meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#2656
Sitat fra: elektro på mandag 21. januar 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Norx på søndag 20. januar 2019, klokken 18:05

Noen forsikrer innbo, huset, bikkja, kona, osv.
Ikke noe galt i å kjøpe nybil for å ha den "forsikringen" og iorden...

+1

Det er mulig (men slett ikke sikkert) at det billigste er å beholde V70'en. Det vet du ikke før du har sett verditapet på den dere ev. kjøper og hele regnestykket, MEN det å kjøre ny bil har jo også en verdi i seg selv! Både i forhold til driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet og ikke minst gleden du og familien har over bilen. Jeg tolker det jo dithen at trådstarter ikke har et helt likgyldig forhold til bil.

Alternativ 1; Den korteste veien til lykke for deg er nok en godt priset, leveringsklar Model X75D (ring Tesla i dag og hør hva de har på lager) eller aller helst en brukt X90D eller X100D. De to siste gir raskere hurtiglading og litt ekstra rekkevidde. Særlig X100D, da den faktisk har 100kWh tilgjengelig batteri mens X90D har ca. 80kWh og X75D har ca. 70kWh. Det bør være mulig å finne en X90D til en overkommelig pris på Finn.no. Det er nesten ikke noe ekstrautstyr du trenger, annet enn hengerfeste og Autopilot. Finner du en fra 2016 eller senest februar 2017 har den også gratis lading. Veldig deilig å kjøre gratis, selv om det i praksis ikke er så mange 1000-lappene du sparer i året. Vit det. Kanskje bare 100-lapper.. Likevel vil det nok gi god tredjehåndsverdi. Da kan det fort bli 10.000-lapper. Se bare i nyhetene i dag "Tesla øker prisen på lading".. 5-seter gir kanskje best plass til hundene, men 6-seter gir en praktisk "bussgang" i midten til ski og lignende. Du vil uansett ganske sikkert kjøre omtrent dobbelt så mye i året hvis dere får dere Tesla, så forsikre den for minst 16.000 km. i året med en gang. :-)

NB! Jeg venter selv på en e-tron, men har A) ikke hunder B) mye erfaring som elbilist ift. lading osv. Har ingen bekymringer ift. kvalitet/barnesykdommer. Snarer tvert mot, det er litt derfor jeg bytter FRA Tesla TIL Audi.

Alternativ 2; Hvis den perfekte elbilen for deg ikke finnes enda, ref. ID Buzz, og Tesla blir for kostbart i forhold til bohovet, hva med en kremt.. hybrid? Det hender det dukker opp noen "luretilbud" på leasingfronten innimellom med 30.000 km. over tre år. Kan en Outlander PHEV fungere plassmessig? Det er ikke noen underholdene kjøremaskin akkurat, men kan gi deg litt bedre samvittighet lokalt og kanskje gjøre jobben med 1500 kg. hengervekt? Sjekk markedet for leasingbilder NØYE. Sist jeg sjekket for en slektning var det Leasplan som hadde et av de bedre tilbudene faktisk. CTC Bilpartner har også ofte noen gode tilbud. BMW/Bavaria også, hvis de har noen biler som passer plassmessig. Mercedes har hatt noen godt prisede GLe eller hva de heter, hvis de er store nok, men akkurat nå har de vel ingenting grunnet nye WLTP krav. Men det kommer nye hybrider fra alle leverandørene i år.. Ellers kommer du ikke utenom Audi Q7 e-tron, men det blir en dyr fornøyelse. Det finnes dog noen avtaler som er gunstigere enn andre der også, og det går an å overta en avtale på Finn.no

NB2: Jeg tror verditapet ved å eie elbil kommer til å bli mindre enn noen klarer å forestille seg, ettersom etterspørselen er nesten ubegrenset. Ila. en treårsperiode kommer det også moms på nye elbiler i en eller annen form. Leasing er derfor bare et alternativ hvis du skal ha hybrid/bensin/diesel, spør du meg.
Alternativ 1 er svært jo fristende, men jeg kjenner nå at jeg ikke er komfortabel med risikoen for at det blir temmelig dyrt.
Alternativ 2 har vært vurdert. Dersom vi skulle hatt hybrid, så hadde leasing fort vært det tryggeste, da det å selge en bil med to motorer fort kan bli vanskelig etterhvert. Men siden vi i hovedsak bruker bil til lengre turer, er nok ikke hybrid det beste for oss.
Det blir nok en Model S nå (med mors Transporter som arbeidshest), og så en bedre egnet elbil når det kommer med riktig pris.
#2657
Sitat fra: Espen W på mandag 21. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 09:28
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K.

Anslått rep. kost 40K hos merkeverksted kan fort reduseres til 20-30K (eller mindre) hos en god, uavhengig spesialist, og som andre nevner, enda mindre i Sverige.
(Kan man skru selv kan det i flere tilfeller reduseres til et par tusenlapper, såklart avhengig av hva som må fikses.) Ta EU kontrollen hos NAF så tidlig som du kan, så vil du få en ide'.
NAF er ikke fullt så uavhengige som de var, da de har begynt med reparasjoner selv, men mitt inntrykk er fortsatt at de ikke selger inn unødvendig fix/rep, og det pristilbudet som jeg fikk (bytte av fjærer bak på A4) var helt kurant. Jeg skrur (alt) på våre fire biler selv, så sjekket ikke rundt, men vil tro at tilbudet fra NAF må ha vært ned mot halvparten av det merkeverksted skulle hatt for samme jobb.
Jeg mekker omtrent alt selv på (seil)båt og sykkel, men på bil er jeg mer skeptisk til å pelle på/ikke brukt tid på å sette meg inn i.
Selv å bruke "bare" 20-30K på denne bilen er jeg også skeptisk til, da det vel fort kan dukke opp mer senere, og sannsynligvis ikke vil lønne seg ift videresalg/innbytte.
På den ene siden vil jo verditapet fremover med denne bilen være omtrent null, og man kan fikse mye bil for verditapeet med dyrere bil, men ettersom det er så mange usikre faktorer tror jeg trafikksikkerhet, elektrisitet og sannsynlig bedre driftssikkerhet gjør at det blir en Model S.
Forøvrig; dersom du er fatbike-espen, så hei:)
#2658
En 2014 Tesla S 85 panorama med litt over 100km til rundt 350K er jo en mulig mellomløsning. Vi får plass til hundene baki, og bagasje i takboks. Så får vi heller låne mors Transporter til transport av store ting/hengertrekk.
#2659
Ja, en ny bra bil har jo mye mer sikkerhetsutstyr enn min, og det er jo verdt mye hvis uhellet er ute...
#2660
Ah, jeg som misforstod, 5-serie blir jo mer fornuftig:)

Med vår bil-bruk har vi ikke stor fordel av elbil ift billig bomring og kollektivfelt-kjøring, og det kommer til å skje mye på elbil-fronten de neste årene, så (den kjedelige) konklusjonen er nok at det økonomisk lureste for oss er en ventebil, ja.
#2661
Sitat fra: PF på søndag 20. januar 2019, klokken 08:39
Økonomisk sett vil det billigste være å fikse v70n, har du fast ladeplass? Hvis ikke prøv å se litt rundt i området om det er mye ledige plasser.
Her hvor jeg bor er de fleste opptatt hele tiden og naboens i3 står med skjøtekabel fra kjøkkenvinduet titt og ofte.
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K. Det er rett under hva disse selges for brukt i dag. Mulig jeg kan få det noe billigere i Sverige, men siden jeg uansett må få den EU-godkjent i Norge risikerer jeg at det allikevel ikke er bra nok, og at ytteligere ting må fikses. I tillegg kommer det jo fort nye ting på en så gammel bil, eksosanlegget er oiginalt, det samme er dempere og mye annet.
Vi bor i enebolig, så ladeopplegg er en utgift som kommer i tillegg. Det kan jo hende at det blir billigere/kommer bedre hjemmeløsninger med årene, men det er en mindre "problemstilling".
#2662
Sitat fra: Sandvika på søndag 20. januar 2019, klokken 07:36
E-tron får du ikke på så kort horisont og høres trang ut for ditt bruk. x100d vil holde seg greit i pris en stund til. Har du relativt normal økonomi og lite bruk i det daglige finner du på nok ikke rasjonelle argumenter for noe annet enn å kjøpe ventebil.
Ja, E-tron er jo trangere, men siden hundene uansett fyller bagasjerommet, så blir det ikke så stor forskjell. Og muligheten for takboks er jo et pluss.
Normal økonomi og lite bruk, ja, så som du sier er nok en ventebil det mest fornuftige. Feks ville nok en 2016 Skoda Oktavia til under 300K gjøre jobben fint uten for stort prisfall.
#2663
Sitat fra: TM på søndag 20. januar 2019, klokken 07:11
En hvilken som helst bil til 700.000 som ikke har samlerverdi vil falle mye i pris på 4 år. Med så liten kjørelengde vil dessuten besparelsen til drivstoff og bompenger være neglisjerbart i forhold til avskrivning. Hvis mva frittak og avgifter nå etter all sannsynlighet er sikret ut til høsten 2021, så ville jeg heller kjøpt en stor dieselbil med høy km (eks. en BMW 5 serie som har garanti til 200.000 km) og hatt den til ID buss kommer eller satset på noe annet som bør komme innen den tid. e-tron og Model X er tross alt begge overprisede biler i utgangspunktet og i kombinasjon med svak krone er de potensielle tapsbomber.  Ønsker du likevel elbil nå, så forstår jeg godt det. Men forvent en avskrivning på minst 6-7000 kr/ mnd. Det er nok slutt på den tiden da man lett kunne selge en elbil etter 1 år uten verditap.
Prisfallet på disse vil jo som du sier være stort særlig de første årene, og disse bilene er jo sannsynligvis overpriset ift hva som snart kommer.
Men vil det egentlig være så mye mer gunstig å kjøpe noe annet? (Jeg kan ikke dette særlig godt, så korriger hvis jeg tenke feil!) Kjapt sjekket på Finn gir 2016/50km/600K, 2013/50K450K, så det kan det se ut som prisfallet på X5 er på ca 5000,- i måneden.  Vil ikke den differansen opp til 6/7K for nybil fort spises opp av reperasjons- og vedlikeholdsutgifter etter hvert som 5 år passeres? BMW har 5 år/200000km garanti, så jeg skal ikke kjøpe mange år gammel bil før alt må betales selv, dekk må byttes etc. I tillegg er det vel ikke utenkelig at fossilbiler faller mer i pris etterhvert som elbil-utvalget øker?
#2664
Hvor mye koster en ny 75D? Jeg så for meg at vi ventet litt til 100D kanskje faller litt i pris, slik at brukt 75D blir enda gunstigere..
#2665
Volvoen kan brukes ut juli. Vi kan deretter låne en Transporter som vil dekke endel av behovet. Den har ikke plass til alle, så vi måtte leie/låne annen bil til hytteturer etc., men vi klarer oss vel ut året. Prøvekjøring er nok lurt.
#2666
Vi bor i Oslo og sykler til jobb, men bruker bil til hytte på Golsfjellet, til seilbåten på andre siden av byen, til diverse turer for å kjøpe materialer til huset/turer på dynga, og noen ganger til andre langturer. Vi har barn, samt to hunder som må få plass baki, og bruker tilhenger til diverse minst 20 ganger i året. Totalt kjører vi under 8000km i året.
Planen vår var opprinnelig å beholde vår trofaste 2005 V70 til VW ID Buzz kommer i 2022, men nå kommer den ikke til å passere  EU-kontrollen uten å bruke altfor mye penger på den. Vi må derfor enten kjøpe oss en annen "ventebil" (som føles teit ettersom vi har lyst på el-bil), lease (som virker som en dårlig deal når vi kjører så lite), eller kjøpe en av de to el-bilene som er de vi ser dekker behovet vårt.
Vi har ikke lyst til å bruke mer enn nødvendig, og det ser ut som vi får det vi trenger for ca 700K.
Vi har ikke takboks i dag, så X-en er ikke diskvalifisert pga det, men et lite minus er det allikevel. Videre er vi litt bekymret for kvalitets- og service-utfordringer som vi har hørt rykter om. På den positive siden har X-en vel bedre plass, mye smarte tekniske løsninger, lang erfaring med el-bil, pluss at jeg digger selskapet.
Audi-en er vel litt trang inni, de er ferske i el-bil-gamet og e-tron er veldig 1.generasjon. På den andre siden er de et veletablert merke som er kjent for høy kvalitet og har bra med servicestasjoner.
Siden jeg egentlig ikke har lyst på noen av disse bilene, er det jeg mulig at jeg selger om 4 år når buzz-en kommer, så verdifallet er jo interessant. Det er vel vanskelig å si så mye om, Tesla kan jo finne på å plutselig gå konk, Audi-en kan finne på å ha mye barnesykdommer. Kommentarer?
(Jeg står på ventelisten til e-tron sundt midten av 5000-tallet, så de har vel kanskje ikke bil til meg i det hele tatt i år?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA