Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - svingen

#41
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article7215064.ece
ser att det er noe som har stjelt flere kabler så greit og tenkte seg litt over før man kjøper brukt kabler......

må si jeg og lurer på hvilken lader det her er snakk om står det koster 15 tusen per lader!

utrolig trasig att det blir sjellt på den måten her,blir jo ikke mindre nervøs får og lade på offetlige ladepunkter fremover,plutselig tar dem alle på som lader.

Håper dem blir tatt!
#42
Meg og min elbil / dagens elbiltur :)
fredag 31. januar 2014, klokken 23:32
dagens elbil tur ;)
var planleggings dag i barnehagen så besøkte søstera som hadde fri i dag (så ble full bil med akerbrett klær/spader/ski/liggeunder lag + lever dama som skulle på jobb på fornebu turen var på ca 11 mil)
fikk kun ladet på 5a siden søstera mi ikke ville ha en kabel inn viduet pga ble kaldt og vi skulle ut og ake osv...så ladet på 5a i gangen (felles greier tenkte det var 10a og ikke særlig populert og ta den var noe alarm system på den osv)
hagan nittedal->hegedal (asker) via fornebu 51% lade ca 4 timer på 5a 62%
hagan nittedal->ikea slependen (via risenga svømmehall asker) 37%  ladet til 60% på ca 1 time og 30 min var fint med litt strøm :)
ikea slepende->fornebu 49% og spør dama om hvor mye hun somregel bruker hjemm? får da svar ca halvparten....forklarer vi har nå 49% igjen og spør om det vil gå,det vet jeg ikke har aldri sett så mye på det der er jo en grunn til jeg lader den full på jobb....(noe oppgitt)
fornebu->hagan nittedal 16% (hjemme)
Fikk først "vanlig" att man må "fylll" på drivstoff og da kom det rask komentar fra junior "nå kommer vi til og stoppe mitt på veien pappa!" forklarte att det her går bra kan kjører lenge på det her bilen vil gå seinere før den vil stoppe (skilpada) sa det går og kjører flere km  på det og, har du noe gang sett en elbil som står i veikanten? nei det er stort set bensinbiler som stopper sa jeg,dama kom da med rask kommentar "ja det er vel hvis man kjører i +20 og flatt teren og aleine i bilen og ikke kom med slik vranglære om bensinbiler" så mista vi en strekk til og lampa starta og blinke fort,heldighvis ingen som la merke til det og sa pent lite om det selv...var da kun 500 meter igjen.
skulle egentlig handle på veien men det ble droppet,kom hjemm og alt gikk bra men kom jo et liten kommentar til "sønnen vår kommer til og få elbil skrek snart  det er en grunn til han maser om og lade bare vi skal ut og kjøre ned på butikken som er 2 km unna"

men det var ikke dårligare enn att dama tok elbilen 40 min senere og kjørte på butikk som er 4 km tur/retur og handlet inn får helga enda bensinbilen sto klar,så er ikke så ille bli (kjekt med 16a i garasjen)

så har vel lært att man skal ikke sløse med strømmen på "lang tur" og man vet aldri om man får ladet osv,hadde backup plan med hurtig lading så ville jo alltid ordnet seg :)

kjørte samme turen får par mnd siden aleine hadde da 20% igjen uten lading tur/retur merker full bil + vinter
#43
Hei!
skulle på risenga svømmehall i dag men når jeg kom ditt var det 2 små barn som var veldig opptatt av og komme så fort som mulig ut av bilen med tante og jeg skulle finne plass og lade bilen,etter 4 min med litt kjøring (utrolig dårlig til og orgintere meg) fant jeg ikke ladepunkt og søstera ringte og sa att hun hadde snakket med dem hun kjøpt billet av og hun sa det er ikke noe ladeplasser i nærheten så er bare og parkere.....og spare batteriet mitt som hun sa med en lite undertone som jeg skal aldri ha elbil...
noen som vet om det er ladeplasser der?
skal jo bære 2 stk ut fra ladestasjoner.no (Risenga idrettspark Leikvollhallen, Asker og Risenga idrettspark Askerhallen, Asker med 4 plasser og 2 plasser)
#44
Nå som det ser ut som det kommer en hurtiglader til Leaf/trilling (CHAdeMO) til en veldig hygglig pris snakk om ca 15 tusen kr
http://www.youtube.com/watch?v=2xdSBkSUeDI mere info her http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349
utfordringen er att det er kun tenkt og lage til 1 fase så får ikke utnyttet alle 3 fasene som vi ofte har i norge.
Er det vanskligere og få 220v 62a? (burde vel ha mere 100 men da må det bli ekstrem tykk kabel?) eller er det noe strøm selskapene ikke ønsker og levere? mener og ha lest att hafslund ikke vil det her pga "feil belasting"?

drømmen ville jo vært og fått godt i dialog med diverse vei kroer og andre plasser og få satt opp slik hurtig ladere,da kostadne er jo ekstrem mye mindre enn andre skal ha får dem her koster jo fort 200 tusen og kjøpe en "vanlig" hurtig lader.

