Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RoadRunner

#81
Da er jeg den lykkelig eier av en Think  ;D. Og møtte min første "tekniske" utfordring på dag 1....

Min arbeidsgiver har pålagt meg (og alle andre ansatte) å rygge inn på parkeringsplassen. Og da er 240V-søylen for langt unna til at jeg når fram til stikk-kontakten.

1) Jeg ønsker ikke å ha en ekstra skjøteledning for disse 5 ekstra meter. Er det mulig å skru opp/lukke "boksen" på lade-kabelen på en fornuftig måte uten å ødelegge pakninger etc. Da kan jeg jo sette på 7-8 meters med 2.5 mm2 og nå fram, og enda ha mulighet til å legge boksen oppå fordekket.

2) Tåler "boksen" vann? De to elbil-plassene vi har er selvfølgelig plassert slik at det blir en stor dam på halve plassen og under tilkoblings-søylen. Har noen laget en lur konstruksjon som bedrer "boksen"s motstand mot regn, snø og evt. vann?

Idag har jeg selvfølgelig parkert med snuten inn mot søylen, og da er det akkurat nok kabel mellom bilen og søylen til at "boksen" kan henge vedsiden av søylen - slik som instruksjonsboken forteller  :).
#82
Tidlige: Buddy / Kewet / Kewet/98 - DYRE børster!
tirsdag 26. april 2011, klokken 14:41
Noen som vet hvor man kan kjøpe alternative nye børster til Kewet-5 ?

Originale koster 2500 NOK (muligens moms i tillegg)!

Får man en overhalt bytte-motor til denne prisen?
#83
Jeg sitter her med en kontrakt på en 2+2/Zebra og følger diskusjonen rundt Think på forumet. Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre OM det dukker opp ett eksemplar til trøndelag og jeg har sjansen til å få en fysisk leveranse.

Jeg har fortsatt troen på at Think er et bra produkt og stiller i særstilling når det gjelder kjørelengde og livslengde på karosseri. Men gitt situasjonen at Think må legge inn årene, hvordan stiller jeg da?

Er Ny-Thinken satt sammen av deler fra andre biler slik Buddyen er? Jeg tenker spesielt på forbruksdeler som bremser/skiver og forstilling - veinettet i Trondheim sliter på disse korte farkostene.

Leste at en hadde måttet bytte batteri på 11.000 km pga en feil. I en slik situasjon er jeg vel helt sjanseløs? Hvordan er det å bygge om fra Zebra til annen teknologi ?

Og hva kan jeg forvente av min forhandler hvis jeg har behov for garanti-arbeide og Think er konkurs ?
#84
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Think og Can-can?
torsdag 03. mars 2011, klokken 18:21
Med ny farkost som ikke kan skrus på (ihvertfall ikke i så stor grad som på RoadRunner'n) så må man jo fylle tiden med andre prosjekter - om ikke annet så på vinterstid.

Jeg setter stor pris på PakTrakr-instrumentet i RoadRunneren, og ser for meg å ha muligheten til å se tilsvarende informasjon i Thinken.
Spørsmålet mitt er om det finnes noe ferdig på markedet, som ikke krever noe særlig installasjon. Med 5 års garanti har jeg ikke planer om å skru så mye.


Jeg liker jo å se hvor farkosten befinner seg / i hvilken tilstand batteriene er når jeg sitter inne også. Er det mulig å koble seg til BMS'n/Can-bus (er dette riktig begrep ?) med en pc og se status på ett eller annet vis? Gjerne via en serieport?

Jeg har hardware og mulighet til å programmere "siling" av data ut fra en vanlig serie-port, så jeg håper jeg kan få få dette ut på radioen min - slik at jeg slipper å ta på skoene og gå ut for å se hvordan ståa er på batteriet :D.

Noen som har informasjon rundt dette (ny-Thinken)?
#85
Model S 2013 - 2022 / Tesla Model S - levering 2013
onsdag 23. februar 2011, klokken 15:22
Hadde en prat med Peter fra Tesla-Danmark idag.

USA-versjonen av Model S blir levert på plan, ihvertfall spesial-versjonen. Produksjon av USA-versjon starter om ca 12 måneder.
Europa-versjonen blir 6 måneder forsinket, levering av Standard model S blir da våren 2013.
Etter levering i USA, er Norge øverst på lista :D.

Det er reservert ca 450 Model S i Europa, 150 av disse i Norge.

Fortsatt ikke mulig å antyde pris. Men hvis du kjøper en Roadster så får du kontant-avslag på en Signatur-modell (Roadster fås for 0.7 - 1.1 Mill NOK)
#86
Tesla Roadster / PRØVE ROADSTER 23 feb - TR.HEIM
tirsdag 22. februar 2011, klokken 14:33
Annonse i Adressa idag 22. februar.

Carpoint har Tesla Roadster + besøk fra Tesla i Europa (ihvertfall Esben) i sine lokaler i morgen kl. 14 - 18

Håkon Magnussonsgt 12.
#87
Kjøpe elbil? / Bytte elbil - råd og vink ?
torsdag 10. februar 2011, klokken 22:21
Som mange vet er jeg en meget fornøyd eier av en Buddy fra desember 2008.

Men det er 2 utfordringer med buddyen:

  • kona synes den er for liten/treg og lite sikker til at hun vil kjøre den selv på E6 til og fra jobb.
  • jeg har av og til utfordringer med at kjørelengden er for kort. Tur-retur jobb og så direkte tur-retur til havna er 6 mil, og det holder ikke med bare lading på jobben - ihverfall ikke på vinterstid. Av og til trenger jeg å dra til flyplassen/Stjørdal også - det er helt uaktuelt med Buddy.
Så idag foreslo hun at jeg kanskje burde se etter noe litt større og sikrere :).

Jeg har jo ønske om ett problemfritt kjøretøy, som ikke trenger service og tåler litt røff bruk. Er ikke sikker på om denne farkosten finnes enda.... Vi har stort sett kjøpt biler som er 1-2 år gamle og kjørt til vi blir lei av at det er mye vedlikehold -  Volvo 850'n gikk 250.000 km på 11 år, den var 1 år gammel/gått 25.000 km da den ble handlet.

Jeg landet på Buddy første gang - glassfiber og galvaniserte rør høres (og er) relativt vedlikeholdsfritt.
En naturlig fortsettelse er Think, med ripesikker plast.

Leste at Go-carter har bestilt Think med Zebra batterier. Kan noen hjelpe meg med litt info hva forskjellen på Zebra og Litium er ? Har lett litt, men fant tydeligvis ikke de riktige innleggene.

Jeg har sett at Froland er meget fornøyd med  Think'en sin. Jeg har kjørt ca 10-12.000 km med Buddyen i året. Kanskje kan bruksområdet mitt og kjørelengden bli litt lengre med en mer egnet farkost.

Nissan Leaf er for lenge å vente på, Mitsubishi synes jeg har for kort kjørelengde med 8 mil på vinteren. Da er det vel egentlig ikke så mye å tenke på, eller ? Det er vel bare Think igjen?

Det er 189 km til hytta (Tustna, nær Kristiansund). Det er vel optimistisk å tro at man skal kunne kjøre så langt med en Think? Over fjellet... uten lading ? (Jeg har 1900w Honda aggregat  ;))
#88
Da har jeg hentet mine nye batterier, ref.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3228.0

Disse er merket M4L02 med klistrelapp.

Dette er våte batterier (det skvulper når jeg beveger på batteriet) og har et inspeksjons-prisme på toppen (Grønn farve: ok, Hvit farve: lav syrevekt, Sort farve: tørt batteri). Informasjons-skrivet som er klistret på batteriet er helt generelt og stemmer ikke spesielt godt med det fysiske batteriet.

Det er ingen merking i selve plasten. Se vedlagte bilder.

Ifølge selger er dette batterier som kvalitetsmessig skal kunne sammenlignes med (og brukes/lades som) Concorde. Konstruksjonen er "nesten som AGM, men ikke helt det heller, det er væskefyllt"). Selger tror dette er meget gode batterier, men har liten erfaring så langt.

De ble først levert fra fabrikken våren 2010 (mars?) slik jeg forsto det. Disse batteriene er produsert oktober 2010. Han har dessverre ikke vært istand til å få tak i teknisk dokumentasjon fra fabrikken.

Er det noen som vet noe mer om disse ?
#89
Avansert: Batterier og Lading / "Paring" av bly-battteri
tirsdag 11. januar 2011, klokken 00:22
Da har jeg fått beskjed om at det ligger 12 stk nye "Energizer" batteri til avhenting.
Disse skal inn i RoadRunneren. Jeg trenger å heve lærekurven igjen, og spørsmålet er:

Hvordan skal jeg best sette sammen disse for at lading og kjørelengde skal bli optimal ?
Det er planlagt med battery optimizer/clamps i det nye oppsettet.

Jeg forstår det slik at en måte er å måle hvilespenning og pare de som har størst avvik i spenning. Dette virket noe primitivt for meg, men det kan jo hende dette er måten ?
#91
Model S 2013 - 2022 / 500 Tesla Model S er forhånds-bestilt i Europa
torsdag 02. desember 2010, klokken 22:43
Dette ifølge en av Tesla's kundekontakter.

De forventer pris i området 50-60K euro og regner med at levering er godt igang midtveis i 2012.

Mer nøyaktige prisinfo for europa kommer i løpet av "de nærmeste månedene".
#92
pr idag fra "Din Bil".

Levering i 2011 i uke 10 - 12.
#93
Avansert: Avanserte reparasjoner / Død Kewet -5
tirsdag 28. september 2010, klokken 21:16
Da har junior handlet Kewet også ;D. Ett ikke eu-godkjent prosjekt fra 1998 som har gått 10000km.

Den er ifølge selger "død", og har stått stille i 8 måneder. Dødsforløpet var ifølge ham at kona kjørte på jobb, plugget til for lading. Da hun kom tilbake for å kjøre hjem, lyste 100% status men ingenting skjedde. Kewet'n ble tauet hjem, nytt forsøk med lading, men det var fortsatt ikke mulig å kjøre.
Jeg ikke sikker på om display lyste eller om det var lader som indikerte 100%.

Ut fra det jeg har lest på forumet, har jeg forstått at mulige feil kan være:
- defekt 12V batteri
- defekt DC/DC-converter med påfølgende dødt 12V batteri
- defekt CarComputer
Sikkert andre ting også? Jeg regner ikke med at framdriftsbatteri har god status.

Hva er pris på en DC/DC-converter / CarComputer?
Hvordan finner ut jeg at CarComputer ikke fungerer ?
Finnes det en feilsøkingsprosedyre som jeg kan bruke for å finne ut hva som er feil ?
#94
Kjøp og salg av deler og utstyr / Kjøpes: PakTrakr
onsdag 25. august 2010, klokken 23:35
Er interessert i brukt PakTrakr (display+ remote + strøm-måler + serie-interface) til min Buddy (12V bly).
#95
RoadRunneren nærmer seg 18000 km på orginal-(bly)batteriene og batteripar 1-2 og 5-6 er ifølge status-rapporten på 60%.

Andre investeringer har prioritet enn batteri for tiden, og jeg må kjøre en stund uten å få handlet nytt. Så kunsten er å utvide kjøre-lengde på eksisterende batteri...

Fikk ett tips om at (noen av) batteri-cellene kan være uttørket og mangle vann. Siden toppene er limt, er det vanskelig å vurdere hvor mye vann som finnes i cellen.

Jeg har derfor følgende plan:

Lade til 100%
For hvert batteri (mens det står i bilen):
- Ta av plast-dekslet
- borr 2mm hull i hver topp, alternativt ved siden av
- etterfylle 1 dl vann pr celle (0.6l per batteri) v/bruk av sprøyte og 1.1mm kanyle
- sett i rustfri 3.2*16mm skru m/tetningsmasse (silikon)
Ny lading. Ta tiden fra lade-start til laderen går over på etter-lading

Resette car-controller (den går "i lås" når den har vist 60%).


Noen spørsmål:
- Er det ett problem at jeg fyller på alle celler med samme mengde vann?
- Er skruen for lang (minste rustfri jeg fant på Biltema) ?
- Vil jeg ødelegge evt. ventil i toppa hvis jeg borrer hull/setter i skru der?

Er dette en fornuftig framgangsmåte ? Jeg bør kanskje koble av spenning en eller annen plass før jeg begynner å rote rundt med metall-verktøy rundt batteri-polene ?
#96
Avansert: Avanserte reparasjoner / Hvor er batteriene mine...
torsdag 05. august 2010, klokken 11:27
på Buddyen ;)?

Vet ikke om dette hører under "avanserte reparasjoner", men jeg er interessert i å vite hvor de forskjellige batteri-parene befinner seg. Stemmer tegningen på
http://wiki.elbil.no/wiki/Buddy:Tegninger
med min Buddy 2008-modell (City-jeg 6) ?

Jeg er spesielt interessert i par 1-2 og 5-6 sin plassering.
#97
Jeg driver fortsatt å fantaserer om andre batteri-typer enn bly, med ett minimum av investering og ikke bytte kjøretøy.

Nå tror jeg at jeg etterhvert har fått en forståelse for hvordan bly fungerer. RoadRunneren har kjørt ca 17.500 og ifølge status-rapporten er to av batteriparene rundt 60%, og praktisk maks-lengde på ca 25km (i sommervarmen!). Jeg er overbevist om at ladingen på min bil ikke er optimal, og planen er nå å sette opp 6 ladere og benytte disse for lading når det ikke er behov for hurtig lading - i de tilfeller benyttes Zivan-laderen. Dette vil også gi meg fleksibiliteten til å bytte/blande batterier fra forskjellige pakker om jeg skulle kommer over noen billige batterier.

Jeg kjører fortsatt ca 2*20km på jobb + div småkjøring av junior på kveldstid, rundt 1000km pr. måned. Primært er jeg ute etter lenger kjøre-lengde, selvfølgelig ville det optimalt med høyere fart en 45 i lange motbakker også :D.


Dagens spørsmål:
Med mitt nye display (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2520.0) som viser spenning på batteri-pakken og strømstyrke i øyeblikket, er det praktisk mulig å kjøre med ny type batterier (litium?) i RoadRunneren uten å bytte batteri-styring ? Jeg må da bruke "sunn fornuft" for å ikke gå over evt. begrensninger i strøm-uttak/lading via re-generering.
Er det slik at nye batteri-typer generelt sett tåler mer/leverer mer strøm enn bly?

Pga vekt-forskjellen ser jeg for meg å kompensere med ekstra (bly-)vekt for å beholde de unike kjøre-egenskapene i Buddyen. Her kan det vel være en mulighet for å legge inn varme-kabler for bruk på kalde dager dersom det er behov for det i ny batteri-teknologi.

Merkostnaden med dette oppsettet vil være pris-forskjellen mellom batteri-typene, forhåpentligvis gunstigere i det lange løp.
#98
Avansert: Batterier og Lading / Buddy: Optimal lading
onsdag 09. desember 2009, klokken 10:40
Etter ett års praktis erfaring fra -primært kjøring- av Kevet Buddy og fundering på optimal lading av (bly-)batteri har jeg nå forsøkt å oppsummere min kunnskap om emnet, basert på nyttig kunnskap fra dette forumet. Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg videre her.

Dagen situasjon med Zivan lader av 6*2 12V serie er ikke optimal. Temperatur-korrigert lading fra Zivan-laderen er heller ikke helt bra pga. for enkel funksjon i vinter-temperaturer.

Hva er så en / den optimale konfigurasjon av lading av Buddyen? Basert på info fra div. tråder har jeg tegnet vedlagte skisse over en mulig løsning:

A) Basis konfig: Zivan lader + Battery Optimizers
  http://www.powercharge.dk/link.asp?menu=16&submenu=34
+korrigerer feil spenning over de enkelte batteri-elementene under lading, til en viss grad under bruk
+ pris (5 stk balansere til ca. 2000,-)
- Reduserer problemet med over-lading, men fjerner det ikke helt (?)

B) Optimal lading:
Egen lader pr. batteri-element - Optimal lading av de to batteri-elementer i paralell.
Ctek er nevnt: www.ctek.com
+ optimal lading, fjerner problemet med overlading
- pris, plass-behov, strøm-behov(?)

C) Kombinasjon av A og B
Timer benyttes til hurtig(ere) lading m/Zivan-laderen opp til 80%, deretter laderne nevnt i B) eller ladere med mindre kapasitet.
+ fjerner problemet med overlading, behov for mindre ladere enn i bare B) = bedre pris/mindre strøm.
- plassbehov, brukervennlighet


I utgangspunktet ønsker jeg å kunne lade fra 10A kurs, men har 16A i garasjen (som deles med konas bil). Normalt lader jeg hjemme over natta og på jobb gjennom arbeidsdagen - så jeg har primært behov for å lade anslagsvis 50% kapasitet over 6 timer.

Hvis bare alternativ B) skal benyttes, trenger jeg vel ikke Optimizers men heller større ladere enn om jeg går for C)(?)

Har sett på ctek:
XS-3600 max 3.6A til ca kr. 600,-
  http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600
XS-7000 max 7A til ca kr 1200,-
   http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-7000.aspx?p=characteristics
XS-25000 max 25A til ca kr 2200,-
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs25000
XS-3600 har noe enklere lade-funksjonalitet enn de andre to.

Er jeg på rett vei her?
#99
Avansert: Batterier og Lading / Buddy: Batteri-oppgradering
fredag 04. desember 2009, klokken 09:39
Er ikke sikker på om dette er rette kategorien, men prøver allikevel:

Jeg har en buddy som jeg antar synger på siste verset når det gjelder første batteri-pakke, etter ca 1 år og 12000 km. Spørsmålet jeg stiller meg er: hvilke alternativ har jeg for videre valg og hvilke fordeler/ulemper de enkelte alternativ har. Og selvfølgelig hva kostnaden er. (For øyeblikket ser jeg bort fra evt. garanti fra leverandør på nåværende batteri).

Jeg er istand til å skru endel selv, og selv om jeg ikke har noe erfaring med el-bil annet enn siste års kjøring ser jeg for meg at jeg kan greie å sette meg inn i det nødvendige for å skru sammen/koble komponenter sammen der det er aktuelt. Har litt elektro-bakgrunn samt erfaring fra programvare-utvikling.


Hvilke alternativ har jeg:

A1) Nye batteri-leveranse fra leverandør.
+ Enkelt, raskt, forutsigbar pris, garanti
+ relativt lav risiko / begrenset kostnad for neste bytte
-  "gammeldags" bly-teknologi
* Noe ombygging: balansering / korrigering av lading
Kost: 25.000(?) + balanserere etc. ca 5.000(?) + 1 dag egeninnsats

A2) Som A1, men batteri fra annen leverandør
  * som over, men kanskje billigere(?). Garanti (?)

B) Komplettering / skifting av enkelt-celler
+ Enkelt, raskt, forutsigbar pris
-  Uklart hvor lenge dette fungerer før ny jobb må gjøres
* Noe ombygging: balansering / korrigering av lading.
* Er skifting av enkelt-celler en farbar vei ?
Kost: ? pr batteri-element + balanserere etc. ca 5.000(?) + 1 dag egeninnsats

C) Ombygging til ny batteri-type - fra leverandør
+ Enkelt(for meg), forutsigbar pris (?), langsiktig løsning, garanti 100.000 km (?)
-  dyrt ?
* Hvilke komponenter (må minimum) byttes ?
* Kostnad ?

D) Ombygging til ny batteri-type - egen-innsats / annet verksted
+ langsiktig løsning. Kan bli den beste løsning for lade-teknologi. Billgst pr. km (?)
+ flere mulige valg av teknologi
-  ingen garanti (?), vanskelig å få til en brukervennlig/elegant løsning (?)
* Hvilke komponenter er nødvendig i tillegg til/istedet for det jeg har i Buddyen
* Kostnad ?

E) Selge Buddyen og kjøpe ny med "riktig" batteri-teknologi
+ Enkelt, forutsigbar pris, ny-garanti MetroBuddy
+ NickelMetalHydrid
-  tap av RoadRunner-sjela
-  Hvordan er status for leverandør om 10 år når det er slutt på garantien?
* Hva vil dette koste(?) og har Metro'n god lade-teknologi (?)

Uten å vite hva ny MetroBuddy koster, så ser jeg for meg at alternativ E) blir relativt dyrt når man  må komplettere med nye batteri (altså A) og regner inn 1 års verditap. Jeg har forøvrig det jeg trenger i min eksistende buddy og trives i den.
Jeg er imidlertid klar for å få gjort noe med lading/over-lading/temperatur-korreksjon i forhold til dagens situasjon, så uansett hva jeg velger skal løsningen inneholde en god lade-teknologi.

Er det noen som har erfaringer og har lyst til å bidra med info/kvalifiserte gjetninger/overslag ?
(Beklager at dette ble et langt innlegg !)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA