Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#46
Euniq 5 / Sv: Tester
søndag 26. juni 2022, klokken 09:57
Hvordan gar det gått med dere som har bestilt denne bilen? Vi vurderer seksseteren med 70kWt til 470000 kr komplett. Men jeg ser i artikkelen øverst at man ikke kan programmere bilen til et ladetidspunkt? Er det sant? Har det i mellomtiden kommet en app? Det har jo vår 2012 Leaf...som for øvrig også har batteri uten kjøling, men med 300W varmeapparat. Det forstår jeg mangler her?
#47
Ok, noen ting må man bare gjøre i arbeidstiden. :P Inflasjonen er jo vesentlig, bare fra 2008 snakker vi 38%. Så da er dette lagt inn, og englifisert fordi jeg skal dele det en annen plass også.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#48
I ettermiddag skulle jeg bare kjapt sjekke noe i Excel-filene mine, og endte da opp med å lage denne grafen:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Foreløpig er ikke dette tatt høyde for inflasjonsmessig. Den eldste Volvoen hadde jeg som student på 2000-tallet, den neste rundt 2010, og de andre frem til ca. 2019-isj. Men det som slår meg er at - km-kostnad når salget er unnagjort; brunt, med antatte tall for biler jeg fortsatt har - gjør ikke Leafen mye billigere i kroner og øre enn andre biler. Det overrasket meg veldig. Det er noe usikkerhet med tallene her fordi bilen har nok blitt ladet så mye som en fjerde- eller femtedel på jobben, så av de 7000 kr totalt til lading er en andel (som ikke monner så kolossalt mye) til å trekke fra summen. Altså usikre, grove tall, men interessante lel?
#49
Bremseskivene fremme skal skiftes grunna "mer enn 25% rust", noe jeg ikke skjønner - de ser ut som nye, fine og blanke uten riller. Så er det p-bremsen venstre bak, som forventet. Sannsynligvis er det vel vaieren.
#50
Da har jeg endelig fått skrudd på bilen. Det fungerte helt glimrende på høyre side, ferdig etter fem minutter. Verre er det på venstre side. Der er det blitt bedre, men jeg får det ikke helt til. Den holder noe bedre, men i den bratte oppkjørselen vår kjenner jeg at bilen står på ett hjul - utrolig nok funker det for nå. Blir spennende å se om det blir anmerkning på det.
#51
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
lørdag 28. mai 2022, klokken 22:15
Takker for mange gode svar, dette forumet er virkelig gull når man fomler i blinde. Tusen takk!
#52
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
onsdag 25. mai 2022, klokken 15:41
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:51
For et par år siden bestilte jeg en type 1/Schuko ladekabel på 10m fra Kina, fordi norske priser for 10m lange kabler ikke var til å svelge. Jeg er godt fornøyd med den kabelen. Nå lurer jeg på om vi skal skifte ut vår type 2 kabel også, og tenkte da å benytte meg av den samme butikken:

https://szanda.aliexpress.com/store/group/Type-2-Cable/4857003_517640330.html

Har dere erfaringer med slike kabler fra tilsvarende leverandører? Er 22kW nok? Noe spesielt man må være obs på her?
Hvis du kan klare deg med fire meter, så er Tesla billigst i landet, med 990,- kroner inkludert frakt, for skikkelig kvalitetskabel fra Mennekes:

https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a

Usikker på om du får kjøpt uten å eie en Tesla, men du kjenner kanskje noen som kan bestille en.

Når det gjelder om 22 kW er nok, så er svaret ja. Det er 32A 3-fas og maks av hva alle ordinære veggladere/ladebokser gir. Og Tesla sin kabel over her støtter dette.
Takk for tipset, det var veldig rimelig! Men jeg har fortsatt ikke helt skjønt hva jeg skal se etter - passer denne til vår eksisterende 2012 Leaf?
#53
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
onsdag 25. mai 2022, klokken 10:47
Ah, ok...som sagt, jeg har ikke tenkt så mange tanker rundt dette her ennå. Mulig vi bør droppe ideen da.
#54
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
tirsdag 24. mai 2022, klokken 20:58
Takk for tipset!  :+1: Litt av ideen er dog å kjøpe en kabel vi kan ha med til neste bil også.
#55
E / Sv: Er jeg helt alene?
tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:25
Oi, dette svaret så jeg først nå. Hvordan er konklusjonen etter noen måneder? Ser du tilbake på Honda-intermezzoen med glede?
#56
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:23
15% høyere pris for å få vanlig norsk femårsgaranti er kanskje ikke så verst...kabelen passer til en '12 Leaf?

Jeg er helt grønn og må finne ut hva en TPU kabel er... :o
#57
Jepp, det er også min erfaring. Er ikke det merkelig? Vi rygger rett opp bakken vår fra stillestående, og jeg kan garantere bekymra blikk fra naboene om de får det med seg...
#58
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 ladekabel fra Kina?
tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:51
For et par år siden bestilte jeg en type 1/Schuko ladekabel på 10m fra Kina, fordi norske priser for 10m lange kabler ikke var til å svelge. Jeg er godt fornøyd med den kabelen. Nå lurer jeg på om vi skal skifte ut vår type 2 kabel også, og tenkte da å benytte meg av den samme butikken:

https://szanda.aliexpress.com/store/group/Type-2-Cable/4857003_517640330.html

Har dere erfaringer med slike kabler fra tilsvarende leverandører? Er 22kW nok? Noe spesielt man må være obs på her?
#59
Takk for helt utmerkede tips! Jeg rakk jo ikke dette på søndag lel, men har noen dager før PKK der jeg kanskje kan glimte til med dette. Veldig spent på om det er alt som skal til. Bilen står i bratt bakke hos oss og jeg vil tro at vaierne får den bevegelsen de trenger for ikke å sette seg fast. Samtidig har vi allerede de mekaniske slipelydene man typisk får fra håndbrekke når bilen kjøres i revers (men den triller helt fritt for øyeblikket).
#60
Oppskriften virker veldig enkel, men må jeg ha begge hjulene i lufta samtidig? Jeg har ikke tilgang på et brukbart verksted. Tenkte kanskje å prøve meg på dette her i dag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA