Sitat fra: elektro på mandag 21. januar 2019, klokken 13:53Alternativ 1 er svært jo fristende, men jeg kjenner nå at jeg ikke er komfortabel med risikoen for at det blir temmelig dyrt.Sitat fra: Norx på søndag 20. januar 2019, klokken 18:05
Noen forsikrer innbo, huset, bikkja, kona, osv.
Ikke noe galt i å kjøpe nybil for å ha den "forsikringen" og iorden...
+1
Det er mulig (men slett ikke sikkert) at det billigste er å beholde V70'en. Det vet du ikke før du har sett verditapet på den dere ev. kjøper og hele regnestykket, MEN det å kjøre ny bil har jo også en verdi i seg selv! Både i forhold til driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet og ikke minst gleden du og familien har over bilen. Jeg tolker det jo dithen at trådstarter ikke har et helt likgyldig forhold til bil.
Alternativ 1; Den korteste veien til lykke for deg er nok en godt priset, leveringsklar Model X75D (ring Tesla i dag og hør hva de har på lager) eller aller helst en brukt X90D eller X100D. De to siste gir raskere hurtiglading og litt ekstra rekkevidde. Særlig X100D, da den faktisk har 100kWh tilgjengelig batteri mens X90D har ca. 80kWh og X75D har ca. 70kWh. Det bør være mulig å finne en X90D til en overkommelig pris på Finn.no. Det er nesten ikke noe ekstrautstyr du trenger, annet enn hengerfeste og Autopilot. Finner du en fra 2016 eller senest februar 2017 har den også gratis lading. Veldig deilig å kjøre gratis, selv om det i praksis ikke er så mange 1000-lappene du sparer i året. Vit det. Kanskje bare 100-lapper.. Likevel vil det nok gi god tredjehåndsverdi. Da kan det fort bli 10.000-lapper. Se bare i nyhetene i dag "Tesla øker prisen på lading".. 5-seter gir kanskje best plass til hundene, men 6-seter gir en praktisk "bussgang" i midten til ski og lignende. Du vil uansett ganske sikkert kjøre omtrent dobbelt så mye i året hvis dere får dere Tesla, så forsikre den for minst 16.000 km. i året med en gang. :-)
NB! Jeg venter selv på en e-tron, men har A) ikke hunder B) mye erfaring som elbilist ift. lading osv. Har ingen bekymringer ift. kvalitet/barnesykdommer. Snarer tvert mot, det er litt derfor jeg bytter FRA Tesla TIL Audi.
Alternativ 2; Hvis den perfekte elbilen for deg ikke finnes enda, ref. ID Buzz, og Tesla blir for kostbart i forhold til bohovet, hva med en kremt.. hybrid? Det hender det dukker opp noen "luretilbud" på leasingfronten innimellom med 30.000 km. over tre år. Kan en Outlander PHEV fungere plassmessig? Det er ikke noen underholdene kjøremaskin akkurat, men kan gi deg litt bedre samvittighet lokalt og kanskje gjøre jobben med 1500 kg. hengervekt? Sjekk markedet for leasingbilder NØYE. Sist jeg sjekket for en slektning var det Leasplan som hadde et av de bedre tilbudene faktisk. CTC Bilpartner har også ofte noen gode tilbud. BMW/Bavaria også, hvis de har noen biler som passer plassmessig. Mercedes har hatt noen godt prisede GLe eller hva de heter, hvis de er store nok, men akkurat nå har de vel ingenting grunnet nye WLTP krav. Men det kommer nye hybrider fra alle leverandørene i år.. Ellers kommer du ikke utenom Audi Q7 e-tron, men det blir en dyr fornøyelse. Det finnes dog noen avtaler som er gunstigere enn andre der også, og det går an å overta en avtale på Finn.no
NB2: Jeg tror verditapet ved å eie elbil kommer til å bli mindre enn noen klarer å forestille seg, ettersom etterspørselen er nesten ubegrenset. Ila. en treårsperiode kommer det også moms på nye elbiler i en eller annen form. Leasing er derfor bare et alternativ hvis du skal ha hybrid/bensin/diesel, spør du meg.
Alternativ 2 har vært vurdert. Dersom vi skulle hatt hybrid, så hadde leasing fort vært det tryggeste, da det å selge en bil med to motorer fort kan bli vanskelig etterhvert. Men siden vi i hovedsak bruker bil til lengre turer, er nok ikke hybrid det beste for oss.
Det blir nok en Model S nå (med mors Transporter som arbeidshest), og så en bedre egnet elbil når det kommer med riktig pris.