyttes til fjernvarmeanlegget vil overskuddsvarme hos en aktør bli til oppvarming hos andre aktører, noe som gjør at det sikres en effektiv utnyttelse av energien. I all hovedsak vil spillvarme fra Coop-lageret, som ligger i området, nå kunne utnyttes av andre fremfor å gå ut i luften.

Prosjektleder hos Statkraft Varme, Jomar Sætre, har tidligere uttalt at utbyggingen av Oslo Airport City har gjort det mulig å utnytte energien langt bedre.

– Fjernvarmenettet er en infrastruktur som i tradisjonell forstand har handlet om at vi produserer, distribuerer gjennom rør i bakken og leverer et annet sted. Det produksjonsstedet har alltid vært vårt og noe vi har bygd.

– Utviklingen generelt og på Gardermoen spesielt, har i takt med Oslo Airports Citys ambisiøse planer om å realisere området, så vil man på en god måte vise hvordan en infrastruktur kan brukes med interaksjon mellom flere aktører. Det vil gjøre at vi også kan distribuere overskudd og levere det til noen som har behov. Det er noe som ikke er utnyttet tidligere, men som nå lar seg realisere, har Sætre forklart.

15
Trillingene benytter 88 celler i serie.
(80 på de nyere utgaver av Citroen og Pegeout)

Å koble bort celler vil være mest aktuelt der det er flere celler i parallell, slik Tesla har bygget batteri pakkene.

Trillingene var tidlig ute, og hadde trolig et mål om lav pris.

Sider: [1] 2 3 ... 230