Men kan man bare bestile det av strøm leverandøren? eller hvordan vil dem stille seg?

hjemme hos meg er det 400v og 32a inn ut fra hva jeg har skjønt så ville ikke få mye "futt" ut av den her, man kan vel ikke få en konverter fra 400v 32 til 220v 60a?
#45
Hadde bilen på verksted pga blåtann ike fungere,fikk beskjed att måtte ha ny radio kostet 9 tusen! (tror dem la på noen tusen lapper siden det er import bil de lyst langt vei att dem egetlig ikke vil røre den bilen her)
Snakket med importør og fikk valget om og få en orginal ny radio eller att dem kjøpt en annen radio og monterte den inn får meg.
Vil derfor eller kjøpe en ny radio med DAP og jack inn og blåtann som virker :)
noen anbefalinger? importøren sakkket om en Pioner,han ville sendt mail om det snart.
tenkte kanskje på den her http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12383&katid=1204&id= den er vel ok?
#46
utrolig spennende prosjekt,har vært skrevet om det før på forumet men fant det ikke i farten.
dem har fått til hele 20KW er jo helt genialt :)

kan man få den her billig så kan man jo bare ha med seg den her på lang tur ;) og finne noe som 32a 400v og få 20KW
spennede og se hva prisen havner på,ville jo vært genialt og ha i bilen (på lang tur ja)


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349&start=540


http://www.youtube.com/watch?v=2xdSBkSUeDI
#47
ser hjemme har jeg somregel 235v men når jeg lader på en ladestolpe (i oslo) nå er det nede i 217v.
når jeg skal lade på hytte må jeg ha 50 meter kabel så vil være et tap på ca 7v (6a på 2.5mm kabel) men har ikke målt på hytta hvor høy volten er,hvis den er på 217v og jeg taper 7v vil det være mulig og lade elbilen da? er nede i 210v.
eller takler ladepluggen/bilen det her? har en slik her lader http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
#48
Har en hjemme lader som har egen sikring,er det da lov og kjøpe en overgang fra 32a 400/220 og koble seg på den med 16a laderen (16a sikring og mener jeg)

tenkte hvis jeg skulle på lang tur så kunne jeg tatt med hjemme laderen min,ikke alltid alle har 16a 220 på "landet" men dem har alltid 16/32a blå kontakt som regel :)
#49
Ladeplasser og ladekabler / oppta lade plass uten og lade
torsdag 12. desember 2013, klokken 07:42
rimlig fesk e-biler eier som jeg er blir jeg litt overasket (fikk bilen på mandag) kjørte til jobben på helsfyr hvor det er 5 offentlige ladestasjoner.
siden jeg hadde fortsatt ca 80% igjen etter min tur (kjørt fra nittedal) så tenker jeg att jeg trenger jo ikke ta en ladeplass og kjørte videre (var da kun 1 nissan leaf med 1 bar som sto der),kom så tilbake 10 min etter og ha parkert og da var det 4 biler på ladeplassen,
nissan leaf med 1 batteri bar,så han her trengte strøm (under 33% igjen)
nisan leaf med 2 batteri bar og blinket på den 3 så han her har nok minimum 66%,eller kanskje 99% hvem vet,tviler på han trenger strømmen.
VW e up som ikke ladet en gang bare sto der!
en stk buddy som jeg ikke har ide om trenger strøm han ladet i det minste.


Noe må gjøres her mener jeg,den ladestasjonen her er veldig populær da det er lite parkering plasser i omerådet,så mange parker nok her pga det er enkelt og greit.

Men de som faktisk trenger strøm får da ikke strøm,så hva skal man gjøre da?

tviler på pliktig lading hjelp da setter vel bare folk i kontakten og går.
maks 3 timer? da ville dem som trenger strøm få ladet hvis man setter opp type 2 22kw så får jo de som trenger mere strøm  nok strøm og.
da vil man få bort dem som bare står der fordi det er kjekt.

ingen ide hvordan det skal løses,personlig får meg er det ikke noe problem da jeg kommer frem og tilbake,men trasig får han med nissan leaf med liten strøm igjen hvis han ikke får ladet og kjører så langt hver dag.......jeg var der 07:20 så man må være tidlig ute....

det her er vel tatt opp XX antall ganger før,men hva skal man gjøre :)
#50
kjøpt meg en "pod point" hjemme lader det er en CCE kontakt på den så kjøpt meg en overgang til vanlig stikk kontakt http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145 den startet og lade så kommer det bare ""fauld please consult manual F0005 lader med orginal kabelen på 10a uten problem og sikringen gikk ikke eller noe,har kun prøvd den i garasjen,ingen som har en manual på det her liggende vel? finner ingen ting på hjemme siden til leverandøren,laderen kommer fra danmark :)

#51
Fikk meg en liten ION i går og tenkte og teste hurtigladeren,kjørte inn på statoil på økern og stilte meg i kø får og få betale får og så få bruke hurtigladeren.
ladet 15 min (gikk fra 30% til 66%) men når jeg skulle starte bilen så lyste det rødt på batteriet (såg ut som 12v batteriet uten att jeg skal si det sikkert fra det lille batteri ikonet) skrud så av bilen og starta igjen,fortsatt samme feil...prøvde så en gang til og da fungerte den :)

Noen som har opplevd samme? er det noen "triks" får og resete etter hurtiglading? skrud bilen helt av når jeg ladet den.
#52
Har kjøpt 16a ladestasjon til og ha i garasjen,følgte med en 10a lade kabel.
ønsker og selge den på 10a og eller kjøpe en som kan justeres.
noen som har noe bud og komme med? hvis ikke blir den bare liggende som reserve :)
holder til i oslo,men kan alltid sende ting med post og.

viser seg att jeg sliter med andre laderen så kan dessver ikke selge
#53
Kjøp og salg av deler og utstyr / OVMS til salgs? (ønskes kjøpt)
torsdag 05. desember 2013, klokken 15:49
Hei!
noen som har kjøpt det her eller kjøpt 2 og skal selge en?
kunne gjerne tenkt og kjøpe et stk,til min peugot ion :)
holder til oslo :)
#54
Elektriske utfordringer / Oppradere gammel leaf til raskere lading?
lørdag 30. november 2013, klokken 13:39
Hei!
lurer litt på trilling/leaf men siden det tar like lang tid og lade en trilling som en leaf (faktisk raskere med en trilling) tenker jeg og like greit kjøp en trilling...men så ser jeg det her på finn

"Bilen leveres med oppgradert ladekontrollenhet til å kunne lades med opptil 20A ved 220V/50Hz. Dette for å forkorte ladetiden og brukervennligheten i Norge. Oppgraderingen gjøres hos EVSE Upgrade i California. De har allerede foretatt flere hundre oppgraderinger av ladekontrollenheter for det norske markedet og er den dominerede leverandøren i dette markedet. ladekontrollenheten tilpasser seg automatisk tilgjengelig ladestrøm (10-16-20A).
Med en oppgradert ladekontrollenhet trenger man heller ikke en egen ladeenhet hjemme.
"

er det mulig og oppgradere gammle leaf`er til 32amp og eller er kun helt nye som støtter det?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44838933
#55
leste den her http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//8/844-f9fcef.pdf
"PEUGEOT CONNECT ELECTRIC*
Bruk din smartphone eller din PC til å holde kontroll over
ladenivået på batteriet under hele ladingen. Du vil bli varslet
når ladingen er over.
*Tilgjengelig i løpet av 2011 med abonnement.
"

noen som vet noe om det her? hvordan det fungere og om det fungere osv?

ser får meg att open ovms er bedre men greit og se hvordan ting fungere med det som er innbygd,om ikke annet får og fikse mere på open ovms :)
#56
vet att fristen gikk ut 30 sep,men virker ikke som det har kommet noe info om hvem som fikk støtte.
Er rimlig spent blant annet på Notodden (http://www.telen.no/nyheter/kjor-gront-fyll-hurtig-pa-nesoya-1.7976583) som jeg vet att har søkt,hvor lang tid tar det normalt før Transnova kommer ut med svar? er det her offentlig info hvem som har fått ja til og få støtte? eller er det slik att dem som søke får svar og så gjør dem vurdering om dem skal søke osv? ville jo vært moro og lest hvem som fikk støtte og hvor mye eventuelt :)
#57
Skal nå flytte til større hus og strøm i garasje osv,kjøpte rekkehuset og spurte hvordan det var med lade mulighet i garasjen,fikk da beskjed det ikke var problem da det var strøm i garasjen.......

sendte så mail til styreleder i HuseierForening og spurte hvordan det fungerte om det var bare og lade og hvordan strømmen ble lest av osv,tenkte det var lurt og prøve og ikke gjøre noe "smart" uten og spørre først,fikk beskjed att det ikke var problem det var en kar som jeg bare skulle melde inn hvor mye strøm jeg hadde brukt så ble det gjort oppgjør på det i etterkant....
så fikk jeg kontra beskjed att han som styrte med strøm ikke ønske og legge ut får elbil da hovedmåleren står i garasjen hans og de 14 andre garasjene er koblet på han.
det var alt høyt nok kostnad som det var og ville ikke ha noe elbil lading på den,skjønner den får og være helt ærlig...blir jo en del hvis alle skal bruke 500 kr i mnd på strøm. (og alt administrasjonen rundt det)

så nå venter jeg på tegninger fra Hafslund hvor strømmen kommer "inn" dvs jeg sendte adressen og kart fra gulesider hvor garasjen min står og lurer på hvor langt unna strømmen er.
Min garasje står heldigvis i mitten så er nok ikke mer enn 30 meter til hvor han som har strøm har garasjen. (når jeg tar over 6 desember har jeg gjort avtale med han får og se garasjen hans og hvordan kablene går så da løser det seg vel litt det her)

Lurer og på om det er lagt i rør eller hvordan det er løst,frykter vel litt att det er gjort så billig som mulig og att det er bare lagt strøm inn i en garasje igjenom garasjen og så til neste osv.....

Da må jeg nok grave og få det her gjort,blir vel fort 20 tusen får jobben...

Men så kom jeg til og tenke på alternativ løsning er og sette opp en ladestasjon hvor strømmen fra Hafslund kommer da jeg vil slippe og grave og da er det enklere og sette opp flere hvis flere får elbil,ulempen er att det er ute.

Men det kunne vært greit og tilrette legge får att man kan sette opp flere ladere samtidig er det kjedelig og få en utgift på 750 kr som det koster fra Hafslund og ha egen måler.

Har sjekket her http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/1014-ladestasjoner-for-borettslag men ser jo att det koster en del kr.

krav spec er att det må være egen måler per punkt slik att man har kontroll på hvor mye som brukes,slik att en "kar" kan lese av og eventuelt gi beskjed til hver enkelt som har punkter hvor mye strøm som brukes,syns egentlig det er litt "dårlig" løsning da må en legge ut får strømmen,men har ikke lys til og "støtte" hafslund med 750 kr punkt eller,alterativet er jo fast pris på XXX kr i  mnd som betales inn på et konto nr og så blir det manuelt telt 1 gang i året får og se hvor mye som er brukt,så kan det eventuelt justeres etterhvert,har ikke spesielt lys til og gå rundt og sjekke hver mnd mye strøm som brukes hver mnd.

Videre har jeg lyst til og legge opp får type2 lading med helst 32a slik att man har gjort til rette får eventuelt biler som krever litt mere strømm enn trillinger :)

Hvordan er det andre løser slike problemer,det er jo ikke akkurat slik att elbil er noe som er døgn flue ;)

å ja det her er i nittedal så er ikke noe støtte fra kommunen dessverre :(
#58
Ladeplasser og ladekabler / 10a lader og 6a på 16a sikring
fredag 15. november 2013, klokken 08:34
Hei!
på jobben til dama er det rimlig fult på ladestasjoenene,og virker ikke som dem har tenkt og sette opp flere,fleste lader på 10a og hvis jeg kjøper en lader til 6a vil det da fungere eller vil sikringen gå?
er 2 kontakter hvor den ene er teipa igjen og står ikke bruk osv, vil det fungere eller vil sikringen gå?
#59
Tenkte og kjøpe det her http://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000w28-mlcd brukes til og kjøre frem og tilbake til jobb (ca 13 km hver vei) og levere i barnehagen (med sykkel vogn og 2 barn ca 50kg og jeg veier ca 80 kg) den her bør vel holde til det målet? er syyykt tungt og sykle med sykkelvogn med vinter og 2 barn og ikke sykkel sko :(

har 28 tommer dekk så passer den her :)

eller bør jeg kjøp noe "godkjent/skiklig" :)? erfaring?
#60
Tilbud og etterspørsel av tjenester / konverter Reva bly til Li-FePO4
tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:07
Hei!
Har lest en del rundt om ombyging av Reva til Li-FePO4 men tror ikke det er noe jeg vil gi meg utpå.
Jeg har ikke kjøpt reva enda,men tror jeg kommer til og kjøpe en med defekte batterier og har da lyst til og bygge dem om til Li-FePO4.
Har vært i dialog med alterativ engergi men får intrykk av att dem ikke kanskje bruker optimal løsning,dvs BMS i batteriene og ikke en BMS som har kontoll på alle batteriene.

så det jeg lurte på er om noe i oslo omerådet kan gjøre den jobben?
Har sendt mail til http://www.elbilmek.no/ og venter på svar der og,men er kanskje andre som vil gjøre den jobben her? :)

Her er guiden/info om hvordan man kan gjøre det http://www.dataloggers.gr/others/LiFePO4_conversion_eng.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA