Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Supernullet

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Normal dekkslitasje?
mandag 06. november 2023, klokken 22:37
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 04. november 2023, klokken 20:21Normal dekkslitasje?
Iv80x med 21" med bridgestone. Bil gått 13000km. Utlevert mai 2022 etter ventetid ca 16mnd. Ikke mye tegn til skeivslitasje. Forrige sommer kjørte jeg med 3 bar mens i sommer 3.3 bar i alle hjul, unngår å ligge i sporene i veien. Mulig det er at jeg unngår sporete vei at dekkene er like fine? Har nå 19" vinterhjul med 3.3 bar.
Gikk ikke å legge til alle bildene pga plass.
Er enig med Bigdrago. Jeg kjører med litt overtrykk i dekkene. Dekktrykket som er oppgitt skal måles med "kalde" dekk. Så vil normalt dekktrykket bli litt høyere under kjøring når dekkene blir varme. Problemet i Norge kontra mange andre land er at det er ganske mye kjøligere her (sommer og vinter), vi har færre motorveier og lavere fartsgrenser, og nordmenn flest kjører ikke veldig langt i gjennomsnitt per kjøretur. For oss som bor i by blir det mange 5-20 minutters kjøreturer i 30-60 km/t. Her i Bergens-området er det kun en (bom)vei på ca. 15 km med fartsgrense på 100 km/t. Ellers er de fleste veiene med 30-60, og noen gjennomfartsårer med 70-80.

Anbefalingen jeg tidligere har fått av flere dekk-verksteder er å ha litt mer trykk i dekkene enn det bilfabrikantene anbefaler. Både sommer og vinter. Jeg har blitt fortalt at 10% over går helt fint. For vinterdekk tror jeg også man kan strekke seg enda litt høyere da dekkene sjeldent blir særlig varme under kjøring med det kalde/våte føret vi har her nord.

Jeg kjørte med ca. 3.0 bar trykk på alle 4 i sommer, som regel alene og oftest med lite ekstra last. Dekktrykk-skiltet i bildøren sier at det bør være 2,7 for alle 4 dekk ved lav last. Ingen skeiv slitasje å spore i flg. mønster-scanningen på dekkhotellet etter dekkskiftet i høst. Bridgestone 19" sommerdekk, Conti 19" vinterdekk. Begge deler levert med bilen i august i fjor. På vinterdekkene har jeg justert opp til 3,1 bar på alle 4 dekk. Heller ikke her er det antydning til skeiv slitasje etter første vintersesong i fjor. Og så er det viktig å følge med med jevne mellomrom så ikke dekktrykket dropper for mye når det blir ordentlig kaldt.
#17
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq og seter
søndag 05. november 2023, klokken 02:46
Jeg foretrekker også skinn. Har brunt EcoSuite interiør, berre lekkert. Garvet med olivenolje-ekstrakt. Overraskende behagelig å sitte i. Jeg hadde ventet at det ble litt klamt om sommeren, men har faktisk knapp merket noe til dette i min Enyaq. I en halvt år gammel Tesla Model Y jeg har kjørt en god del i høst merker jeg mye fortere at det blir klamt i ryggen og kjenner den litt sure svettelukten som etterhvert kommer, også når det ikke er særlig varmt ute. Forøvrig blir skinn fort litt kaldere å sette seg ned i om vinteren uten forvarming. Men ulempen med skinnseter oppveies definitivt av mindre støv og skitt som setter seg, og gir et MYE enklere renhold. Jeg har tidligere stort sett kjøpt bruktbiler med tekstil-seter, og når disse har dradd på årene har de vært vanskelige å holde rene og pene. Jeg har ikke hatt for vane å skifte bil så ofte...

Selv om jeg har brunt EcoSuite-interiør som jeg er veldig fornøyd med, synes jeg det lekreste Enyaq-interiøret er L&K Suite Beige - som det står også skal være ventilerte seter. L&K 80x-versjonen er litt mer eksklusiv og dyrere i utgangspunktet, selv om mye av den økte prisen får man igjen i form av mer utstyr inkludert som standard, og også litt lavere pristillegg på ytterligere utstyr (i hvert fall for noe av dette). Men så er det for tiden gode rabatter for ordinær 80x, noe som akkurat nå nok gjør at denne differansen er større enn det den normalt ville vært.

Ellers er vel setesmaken som baken, så hva vet jeg - Jeg er jo Supernullet  :D ::) 8)
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 80x til 420 tusen? Godt tilbud?
søndag 29. oktober 2023, klokken 14:41
Jeg også bruker setevarmen hele vinteren fra oktober til april/mai, mye pga. revmatisme/ryggsmerter. Så jeg personlig ville nok aldri kjøpt en bil i dag uten setevarme, selv om tilbudet var aldri så godt.

Ankepunktet mot setevarmen i min Enyaq er at det er ikke allverdens futt i den. Har EcoSuite interiør, og skinnseter er nok ekstra kalde ved oppstart uten forvarming om vinteren. Jeg må gjerne forvarme i 15 minutter for å oppnå noenlunde komforttemperatur i setet før jeg setter meg inn. Og så kjører jeg til jobb på 7-8 minutter. Så det går fort litt mye energi vekk her.

De gangene jeg setter meg inn i kald bil i et kaldt sete fryser jeg gjerne ræven av meg i 15-20 minutter før jeg begynner å kjenne god varme i setet. Rattvarmen derimot kommer stort sett som et skudd på få minutter...
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Race blue
fredag 27. oktober 2023, klokken 20:26
Sitat fra: eivindb på fredag 27. oktober 2023, klokken 16:27Takk for svar alle! Det ble en Race Blue 85X L&K. Leveres i slutten av januar  :D
:+1:  :+1:  :+1:
#20
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 22:07
Er det flere som har problemer med MyŠkoda-appen? Eller kanskje jeg skal si MyŠkoda-appene, siden jeg fortsatt har valgt å beholde den gamle appen, samtidig som jeg har tatt i bruk den nye MyŠkoda-appen. Det ser ut som at disse to appene virker uavhengig av hverandre, med hver sine passord-pålogginger, selv om begge er koblet til samme bil og virker begge to (når de først virker).

Når jeg prøver å åpne den nye appen så har den ofte i den senere tid bare blitt stående å spinne med den nye Škoda-logoen på grønn bakgrunn i evigheter, og så kommer det av og til en feilmelding til slutt. Dette var ikke et stort problem for noen måneder siden, men noe som har blitt mer utfordrende siste måneden. De gangene jeg klarer å åpne appen så får jeg heller ikke tilgang til dataene omtrent halvparten av gangene. Det gjelder også den gamle appen, men ikke fullt så ofte. Hvis jeg endelig får frem data så tar dette ofte laaaaang tid å få frem. Hvis jeg ikke får frem data i den nye appen, da prøver jeg som regel den gamle appen. Men jeg finner ikke et mønster i når og hvilke av appene fungerer hvordan og når. Begge, en eller ingen fungerer litt om hverandre. Jeg bruker både iPhone 13 Pro og iPad Pro, siste iOS-versjon av iOS 16 på begge.
#21
Skoda ENYAQ / Sv: Race blue
søndag 22. oktober 2023, klokken 13:51
Sitat fra: eivindb på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:20Dere som har bilen i race blue: Er dette en farge dere har gått lei av etter noen år, eller liker dere den den dag i dag?
Jeg synes Race Blue Metallic er den desidert fineste fargen som er tilgjengelig. Fargen blir bare finere og finere etterhvert som tiden går. Har hatt bilen i drøye 14 måneder nå. Fargen ser litt forskjellig ut i ulikt lys og ulike solforhold, men aldri kjedelig. Fra den litt skarpere blåfargen i godt sollys, til mørkere blågrå farge når det er litt mørkere dagslys ute. Metallic-effekten kommer særlig godt frem i sollys. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli lei, nei. Alle rundt meg skryter også hemningsløst av fargen.

Før dette har jeg hatt 3 biler med mørk grå farge. Nøytralt, men kjedelig. Og 80% av alle biler der ute er enten grå, svarte eller hvite.

Jeg bestilte først mørk grå bil, Quartz Grey Metallic, ved bestilling i 2020. Forløperen til Graphic Grey Metallic. Men jeg skiftet til Race Blue Metallic etter å ha sett flere av disse hos forhandler og ute på veien, og prøvekjørt en av forhandlerens biler men denne fargen. Egentlig var favorittfargen på forhånd Lava Blue Metallic, som bl.a. man kan få med Kodiaq, en mye mørkere, dypere og "dempet" blåfarge. Men nå er jeg glad jeg valgte Race Blue Metallic, jeg ville ikke byttet. Jeg er faktisk glad for at Lava Blue Metallic ikke var i sortimentet til Enyaq, for da hadde jeg nok valgt den i stedet.
#22
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 16. oktober 2023, klokken 22:04
Jeg har i infotainmentsystemet slått av funksjonene "Forutse strekningsforløp" og "Forutse tillatt hastighet" slik sikkert også mange andre har gjort. Disse har nå vært avslått over lang tid uten at jeg har fått noe problemer med det, før nå. De siste dagene har jeg opplevd at disse to slår seg på igjen automatisk når bilen har stått parkert noen timer. Noen andre som opplever det samme?

Jeg har nylig fått en ny runde med melding om "nye innstillinger tilgjengelig", og jeg har både trykket "OK" og "Avbryt" noen ganger hver, uten at det ser ut til å hjelpe. Veldig irriterende, og jeg må da slå disse av igjen manuelt.

I dag kjørte jeg inn på en påkjøringsrampe midt i en lengre tunnel med 80-sone, og jeg trodde at "Forutse tillatt hastighet" var slått av. Over tunnelen er det boligområder med 30-soner. I flettefeltet for påkjøring inne selve i tunnelen, mens seg lå med cruisekontrollen i 83 (viser 3 km/t for mye), fanget den prediktive fartsholderen opp 30-sonen over tunnelen, og i det jeg flettet meg inn mellom to andre biler i 80-sonen bremset bilen opp for å komme ned i 30. Direkte farlig, bilen bak var tydelig irritert selv om jeg relativt rask kom meg på gassen og opp i 80 igjen. Heldigvis er det ikke noe bråstopp, men det går fort et par sekunder før man skjønner hva som foregår og får foten på gassen igjen. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt siden jeg i hele år har hatt denne funksjonen fast avslått, akkurat av den grunn jeg opplevde her.

I starten med ny Enyaq i fjor hadde jeg funksjonen påskrudd en stund og opplevde det samme i andre tunneler her i Bergens-området, dog aldri før helt ned til 30 i en 80-sone.

En helt annen ting:
Er det flere som synes at varmen i førersetet bruker uendelig lang tid på å nå noenlunde komfortabel varmetemperatur, selv på trinn 3, og selv nå når det fortsatt er plussgrader ute. Jeg kjenner etter et par minutter at det er antydning til varme, at det ikke er iskaldt lenger, men det går fort 15 minutter pluss før jeg føler komfortabel varme. Jeg har Eco-Suite skinnseter som gjerne føles veldig kalde om morgenen nå som nattetemperaturen nærmer seg null. Irriterte meg over dette i hele fjor vinter. Løsningen er å forvarme, men det er ikke alltid alle kjøreturer er planlagt på forhånd.

Rattvarmen derimot kommer som et skudd etter 1-2 minutt, og da må jeg raskt skru denne ned til trinn 1, ellers blir det fort for varmt å holde i...
#23
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:57
Selvsagt er det noen mindre irritasjonsmoment med min Skoda Enyaq også. Men jeg fokuserer mer på alt som er bra, og ofte bedre enn mange andre biler.

Jeg kjører akkurat nå en 4 måneder gammel Tesla Model Y LR Dual Motor i Nord-Norge. Det gjør at jeg gleder meg til å komme hjem igjen til min Skoda Enyaq sørpå. Teslaen er en helt grei bil, men jeg synes Enyaqen er bedre for meg.

Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen, jeg har kjørt endel i mørket her oppe i nord. Enyaqens Matrix-lys er bedre og mye jevnere. Og ikke minst er Enyaqens utmaskering av forankjørende og motgående trafikk kjempegod ved bruk av fjernlys på "Auto". Enyaqen har lynrask respons på å oppheve maskeringen i det man passerer motgående bil, mens for Teslaen går det mange sekunder før fjernlysene kommer på igjen for fullt etter passering. Det virker som om at Teslaen kun blender ned til ordinære nærlys ved forankjørende eller motgående trafikk, mens Enyaqen maskerer ut annen trafikk.

Det er flere sensorer som hyler i Teslaen på hver kjøretur, og jeg savner lyktespylere og spyler på ryggekameraet. I går kveld var det et temmelig tilsløret skjermbilde bakover da jeg skulle rygge. Der er spyleren på Enyaqens ryggekamera gull verdt.

Og ikke minst setter jeg pris på HUD på frontruten i Enyaqen. Nesten sånn at jeg ikke klarer meg uten lenger. Selvsagt kunne jeg ønske meg enda litt mer info på frontruten, som kjøremodus og batterinivå, men på Teslaen er det ikke noe HUD i det hele tatt!

Teslaen er nok mer "sporty" ved aktiv kjøring, mens Enyaqen synes jeg er bedre på komfort - og den er rask nok (80x). Jeg sitter bedre i Enyaqen, særlig på langkjøring.

Også jeg kan liste opp småting som kanskje kan irritere med Enyaqen, uten at jeg bryr meg så veldig mye om det:
  • Infotainment-systemet bruker for lang til å våkne til live.
  • OTA-oppdateringene som er kommet er kun småjusteringer, og ikke nye programvareversjoner (har fortsatt 3.0).
  • Periodevis får jeg stadige meldinger om nye innstillinger tilgjengelig, ofte fulgt av at førersete er ut av min innstilte posisjon flere ganger påfølgende dager.
  • Jeg har slått av prediktiv cruice-kontroll da denne slår inn på større veier som krysser over tunneler jeg kjører i, og bruker nå kun adaptiv cruice-kontroll.
  • Når jeg kjører på smale svingete veier på vestlandet slår jeg nå av alle kjørefeltassistenter, da jeg vil slippe inngripen når jeg må utenfor hvit-linjen ved møtende trafikk.
  • HUD har flere ganger slått seg av under kjøring, men kommer tilbake igjen etter at bilen har vært slått av i fbm. parkering.
  • Dørhåndtak-sensoren på døren bak førerdøren har sluttet å virke, noe jeg må få rettet hos forhandler.
  • Jeg kunne tenke med en sensor på ladeluken, da jeg flere ganger har glemt å smekke denne igjen etter lading og kjørt avgårde.
  • Og det er sikkert flere småting.

I min Enyaq er det ingen antydning til noen ulyder eller knirking. Som Egil S, legger jeg merke til litt hjulstøy på grov norsk asfalt, men det er uansett veldig mye bedre enn på min forrige bil, en Ford Focus. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd men min Enyaq :)
#24
Skoda ENYAQ / Sv: VIN checker
torsdag 21. september 2023, klokken 23:11
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 21. september 2023, klokken 21:03S-OTA update to version ME3.0.7 (1/2) - ICAS1 flash
Status: Outstanding

Flere som har denne meldingen på vin checker?

Jeg søkte via Skodas internasjonale nettside på skoda-auto.com og fant da følgende side: https://recall.skoda-auto.com/004/en-com, der jeg fikk følgende svar på mitt VIN-nummer:

Dear customer,
No relevant recall campaigns have been launched by ŠKODA for the entered VIN......................

Er dette rett nettside for oss her i Norge når det gjelder eventuelle tilbakekallinger for "norske" Skodaer? Jeg finner ikke denne recall-siden via de norske nettsidene skoda-auto.no. Jeg har tidligere også prøvd den australske Skoda-nettsiden som i3/RSiV har referert til i et tidligere innlegg, og fikk da et annet svar...
#25
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq IV RS SUV til Norge?
onsdag 20. september 2023, klokken 18:17
Ser kul ut, jeg liker fargen også. Hvor stor er bakkeklaringen nå?

Jeg kunne nok ikke jeg kunne hatt en så lav bil. Min gamle Ford Focus Coupé tok flere ganger nedi på vei til hytta på heller humpete dårlige veier, den hadde vel noe sånt som 12,5 cm bakkeklaring. Med 18,6 cm på min Enyaq (uten DCC) går det helt fint :). Det var også et av sjekkpunktene som passet med Enyaq da jeg skulle kjøpe ny bil.
#26
Skoda ENYAQ / Sv: Nye vindusviskerblad til Enyaq
mandag 11. september 2023, klokken 19:08
Sitat fra: Egil S på torsdag 10. august 2023, klokken 20:10Bosch A027S er til Enyaq frontrute.
Jeg har coupè så jeg har ikke visker bak, men det bør ikke være så vanskelig å finne.

Jeg byttet mine originale etter ca 3000km, Bosch viskerne var av en helt annen kvalitet, de originale virket være mye tynnere i gummien enn Bosch sine.
Var stor forskjell i hvordan de tørker ruten iallfall, snart kjørt 10.000km nå og de er enda som nye.

Er du medlem i Elbilforeningen har du rabatt på Bosch viskere hos BilXtra, men de kommer på rundt 500kr mener jeg å husek.

Jeg kjøpte Bosch A027S vindusviskersett til Enyaq på BilXtra (med 25% rabatt som medlem av Elbilforeningen) etter Egil S sin anbefaling. Kostet som du sa rett i overkant av kr. 500,-. Etter en måneds tid nå er jeg helt enig i at de virker som å være bedre enn de orginale som fulgte med bilen. Virker også mer smooth på ruten og tar bedre enn det jeg husker de orginale gjorde etter en måned i fjor. Og det hender jo at det regner litt også her i Bergen, av og til  ::)
#27
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq IV RS SUV til Norge?
mandag 11. september 2023, klokken 18:48
Sitat fra: EriTom på mandag 11. september 2023, klokken 09:19Takk sjokomelk!

Jeg hører med selger idet jeg tar imot min nye Sportline 80X i Phoenix Orange på torsdag 😋

Er spent på fargen Phoenix Orange. Ser lekker ut på bilder, nesten bronseaktig. Men jeg er redd den kanskje blir vel mye oransje i virkeligheten. Del gjerne med oss hvordan du opplever lakkfargen når du har fått bilen.

Når vi er inne på Phoenix Orange får jeg forresten damebesøk fra Phoenix (USA) i morgen  ;D .  Så kanskje Phoenix Orange i stedet for Race Blue hadde imponert mer  ::) 8) 8)
#28
Skoda ENYAQ / Nye vindusviskerblad til Enyaq
torsdag 10. august 2023, klokken 00:12
Jeg sjekket nylig på nettet hvor jeg kan få kjøpt nye vindusviskerblad til min Enyaq 80x 2022-modell (snart 1 år gammel). De orginale jeg fikk med bilen som jeg har hatt til nå, har vart mye lenger enn jeg trodde de skulle gjøre - kanskje mye på grunn av at jeg hittil kun har kjørt 7000 km med bilen. Men nå bør jeg skifte de ut.

Tenkte å unngå å kjøpe nye vindusviskerblad hos merkeforhandler, da dette normalt er mye dyrere. Biltema er min nærmeste fysiske butikk, mens både BilXtra og Thansen ikke er så veldig langt unna heller. Men på biltema.no får jeg ikke noe treff på vindusviskere tilpasset Enyaq. Ikke på bilxtra.no heller (der fungerer ikke registreringsnummeret mitt). Mens på thansen.no får jeg kun treff for vindusvisker på passasjersiden, og da kun som outlet i en thansen-butikk som befinner seg i en annen region i landet.

Jeg har fått med meg at det er "flate" viskeblad som skal benyttes, 700mm på førersiden og 450mm på passasjersiden. Husker ikke dimensjonen for bakruten, og om denne også har "flatt" viskerblad.

Kan jeg da bare kjøpe standard universelle flate viskerblad 700mm/450mm hos biltema? Vil de kunne passe sånn helt uten videre? Biltema er ofte billigst på vindusviskerblad. Eller anbefales det spesielle viskerblad som er tilpasset Enyaq? Er det da kanskje anbefalt å kjøpe orginale hos Møller Bil (eller annen Skoda-forhandler)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerblad/vindusviskere-flatblade/vindusvisker-flatblade-700-mm-28-2000041960

Til mine tidligere biler har jeg stort sett alltid kjøpt vindusviskerblad på Biltema. Min erfaring er at biltema-viskerene er gode og holder ganske lenge. Og da har jeg alltid funnet spesifikasjon for min bilmodell på biltema.no, og også på baksiden av viskerpakken.

Noen som har gjort seg noen erfaringer eller har noen anbefalinger her?
#29

Det er fortsatt et ganske godt annonsert tilbud på Skoda Enyaq iV 80x Tour Edition med firehjulstrekk for 499.900,-, inkl. valgfri metallic-lakk som standard. Dette tilbudet gjelder ut måneden, og gjelder vel ikke kun lagerbiler som allerede er i Norge? Jeg vet ikke hvordan denne versjonen er spekket på utstyrssiden til den prisen (unntatt at det er metallic-lakk), men grunnprisen er vel ikke så verst? Noen som vet hvordan den er spekket?

https://www.skoda-auto.no/tilbud-og-kampanjer/detaljer/enyaq-iv-tilbud

Min Enyaq kostet som grunnpris ca. kr. 480.000,- da jeg bestilte den i oktober 2020. Ca. kr. 490.000,- med metallic-lakk. Videre la jeg til utstyr og behandling for i overkant av kr. 100.000,- (inkl. vinterhjul på felg, Dinitrol understellsbehandling, Ditec Ceramic Ultra lakkforsegling, EcoSuite interiør, +++). Jeg fikk en rabatt på bilen via en jobbavtale på ca. 50.000,-. Så jeg betalte tilsammen ca. kr. 540.000,- da jeg hentet bilen i august 2022. Jeg følte meg heldig med den prisen, særlig mht. at rabattavtalen egentlig opphørte en stund før utlevering (ventet på utlevering i 1 år og 10 måneder pga. brikkemangel og krig).

Hvis man kan legge til en Max-pakke el. og hengerfeste på en Enyaq Tour Edition så blir ikke det så ille pris for 4x4. Avhengig av hvordan den i utgangspunktet er spekket...
#30
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstremt treg infotainment
torsdag 08. juni 2023, klokken 20:20
Sitat fra: Egil S på torsdag 08. juni 2023, klokken 17:43Veldig merkelig at det noen ganger tar lengre tid enn andre.


Som jeg skulle sagt det selv!

Jeg bruker omtrent bare sensoren på dørhåndtaket når jeg skal åpne bilen. Av og til tar det opp mot 20-30 sekunder før infotainmentsystemet er oppe og går, mens andre ganger går det bare noen få sekunder. Veldig merkelig :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA