Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - goggo

#21
Tidlige: Buddy / Kewet / Hva er riktig pris på en NIMH Buddy?
søndag 21. november 2021, klokken 08:54

"Asking for a friend" som ikke er særlig fornøyd med at vi får ny og utvidet bomring i Kristiansand snart.  :)

Virker dette som en "riktig" pris?
35000,- for en som har gått 43000 km. Hvor mange km/år kan man regne med å få ut av disse batteriene?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238612475

mvh
Hugo
#22
Jeg begynner å få en del Tibber bonus som jeg ikke får brukt til noe jeg trenger.

Hvis noen her på forumet vil ha en ny EASEE ladebox med valgfri farge til 6500,- kr (frakt inkludert hvis jeg kan få Tibber til å levere direkte til deg som sluttkunde, jeg er litt usikker på om det går) så er det bare å sende meg en PM så fikser vi det :)

mvh
Hugo

#23
Elbilen i Samfunnet / Teslabjørn - generelle saker/nyheter
onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

Jeg har fulgt med på Teslabjørn siden før han fikk sin første Model S, og jeg er imponert over hvor profesjonell han er i sitt arbeid og over hvor gjennomtenkt han alltid er i sine svar og kommentarer.

TU har nå intervjuet ham i sin siste podcast, og den er vel verdt å høre på for de som er elbil interessert eller bare vil høre om en influencers hverdag og utfordringer. Bjørn svarer veldig godt for seg, som alltid :)

https://www.tu.no/artikler/hva-ville-norges-mest-kjente-elbilist-valgt-dersom-han-ikke-kunne-valgt-tesla/509652
Podden er selvfølgelig tilgjengelig på Spotify og andre podcastspillere også.

Denne forumtråden kan gjerne brukes senere for generelle Teslabjørn saker, altså de som ikke naturlig hører inn under de forskjellige merke-spesifikke delene av forumet.

mvh
HUgo
#24

Ser ut som det begynner å nærme seg at MCS standarden med tilhørende plugg blir klar.
Dette er en egen høyeffektplugg for CCS lading, den støtter inntil 4.5 Megawatt (3000A @ 1500V)
Standarden støtter også plug-and-charge og bidirectional lading (V2G)

Det ser ut til at de store europeiske og amerikanske (inkl Tesla) lastebilfabrikantene er med på dette gjennom Charin samarbeidet, mens Japsene og Kineserne selvfølgelig gjerne vil ha sin nye kombinerte Chademo/GBT standard.

Virker som det er California som ligger fremst i løypa her, jeg lurer på hvordan vi ligger an i Norge.
Kristiansand - Oslo burde jo være en fin prøvestrekning :)

Noen linker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System
https://electricautonomy.ca/2020/10/30/megawatt-charging-system-commercial-vehicles/
https://chargedevs.com/features/daimler-and-pge-develop-the-electric-truck-stop-of-the-future/


mvh
Hugo
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#25
Humor og kanari / Cunninghams law
fredag 15. januar 2021, klokken 08:33

Leste en artikkel i NRKBETA om Wikipedia og Cunninghams law over pensjonistmorgenkaffen min i dag.

Av en eller annen grunn så tenkte jeg på Elbilforumet med en gang når jeg leste om Cunninghams law.

Og jeg som har trodd at enkelte medlemmer her rett og slett er dumme, eller kanskje ønsker å irritere andre så mye som mulig og så ofte som mulig...
Men nå skjønner jeg jo at de kjenner til Cunnighams law, og bare er ute etter sannheten :) :)

https://meta.wikimedia.org/wiki/Cunningham%27s_Law
Cunningham's Law states "the best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it's to post the wrong answer."

mvh
Hugo
#26

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Endelig tar noen tak i dette, det belyser hvor stor makt bilfabrikantene og importørene har over både forsikringsselskaper og oss sluttbrukere.

Jeg ønsker meg mange selvstendige og frittstående elbil verksteder over hele landet, og at myndigheter og forsikringsselskaper jobber hardt for å gi disse gode vilkår.

Dessuten burde det være en eller annen form for lovgivning/priskontroll på nye bildeler, hvorfor er det ingen som gjør noe for å få slutt på disse ågerprisene vi har nå?

mvh
Hugo
#27

Dette blir spennende.
https://igg.me/at/aawireless/emal/2981286

Noen flere enn meg som har bestilt?
Håper det fungerer på min Ioniq :)

mvh
Hugo
#28

Jøss, ser ut som vi har fått en ny "verdens nordligste hurtiglader" i Longyearbyen.

- Noen hurtigladestasjon er det vel heller ikke på Svalbard?
– Jo da! Grønn Kontakt har faktisk satt opp en stasjon på vårt bittelille handlesenter. Siden de skal ha lik prising over hele landet, så er ladeprisen ganske gunstig. Det er jo dritdyr strøm her oppe, sier 37-åringen.


https://www.tu.no/artikler/mdg-politiker-lader-elbilen-pa-kullkraft/487922

mvh
Hugo
#29
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nye stoffmatter til Soul EV
torsdag 20. februar 2020, klokken 12:28
Opprydning i boden - fant et sett på 4 stk. ubrukte (nye i original plastpose) stoffmatter for Soul EV...
Usikker på om de tilhørte 16 modellen eller 18 modellen som jeg hadde, men regner med at det er samme type matter uansett. Jeg brukte kun gummimatter i mine biler.

Jeg befinner meg i Kristiansand området, men skal til Oslo/Nittedal denne helga og kan ta med disse mattene hvis det er noen der som vil ha de.

Usikker på hva de er verd.   500,- ??

mvh
Hugo
#30
Normallading i O&A / hvor(dan) lade for 70 øre pr KWh i Oslo
fredag 31. januar 2020, klokken 17:09
Huff, jeg føler nesten at dette burde jeg holde kjeft om, det blir jo som å fortelle hele verden om en fantastisk fiskeplass man har funnet...

Men saken er at i Selvbyggerveien 133 på Årvoll/Bjerke i Oslo så er det 6 stk kommunale 7.2 KW ladeplasser hvor det bare koster 5 kr/time (20:00 - 09:00) eller 10 kr/time (09:00 - 20:00)

Jeg har ladet der selv 2 ganger og fikk 7.0 KW på min nye Ioniq.
Det merkelige er at det var stort sett ledige stolper på disse plassene, mens beboerne i området står i kø for å lade på GK og Fortum sine 4 hurtigladere på Bjerke til en mye høyere KWh pris.

Jeg er ikke sikker på om Oslo Kommune har feilpriset denne ladeplassen, men inntil videre er det i alle fall samme takstsone (3054) som på 3.6KW plassene.

70 øre pr KWh er jo ikke å forakte :)

mvh
Hugo


#31
Hyundai Ioniq / 2020 Ioniq bluetooth problem
fredag 31. januar 2020, klokken 15:50

Jeg har et problem på min bil med at media enheten alltid begynner avspilling av audio fra telefonen med en gang den kopler seg til via bluetooth til bilen.
Ser ut som bilen da starter avspilling med den media appen jeg sist har brukt, og hos meg så er det alltid "Player FM" (podcast spiller)

Dette skjer selv om jeg faktisk hører på radioen i bilen, så da tømmes altså "spill senere" podcast køen min selv om jeg ikke hører noe i bilen.
Tok meg lenge før jeg forsto hvem som "stjal" podcastene mine, for å si det sånn... ;)

Telefonen er en Huawei P30 PRO med Android 10.

Ja, jeg ser at det er mulig å slå av auto-spilling idet man pairer telefonen til bilen, men dette har jeg forsøkt å gjøre flere ganger uten at det ser ut til å hjelpe.

Noen andre som har opplevet dette, eller har noen forslag til løsning?

mvh
Hugo
#32
Jeg går over fra Type1 bil til Type2 bil og selger min ekstraladekladd.

https://www.finn.no/168257258

Send PM hvis interesse.

mvh
Hugo
#33
Elbiler i media / Batteri i EL-lastebil ekspoderte i Kristiansand.
lørdag 11. januar 2020, klokken 12:04

Dette er en betalingsartikkel fra Feveen i går:
https://www.fvn.no/nyheter/nyhetsdognet/i/qLr9q1/batteri-eksploderte-i-el-lastebil

Clickbait overskrift men "edruelig" innhold i artikkelen. Hadde det ikke vært for kritikken av media etter Sola brannen så hadde de nok ikke vært så nøye med å skille mellom 12V batteriet og fremdriftsbatteriet.

Jeg visste forresten ikke at de hadde EL søppelbiler i Kristiansand, står de bare å støver ned i en garasje?

mvh
Hugo
#35
Kia Soul EV / Hengerfeste (for sykkel) på Soul EV
fredag 27. september 2019, klokken 10:07

Jeg har en 30 KWh Soul og har nå mer eller mindre bestemt meg for å beholde den noen år framover.
Samtidig har jeg oppdaget gledene ved elsykling i norsk natur og ser et behov for å ha med en eller helst to tunge elsykler bakpå bilen.

Var innom Kia forhandleren i går og fikk vite at sykkelfeste koster ca 10000,- eller 12000,- avhengig av om jeg vil ha avtagbart feste eller ikke. Dette er med elektrisk opplegg. Selgeren mente at det var lov å ha 75 kg på dette festet.

Så til spørsmålet: Kan jeg få dette billigere andre steder?
Det må være et ordentlig verksted som vet hva de gjør, og ikke noe bakgårds opplegg :)

Og så er det jo selve sykkelholderen da.
Naboen sa at Biltema sin holder er av god kvalitet og fint klarer 2 elsykler på 30 Kg hver, noen som har noen erfaringer med rimelige og gode løsninger her?

mvh
hugo
#36

Artikkel i Fedrelandsvennen, dette ser interessant ut.

Ut fra hva jeg kan forstå her så blir det 7 eller 8 lynladere med 100 eller 150KW total effekt på hver.
Laderen på bildet har 2 x CCS, 1 x Chademo, og 1 x 22KW, vet ikke om det gjelder alle laderne.

Når jeg spurte på Motor Sør (en av Gumpen forhandlerne) før sommeren så sa selgeren der at laderen hos de foreløpig kun var tilgjengelig  for dem, men ser ut som de nå skal bli åpent tilgjengelig via Ladeinorge.

Han sa også at alle uttakene kan benyttes samtidig og at laderen fordeler effekt mellom brukerne.
Med ren KWh prising er jo dette helt OK.

Noen som har testet de via Ladeinorge?




mvh
Hugo
#37

Jeg har lenge vært nysgjerrig på dette prosjektet og har meldt meg på for en testdrive neste søndag.
https://sonomotors.com/en/events/

Hadde jo vært hyggelig hvis flere norske kunne ta turen, så vi kan overtale dem til å komme til Norge for å vise fram denne bilen også.  Bør jo være stor interesse for den her.

Og for de som ikke har fått det med seg - bilen skal altså produderes av NEVS på den tidligere SAAB fabrikken i  Trollhättan.

mvh
Hugo
#38
Kia Soul EV / Handsfree problemer etter SW oppgradering.
onsdag 10. april 2019, klokken 09:01

For en tid siden hadde jeg service på bilen og fikk da siste SW versjoner.
Omtrent samtidig bestemte min Motorola G6 Plus telefon å oppdatere seg til Android 9.

Etter dette (usikker på om det var bilens eller telefonens oppdatering som gjorde det), så funker ikke handsfree i bilen. Den kopler seg opp OK, men like etter at samtalen settes opp så går lyden tilbake til telefonen i stedet for å komme gjennom bilens høyttalere. Fungerte veldig bra tidligere.
Samme problem om jeg ringer ut, eller om jeg mottar samtalen.
Bluetooth avspilling av lyd fra samme telefon fungerer helt fint.

Eneste jeg har forsøkt er å fjerne pairingen av telefonen, og paire på nytt. Det hjalp ikke.
Noen som har opplevd noe lignende, eller har noen tips?

mvh
Hugo
#39
Jeg har siklet på disse MATE syklene i lengre tid, men jeg har liten erfaring med annet enn gamle DBS sykler fra 70 tallet...  (så da skjønner dere hvor ung jeg er :) )

https://mate.bike/eu/cms/mate-x

Vurderer nå å bestille en MATE X 250+ til rundt 15 tusen levert Norge.
Da har jeg inkludert alt av ekstrautstyr, dvs skjermer,  bagasjebrett,  hydrauliske bremser, og den dyre kontrolleren som gir ekstra "gir" og noen andre programmerbare funksjoner.

For meg vil det først og fremst være en "søndagstur sykkel" som skal brukes på asfalt, grus og kanskje enkelte skogsveier og gode stier.   

Det som frister meg mest er at den er sammenleggbar (Den går akkurat gå inn i Soulen med et av baksetene foldet ned), at den har lang rekkevidde, og at jeg kan kjøre den "ulovlig" med gasshåndtak i tillegg til pedalsensor greia.

Det som skremmer meg er måten den selges på via Indiegogo, og at det ikke er mulig å se/prøve den før kjøp.

Firmaet bak holder forøvrig til i København, men sykkelen lages selvfølgelig i østen et sted.
Det er 2 års garanti på sykkelen, og muligens har man en viss form for forbrukergaranti ved å kjøpe fra dansk firma selv om det er postordre via Indiegogo?



Noen synspunkter fra folk som har mere elsykkel erfaring enn meg?

mvh
Hugo

#40
https://bee.se/clever-sverige-blir-bee-charging-solutions/

Ja da blir det skilsmisse mellom Clever Sverige og Clever Danmark.

Og dermed ble det plutselig mye dyrere å hurtiglade i Danmark - i alle fall for oss som ikke har Tesla eller CCS-bil med stort batteri og kan fylle til fastpris hos Ionity :(


mvh
HUgo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA