15
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 09:48 »
Praktisk bruk: Min TMX taper ca. 1kWh i døgnet på vinteren ved -10 grader (med sentry mode avslått, og vekking av bilen én gang i døgnet for å sjekke status). Det hadde vært supert om slikt kunne begrenses når bilen står parkert uten tilkoblet lader ifm at vi er på hyttetur over lengre tid. Hvor mye Ioniq5 vil tape gjenstår å se, men noe vil det være.
På båten min har jeg 2x190W effektive monochrome Victron i ramme (oppdelt med mange dioder som begrenser den negative effekten av delvis tilskygging), plassert på to forskjellige steder. Disse gir opp mot 1,5kWh i døgnet på solfylte dager (riktignok noe av tiden delvis dekket av mast/seil) ved bruk av en effektiv Victron MPPT kvalitets-regulator. Jeg tviler på at virkningsgraden på (de gjennomsiktige?) solcellene på Ioniq5 er i nærheten like effektive, og selv om de ikke blir skyggelagt, så tror jeg at den lave vinkelen til solen på vinteren nok gjør at produksjonen da blir nærmest lik null. Ved å vinkle de mot solen så vil effekten derimot prosentvis økes betraktelig, så trikset er vel å parkere bilen i en bratt sydvendt bakke:)
Miljøpåvirkning: Å produsere glass med solceller er garantert mer energikrevende enn å produsere bare glass. I tillegg kommer produksjon av kabler og elektronikk for å styre dette, samt håndtering av dette ved gjenvinning. Kanskje går det totalt i null, eller kanskje litt den ene eller andre veien. Noen stor miljøgevinst tror jeg altså ikke det vil gi, men som med alt nytt så baner det potensielt vei for bedre løsninger på sikt, samt bevisstgjør forbrukere på mulighetene for ren kraftproduksjon, så det å teste ut noe slikt kan absolutt gi positive ringvirkninger.
Og uansett er jo dette en kul "dings" som vil gi mye glede for mange nerder:)