Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Antonsen

#31
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Priser på hurtiglading
søndag 03. juli 2022, klokken 22:34
Vet ikke hvor disse bmw'ene stoppet...men om den med store batteriet stoppet lenger opp i bakken enn den lille, så er sikkert mesteparten av ekstraforbruket relatert til opparbeiding av potensiell energi.
"Koster" ca 3kwh å løfte 1000kg 1000m opp, eller ca 6 på bmw"ene...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#32
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
torsdag 30. juni 2022, klokken 23:02
Har tatt ett par "spesifikke" målinger de siste dagene.
Har passet på å avslutte målingene på samme høyde over havet sånn ca, siden jeg ikke kjørte begge veier. Dvs, kan være 5 meter unøyaktighet, siden det er oppløsningen på navigasjonen.

Acc=121 km/t, snittfarten ble 117 pga trafikk, fra Moelv til Minnesund, ingen høydeforskjell, 75km strekning, forbruk 26,8kwh/100km

ACC=131 km/t, snitt 128km/t, +10 meter, som utgjør litt på bare 24km målestrekning. Forbruk var på ca 28,5-28,8 før det steg fra 20moh til 30moh. Endte på 29,1 kwh/100km
Var i Danmark dette, merker asfalenen er annerledes, pga annet lydbilde fra dekkene.

Har lagt inn begge deler regneark, som søker å regne ut tid/100km inkl lading, dvs jeg prøver å finne den optimale Europahastigheten...
Ser ut til å være rundt 130...
Verdiene for forbruk i dette er kombinasjon av egne målinger, og oppgitt av andre.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#33
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 23. juni 2022, klokken 23:56


Sitat fra: Orbit på torsdag 23. juni 2022, klokken 11:59
.... Så det virker som en skal være i et område med gammelt kart over litt tid før det kommer oppdatering OTA.

Flaks en ikke kan laste ned på forhånd da...skal i teorien gå å hente på myAudi og oppdatere med usb/sd kort, men "ingen oppdaterteringer tilgjengelig" er det i dag...og jeg har 2020.1 på alle Europakartene...bare Norge som er nesten oppdatert.
Har vært i Sverige i flere dager i våres, uten å få oppdatering, så mistenker en må være der litt.

Men - følger ladestasjoner kartoppdateringene, eller blir POI'er som ladere pushet separat til bilen?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#34
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
lørdag 11. juni 2022, klokken 19:05
Angående rulling og forbruk... i 25 grader har jeg selv kjørt Sandefjord-Oslo-Sandefjord med 22.x i forbruk, og ACC på 120... Tror temperatur også har litt å si...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#35
ID.4 / Sv: Kartoppdateringer
fredag 10. juni 2022, klokken 23:04
Dette med 60-80-50-80 kom på Audi for ett års tid siden, var ikke slik før det. Samme har jeg på id.3, men ikke over alt.

Felles for alle stedene, er at det i Here er rett, og det aldri siste 10 årene har vært slik bilen nå påstår virkeligheten er...

Min teori, er at det er noe i algoritmen som konverterer Here standard kart til VW/Audi kartformat som har fått en "feature" for å generere påkjørsler bakfra og derved selge flere bakfangere.. , når VW/Audi gir på litt, for så bremse til 50, mens alle andre gir på til 80...

Litt "leit" det er slik, for jeg liker godt å slippe å justere ACC hele tiden når grensene går opp og ned, og denne kenguru-funksjonen som minner mest om kondens i bensinen, gjør at den fort blir slått av.
Og om en tenker på dette som en funksjon som får folk til å holde fartsgrensene, spes inn i 50-60 soner, så forsvinner jo sikkerhetseffekten av slike system.

Skal bli ekstra artig når det nå for biler typegodkjent etter 1.juli er krav om at de skal ha system som hindrer en, eller i det minste, varsler om, dersom en kjører over fartsgrense...
Hvilke kart benyttes i disse systemene...?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#36
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
tirsdag 07. juni 2022, klokken 23:47
Slik at laveste pris er nå 5,29kr/kwh inkl full laderabatt og Coop ladebonus.
Med prisene som gjaldt i januar ca, kunne jeg med 150kw lading komme ned på 2,78kr/kwh, slik at prisene har økt "endel"

Jeg tegnet ny periode med etron charging service, og baserte "inntjeningen" på at jeg i år planlegger å kjøre nok til å finansiere årsavgiften på forskjellen mellom 2,78 og Ionity's ca 1,8... Har blitt lettere å regne hjem dette nå...



(...skal vel være forsiktig med å smile alt for mye.....)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
tirsdag 07. juni 2022, klokken 23:06
Og volumrabatten på 10% som før slo inn ved 200kr, er økt til 500, og rabatt redusert til 5%. 20% rabatten, som før kom på 500, er nå på 1000kr, og bare 10%...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#38
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
mandag 30. mai 2022, klokken 19:40
Jeg har byttet fra Bridgestone til Conti PremiumContact 6 i år, og opplever, subjektivt, forbruket som noe lavere...
Jeg kjørte mye samme strekning/veitype som ThomasEL, Ålesund-Sandefjord-Brummundal på torsdag, og havnet på 25 i snitt. Dog lite regn, men litt våte veier, så trekker forbruket noe ned ift ThomasEL.
Langtidsforbruket nullstiller jeg ved dekkskift, og årets er kun 4000km til nå, stort sett i kaldt vær, dvs under 12 grader, så forventer reduksjon i dette.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#39
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
lørdag 28. mai 2022, klokken 21:00
100% i 7 timer er ikke noe jeg ville reagert på, den økte tids-degraderingen for disse timene kontra å alltid ha den på 100% (som noen har) vil jeg mene er neglisjertbar.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#40
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
lørdag 28. mai 2022, klokken 19:44
Når en hurtiglader nok, tåler jeg litt driftsforstyrrelser når en ser prisforskjellen på Mer og Ionity...og Eviny var enda dyrere når jeg ladet i helgen.
Rett nok koster det 2150/år å ha ECS, men tilsvarer med prisene vist under 770kwh...og med forbruket jeg hadde i helgen er det 3000km. Jeg har 2-5 slike turer på 150mil årlig.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#41


Sitat fra: elektro på lørdag 28. mai 2022, klokken 12:41


Recharge skriver at de fleste med RFID brikke fikk ladet, noe som igjen viser fortreffeligheten med disse. Dog sies det ikke noe om det kun var Recharge sine egne brikker som fungerte, ved at de er «whitelisted» lokalt i laderen, eller om roaming også fungerte. Audi e-tron charging service f.eks. Eller Ladeklubb.


Jeg ladet med ECS 27.5 klokka 12...men det var vel før problemene oppstod...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#42
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
fredag 27. mai 2022, klokken 22:03
Mulig...men ingen andre med problem på den laderen (nærmest CK) etterpå, eller senere på dagen, så ikke umulig det var bilen. For stod at ladingen "var avsluttet"...

Jeg tegnet ECS på nytt etter ett års pause nå, og  opplever ikke mer problemer hos Ionity enn hos andre, de er nå heller bedre. Trenger ikke holde kontakten til den begynner å lade heller, det måtte jeg før.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#43
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
fredag 27. mai 2022, klokken 21:12
Ålesund - Sandefjord - Brummundal i går, Kr. Himmelfartsdag.
Stort sett tørt til Dombås, regnbyger derfra til ca Gardermoen, sol/overskyet resten.
Temp 9° ved start, 19° i Sandefjord, og ned mot 10-11° på vei opp igjen.
Ladet Ionity Dombås og Dal på vei sydover, Mer Grelland og Ionity Dal oppover.
Hadde ett problem på Ionity Dal, startet lading, og stoppet etter ett par sekunder. 2-3 forsøk inkl holde kontakten,før jeg byttet lader og startet på første forsøk. Så andre ladet på den etterpå, så sikkert noe bugs ett sted...

Hva gjelder lading, så kunne stoppene vært kortere om det ikke hadde vært for menneskene inni bilen...




De jobbet forøvrig med Ionity-ladere på Trollveggen både i går og i dag, så ut til å være 6-7-8 fundament langs veien...utfra hva jeg klarte å telle i fart...
#44
Trollveggen er under bygging, fundamentene stod der tidligere i dag, men ikke fylt inntil/rundt enda. Så ikke noe ladere heller...
Men virker som det kanskje blir 4 stående etter hverandre langs hovedveien, men kunne ikke se skikkelig når jeg passerte..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#45
ID.4 / Sv: Transport Tyskland - Norge
mandag 23. mai 2022, klokken 21:02
https://uecc.com/pdfschedule/schedule.pdf

Denne er nyttig for å følge med på rutetidene...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA