Sitat fra: Burger på onsdag 22. januar 2020, klokken 10:31
Espen Hugaas Andersen svarer deg godt på arealbruk litt lengre opp.
Det jeg reagerer på er at f.eks ekstra arealbruk og kostnad er kun ett problem når du snakker om lading. Hydrogenstasjoner hopper du over krever areal + kostnad. Dette er en gjenganger for diskusjonen din, og ødelegger for eventuelle poeng du kan komme med.
Prøvde å lese ett par av linkene dine, men stoppet opp da den fra amerikanske myndigheter ikke hadde noe om hvordan man kom fram til talla og at jeg ifølge dem hadde 10-15 ubehagelighetsdager i året siden jeg kjørte elbil uten å definere hva en ubehagelighetsdag er og hvordan de hadde kommet frem til tallet. Kan hende det er mindre i Norge for meg siden jeg kjører hvor det er godt utbygd ladenettverk, men kanskje veier det opp med at jeg har en 24kwt Leaf som suger på hurtiglading. Men jeg kan ikke ta høyde for det siden de manglet definisjon og utregningsmåte.
1. Jeg mener Espen tar feil, som er grunnen til at vi diskuterer. Hans ord er altså ikke mer korrekt enn mine, og vi er uenige. Om du er enig med han, så lag et argument som passer for det.
2. Arealbruk til hydrogenstasjoner er den samme som diesel og bensin areal-bruken. Du kan fjerne alle bensin og diesel pumper, og ha hydrogenpumper der istedenfor. Tankene kan lagres på samme måte under bakken med lufting ut. Solcellene plasseres bare på takene, og elektrolyse 50-100 meter unna pumpene. Alt i alt så tar det plassen til 1 40 fots container. Og utrolig nok, så får man kjøpt alt av utstyret man trenger i en 40 fots container. Det er flere hydrogenstasjoner som er utformet slik.
Du trenger altså ikke lage helt nye parkeringsplasser utenfor behovet for kontor-landskap og slikt, kun fordi biler trenger energi, slik du må med BE. Du trenger heller ikke oppgradere kraftnettet inn til stasjonene, siden du kun lagrer energi over tid for å møte behovene som "peaker" ved helger, og utfartsdager.
3. Hvilken link refererer du til? Det hadde vært en fordel om du siterte inn det du refererer til, siden det er umulig å vite fra teksten her å vite hva du prater om.