Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janbanan

#211
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
tirsdag 03. desember 2019, klokken 14:25
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:08
Hvordan kan lovverket komme til anvendelse her? Det er modifisering av et fysisk produkt man eier. Lyktene er kjøpt og betalt. Så lenge lyktene er innenfor lovverket klarer jeg ikke se at aktivering av matrix skulle være ulovlig.

Selv om du har betalt for Matrix lyktene, så har du ikke betalt for software som styrer Matrix.
#212
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
tirsdag 03. desember 2019, klokken 11:55
Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 01:04
Sitat fra: opheim på mandag 02. desember 2019, klokken 14:20
Sitat fra: elektro på mandag 25. november 2019, klokken 22:52Akkurat dette er jeg litt interessert i, hva trenger man? Hvordan gjør man? Hva risikerer man? Kan man også enkelt få en knapp for å endre ladegrense i appen på 2019 modellen? Er villig til å ofre en nyre for dette.. :P

Ladegrense må Audi selv fikse, ikke godt å si hvor den begrensningen ligger.

CarPlay er enkelt å fikse med et egnet OBD-verktøy, enten "OBDeleven" eller "VCDS" - som er de to vanligste for oss vanlige dødelige. Jeg har "testet" det med min OBDeleven NextGen enhet, skjønt - begge innstillingene var naturlig nok aktivert hos meg siden jeg har en 2020. Men det er altså to valg som må aktiveres;

Information Control Unit 1 -> Adaptation -> wlan_5ghz_switch -> Activated
Information Control Unit 1 -> Adaptation -> Apple_DIO_Wireless -> On

Da fungerer Carplay også trådløst. Du risikerer at dette blir nullstilt etter service eller annet arbeid utført hos Audi, i så fall må du aktivere dem på nytt.
Kan man få matrix oppgradering gjennom dette?
I utgangspunktet tviler jeg på det. Matrix er en betalt opsjon, og da vil det være for enkelt å bare endre en setting med VCDS/OBDEleven eller lignende.

Men du skal ikke se bort fra at "noen" finner ut av det og får det til. Men da har de tilegnet seg funksjonalitet i bilen som egentlig skal betales for. Det er nok ikke helt innenfor loven...
#213
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 02. desember 2019, klokken 23:22
Sitat fra: devotio på mandag 02. desember 2019, klokken 22:58
Når er forventet levering av disse bilene?
Selger overtalte meg til å bestille uten hengerfeste, men betale (11.500) for ettermontering av dette. Dette fordi bilene med hengerfeste ikke ble utlevert før april/mai... Føler meg litt lurt om tilfellet ikke er reelt.
Fikk først beskjed om levering av min "standard" Advanced Business (uten hengerfeste) i uke 4, men dette ble endret til uke 8 nå...
Min e50 AS, med hengerfeste, ble produsert ca uke 42-43. Selger har ikke kunnet gi noen annen antydning om levering, enn etter 1.1.
Jeg synes det er ganske utrolig med hengerfeste og leveranseproblemer... Dette burde ikke være noe problem.
#214
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 02. desember 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Frode Nylund på mandag 02. desember 2019, klokken 22:24
Fant ut av det i myAudi hvor VIN nummer legges inn, men det rare et at jeg får opp feil.
Bilen er ferdig produsert og VIN nummer har jeg fått av selger.
Er typegodkjenningen samme for alle E-Tron 50?
Mulig den ikke er typegodkjent ennå?
Er en adv. sport med tilhengerfeste.
Jeg har fått lagt inn min e50 AS. Men du trenger også en 10-sifret kode som kommer sammen med bilen, får å få full tilgang. Det tok litt tid før jeg fikk lagt inn in etter at den var ferdig produsert. Du kan også prøve my.audi.com, i stedet for appen når du legger inn VIN.
#215
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
lørdag 30. november 2019, klokken 13:02
Sitat fra: stefse på lørdag 30. november 2019, klokken 12:33
Har lekt med tanken på å montere en 12V lader i paralell med 220V inntaket på ladeporten for å unngå slike problemer.

På side 257 I instruksjonsboken står det om lading av 12v batteriet.
SitatBilbatteriet skal ikke under noen omstendigheter lades
Jeg ville ha sjekket med Møller, og om det finnes en type lade som kan brukes til 12v batteriet.
#216
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
søndag 24. november 2019, klokken 20:33
Jeg forstod slik som at Virtual Cockpit Plus kunne etterbestilles?
(eller er det ønsketenking fra min side)
#217
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
lørdag 23. november 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 22. november 2019, klokken 19:27
Eg forstår det slik av kommentarane ovanfor at det er "go for launch" med 230V IT 3-fas for eTron. Ved å kople 3-fas 230V IT nett til eTron så vil bilen belaste mellom 2 og 2 fasar. Den 3dje fasen må derfor bli felles for begge desse ladetrinna. Du vil då få omtrent same total effekt som i "enfasekobling" med 32A, men men mindre topp strøm.  Saken med enfasesystem er jo at faseleiarane er delt med dei 2 andre "enfasesystema" i eit 3fas anlegg. Dei er derfor avhengige av kvarandre. Det kjem sjølvsagt an på kor store kursar du har, i eit fellesgarasjeanlegg har ein kanskje 125-250 A tilgjengelig og problemet blir mindre, men i privatbolig vil 32A last i eit enfasesystem også "beslaglegge" det same i dei to andre. Er ikkje kursen då større enn dette, ja så er det ingen overskuddskapasitet. Vel, ikkje 100%,(pga fasevinkel mellom fasane) men i prinsippet nær nok.
Ved å dele lasta på 2 enfasesystem går strømmen ned, og det blir ein  disponibel rest i det 3dje enfasesystemet.
Eg tenker å bruke det slik for 1 stk eTron og 1 stk Leaf for samtidig lading. Ved å gå "all in" med max størrelse på enfasekobling til eTron ville eg ikkje kunne lade ein bil til samtidig på same 3fas anlegg med 230V IT (joda, ved å dele på dei 32A får ein lada samtidig, men med mindre samla effekt...). (eTron er planlagt levert i april, så eg kan desverre ikkje vise til praktisk erfaring før det)

Eg har nok ikkje tenkt å bruke Easee+TibberPulse, men er det nokon som veit om Easee støttar slik "2+1" system for dynamisk lastdeling for 2 bilar?

Nei, huff, her vart det skrivekløe og mange rare begrep, ikkje heilt etter bransjestandard, men eit forsøk på "folkeleg" forklaring.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg følger deg ikke helt på all teorien (mangler kunnskap), men du kan lese litt om hvordan easee lastdeler med flere ladebokser, ett sende en forespørsel til produsenten i Stavanger.
https://easee.no/manualer/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf

/Jan
#218
Audi e-tron / Sv: Takstativ
mandag 18. november 2019, klokken 16:34
Sitat fra: daktari på mandag 18. november 2019, klokken 15:06
Står ikke noen etron på listen til MontBlanc. 2 saker må atemme, lengde på stativ foran og bak, i tilleg til gripefot tilpasset akkurat etron sine rails. Kan hende q5 eller a6 har like rails. Q7 har ikke, den har skruefeste (fix points) nede i railsen.
https://www.montblancgroup.com/en/other/products/roof-racks/

Det var pussig av autoload.
Når jeg søker opp delene hos montblanc som autload har satt sammen for e-tron 787506/776606.
Foten passer A3, og selve lastestativet passer bla Q5.

Thule Wingbar er hhv 92 og 102,5 cm lange til e-tron.
Montblanc er hhv 106 og 112 cm lange.
At lengdene er ulike kan skyldes utforming av foten, men det burde være samme differanse i lengde foran og bak på Montblanc sine, som på Thule sine. Jeg venter på offentlig support fra Montblanc.

787506 => https://www.montblancgroup.com/en/other/products/roof-racks/xplore-foot-unit/xplore-foot-unit-7506/787506/
776606 =>https://www.montblancgroup.com/en/other/products/roof-racks/xplore-roof-bar/mont-blanc-xplore-aluminium-roof-bar-6606/776606/
#219
Audi e-tron / Sv: Takstativ
søndag 17. november 2019, klokken 09:53
Sitat fra: elektro på søndag 17. november 2019, klokken 09:43
Stemmer det at dette i motsetning Thule kan tas av/på uten verktøy?

Jeg har dessverre ikke bilen enda. Venter på min e-tron 50 som er ferdigprodusert, men venter på typegodkjenning.
#220
Audi e-tron / Sv: Takstativ
søndag 17. november 2019, klokken 08:31
Jeg sjekket på autoload.no,
Mont Blanc - https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept/mont-blanc-xplore-takstativ-787506-776606

Alle som passer til e-tron - https://www.autoload.no/butikk/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept

Ut fra bildene så synes jeg kanskje Mont Blanc sin ser finest ut, om du ikke skal ha den i svart.
Mont Blanc er godkjent for 100kg, mens Thule har 75 kg.

Hvor mye kan e-tron ha på taket?
#222
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
torsdag 14. november 2019, klokken 17:25
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
#223
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 12. november 2019, klokken 20:38
Sitat fra: Gogy1 på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:25
Jeg har bestilt e-Tron 50 på 9.09 med henger feste og fortsatt stor som bestilt  . Er det noen som har bestilt e-Tron 50 med henger feste og bilen er produsert?
Jeg bestilte  e-tron 50 AS, 9/9, med hengerfeste. Estimert produksjonsuke 42-43. Produksjon startet uke 39, og den er ferdig produsert. Status er tilbake til Bestilt. Jeg går ut fra at bilen venter på typegodkjenning, og er klar for utlevering, etter det. Men den kommer vel ikke før på nyåret...
#224
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 04. november 2019, klokken 17:32
Plass i køen kan bli litt ulik, fra forskjellige leverandører. Selv om det bestilles på samme tidspunkt.
Leverandørene har gjerne gjort noen reservasjoner på forhånd, og endrer bare denne bilen til å passe til det kunden skal ha.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA