Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - The_M

#31
Model 3 / Sv: Ettermontering hengerfeste ikke mulig?
onsdag 18. september 2019, klokken 22:51
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:21
Sitat fra: The_M på tirsdag 17. september 2019, klokken 10:08
I don't know how Teslas OEM towbar looks like, but what they show on the kickstarter looks quite weak tbh.
(...)
All loads are on the bolt, not the head of the bolt. Thats a significant factor.

TM3 Towbar from Owners Manual:
I was talking about the tow bar frame, which is what provides structural integrity, not the detachable end piece with the towing ball on it.


Sitat fra: Spiro på tirsdag 17. september 2019, klokken 16:54
Så er det på tide å lære seg norsk. Dette er ett norsk forum.
Trådstarter kommer fra Nederland og utgangspunktet var å samle stemmer til en underskriftskampanje. Skriver på Engelsk av respekt for trådstarter. Regner med de fleste her inne burde være i stand til å beherske det språket også :)
#32
Model 3 / Sv: Ettermontering hengerfeste ikke mulig?
tirsdag 17. september 2019, klokken 10:08
I don't know how Teslas OEM towbar looks like, but what they show on the kickstarter looks quite weak tbh. The fact that it bolts to the back of the car and isn't inserted into the frame makes it look really weak structurally. Works for putting a bike rack on it, but I don't think you expect to tow with something looking like that.

Compare this to the tow bar fitted to my Audi:

https://i.imgur.com/J0Uf4Mt.png

All loads are on the bolt, not the head of the bolt. Thats a significant factor.
#33
Model 3 / Sv: Ladekabel til Model 3
søndag 15. september 2019, klokken 23:44
Merk at Tesla ulikt alle andre biler med CCS som er på markedet i dag (ser ut som Polestar 2 gjør det samme dog, men det vet vi ikke før bilen går i produksjon) ikke har deksel over CCS-biten når du kun benytter Type 2.

Er mange her inne som har 3D-printet eller kjøpt deksel til CCS-porten. Har selv bestilt dette med forsenkninger som burde gjøre det lettere å plukke ut. https://www.begood.no/products/ladedeksel-tesla-model-3-ccs-gripetak .

Kikket på en model 3 i garasjen på jobb (den har ladet der jevnlig siden februar/mars) og la merke til at CCS pinnene så møkkete ut. Potensiell varmgang i kontakten vil kunne føre til nedjustert ladehastighet eller at ladingen stopper helt.
#34
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
søndag 15. september 2019, klokken 23:38
Sitat fra: morrun på søndag 15. september 2019, klokken 12:18
Blir dette seende snålt ut på hvit bil? Er tetningslistene synlige når dørene er lukket? Får man dette pakningsettet i hvitt?

Listene vises ikke når dørene er lukket med mindre du gjør noe rart når du monterer de :)
#35
Model 3 / Sv: Ettermontering hengerfeste ikke mulig?
søndag 15. september 2019, klokken 23:34
Holder svaret på Engelsk pga. trådstarter:

It would definitely be interesting to see if the model S could be legally retrofitted with a tow bar.
I think sales would be much higher, at least here in Scandinavia, if it was possible.

Tesla seems to not fully understand the non-American markets, which I find a bit strange. It's not like you need a masters degree in social sciences to notice that 50% of vehicles sold in Norway in 2010 had a tow bar. Or that we love station wagons. Or that the French can't park a car without using the bumper.

Personally I've retrofitted a tow bar to the last two vehicles I've owned, and I'm currently waiting for a model 3 with a tow bar. Retrofitting to newer vehicles is a bit more complicated as you need an interface with the car (a wiring/trailer module). For my current 2005 Audi A6 I paid as much for this controller (that unlike Tesla actually provides a fully functional 13-pin socket with trailer brake and stability control) as I did for the tow bar. It's an aftermarket controller, because getting one from Audi would have been prohibitively expensive and the car didn't have the correct wiring loom. Installation consisted of pulling out select CAN-bus wires from a connector, putting them in the kits supplied connector and running a few back. This way the controller sits on the CAN-bus in a proper way. In addition I had to install a fuse for the controller in a free slot in the fuse box, and run the wiring loom through the trunk and out. A relatively simple process that was much faster than figuring out the horrible diagrams that came with my Spanish tow bar.

Controller installation in an A6 https://i.imgur.com/LfUcqRq.jpg (for those interested)

Now, as I understand, model 3 has the trailer wiring on the VC Left controller. I think it was in this video (
https://www.youtube.com/watch?v=bXNjgyrcGno) that Ingineerix talks about it, if not it was in another where he discusses the body controllers.

Older vehicles don't have any wiring connected. It is quite possible that installing an aftermarket tow bar for the purposes of towing a trailer would require one to run wiring all along the car to the VC left body controller. It could also be that the model 3 vehicles that are delivered now have different revisions of the body controllers and wiring loom. What I do find strange is that they also say that if you don't get the tow-bar factory fitted it is still not possible to retrofit one. I've seen comments on reddit suggesting that the model 3s with a tow bar has a different rear sub-frame.

I'd be really interested to see and compare hardware in a new model 3 with a tow bar compared to a new one without and an old one without.
#36
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
søndag 15. september 2019, klokken 00:35
Det jeg synes kanskje er litt merkelig er at ingen synes å gå særlig vitenskapelig til verks for å finne støykilder. Burde man ikke kunne finne ut mye ved å feste en eller flere mikrofoner til ulike paneler i bilen og flytte de rundt? Forstår jo at det er mye arbeid, krever spesielt utstyr og kompetanse, men det må da finnes en eller annen model 3-eier der ute som kan dette?

Alternativt kunne noen i Trøndelag/Trondheim låne ut bilen sin til noen på NTNU/SINTEF så kunne det jo blitt både doktor- og mastergrader ut av dette.

Utrolig mye rundt støydemping gjøres jo når man designer et kjøretøy, så det er selvsagt vanskelig å komme i etterkant å forsøke å endre på karakteristikken til karosseriet, men det må da finnes et mellompunkt mellom å teipe fast tilfeldige støydempingsprodukter på måfå og strategisk dempe de verste synderne. Om man må fylle dashbordet med skum eller klistre på litt her og der for å endre harmoniske svingninger, eller i enkelte tilfeller kle inn større panel.
#37
Model 3 / Sv: Økt pris på SR+?
søndag 15. september 2019, klokken 00:25
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. september 2019, klokken 21:13
Kan feks skrive: «For LR har prisen ....» når tråden egentlig omhandler SR+.

Joda, mye man kan skrive, men trodde ikke det var dette noen skulle henge seg opp i.

Ser du på bildet jeg la ved så er det jo ikke bare SR+ eller LR som har økt i pris, men også vinterhjul, 19" felger, lakk, og sort/hvitt interiør, samt omkostningene.

#38
Model 3 / Sv: Økt pris på SR+?
lørdag 14. september 2019, klokken 16:19
For min konfigurasjon tilsvarer prisøkningen 15 502 kroner.

https://imgur.com/taO66MU

Håper alt er på stell med bilen jeg får  :P
#39
Model 3 / Sv: Kampanjerente model 3?
onsdag 11. september 2019, klokken 23:15
Fullfinansierer min LR AWD HF FSD (564 000) og fikk 3,29% nominell, 3,82% effektiv med DNB. Dette var tilbudet jeg fikk i slutten av juni da jeg la inn bestillingen.
#40
Model 3 / Sv: Utlevering av orginale vinterhjul
søndag 08. september 2019, klokken 19:01
Vianor synes å ha ålreit produksjonskapasitet. Mye prat om hjul og dekk for Tesla i denne videoen for de som ikke har sett den:
https://www.youtube.com/watch?v=uA_yBS2y7B0
#41
Husk at forbruket går opp på vinteren. Vet ikke hvilket opplegg du har på jobb, men der hvor jeg jobber er det forskjellige løsninger. Enkelte bedrifter leier et antall plasser med lading og tilbyr first-come-first serve, mens andre har faste plasser til de som parkerer, med mulighet for å betale 500,- ekstra i måneden for plass med lading. Dette er Schuko-stikk, så ikke forvent å kunne lade høyere enn 2kW, men i løpet av 8 timer får du fylt på ca. 16kWh. Hvis du har et behov på 60-70kWh i løpet av en uke så behøver du fort å lade 3-4 dager i uken på vinteren. Hvis du derimot har mulighet til å plugge inn og lade på f.eks. 50kW samtidig som du gjør noe annet så burde 1-2 ladestopp hver uke være tilstrekkelig. Det beste er selvsagt å kunne lade hjemme, dernest på jobb, men synes det høres ut som et tålelig kompromiss for et års tid. Med veksten vi har i elbiler nå så vil det jo også stadig dukke opp flere lademuligheter. 
#42
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.
#43
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt: https://www.tv2.no/a/10187264/

Her er forøvrig stikkontakten naboen pleide å lade sin Leaf fra https://imgur.com/dA2cvi6

Minner om at mennesker generellt er dårlige på risikoforståelse, og spesielt på områder man ikke er gode på.
Dunning-Kruger-effekten https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten hjelper selvsagt heller ikke på.

At ulike fagmennesker gir (tilsynelatende) ulike råd og vurderinger til ulike mennesker i ulike, men lignende situasjoner, er heller ikke uvanlig. Det finnes til og med dårlige elektrikere der ute. Ikke alle er flinke i jobben sin, og ikke alle innenfor samme "felt" jobber med det samme. En automasjonselektriker eller anleggselektriker har ikke de samme forutsetningene for å gi en anbefaling rundt en elbilinstallasjon som en som jobber med hjemmeinstallasjoner og har blitt kurset i temaet.

Jeg synes egentlig det er forbausende at så mange er villige til å bruke 300 000 til 1 300 000 på en bil, men ikke interessert i å bruke en krone på å få sikret en god drivstoff-forsyning til bilen. Hadde disse ikke reagert om det sto "Gardena" på slangen til bensinpumpa på Shell?

Jeg venter fortsatt på min model 3 som skal komme i slutten av september, og selv om jeg kan få gratis lading på jobb har jeg alle planer om å installert en hjemmelader med fast ledning. 10-15 000 er ikke mye å betale for litt convenience. ~2 500 kroner spart i året ved å lade på jobb, men så gjerrig er jeg ikke at gidder å styre med schuko og UMC hver bidige dag bare for å spare litt penger. Da er det mye behageligere å vite at bilen står ferdigladet utenfor og at når jeg kjører i gang forvarmingen så belaster jeg ikke batteriet unødvendig.

Synes forsåvidt Fortum sin reklamefilm for hjemmelading malte et fint bilde:
https://youtu.be/ZJO93K7aTWw
#44
Model 3 / Sv: Hvilket utstyr burde Model 3 hatt?
lørdag 31. august 2019, klokken 01:10
En software-tweak eller to som burde vært gjort: Autopilot-computeren burde aktivert blinklys når folk som ikke vet hvordan skifter felt o.l. Den burde også brukt litt intelligens til å deaktivere blinklyset etter feltskifte/fletting/rundkjøring el.l.

Lyktespylere foran hadde vært awesome.

17" felger og bedre trekkapasitet for hengerfeste.

Låsbar frunk (
https://www.youtube.com/watch?v=Y1WRR1Cl78A) og låsbare bakseter.

Glassknusesensor tilknyttet alarm (afaik. så har de ikke dette)
#45
Model 3 / Sv: Hva betaler dere for forsikring på SR+?
torsdag 29. august 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Rocklobster på torsdag 29. august 2019, klokken 09:10
(...)
Var en historie her om en som hadde dunket borti skjermen og fått skade, men hadde valgt bort kasko pluss for å spare noen hundrelapper. Kostet han 15000.
(...)
En kaskoskade koster jo fort 15000 den også om du ikke har opparbeidet deg retten til skade uten bonustap.
Gjensidige og If (som de to største aktørene i det norske markedet) var jo notoriske på bonusstigen. Hvis du brukte forsikring med utgangspunkt i 70% bonus (1. - 4. år) så røk det 30% bonus, og du måtte kjøre 8 år skadefritt (fra neste hovedforfall) for å kunne få en skade (skyld eller kasko) uten bonustap.

Erfarte dette selv da jeg som fattig student hadde en venn som slo døren sin (min bil) inn i nabobilen. Fyllte ut skademelding og alt ble ordnet. Fikk tilbud om å dekke kostnaden av reparasjonen, men ingen av oss hadde råd til å dekke skaden der og da (kom på 10-11k). Først gikk prisen opp tilsvarende bonusreduksjonen, men året etterpå gikk den opp enda mer selv om jeg fikk 10% bedre bonus. Bytting av selskap var også lite gunstig ettersom jeg nå hadde skade i forsikringsselskapenes skaderegister. De årene jeg var under 70% bonus og lå i skaderegisteret kostet meg vel ca. 7000-8000. Dette var altså skade uten egenandel på en gammel bil som før skadetidspunktet kostet meg ca. 2700,- i året med delkasko. Kostnaden av å ta en kaskoskade med stort bonustap på en bil som koster tre-gangen å forsikre er fort mye større.

Vet at både Gjensidige og If har revidert bonusstigene/bonustap-modellene sine de siste årene, men har ikke fått tilbud fra de som har vært gode nok til at jeg har giddet å saumfare vilkårene. Codan er vel akkurat like kjip på bonustap/bonusstige som If og Gjensidige pleide å være.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA