Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#2671
En 2014 Tesla S 85 panorama med litt over 100km til rundt 350K er jo en mulig mellomløsning. Vi får plass til hundene baki, og bagasje i takboks. Så får vi heller låne mors Transporter til transport av store ting/hengertrekk.
#2672
Ja, en ny bra bil har jo mye mer sikkerhetsutstyr enn min, og det er jo verdt mye hvis uhellet er ute...
#2673
Ah, jeg som misforstod, 5-serie blir jo mer fornuftig:)

Med vår bil-bruk har vi ikke stor fordel av elbil ift billig bomring og kollektivfelt-kjøring, og det kommer til å skje mye på elbil-fronten de neste årene, så (den kjedelige) konklusjonen er nok at det økonomisk lureste for oss er en ventebil, ja.
#2674
Sitat fra: PF på søndag 20. januar 2019, klokken 08:39
Økonomisk sett vil det billigste være å fikse v70n, har du fast ladeplass? Hvis ikke prøv å se litt rundt i området om det er mye ledige plasser.
Her hvor jeg bor er de fleste opptatt hele tiden og naboens i3 står med skjøtekabel fra kjøkkenvinduet titt og ofte.
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K. Det er rett under hva disse selges for brukt i dag. Mulig jeg kan få det noe billigere i Sverige, men siden jeg uansett må få den EU-godkjent i Norge risikerer jeg at det allikevel ikke er bra nok, og at ytteligere ting må fikses. I tillegg kommer det jo fort nye ting på en så gammel bil, eksosanlegget er oiginalt, det samme er dempere og mye annet.
Vi bor i enebolig, så ladeopplegg er en utgift som kommer i tillegg. Det kan jo hende at det blir billigere/kommer bedre hjemmeløsninger med årene, men det er en mindre "problemstilling".
#2675
Sitat fra: Sandvika på søndag 20. januar 2019, klokken 07:36
E-tron får du ikke på så kort horisont og høres trang ut for ditt bruk. x100d vil holde seg greit i pris en stund til. Har du relativt normal økonomi og lite bruk i det daglige finner du på nok ikke rasjonelle argumenter for noe annet enn å kjøpe ventebil.
Ja, E-tron er jo trangere, men siden hundene uansett fyller bagasjerommet, så blir det ikke så stor forskjell. Og muligheten for takboks er jo et pluss.
Normal økonomi og lite bruk, ja, så som du sier er nok en ventebil det mest fornuftige. Feks ville nok en 2016 Skoda Oktavia til under 300K gjøre jobben fint uten for stort prisfall.
#2676
Sitat fra: TM på søndag 20. januar 2019, klokken 07:11
En hvilken som helst bil til 700.000 som ikke har samlerverdi vil falle mye i pris på 4 år. Med så liten kjørelengde vil dessuten besparelsen til drivstoff og bompenger være neglisjerbart i forhold til avskrivning. Hvis mva frittak og avgifter nå etter all sannsynlighet er sikret ut til høsten 2021, så ville jeg heller kjøpt en stor dieselbil med høy km (eks. en BMW 5 serie som har garanti til 200.000 km) og hatt den til ID buss kommer eller satset på noe annet som bør komme innen den tid. e-tron og Model X er tross alt begge overprisede biler i utgangspunktet og i kombinasjon med svak krone er de potensielle tapsbomber.  Ønsker du likevel elbil nå, så forstår jeg godt det. Men forvent en avskrivning på minst 6-7000 kr/ mnd. Det er nok slutt på den tiden da man lett kunne selge en elbil etter 1 år uten verditap.
Prisfallet på disse vil jo som du sier være stort særlig de første årene, og disse bilene er jo sannsynligvis overpriset ift hva som snart kommer.
Men vil det egentlig være så mye mer gunstig å kjøpe noe annet? (Jeg kan ikke dette særlig godt, så korriger hvis jeg tenke feil!) Kjapt sjekket på Finn gir 2016/50km/600K, 2013/50K450K, så det kan det se ut som prisfallet på X5 er på ca 5000,- i måneden.  Vil ikke den differansen opp til 6/7K for nybil fort spises opp av reperasjons- og vedlikeholdsutgifter etter hvert som 5 år passeres? BMW har 5 år/200000km garanti, så jeg skal ikke kjøpe mange år gammel bil før alt må betales selv, dekk må byttes etc. I tillegg er det vel ikke utenkelig at fossilbiler faller mer i pris etterhvert som elbil-utvalget øker?
#2677
Hvor mye koster en ny 75D? Jeg så for meg at vi ventet litt til 100D kanskje faller litt i pris, slik at brukt 75D blir enda gunstigere..
#2678
Volvoen kan brukes ut juli. Vi kan deretter låne en Transporter som vil dekke endel av behovet. Den har ikke plass til alle, så vi måtte leie/låne annen bil til hytteturer etc., men vi klarer oss vel ut året. Prøvekjøring er nok lurt.
#2679
Vi bor i Oslo og sykler til jobb, men bruker bil til hytte på Golsfjellet, til seilbåten på andre siden av byen, til diverse turer for å kjøpe materialer til huset/turer på dynga, og noen ganger til andre langturer. Vi har barn, samt to hunder som må få plass baki, og bruker tilhenger til diverse minst 20 ganger i året. Totalt kjører vi under 8000km i året.
Planen vår var opprinnelig å beholde vår trofaste 2005 V70 til VW ID Buzz kommer i 2022, men nå kommer den ikke til å passere  EU-kontrollen uten å bruke altfor mye penger på den. Vi må derfor enten kjøpe oss en annen "ventebil" (som føles teit ettersom vi har lyst på el-bil), lease (som virker som en dårlig deal når vi kjører så lite), eller kjøpe en av de to el-bilene som er de vi ser dekker behovet vårt.
Vi har ikke lyst til å bruke mer enn nødvendig, og det ser ut som vi får det vi trenger for ca 700K.
Vi har ikke takboks i dag, så X-en er ikke diskvalifisert pga det, men et lite minus er det allikevel. Videre er vi litt bekymret for kvalitets- og service-utfordringer som vi har hørt rykter om. På den positive siden har X-en vel bedre plass, mye smarte tekniske løsninger, lang erfaring med el-bil, pluss at jeg digger selskapet.
Audi-en er vel litt trang inni, de er ferske i el-bil-gamet og e-tron er veldig 1.generasjon. På den andre siden er de et veletablert merke som er kjent for høy kvalitet og har bra med servicestasjoner.
Siden jeg egentlig ikke har lyst på noen av disse bilene, er det jeg mulig at jeg selger om 4 år når buzz-en kommer, så verdifallet er jo interessant. Det er vel vanskelig å si så mye om, Tesla kan jo finne på å plutselig gå konk, Audi-en kan finne på å ha mye barnesykdommer. Kommentarer?
(Jeg står på ventelisten til e-tron sundt midten av 5000-tallet, så de har vel kanskje ikke bil til meg i det hele tatt i år?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA