Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Koskesk

#16
Tesla / Sv: Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge
tirsdag 24. november 2020, klokken 09:06
Ingen som vet om Tesla tilbyr prisreduksjon på oppgradering om MCU1 er defekt?

Min (2016 sen X) begynner å få sort skjerm oftere og oftere, typ hele dagen. Så om det viser seg at den er defekt så frister det litt med oppgradert MCU selv om jeg ikke har AP-2...
#17
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2020, klokken 06:23
Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:27

Det interessante er om det fins en ANNEN bil - som dekker mine behov helt ut. Inkludert plass til tre småvoksne ungdommer i baksetet.
Eneste bilene med plass til tre i baksetet utenom TMX er biler som EQV. kanskje Maxus Euniq. Ungene våre klagde t.o.m. på 5 seter TMX, eneste som ble godkjent var 6 seter.

Beste alternativet er TMX 6 seter med en liten henger med lokk og rails bak. Da kan du ha en sykkel i hengeren og 4 på lokket. Ekstra bagasjeplass får du og.
1+ på TMX 6-seter!
Eneste bilen mine 3-barn godtok med tanke på «god plass til alle» .....men er jo selvfølgelig ikke beste alternativ med tanke på tak stativ og bagasje plass med alle setene oppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#18
Tesla / Sv: Hvem - er det Tesla eller Google som navigerer?
torsdag 17. september 2020, klokken 16:19
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 17. september 2020, klokken 16:12
Sitat fra: Koskesk på torsdag 17. september 2020, klokken 15:30Så ville hatt en mulighet til å velge en annen superlader å se hvor mye strøm og ladetid som trengtes der istede for første og beste hadde jo vert supert
Det er vel berre å velge neste superlader det?? Aldri hatt problem med det, så får ein hoppe tilbake opprinnleg destinasjon seinere. Den husker jo forrige destinasjon.
Nei, var ikke sånn jeg mente. Om jeg setter en destinasjon, så velger den automatisk superlader stopp. Men jeg kunne tenkt med å beholde destinasjonen, men heller stoppet på en superlader før eller etter forslaget han kommer med på ture for det er mere naturlig praktisk for meg. Men den lar meg ikke velge superlader, da må jeg dele opp turen istede. Det er ikke noe stort problem, men jeg skulle for eks møte noen halvveis fra Østlandet til nord Norge. Og da kunne jeg tenkt meg å satt den spesifikke destinasjonen på kartet da den regner ut ca når jeg var fremme. Så ville jeg ha valgt en annen superlader, og da ville den kalkulert ut at om jeg helle ville lade på superlader B istede for A, så måtte jeg ladet for så mange minutter og batteri igjen var så mye osv.

Egentlig som trådstarter sier, en waypoint :)

Er jo kanskje en bagatell, men man kan jo velge waypoints eller forandre ladestasjoner i appen ABRP hvor den da re-kalkulerer ladetid og batteri prosent, så hvorfor ikke velge mellom superladere i bilen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
#19
Tesla / Sv: Hvem - er det Tesla eller Google som navigerer?
torsdag 17. september 2020, klokken 15:30
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. september 2020, klokken 10:26
Tesla Navigasjon er for så vidt grei, men den mangler muligheten for å lege inn Waypoints, noe som EM har sagt flere ganger at aldri kommer. Mangler også rutevalg. Værforhold hadde også vært greit..
Enig! Men hvorfor? Skulle tro det fremmet kjøreopplevelsen å brukervennligheten at man kan velge waypoints eller hoppe over en superlader å heller lade på neste. Når jeg kjørte med henger så brukte jeg riktignok ABRP. Men for meg var det jo mere naturlig å stoppe «halvveis» om det gikk istede for første og nermeste superlader med tanke på en matbut å strekke litt på bena. Så ville hatt en mulighet til å velge en annen superlader å se hvor mye strøm og ladetid som trengtes der istede for første og beste hadde jo vert supert


Sent from my iPhone using Tapatalk
#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Passasjerdør som fyker opp
tirsdag 15. september 2020, klokken 21:50
Hadde akkurat det samme en periode når vi hentet bilen. Men etter service hvor dem skiftet noen sensorer på falkevinge døra på førerside så forsvant det. Vi klarte heller ikke å fremprovosere det på service senteret etterpå. Så ikke helt sikker på hva som gjorde det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#21
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
lørdag 12. september 2020, klokken 09:09
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 08:50
En ny fornuftig,folkelig,kjedelig X uten fwd og med takrails er vel å håpe på for mye. Vi som ønsker det må vel ta til takke med Y,eller ? Kanskje det kommer en model B,for boring for de av oss som bare vil ha en fornuftig bil med mye tech. En slags VW med Tesla tech...



Sent from my iPad using Tapatalk
#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sensorfeil på dører?
fredag 11. september 2020, klokken 08:51
Sitat fra: Koskesk på fredag 11. september 2020, klokken 08:50
Da har man hatt bilen på Service, byttet løs sensor brakett og sensor på folketinget døra. Så nå funker alt som det skal.....inntil videre :D


Sent from my iPad using Tapatalk
Ser at autokorrektur ikke liker falkevinge dør....men folketinget derimot


Sent from my iPad using Tapatalk
#23
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sensorfeil på dører?
fredag 11. september 2020, klokken 08:50
Da har man hatt bilen på Service, byttet løs sensor brakett og sensor på folketinget døra. Så nå funker alt som det skal.....inntil videre :D


Sent from my iPad using Tapatalk
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Trådløs tlf lading i X?
torsdag 03. september 2020, klokken 21:50
Sitat fra: CaZpaH på torsdag 03. september 2020, klokken 14:15
Sitat fra: Koskesk på søndag 30. august 2020, klokken 18:06
Fikk min og til å virke nå...litt usikker på hva som gjorde det Prøvde flere ganger, med og uten deksel etter montering, å ga så opp. Prøvde igjen litt senere og da funka det...med deksel


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samme opplevde jeg. Virket nesten som at den har en oppstartstid før den fungerer. Fikk den ikke til å virke umiddelbart, men kom etterhvert.
Akkurat ja, merkelig greier


Sent from my iPhone using Tapatalk
#25
Model X 2014 - 2022 / Trådløs tlf lading i X?
søndag 30. august 2020, klokken 18:06
Fikk min og til å virke nå...litt usikker på hva som gjorde det Prøvde flere ganger, med og uten deksel etter montering, å ga så opp. Prøvde igjen litt senere og da funka det...med deksel


Sent from my iPhone using Tapatalk
#26
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
lørdag 29. august 2020, klokken 01:26
Vel tilbake etter en lang dag bak rattet. Kjørte da tur-retur Jessheim Klett (Trøndelag).

Bomma totalt på forberedelsene før turen, måtte plutselig hente div ting med vanlig tilhenger dagen før jeg kjørte, så klarte ikke lade fult før jeg dro klokken 06:00 i dag (går) morges. Så ble klattladinger på Eidsvoll verk, Elverum og Alvdal før jeg nådde superladeren på Klett med 39% igjen.

Hadde da gjennomsnitts forbruk (fra litt før Elverum da jeg ikke huska å nulle tripptelleren før da) på 179 wt/km. Klima på 20c og kjørte store deler på cruise og autopilot i hennholdsvis fartsgrense og 10km/t over.

Hekta på henger (veide den på vekta til 1980kg pluss vekt på draget (tipper 80kg), så rett over 2tonn. Gikk greit opp til Alvdal, ble varm i trøya å regna på at det skulle holde å lade kun til 80% på Alvdal før Elverum......det holdt, men ikke mere til! Rulla in til Elverum med 7% igjen begynte å kjenne litt på det på slutten der

Gjennomsittsforbruk fra Klett til Elverum ble da 348 wt/km. Så vil si rimelig nøyaktig dobbelt forbruk.

MEN! Hadde og da bildeler i bilen og en extra person, så bilen var og lastet 300kg tyngre (ifølge vekta).

Så total vektøkning på tur tilbake ble da 2360k

(Klarte meg uten å hekte av på hele turen og)




Sent from my iPhone using Tapatalk
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Trådløs tlf lading i X?
torsdag 27. august 2020, klokken 08:23
Sitat fra: kodax på torsdag 27. august 2020, klokken 08:20
For tykt deksel på telefonen?
Prøvde uten Men lurte på om kanskje spoolen i laderen blir for lav Virka så tlf satt litt høyt....så måtte sjekke om noen andre hytte vert borti noe lignende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#28
Model X 2014 - 2022 / Sv: Trådløs tlf lading i X?
torsdag 27. august 2020, klokken 00:13
Ok...bestilt, mottatt og montert, MEN funker ikke...er det noe jeg har glemt bortsett fra å plugge i USB IPhone XS Max 


Sent from my iPhone using Tapatalk
#29
Model X 2014 - 2022 / Sv: Trådløs tlf lading i X?
søndag 23. august 2020, klokken 06:40
Sitat fra: Bjorni88 på søndag 23. august 2020, klokken 00:07
Er tilgjengelig i norsk shop nå, 1350kr. Bestilt



Sent from my iPhone using Tapatalk
#30
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sensorfeil på dører?
fredag 21. august 2020, klokken 07:06
Sitat fra: Piero på torsdag 20. august 2020, klokken 22:52
Koskesk, gratulerer med ny bil! Jeg har selv 90D fra des 2016, og problemet du beskriver med FWD kan kanskje være det samme som jeg slitt med. Jeg opplevde feilmeldingen "Obstacle detected" i over 1 år før Drammen kom med en endelig fiks nå i juni. Etter det har jeg ikke fått feilmeldingen en eneste gang!

Samtlige FWD-sensorer er blitt byttet flere ganger uten hell, og hver gang har verkstedet konkludert med "All good, works as designed". Litt frustrerende, men når vårsolen kom i år kunne jeg endelig fastslå at det var solen (varmen) som var synderen. Dette prøvde jeg å få frem og også demonstrere men var ikke like lett å fremprovosere i overskyet vær. For å gjøre en lang historie kort, så fikk de endelig prøvd noe nytt sist gang. Løsningen var "re-flashed ultrasonic ECU to latest revision. Tested door up to 60+ degrees. All good, works as designed". Så hvis du har samme problem med dine FWD, vis gjerne til denne løsningen.

Håper dette er til hjelp! :-)
Takk for det, virkelig imponert til tross for skeptis
Dette er gull! Da har jeg litt å snakke om når jeg kommer dit, tusen takk for tilbakemeldingene


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA