Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øystein Hermansen

#46
i-Pace / Sv: EV320
torsdag 20. august 2020, klokken 13:11
Hvis det er samme hardware i EV320 og EV400, og begrensningen bare ligger i software, så kan det ikke være for å øke inntjeningen.  Det vil jo koste like mye for JLR å bygge EV320 som EV400 versjonen.  Og prisøkningen var jo begrunnet med endring i valutakurs og ingen/lite inntjening for JLR i Norge.  I UK er jo prisen på 2021 og 2020 modellen av EV400 ikke så forskjellig sist jeg sjekket. 

Så sant hardwaren er identisk (med unntak av 3-fase 11kW ladning og ny infotainment) så må det være markedsmessige årsaker til at de har laget en EV320 model som selges for en rimeligere pris.

Er det noen som har sett priser på EV320 i andre land?
#47
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hos IONITY med Maingau
torsdag 13. august 2020, klokken 12:46
Sitat fra: Zoe64 på torsdag 13. august 2020, klokken 09:16
Sitat fra: Nitrius på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:56
Noen som har hatt trøbbel med å registrere betalingskort i Maingau appen?

Det gikk forsåvidt greit å registrere et betalingskort i appen, men når jeg prøvde å starte lading på IONITY i Sira i går, så ville ikke laderen akseptere Maingau-kortet.  Prøvde så med QR-koden, og da fikk jeg beskjed om at det ikke var registrert noen betalingsmåte (means of payment) i appen.  Forsøkte å legge inn kortet på nytt, uten at det hjalp.  Kan det være at det ikke er OK med vanlig debet-kort, og at man må bruke et kreditt-kort?

Jeg hadde samme problem med Ionity på Sira.  Laderen aksepterte ikke Maingau-kortet.  Har ikke prøvd etterpå. 

Noen som vet om kortet også må legges inn i Ionity-appen eller?
#48
i-Pace / Sv: Feil med SOC ?
lørdag 08. august 2020, klokken 10:17
Fikk bilen igjen i går.  Ny oppladning viser en samlet kapasitet på 83,9 kWh.
Så bytte av battericelle gjorde susen.

:+1:
#49
i-Pace / Sv: Feil med SOC ?
lørdag 01. august 2020, klokken 11:08
En liten oppdatering. Feil med SOC og rekkevidde skyldes en defekt battericelle.
Nå står bilen hos forhandler og venter på del og mann som kan bytte.

Har fått god service på verksted selv i ferietiden (Hellestø bil, Sola).
#50
i-Pace / Sv: Sommertur med komplikasjoner
fredag 17. juli 2020, klokken 15:27
Så moralen må være å ikke basere seg på Fortum ladere men andre som GK, Circle K, Ionity, Lyse/BKK?  Kanskje Fortum oppdaterer programvaren hvis eiere av Jaguar slutter å benytte dem?  Forutsetter selvsagt at I-Pace eiere foretar oppdatering av programvaren i sin bil slik at den skal støtte disse "ikke-helt-standard-CSS-ladere" som Fortum benytter.

Eller tar jeg feil her?
#51
i-Pace / Sv: Feil med SOC ?
torsdag 09. juli 2020, klokken 10:43
Jeg har sjekket med MyPace (en IOS versjon av WattCat).  Den viser faktisk "Estimated Energy" på 62 kWh når batteriet er oppladet så noe er feil.  Jeg har også vært i kontakt med forhandler som sier det er sannsynlig at det er feil i en celle men de anbefalte meg å teste noe først.  Verkstedet opplyste at i mange tilfeller så kan en jevne ut (balansere) battericellene selv og rette denne type feil.  Dette er noe verkstedet uansett må gjøre før de kan bytte ut celler fordi det er et krav fra Jaguar.

Fremgangsmåten jeg fikk var som følger:
- Kjør bilen så langt ned som mulig.  Skal være under 20% SOC, aller helst ned mot 10% og lavere.
- Koble bilen til nødlader.  Det er denne som kobles på vanlig stikk (schuko) på 230 volt og lader bilen med 2 kW effekt
- La bilen stå ulåst med nødblinken på (bør derfor gjøres i egen låst garasje eller tilsvarende).  Dette var veldig viktig fordi bilen skal være "på" og ikke "av".  Hvis bilen er låst så går den i "av-modus" og batteri-balanseringen fungerer ikke på samme måte.
- Lad bilen til den er 100% (vil ta nesten 2 døgn)
- Reset GOM og sjekk verdi
- Hvis du har tilgang til WattCat/MyPace, les av "estimated energy".

Hvis en fortsatt har rekkevidde på 300-tallet (300-350) og/eller "Estimated Energy" under 80+, så er en celle ødelagt og vil ikke balanseres ut.  Da vil Jaguar bytte cellen(e).

Så jeg skal gjøre dette når jeg kommer hjem etter ferien.  Lever greit med 330 km GOM i ferien da jeg ikke kjører så langt (får bare lade en gang eller to ekstra).  Skal holde dere oppdatert med status men det blir nok ikke får månedsskiftet juli/august. 
#52
i-Pace / Sv: Feil med SOC ?
mandag 06. juli 2020, klokken 11:21
Takk for tipsene.  Logger nå alle ladninger og skal ha en prat med forhandler etter sommeren. 
#53
i-Pace / Feil med SOC ?
søndag 05. juli 2020, klokken 20:33
Startet hjemmefra med 100% for å kjøre til hytta (kjørte i ECO-mode).
Kjørelengde 203 km og benyttet energi (ref app i bil og på mobil) er 40,5 kWh
Varme i bil sto vekslet mellom 22 og 23 grader og A/C var av.  Ute-temp var 14-16 grader. Vi var 3 personer i bilen med ferielast og sykkel på stativ bak.

Når jeg kom fram til hytta så var SOC 40%.  Syntes selv at det kanskje var litt lite siden forbruket bare hadde vært rett over 40,5 kWh men tenkte at varme bruker vel litt energi det også.

Vel fremme på hytta så ladet jeg, dagen etter, på en Grønn Kontakt Type 2 lader.  Den ladet opp bilen og i oversikten fra Grønn Kontakt så leser jeg at bilen er tilført 45,12 kWh. 

Hvis bilen ladet fra 40% SOC til 100% SOC så burde det vært tilført mer enn 45,12 kWh.  Tilgjengelig kapasitet skal være over 84,7 kWh.  Dersom SOC var 40% (som bilen sa) så skulle det være 33,8 kWh igjen i batteriet.  84,7 kWh - 33,8 kWh = 50,9 kWh så hvorfor lader min bil bare opp 45,12 kWh? Mangler det ikke ca 5 kWh her er sted?  Er det vanlig av SOC viser så mye feil? 

Når batteriet er 100% så viser den ikke mer enn ca 340 km rekkevidde. Og selv om jeg bruker trikset for å nullstille GOM, så går det sjelden opp mer enn ca 10 km (noen ganger ned også).

Bilen skal være oppgradert med H264 i følge forhandler (2020 modell kjørt 9000 km, kjøpte bilen hos autorisert Jaguar forhandler og den var kjørt som demobil i 6 mnd).  Den har den nye "SOC-baren" i dashboard-et hvis det er denne som viser om H264 er installert.

Jeg er helt ny med el-biler og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette.  Noen som har noen tips, råd, erfaringer å vise til?
#54
i-Pace / Sv: Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
torsdag 02. juli 2020, klokken 09:53
En liten oppdatering på denne saken.  Jeg mottok SIM-kort fra Telia som jeg monterte i bilen.  Det var et rent data SIM-kort og etter det var satt inn så fungerte alt sammen.  Jeg kunne logge meg inn på Navigasjon og deretter gå inn via WEB (jaguar.here.com) for å laste ned kartoppdatering (30 GB).  Alle Live-funksjoner i bilen fungerte også etter SIM-kortet var på plass.

I bilen min så virker det som SIM-kort må være til stede for at kobling mot Internett skal fungere.  Dette gjelder også om jeg har aktivert tilkobling via Wifi (dersom jeg f.eks. skal benytte egen mobiltelefon som databærer).  Dersom jeg aktiverer Wifi i bilen, og kobler meg opp mot hjemme-Wifi (når jeg står utenfor huset mitt) så går trafikken over Wifi-nettet selv om SIM-kortet er i bilen.  Fjerner jeg SIM-kortet så stopper kommunikasjonen. 

Nå benytter jeg et data SIM-kort (tvillingkort til mobilt bredbånd som jeg har på hytta) i bilen og alt virker slik det skal.   
#55
i-Pace / Sv: Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
mandag 29. juni 2020, klokken 21:39
Sitat fra: Tellus på mandag 29. juni 2020, klokken 20:08
Forsøk å koble opp via mobiltelefonen din i stedet. Dvs aktiver delt internett på telefonen.

Har prøvd det også.  Ingen forskjell.  Bruker iPhone med delt Internet. 

Krever løsningen at SIM i bilen er aktivert?  Kanskje en sw-bug?
#56
i-Pace / Sv: Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
mandag 29. juni 2020, klokken 17:06
Incontrol fungerer slik det skal.  Det er applikasjoner som skal bruke det eksterne SIM-kortet/WLAN som feiler. 

Har prøvd å registere bilen på nytt (holde inne den venstre knappen i taket) og det gjorde ingen forskjell.

#57
i-Pace / Sv: Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
mandag 29. juni 2020, klokken 10:01
Hei og takk for svaret.  Jeg er klar over at jeg må oppdatere kartet via en USB-minnepenn men for å få til det så må jeg først ha registrert bilen på jaguar.here.com.  Det er dette som feiler fordi bilen sier den ikke er tilkoblet Internet.

Jeg har ikke SIM-kort i bilen men bilen står utenfor huset og er tilkoblet Wifi med god dekning og signalstyrke.  Og allikevel sier den at den ikke er tilkoblet Internett.  Så det er derfor jeg blir "litt frustrert".  Er det en bug i software som gjør at den må ha et SIM-kort uansett eller er det noe annet som jeg ikke har aktivert?  Går meg litt vill i manualen.

Har ingen problem med å benytte Incontrol, det fungerer helt som det skal.
#58
i-Pace / Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
søndag 28. juni 2020, klokken 16:01
Hei. Er ny i I-Pace verden. Fantastisk bil, kjøpte en demobil 2020 modell registrert oktober 2019.

Jeg skal nå koble meg til for oppdatering av kart. Bilen er parkert utenfor huset og er tilkoblet vårt Wi-Fi nettverk. Det står «tilkoblet» under innstillinger.

Men når jeg forsøker å registere meg i Navigasjon får jeg feilmelding at bilen ikke er tilkoblet Internett.  Har også forsøkte å benytte telefon som hot-spot men får samme feil.

Noen tips?
#59
i-Pace / Sv: Lading med Ionity
søndag 08. mars 2020, klokken 17:55
Takk.  Fant det ut selv også.  Fanen med "opsjon" var ikke aktiv hos meg i starten, kanskje jeg måtte godkjennes først.  Men nå skal det være ok. 
#60
i-Pace / Sv: Lading med Ionity
søndag 08. mars 2020, klokken 10:57
Hei og takk for tipset.  Men jeg prøvde å registrere meg via denne siden https://app.einfachstromladen.de/ (som var linken i din post), men kom bare til kart med oversikt over ladestasjoner.  Var ingen steder i menyene hvor jeg kunne registere bankkonto.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA