Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mastiff

#151
Jeg trodde ikke bruktimporterte hadde den samme garantien som de norsksolgte, men på denne står det at det er seks års fabrikkgaranti: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210861047

Og et oppslag i EU-kontrolldatabasen viser at den er bruktimportert i november i fjor:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist/?registreringsnummer=EB49451

Betyr det at det er samme garanti på de som er bruktimportert, eller er det en bløff? Og er det noen andre forskjeller mellom de som er solgt nye i Norge og de som er bruktimportert? Jeg gikk automatisk ut fra at det var skummelt å kjøpe en bruktimportert på grunn av garanti og manglende vintertilpasning, men har jeg tatt fullstendig feil?
#152
Elbiler i media / Sv: Den første elektriske bobilen er her
mandag 13. september 2021, klokken 19:37
 :D :D Jeg venter på å få tak i den rette EQC-en, så jeg tror jeg dropper bobilen med det første, men i den der kan man iallfall ha russekro i slideoutsene! Jeg så i en test at EQC-en klarte å dra campingvogn veldig greit. Kanskje jeg skulle satse på denne til metalfestivalene mine? Jeg tenker den vil være populær for nachspielet på Karmøygeddon!

#153
Elbiler i media / Sv: Den første elektriske bobilen er her
mandag 13. september 2021, klokken 11:05
Jeg føler en "Crocodile Dundee" på vei her... "That's not a bobil. This is a bobil!"

[ You are not allowed to view this attachment ]  

#154
Lade hjemme / Sv: Tibber <-> Mercedes
mandag 13. september 2021, klokken 10:07
Da burde det vel være så enkelt som at Tibber åpner for å sette SOC via API, så det kan gjøres fra Hass.
#155
Lade hjemme / Sv: Tibber <-> Mercedes
søndag 12. september 2021, klokken 18:22
Bra, jeg tror jeg har valgt ut en bil som passer for oss. Lite rust, lite problemer, stillegående og rask. Litt dyrere enn jeg opprinnelig tenkte, men jeg får se hva jeg finner, må bare ha en med norsk garanti, så gråimport er uinteressant.

Hvis jeg får montert ladeboksen, så skal jeg ta noen mailer fram og tilbake til både Tibber og de som lager plug-inen for HomeAssistant, det blir ikke første gang...  ;)
#156
Lade hjemme / Sv: Tibber <-> Mercedes
søndag 12. september 2021, klokken 18:06
Skjønner, takk! Men hadde det ikke vært mulig å hente det ut med en trådløs ODB-dongel og så overføre det til ladeboksen ved hjelp av HomeAssistant? Jeg mener det er en plug-in for Tibber der. Eventuelt å få tilgangen via Mercedes-appen, den må vel ha et slags API? Siste mulighet mått vært å be Tibber åpne API-en for ladeboksen for å legge inn SOC manuelt når man kobler til, selv om det er nederlag for meg...jeg driver ganske stort med hjemmeautomasjon.  ;D

Er du ellers fornøyd med kjerra?
#157
Øyvind.h, takk for det! Jeg er spent på å få prøvd den, men jeg regner med å like den. Tydelig at du gjorde det, du har jo hatt to av den og bare én av det meste annet, unntatt Model S...  :D Men jeg dropper AMG, tror jeg. Jeg liker ikke setene som er i EQA-en jeg låner, og den er AMG-styling.
#158
Sikker på at du tenker på EQC, og ikke EQA? For EQC er noen hakk større enn A, og den er 12 cm lengre enn Ioniq 5. Og hovedproblemet med Ioniq 5 var at det var for lavt under taket bak. Vi måtte stripset fast beina på mastiffen og løftet henne inn bak. Hvis hun hadde gått på den vanlige rampen sin, ville hun kjørt snuta rett i bakruta når luka var åpen...  Det er omtrent like store bagasjerom i EQC og Ioniq 5 i liter, men EQC er et godt hakk høyere. EQC har faktisk nesten nøyaktig like stort bagasjerom som XC60-en vi har nå. Jeg lurer litt på om Ioniq 5 har samlet bagasjeromsplass oppgitt med det som er under luka bak også, for plassen virket klart mindre enn XC-60-en.
#159
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 12:19
Det går greit ute, men sikringsskapet er plassert krøkkete, så det er veldig vanskelig å få ført kabelen ut på en ryddig måte. Vi fikk beskjed om det da vi vurderte å legge inn varmepumpe.
#160
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 11:59
Jeg tror regelverket er sånn, og da går jo det. Men jeg er ikke helt sikker. Det hørtes ut som om Amrois visste hva han snakket om, så jeg tenkte han kanskje var trikker og kunne si det. Men hvis det er lov, er jo det absolutt den beste løsningen.
#161
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 10:24
Må innrømme at jeg ikke forsto uttrykket "splitte sløyfa". Jeg har gjort en god del amatørelektrikerarbeid (lagt opp rør, trukket kabel osv.) og så har elektriker koblet punktene, men splitte sløyfa er nytt for meg. Mener du å dele trekkerør mellom to kurser, som jeg tenker på? Jeg tror man etter NEK 400:2018 ha maks 13A sikringer da, to 16A vil gi for mye fare for varmgang ved kontinuerlig belastning.
#162
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 10:18
Det var da som... Kan det trekkes to kurser i samme trekkerør? I så fall kan det kanskje ordnes, med å la den gå fra kontakt til kontakt til der den kan føres gjennom veggen.
#163
Lade hjemme / Sv: Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 10:02
Å, fanken... Det er ikke bare vanskelig, det kan faktisk være umulig. Er det lov å lade fra en vanlig kontakt, da? Så jeg bare setter opp en utekontakt og bruker en ladekabel fra vanlig kontakt til bilen? Hvis det fins noe sånt, da.
#164
Og da har fruen bestemt oss. EQC it is. Må bare passe på å få en med HUD og Burmeister for min egen del... Og ikke kjøpe en importbil, jeg skal ha med full, norsk garanti.
#165
Lade hjemme / Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 09:21
Jeg bor i et gammelt trehus midt i Mandal sentrum. Problemet mitt er at en brann vil ta med seg et helt kvartal, minst, for husene står veldig tett. Så løsningen må være helt sikker. Samtidig er det vrient å legge opp noe som ikke allerede fins her på grunn av husets utforming og fordi sikringsskapet er i motsatt ende. Men det er en 16 ampere kurs i stua som det bare er småtterier på (lys, tv osv). Kan jeg be elektrikeren om å bore gjennom veggen fra en kontakt på den kursen og sette ladeboksen på utsiden uten at det blir brannfarlig? Kursene er automatsikringer med vern, rundt åtte-10 år gamle, fra da huset ble fullstendig oppusset. Jeg vil helst ha Tibbers Easee-ladeboks, for jeg bruker Tibber som strømleverandør.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA