Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HaraldElBil

#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
fredag 09. desember 2022, klokken 08:49
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 08. desember 2022, klokken 16:10
Den nye appen cirkle k charge viser ladere i utlandet og(kun Sverige og Danmark), koppen tviler jeg på roamer 😛

Se der ja, takk!

Enten sjekket jeg feil app, eller så flyttet jeg ikke kartet langt nok inn i sverige, for jeg ser de jo nå.
#17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
torsdag 08. desember 2022, klokken 16:02
Kan man roame med lading (og eventuelt circle-k-koppen  :laugh:) i utlandet?

Det norske kartet / appen viser bare ladestasjoner i Norge, men hadde jo vært greit om man kunne lade i utlandet også (for eksempel Sverige og Danmark)

Fant ingenting på Circle K sin FAQ
#18
ID. Buzz / Sv: Første kundebiler er i landet.
tirsdag 08. november 2022, klokken 11:48
Venter i spenning på om noen her inne får seg en bil og kan komme med sine erfaringer  :)
#19
ID. Buzz / Sv: valg...
tirsdag 08. november 2022, klokken 10:41
Var og så på utstillingsmodellene forrige uke, og det var ikke noen lufteventil i taket/på siden for baksetepassasjererene. Antar da at friskluft må komme fra under forsetene?

Må prøve å få til en prøvekjøring snart.
#20
ID. Buzz / Sv: Ladeluke dekkes av skyvedør?
tirsdag 01. november 2022, klokken 07:20
Sitat fra: ENTO på fredag 28. oktober 2022, klokken 23:47
Tror dere virkelig at ingeniørene hos VW lar dette gå hus forbi ? Det er voldsomt naivt å tro at dette ikke tenkt på !!

Jeg vil heller si at det er naivt å tro at VW får alt rett første gang

https://www.tv2.no/broom/fikk-hard-kritikk-na-tar-de-en-skikkelig-u-sving/15217471/
#21
ID. Buzz / Sv: valg...
fredag 23. september 2022, klokken 08:33
Sitat fra: egleh på mandag 19. september 2022, klokken 17:22
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.

Derfor har jeg aldri skjønt folk som bestiller bil uprøvd og uspesifisert. Jeg var fristet til ID Buzz (er på jakt etter en Touran-erstatter) og den ser jo riktig så fin ut, men utstillingsbilen levde ikke helt opp til forventningene. Hvis den kommer i kort utgave med 100kWh-batteri og panoramatak så er vi nesten der. (Har panoramatak i Touran med motorisert gardin, veldig digg)

En kollega som har bestilt cargo-utgaven fikk telefon fra Møller og de sa at demobilene er på Bekkelagskaia nå, så det er snart tid for prøvekjøring. Gleder meg som en unge!
#22
ID. Buzz / Ladeluke dekkes av skyvedør?
lørdag 17. september 2022, klokken 21:00
Satt og så denne videoen og plassering av ladeplugg er jo alltid et tema. Jeg synes ikke det er så dumt med å ha ladepluggen der hvor man er vant til å finne drivstoffhull vanligvis, men jeg er også litt fan av å ha den foran (og ha en frunk med plass til ladekabler).

Men en ting jeg reagerte på, hvis man har plugget i lader og åpner døra, så vil jo den slå borti ladepluggen? Det virker ikke helt gjennomtenkt.


https://youtu.be/51fyxgcVrKM?t=202
#23
ID. Buzz / Sv: Første kundebiler er i landet.
fredag 16. september 2022, klokken 11:37
Spent på å høre om noen her inne har fått bil snart, eventuelt om noen av de blir demobil hos Møller.
#24
JUSS / Rekkevidde og ladehastighet i annonsering
tirsdag 23. august 2022, klokken 12:41
Blir det noe fremgang i reglene rundt annonsering av rekkevidde og ladehastighet? Jeg vet det har vært snakk om at de må gi realistiske rekkeviddeestimat, både i vinter og motorveishastighet, i tillegg til ladehastighet med kaldt batteri i minusgrader men har ikke hørt noe om det på en stund.

Selv har jeg et bidrag:
Når bilprodusenter skryter av hurtiglading: 5 % til 80 % på rundt 30 minutter
..så burde de også måtte oppgi hvor mange km kjøring dette tilsvarer. Altså disse 75% man faktisk kan bruke.

ID.buzz som jeg så på nå har 418 km på "WLTP-syklus, blandet kjøring". I motorveihastighet ville dette kanskje vært 350km? Som igjen ville blitt 262 km mellom hver lading hvis man skal lade fra 5 til 80% hver gang.

Kanskje ikke helt hva man ser for seg da man kjøper en bil med opptil 570 km rekkevidde (bykjøring), men rundt 2.5 timers kjøring mellom hver ladepause er kanskje innafor?

Eller blir dette for pessimistiske tall?

Hvilke tall ville vært viktig for deg som elbilist å vite om?


#25
e-up! / Sv: Priser service E-UP
onsdag 10. august 2022, klokken 21:04
Da var servicen tatt, og det gikk jo raskt. Litt FOR raskt ville jeg nesten si.

Jeg hadde servicetime kl 12, parkerte ca 11:15. Fikk beskjed om at bilen ville være klar 14:30. Dro på sightseeing i området, og kom tilbake rett etter 13, og da stod bilen allerede utenfor på et annet sted. Litt rart tenkte jeg..

Satt meg i lobbyen og ventet, kl 13:58 kom telefon om at bilen var ferdig. Da hadde den altså stått parkert i nesten en time (om ikke lenger).

Jeg har koblet bilen opp mot home assistant så jeg prøvde å finne ut hvor lenge de faktisk har jobbet med den, og det ser ut til at i verste fall var det bare 45 minutter, og i beste fall halvannen time.

Da blir prisen de tar for service litt drøy..

Fint at de slang inn en motorvask og skyllet av bilen utvendig (noe som igjen etterlater mindre tid til den faktiske servicen).. men jeg hadde jo akkurat kjørt bilen innom en vaskehall før jeg kom dit  ::)

Forventer at neste service blir billigere!
#26
e-up! / Sv: e-up med takboks for ski, erfaringer i daglig bruk.
mandag 08. august 2022, klokken 12:15
Sitat fra: hemi på torsdag 04. august 2022, klokken 09:47
lurer også på nye 2020+ vs gamle, ser også at feks citigo fra skoda er endel billigere, hva mangler de av utstyr?

Jeg kan ikke si så mye om takboks foreløpig, jeg har akkurat fått tak i et Thule takstativ, og jeg har en skiboks på den andre bilen men har ikke testet hvordan den passer oppå søsterbilen Citigo (som jeg har).

Kunne godt ha tenkt meg en takboks som har plass til 2 kofferter, men har ikke lett så veldig nøye etter det enda. Jeg har som sagt en takboks som jeg skal prøve å flytte over og se hvordan det blir.

Når det gjelder E-Up vs Citigo, så gikk jeg for Citigo i utstyrsnivå Style, fordi jeg fikk mer for pengene. Typisk skoda egentlig.  Jeg har både oppvarmet frontrute, tåkelys/kurvelys og dab.  Det eneste jeg mangler er ryggekamera, men det er ikke noe jeg har savnet på en så liten bil. Den har jo ryggesensor.

Hvordan ryggekamera ser ut kan du se her:
https://www.youtube.com/watch?v=CnuYNP1pNQc
#27
Jeg ville selv ha en elbil for jobbpending, og landet på skoda citigo, nyere brukt, til 175.000.

Det er nå vår hovedbil, og til å være så liten så er den overraskende romslig for meg (192cm).

Oslo-Kristiansand dyrepark med 1 ladestopp. Ingen klager fra barn i baksetet.

Bagasjeplassen er liten, men har holdt for vår bruk. 2 voksne klarer fint å få med seg 3 store kofferter.

Ser de ligger på rundt 200.000 på finn.

Om ikke annet er det en fin "ventebil" mens du venter på noe bedre.

Ellers synes jeg ioniq 5 er veldig bra, og id4 var god å sitte i (men har ikke kjørt den enda).
#28
e-up! / Sv: Priser service E-UP
mandag 11. juli 2022, klokken 11:40
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 06. juli 2022, klokken 13:53
Dette er jo komisk. Jeg skal prøve å sende deg en PM med bilnummeret mitt, så kan du ringe og spørre om hvorfor det er slik. Om så kan du også opplyse om at JEG fikk i alle fall beskjed om at det er samme pris for alle tre utgavene.

Jeg fikk eposten din, takk for det!

Har nå fått et bedre tilbud fra Møller Hvam og går for de, selv om jeg da må reise litt lenger. Jeg kommer også til å vurdere å flytte service på dieselbilen til Møller Hvam bare på trass. Møller i Oslo kan ta seg en bolle.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#29
e-up! / Sv: Priser service E-UP
onsdag 06. juli 2022, klokken 11:32
Der kom prisen fra Møller Hvam, og den var ikke overraskende identisk med hva Møller i Oslo skulle ha:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#30
e-up! / Sv: E-up som pendlerbil Drammen-Økern?
onsdag 06. juli 2022, klokken 11:06
Bilene vil klare dette uten problem!

Gled dere, det er en fantastisk pendlerbil.

Jeg har Skoda-utgaven i Style, og den har oppvarmet frontrute (vet ikke om alle modellene har dette). Aldri mer skrape is av ruta!

Mulighet for å starte oppvarming/nedkjøing med app er også en bonus.  Jeg har koblet min bil opp til Home Assistant så jeg kan gjøre det fra et dashboard / automatisere det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA