Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nilka

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
16
NIO / Sv: Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
« på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 14:26 »
Kan jo forresten være greit å ha NIOs pressekonferanse liggende her.

https://youtu.be/dLxt-M1BCL4

17
NIO / Sv: Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
« på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 11:00 »
Stemmer at NIO ikke eier sin egen fabrikk enda. Men de har akkurat lansert planene om et nytt gigantsenter for produksjon og forskning hvor de skal kunne klare å produsere 1 million biler i året.

At nyoppstartete bilprodusenter opplever mye negativt fokus rundt økonomi er ikke så rart. Det koster jo sykt mye å starte produksjon av biler. Man ser jo hvor mange ganger det er varslet at Tesla var nær å gå konkurs. Så frem til NIO også produserer minst  2-300.000 biler i året vil det nok alltid være spekulasjoner rundt økonomien. Men det er også sterke firmaer i bakhånd for backing.

18
Programvare / Sv: Nomi
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 07:54 »
Vet ikke helt hvordan det blir når NIO nå kommer til Norge, men i Kina er Nomi boten stort sett et tilvalg. Så er ikke usannsynlig at det går an å velge bort dette lille runde ansiktet om man er ukomfortabel med det.

Personlig tror jeg kanskje kineserne er inne på noe for å få folk til å mer aktivt bruke denne typen teknologi. Jeg har lest litt forskning som understøtter det at det er lettere å ta ibruk slik teknologi om man får mer naturlig respons tilbake. Sier ikke at nominer perfekt men jeg tror det er et steg i riktig retning. Måned om jeg finner igjen den aktuelle forskningen.

19
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 18:43 »
Det å få det til er ikke problemet, problemet ligger i de økonomiske insentivene vi har i Norge for elbiler med at elbiler ikke betaler mva.

Hvis vi tar som utgangspunkt at ES8 koster 500 000 og batteriet batteriet i en elbil koster 100 000 å produsere får man en pris på 600.000 totalt.
Problemet er at om man leier batteriet vil man måtte legge på 25 mva. Altså vil utgiftene for NIO om de skal leie ut batteriet være 125.000. Noe som vil gjøre at utleie av batteriet vil bli uforholdsmessig dyrt kontra eie.

At Renault hadde det betyr ikke at det var spesielt suksessfullt. Og prisen for batterilevetid er en klar medvirkende årsak.

20
EC6 / Sv: NIO EC6
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 17:56 »
Synd at de utsetter lanseringa på denne bilen. Tror denne hadde gjort det bra i Norge. Men på den annen side så har jeg skjønt at den selger så bra i Kina at de ikke klarer å produsere nok av den. Så da er det kanskje ikke så mye poeng å begynne å eksportere den enda.

21
NIO / Sv: Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 17:53 »
Batteribyttene i Kina foregår uavhengig om du «eier» batteriet ditt eller leier det. Forskjellen er at du som batterileier har helt gratis batteribytter mens du som eier må betale en serviceavgift rundt 80kr om jeg ikke husker feil. Dette er som en garanti på at det ikke skal være noe feil med batteriet ditt. Utover det betaler man kun for den strømmen som ligger ekstra i det nye batteriet.

I Kina er det ca 2/3 som eier batteriet og 1/3 som leier batteriet.

22
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 17:50 »
Jada det er mulighet for enkel HUD på alle NIO sine biler.

Teslabjørn sintest er øre facelift. Den nye er enda litt finere mener jeg uten at det er dramatiske endringer.
Enig i at det hadde vært fint med enda litt større hengervekt i dag men som du sier der landet ligger. Mulig det bedres ved neste utgave når nå enn den kommer. For meg holder det dog i lange baner.

Er også veldig spent på priser og valgmuligheter. Håper virkelig de får på plass Baas og tilbyr 70kwh batteriet. For det holder fint til vår daglige bruk så får jeg heller leie 100kwh batteriet de w gangene i året vi kan finne på å kjøre langt.

Men skjønner at det er en del styr å få kontroll på regler om mva fritak rund et opplegg som Baas og at de ikke vil komme med pris før dette er avklart.

23
NIO / Sv: Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 12:25 »
Med mindre Nio har god buffer og korrigerer buffer løpende slik at praktisk rekkevidde er uendret i flere år.

Står flere steder at dette er noe de tar høyde for. Alle batterier monitoreres nøye og skal være friske og fine. De som ikke gir tilfredsstillende kapasitet tas inn og repareres om de kan repareres eller sendes tilbake for å bruke råvarene til å skape ny batterier. 

Husker ikke hvor jeg leste det så kan ikke si det sikkert men har lest et sted at alt over 10% diskvalifiserer til videre bruk i batteribyttestasjonen.

I tillegg er det jo sånn at om du får et batteri som ikke svarer til dine høye forventninger drar du bare og bytter batteri igjen, du har jo ganske mange batteribytter i løpet av et år.

24
Programvare / Nomi
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 14:40 »
Er veldig spent på hvordan Nomi blir integrert når de nå går til engelskspråkelige operativsystem.

Nomi er NIOs AI assistent. I motsetning til alle de andre har NIO en liten gimmick med at Nomi faktisk er en rund liten kule som kan snu seg mot deg og skjermen viser diverse ansiktsutrykk. Det blir spennende å se hvordan europeiske brukere ser på dette.

Mottakelsen i Kina er veldig god, men jeg kan se for meg at mange her vil rulle med øynene av dette. Det er likevel ikke til å legge skjul på at det er noe som mangler i dagens integrasjon mot AI-assistenter. Ser veldig liten bruk av dette ute i verden og titter alltid en gang ekstra rundt meg før jeg sier «hei Siri» for å passe på at ingen ser meg prate til telefonen min.

Utifra dagens teaser med pressekonferansen er det tydelig at Nomi regnes som viktigi uttestingen i Norge.

Because Norwegians are technologically savvy, we are excited to learn their views about NOMI (the world's first in-vehicle artificial intelligence   

25
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Lokasjoner i Norge
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:54 »
Jeg har saumfart nettet sett masse intervjuer med forskjellige folk og brukt mye kameraoversetting for å prøve å finne ut mest mulig om NIO de siste månedene.

Når det kommer til hvor de første batteribyttestasjonene dukker opp har jeg ingen sikre kilder men en sein kveld/natt så jeg er intervju eller noe med et kart som hadde markeringer på Oslo Trondheim og Lillehammer. Jeg klarer ikke å finne det igjen men om dette stemmer så er vel ikke det så usannsynlig sted å starte. Det er kanskje den mest trafikkerte strekningen i Norge og det å ha denne dekket ved salgsstart må jo nesten være et must. Det neste er jo Oslo - Stavanger via Kristiansand og Oslo - Bergen. Må jo nesten håpe at dette kan være klart til sommerferien 2022.

Har i tillegg hørt rykter om samarbeid med Tesla men enn så lenge er det bare rykter. Men NiO kan ha ladehastighet på 180KW. Så passer fint inn på superladerne. Tesla sliter litt med omdømmet i Kina og NIO har satt igang storstilt ladestrukturutbygging i Kina så et strategisk samarbeid kan jo være lønnsomt for begge. Så krysser fingrene.

26
Batteribytte og ladestasjoner / Lokasjoner i Norge
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:46 »
Jeg tenker det er greit å ha en tråd her som kan oppdateres jevnlig med lokasjoner for NIOs batteribyttestasjoner.

Jeg tenker å prøve å holde denne første posten oppdatert med lokasjoner nå i starten så får vi ta diskusjoner rundt dette under hovedposten.

Stasjoner i Norge på nåværende tidspunkt samt planlagt utbygging:

På pressekonferansen ble det bekreftet at det skulle komme 4 batteribyttestasjoner i og rundt Oslo i løpet av året og det er også bekreftet at Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger skal få stasjoner iløpet av 2022.

27
EC6 / Sv: NIO EC6
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 08:25 »
Tenkte vi kanskje burde få lagt inn noen bilder av bilen og.



Kommer flere bilder etterhvert


Synes dette er en relativt pen bil. Litt høy drag koeffisient (0.26) men med største batteriet blir det ganske grei rekkevidde likevel.

28
EC6 / NIO EC6
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 23:19 »
Dette er jo NIOs nyeste bil av de som selges i dag og den går vel under betegnelsen CUV. Og helt klart den bilen de selger mest av i Kina.

Bilen minner mye om ES6 når man ser på spesifikasjonene men den har en mye mer avrundet form som gir den en mye bedre drag-koeffisient. Dette fører til at denne bilen nok er den av de som er mulig å skaffe i dag med best rekkevidde.

Innstegsmodellen med 70kwh batteri har en rekkevidde på 430 km etter NEDC standarden. Prisen ligger omtrent rundt det samme som for ES6.

Bagasjerommet er fortsatt på 540 liter og det må jo sies å være solid for en bil som dette. Hører jo med at alle disse bilene kommer standard med skinninteriør.


29
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 23:12 »
For norske forhold er det jo det klassiske spørsmålet om hengerfeste som er mest spennende for om dette blir en storselger her til lands. Jeg tipper den får hengerfeste og ca 1500 men håper jo for NIOs del at de klarer å komme over 2 tonn for da tror jeg denne blir mye mer aktuell for mange.

Ingen Nio ser ut til å komme med frunk så det er jo også noe som taler imot mtp. nordmenns noe spesielle krav.

Av det jeg har sett av interiør på videoer ser det jo meget bra ut og av de jeg har snakka med som har sett det live er det noen som sier litt lavere nivå enn tysk premium og noen som sier like bra. I utgangspunktet høres jo dette veldig bra ut.


30
NIO / NIO ES6
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 18:23 »
Denne bilen må jo bli en sterk konkurrent til ID4, Enyaq og Audi Q4 samt BMW Ix4 og alle de andre i samme kategori.

Bilen er 4850mm lang, 1965mm bred og 1758mm høy. Bagasjerommet er ca 580liter.
Startprisen på denne er jo helt nede på 358.000rmb. Som tilsvarer ca 460.000 nok. Som alle NIOs biler er det 4-hjulstrekk på alle modeller og akselerasjonen er 0-100 på 5,6 sekunder i billigste konfigurasjon. Da med 70kwh batteri og 420km NEDC.

Utstyrsnivåene på disse bilene ser jo ut til å være svært høyt. Så tror dette også kan bli en storselger i Norge for folk som ikke trenger mer enn 5 seter.
For meg som ønsker 6 seter blir det nok ES8 og hvis jeg går for 5-seter vil jeg nok kanskje velge coupe utgaven EC6 grunnet at den er mer energieffektiv uten å miste så mye plass. Men synes ES6 kanskje er den mest spennende av de NIO kommer med.
Med batterilevetid blir jo startprisen fort ned mot 350.000. Er utrolig spent på hvordan denne vil gjøre set i Norge.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6