Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kodax

Sider: [1] 2 3 ... 105
1
Garantert mange som ikke betaler depositum, og deretter mange som ombestemmer seg før kontrakt, så de som var tildlig ute uten å komme blndt de 3000 nå tipper jeg kan regne med å allikevel få bil.

2
Bil her til svigers, hvis jeg syns de burde ha den.

3
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...
Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.
Å skru opp prisen på en bil som allerede er på markedet gir dårlig reklame, men det kan godt hende den får en justering opp om ikke så lenge.
Forøvrig ikke usannsynlig at Tesla nå avventer hva som blir utfallet av momsfritaket etter valget, og så justerer priser på modellene deretter (kanskje med en "vi betaler momsen" kampanje).

4
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
« på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 19:55 »
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned, med unntak av dersom Tesla begynner å produsere mer enn det de får solgt på verdensbasis. Tesla er nå veletablert i Norge. Kjøper folk mindre her, så får de nok foreløpig solgt alt de produserer andre steder.

5
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 23:47 »
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-yoke-steering-wheel-photos/
Nesten så jeg får lyst til å oppgradere X-en min..

6
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 08:59 »
  [ You are not allowed to view attachments ]  

7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 18:54 »
Fikke denne nå:

Tusen takk.
Interessen for IONIQ 5 Project 45 har vært enorm.
Vi er overveldet (noe IT-systemene opplagt også har vært) over interessen for våre nye elbil. Vi gleder oss til å vise deg mer i tiden som kommer.

Du og mange andre er sikkert spente på om dere får reservere en av lanseringsbilene. Vi skulle gjerne kunnet gi den gladnyheten allerede i dag, men den informasjonen er ikke klar enda. Det jobbes med dette og vi vil informere så fort våre venner i Hyundai Motor Europe har oppdatert excel-arkene sine.

Vi kan i hvert fall si at du får beskjed i løpet av uken som kommer.

Ha en riktig god helg og takk for oppmerksomheten.

8
Model X / Sv: Tmx 2018,2019
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 18:20 »
...
Er fsd lov i Norge og CCS  og hw3 er ikke byggt i alle fra 2019 tror jeg..
FSD-pakka er til salgs i Norge, ja. Nytten av den er jo foreløpig veldig begrenset, men alle biler som kjøper/har kjøpt FSD får byttet til HW3 hvis bilen ikke allerede har det. (HW3 kom vel først i nye TMX med Raven-refreshen i midten av 2019.)

9
Model X / Sv: Tmx 2018,2019
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 17:10 »
Mye superlader-lading er vel heller ikke positivt.

4. Man må regne med at de som eier bilene sine selv tar bedre vare på dem enn de som har dem gjennom firma, og demo-biler blir nok ofte kjørt ganske hardt.
5. Ang bremseservice, så er det enkelt å ta den selv, så det er nok endel som gjør. Spør selger.

En ting du burde sjekke er jo om den har FSD-pakka. Da har den (eller får byttet kostnadsfritt til) HW3.
En annen ting du kan sjekke er om bilen har fått bygd om laderen (og om adapter følger med) slik at den kan lade på CSS/SuCv3. Koster vel bare 2-3000 nå, så ingen dealbreaker, men noe du absolutt burde gjøre hvis den ikke har det.

10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 16:46 »
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større

Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.

Tja, mitt solcelleanlegg fra 2013 er nedbetalt om 3-4 år så jeg er ikke enig i at det ikke er økonomi i det. Da har jeg regnet samme rente som for huslånet på kostnaden.

For tiden får jeg betalt 110 øre/kWh for alt jeg eksporterer ut på strømnettet.
Samme for mor på Hvaler; nedbetalt på drøye 10 år.

11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 12:00 »
...leker seg på gressmatta og på noen tredemøller ved hjelp av strømmen fra bilen...
Det er liksom noe som skurrer når man må ha strøm for å få en tredemølle til å fungere :laugh:

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 10:51 »
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?
Jeg tror mange som velger en Hyundai er temmelig "prisbevisste", så denne med 4WD vil nok ikke være like ettertraktet som hvis det hadde vært 2WD-versjonen de hadde sluppet.

13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 10:09 »
Og der var knappen for å bestille borte. Tipper det fort kan ta noen dager før man får beskjed hvis de skal gjøre dette manuelt.

14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 09:57 »
Stenger de den ikke, så er vel det kanskje en indikasjon på at de ikke har fått fulltegnet listen

15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 09:48 »
Praktisk bruk: Min TMX taper ca. 1kWh i døgnet på vinteren ved -10 grader (med sentry mode avslått, og vekking av bilen én gang i døgnet for å sjekke status). Det hadde vært supert om slikt kunne begrenses når bilen står parkert uten tilkoblet lader ifm at vi er på hyttetur over lengre tid. Hvor mye Ioniq5 vil tape gjenstår å se, men noe vil det være.
På båten min har jeg 2x190W effektive monochrome Victron i ramme (oppdelt med mange dioder som begrenser den negative effekten av delvis tilskygging), plassert på to forskjellige steder. Disse gir opp mot 1,5kWh i døgnet på solfylte dager (riktignok noe av tiden delvis dekket av mast/seil) ved bruk av en effektiv Victron MPPT kvalitets-regulator. Jeg tviler på at virkningsgraden på (de gjennomsiktige?) solcellene på Ioniq5 er i nærheten like effektive, og selv om de ikke blir skyggelagt, så tror jeg at den lave vinkelen til solen på vinteren nok gjør at produksjonen da blir nærmest lik null. Ved å vinkle de mot solen så vil effekten derimot prosentvis økes betraktelig, så trikset er vel å parkere bilen i en bratt sydvendt bakke:)

Miljøpåvirkning: Å produsere glass med solceller er garantert mer energikrevende enn å produsere bare glass. I tillegg kommer produksjon av kabler og elektronikk for å styre dette, samt håndtering av dette ved gjenvinning. Kanskje går det totalt i null, eller kanskje litt den ene eller andre veien. Noen stor miljøgevinst tror jeg altså ikke det vil gi, men som med alt nytt så baner det potensielt vei for bedre løsninger på sikt, samt bevisstgjør forbrukere på mulighetene for ren kraftproduksjon, så det å teste ut noe slikt kan absolutt gi positive ringvirkninger.

Og uansett er jo dette en kul "dings" som vil gi mye glede for mange nerder:)

Sider: [1] 2 3 ... 105