Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilka

#16
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
torsdag 05. august 2021, klokken 23:13
Det er ingen som har bestilt inn bil enda. De tar inn en del biler nå helt fullspecca. Prisen på bilen skal komme i slutten av august eller starten av september. Overlevering skal starte i slutten av september starten av oktober. 
Når det kommer til prisene vet jeg ikke helt hvorfor det tar så lang tid, men om estimatene jeg har hørt på pris og hva som følger med stemmer blir det ganske sikkert årets beste bilkjøp for de første hundre.

Når det kommer til delingsnett har flere av oss sagt at det er viktig at de får på plass dette i bilene, om de har rukket akkurat denne endringen på de første bilene vet jeg ikke. Vi har kun fått beskjed om at flere av våre foreslåtte endringer skal ha blitt gjort uten at det er spesifisert hvilken. 
#17
EL6 / Sv: NIO EL6
torsdag 24. juni 2021, klokken 12:01
Ikke på ES6. Den kommer nok først etter ET7 her på berget. Er litt synd da jeg tror den fort hadde gjort det veldig bra for prisbevisste i konkurranse med Enyaq, ID4, Mach-e osv.

#18
ES8 / Testkjøring med ES8
tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35
Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.

Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.

Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat. 

Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.

Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.

I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.

Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.

Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.

Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.

Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.
#19
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:40
Snakka litt med noen folk og bilen er forsinket med begrunnelse i chipmangelen som hele verden står ovenfor. Men de håper å slippe informasjon i løpet av sommeren og å kunne starte leveringer sensommeren/tidlig høst.
Er absolutt en spennende bil men sliter fortsatt med å skjønne tankene bak så lite bagasjerom.
#20
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 28. mai 2021, klokken 11:32
Sitat fra: unik42 på fredag 28. mai 2021, klokken 10:28
MEB plattformen med 77kW/h batteri ligger på 600kg sånn omtrent.

Det stemmer det. Har forsåvidt skrevet det litt høyere opp her også. 540-610 avhengig av modell og utstyr.
Poenget mitt er uansett at når du kommer rundt 100-120kg pr passasjer så er det ikke så er ikke nyttelasten like stor utfordring lenger.
#21
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 27. mai 2021, klokken 20:39
Har nå snakka med noen av de i NIO Norge om dette og fått her er det

«Oppdatering på saken: Produksjonsbilene som kommer til Norge vil ha korrekt vekt på 2515kg på 6seter og 2530kg på 7seter inkl fører. Dvs at nyttelast blir 584kg på 6seter og 569kg på 7seter :)»

Så da hår vi over på at disse bilene isåfall vil bli noen av de med klart høyest nyttelast av elektriske personbiler.
#22
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
torsdag 27. mai 2021, klokken 10:39
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. mai 2021, klokken 06:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

Om Tesla er så langt foran på teknologien såner det veldig merkelig at de ikke allerede har kommet med f.eks. Faststoffbatterier ettersom flere produsenter sier de skal ha disse klare i løpet av 2022. Deriblant NIO og Toyota. Såvidt jeg husker har også NIO sagt at med oppgraderte faststoffbatterier tror de at de vil kunne tilby en hurtiglading på opp mot 350KW. Og såvidt jeg har skjønt skal dette være bakoverkompatibelt. Leste et annet sted at bilene som bygges fra bunn med tanke på faststoffbatterier i starten skal kunne takle ca 500kw men muligens opp mot 800kw på sikt.

Dette vil jo kun være mulig om de har overdimensjonert laderne, men om de er så trygge på faststoffbatterier så er det jo naturlig når de har denne batteribyttemuligheten fordi de da vil får et kjempeforsprabg selv på sine gamle biler.
#23
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
torsdag 27. mai 2021, klokken 10:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.
#24
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
onsdag 26. mai 2021, klokken 20:30
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.
#25
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
mandag 24. mai 2021, klokken 09:09
Siden NIO i starten kun kommer med 100Kwh batteritror jeg vi nok nærmer oss 700000. Så tangen blir nok noe billigere i starten. Store spørsmålet er jo hvor mange av fordelene som NIO kjører i Kina som blir med over. Om de f.eks. Inkluderer gratis service og henting levering av bilen i prisen hjelper det godt på om du har planer om å beholde bilen en stund.

Synes også Tang hadde utrolig lite bagasjeplass samt at den var svært svært trang å sitte i på bakerste rad. Ikke har man mulighet for isofix bakerst heller slik det ser ut til å være på NIO. Så selv heller jeg mot NIO selv om den nok blir noe dyrere.

Det er synd at Tang som ble lansert for Norge i fjor vinter fortsatt ikke er på veien. Ja fint med nye blade batterier og annen ny teknologi. For 1 1/2 år siden hadde jeg kjøpt den med en gang. I dag er alternativene etter min mening mye bedre. I tillegg gjør RSA/BYD Samme store påslaget som Xpeng. Prøver å finne prisen på 2021 modellene og det er litt vanskelig. Men ser ut til at topspeccen ligger på ca 320.000 rmb. Dette tilsvarer ca 420.000 nok. Når man fjerner kinesiske mva og legger til subsidiene er påslaget faktisk enda større enn Xpeng sitt. Så her må det skje noe dramatisk med prisen. Om den kommer ned til 500.000 skal jeg vurdere den. Men til 600.000 er det uaktuelt
#26
ES8 / Sv: NIO ES8
onsdag 19. mai 2021, klokken 23:23
Ja ser ut til at den vekta er høyere enn den egenvekten Nio oppgir på sine egne sider. Der er nemlig curb Weight 2425. Og på den gamle modellen 2460. Så om dette blir den vekta den får i Norge og resten blir nyttelast begynner det å hjelpe godt på. Da får vi jo på den nye modellen 600kg nyttelast. Det begynner å hjelpe. For da har du 100kg pr passasjer i 7 seteren og 120 pr i 6-seteren.
#27
ES8 / Sv: NIO ES8
onsdag 19. mai 2021, klokken 13:41
Altså dette er ikke den europeiske produksjonsmodellen men en bil som i første omgang skal brukes till opplæring av selgere og resteb av apparatet i NIO. Har fått beskjed om at de skal få begynne å kjøre dem fra 18. mai.
Det er totalt 2 biler registrert i Norge nå. Selger jeg snakket med at dette er den kinesiske modellen uten de endringene de gjør på den europeiske. Så tror heller ikke de skal ut til presse. Såvidt jeg hr skjønt kommer bilene som pressen skal få prøve i august.

Når det kommer til spesifikasjonene er det en del andre rariteter. Blant annet at den er firhjulsdrift med drift på 2 aksler men kun en motor når vi vet bilene hr to motorer. Med det sagt hr vi jo sett flere store biler med lav nyttelast. På 6-seter holder nok 414kg for de fleste, men håper jo vi skal opp på nivå med ID4 som er mellom 540 og 610kg.
#28
Programvare / NIOos i engelskspråkelige drakt.
tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:46
Heisann. Tenkte det er greit å ha en tråd for å diskutere hva og forhåpentligvis på sikt dele bilder og video av NiOos i engelskspråklig drakt.

Vet at det skal ha vært noen bilder og muligens en video i omløp fra 2019 og 2020 men har bare møtt på steder hvor det er nevnt og ikke hvor man faktisk kan se noe. Etter å ha sett gjennom den norske pressekonferansen ser det også ut til å være kun den kinesiske varianten som er vist frem der.

Er veldig spent på å se hvordan dette vil se ut. Husker jeg fikk tak i en video av Xpeng sitt Os på engelsk lenge før bilene kom til Norge og håper noen kan klare å skaffe det til NIOos også.
#29
Så etter å ha sett gjennom pressekonferansen en gang til legger jeg ut dette screenshotet. Det kan kanskje gi oss en pekepinn på hvilken tjenester og service vi kan forvente på norsk NIO.

De mest åpenbare for meg er Google Maps og Tidal som da vil stå for karttjenesten og for musikk i bilen. Synes Tidal er et interessant valg når de fleste velger Spotify.

Vet jo at i Kina fås bilen med forsikring inkludert, men kan egentlig ikke tro at det skjer i Norge, men med IF som parTner kan man jo alltids håpe.

Viking er kanskje en strategisk partner for veihjelp men kan jo også være de kan inngå samarbeid om disse mobile laderne på sikt.

Nordea kan fort tenkes å være partner for finansiering, tør vi drømme om rentekampanjer på nivå med det man ofte ser hos tesla? Hadde gjort det litt enklere å overtale kona.

Disse andre må sjekkes opp når jeg ikke er for trøtt :)
#30
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 13. mai 2021, klokken 17:17
Leie av batteri i Kina ligger på 1480 rmb (1900 nok) for 100kwt batteriet. Der er det inkludert mva. Mulig det blir littegrann billigere her om de får på plass løsning for mva fritak for leie som er det jeg vet de prøver å få til.
Uansett i Kina koster leie og eie like mye etter 86mnd. Eller ca 7,2 år. Iløpet av denne tiden er det nok også sansynlig at leieprisen vil gå noe ned for batteriet grunnet batteriutviklingen.

Tror nok denne vil legge seg en del over Model Y men tror også den vil legge seg godt under Model X og fullspecca E-Tron. I Kina koster fullspecca bil med 100kwt batteri ca 780.000 nok.. I Kina er dette inkludert mva som er 13% mva. Om denne trekkes fra ligger man på 680.000. Så er spørsmålet om det er viktigst å få markedsandeler eller pushe eksklusivitet. Gjør de som Xpeng og legger på 150.000+ havner vi fort godt over 800.000. Fordelen er jo at NIO ikke benytter seg av tredjeparter og uansett får all potensiell gevinst selv og slik sett også kan satse på å få ting gjennom til lavere fortjeneste fordi utbredelse er viktigst omstarter for å bygge merkevarenavnet og ha folk som kan gå god for at kvaliteten er prima. Så vi kan jo drømme om en pris ned mot 700.000. Og med batterileie en startpris på 550.000. Blir veldig spennende å se. Jeg trenger nok pris ned mot dette for å kunne vurdere denne. Ikke at det er noen andre jeg vurderer. Men penga må strekke til og kona overbevises.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA