Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eladdin - Elbilfareren

#31
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
søndag 05. januar 2025, klokken 17:58
Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. januar 2025, klokken 12:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.


Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.
Når de blå-blå etter all sannsynlighet overtar roret til høsten vil nok Erna og Sylvi bli halshugget på samme måte som Jonas og Trygve.
#33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. januar 2025, klokken 11:22
Jeg venter på en oppramsing av andre partier og politikere som sier de tok feil om noe tilbake i tid, slik at det kan stadfestes av det er kun AP som har skjønt at i det politiske 'spillet' er man død som politiker dersom en viser 'svakhet' ved å innrømme en tidligere politisk feilvurdering, og ikke klarte å spå hvordan de 4 neste årene ville oppføre seg internasjonalt.

Jeg kan ikke komme på noen, unntatt de som har, etter å først ha nektet, innrømmet at de jukset på diplomoppgave, hatt urettmessig pendlerbolig eller stjeler solbriller i tax free, men dette er jo kun personlige 'feilvurderinger'.
#34
Sitat fra: TB på fredag 03. januar 2025, klokken 21:55Offentlige ladepunkter er gjerne offer for "Allmenningens tragedie" om prisen er for lav.
Ved lav pris er de alltid opptatt og blir en utgift for det offentlige. Tilbudet blir da fjernet.

Blir prisen for høy blir de ikke benyttet, og kan da avvikles uten store protester.
Allerede når ladeparkeringen ble avgiftsbelagt for 2-3(?) år siden, og kostet kun 5 kr/t kveld/natt og 10 kr/t på dagtid, så ble det slutt på at folk lot bilen bare stå hensatt på ladeplass frem til de skulle et annet sted.
Her hos dama i utkant-Oslo var en heldig om en kom til ledig ladeplass, og samme i Oslo sentrum.

Etter at de 8 plassene plutselig kostet 5 kr/t i i2022 har det kun unntaksvis stått bil(er) og ladet der, og det ble ikke noe bedre belegg når taksten økte til 13 kr/t, og når jeg en sjelden gang kjører i Oslo er det alltid flust med ledige ladeparkeringer.
Å begrunne økningen med behov for rullering har jeg ikke helt tillit til, og hun miljøbyråden som sykler og tildels kjører fossilbil, hvordan kan hun vite hvordan virkeligheten er for folk som kjører elbil?
#35
Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 16:55https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere
Det er jo unektelig komisk med alle de som benytter anledningen til å gi elbilfolk skamfølelse for å "slite mer på veien pga vekt" og at" vi subsidierer/betaler for elbilene deres" osv.
Som om myk gummi som ruller fremover sliter på slitelaget på veien som består av 97 % stein, og som tåler aksellast på 12 tonn, ikke tåler en Tesla med aksellast på 1.1 tonn.
Selv kjører de en nesten like tung dieselSUV med piggdekk...

Men, jeg har en kollega som bor mer sentrumsnært i Oslo, og allerede før prisøkningen for gatelading var hun på nippet til å innse at det er en dårlig pakkeløsning med nødvendig gatelading om ettermiddagen/kvelden, ut sent på kvelden/opp om natta for å flytte bilen og kanskje finne en ledig beboerparkering. Jeg tror ikke hun er alene om det.
#36
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ettermontering hengerfeste
fredag 03. januar 2025, klokken 18:42
V2L-adapter er medfølgende utstyr på hi5 dersom den er 'norsk'.
#37
Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 11:46Nå har tydeligvis Oslo kommune lagt på prisen betraktelig. 37 kr pr time på dagtid. Med en ladefart på rundt 6 kWh blir det rundt 6kr på kw.
Nær en dobling det. Når kommer Bu på banen? Oslo kommune er i ferd med steg #3 i grønt-omstillingen:
Steg #1 - få Oslo-innbyggerne over på elbil
Steg #2 - Terminer mest mulig gateparkering innenfor Ring 3
Steg #3 - Gjør elbilkjøring for Oslo-innbyggere så dyrt at folk tar kollektivt i stedet

Får du så mye som 6 kw ladeeffekt? Jeg får ca 5 kW på de firkantede stasjonene. De gamle på 3,6 kW er dårlig butikk allerede fra før, selv etter kl 20.
Edit: 35 kr/t er dagtaksten utenfor R3. Kveld/natt/morgen fortsatt 13 spenn.
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
torsdag 02. januar 2025, klokken 13:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:41Det var Premium med 19"-hjul hos Bnh. De hadde 4 stk med 67k i avslag nå før jul.
Selv ga jeg 490k for 17" med v.hjul, h.feste, Drop Off og 1. service inkludert.

Jeg opplever forøvrig en stor skuffelse ved bilen: et voldsomt ladetap. På tesla supercharger går det bort 17 % ved påfyll fra 30 %til 75 %, og på saktelading hjemme på 16 A er ladetapet hele 53 % ved lading fra 60 til 70 % soc ved 13 kuldegrader. Det tok 4t med 3,5 kW (14 kwt) tilført effekt for å fylle 6.5 kwt inn på batteriet. De første 45 min tappes også batteriet for strøm, med redusert anslått rekkevidde og redusert soc.
Jeg mistenker at det kan være batterikondisjonering, men så fort jeg startet ny ladeøkt videre opp mot 80 % skjer det samme på nytt.

Wow, det høres jo sinnsykt ut. Det kan gjerne være en feil med noe? Mangler gjerne væske? Du har altså mistet 1875 watt kontinuerlig i 4 timer på saktelading, og 5 kWh på en halvtime eller noe sånt på hurtiglading? . Høres veldig merkelig ut. Eller har du sjekket ut med verkstedet om det skal være sånn?

Det er litt "wow", ja. Hverken Bnh eller Hyundai Norge har kunnet svare om dette på tlf. De ber om e-brev, og jeg har ikke giddet det, ennå.
Dette er vel den 10ende elbilen jeg har, og er egentlig strålende fornøyd med den, men det er den første av alle hvor klattlading en times tid utenfor et handlesenter eller lignende blir meningsløst, all den tid strømmen (sannsynligvis) vil varme opp batteriet først. På alle de andre har soc gått oppover helt fra början.
I går kveld kjørte jeg 9 mil på E6 fra Rygge til Romerike før hjemmelading, og det samme skjedde ved lading fra 47 til 60 % soc: først tapping av soc, og det hele tok 3t 17m. 8,5 kwt inn på batteriet krevde 11,5 kwt ved 5 kuldegrader og lunkent batteri.

BTW, som tråden egentlig handler om: rentekampanjen på i praksis 0 % rente er over. Den er nå på på 2 % for Hyundai Flodhest (Kona). De har altså innført mer kontantrabattt på bekostning av rente-rabatt.
#39
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 02. januar 2025, klokken 12:49
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:55
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 01. januar 2025, klokken 21:30
Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:38Hva mener egentlig folk her at prisen på strøm per kWt med ALLE skatter, avgifter, nettleie osv skal, eller bør, være, og hvordan er denne prisen i forhold til hva prisen de facto var i 2024?
"35-45 øre/kwt" er vel en klassiker til glede for gamle og nye lesere.

Og det mener du dekker leverandørs utgifter for produksjon og transport av strømmen til din husvegg? Regner med at ditt forslag er da basert på at det ikke skal være noen form for skatt, eller avgift, på hverken produksjon eller transport av strømmen?

Hvor i all verden skrev jeg at det var/er mitt (personlige) forslag?
Jeg svarte på et spørsmål om hva folk flest her inne mener er en grei pris å betale for strømmen, og under 45 øre/kwt har jeg registrert at folk rundt om her og der og enkelte politikere mener er ok.

Et lite tips: prøv å forstå hva andre skriver før du kommenterer tilbake.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
torsdag 02. januar 2025, klokken 12:41
Det var Premium med 19"-hjul hos Bnh. De hadde 4 stk med 67k i avslag nå før jul.
Selv ga jeg 490k for 17" med v.hjul, h.feste, Drop Off og 1. service inkludert.

Jeg opplever forøvrig en stor skuffelse ved bilen: et voldsomt ladetap. På tesla supercharger går det bort 17 % ved påfyll fra 30 %til 75 %, og på saktelading hjemme på 16 A er ladetapet hele 53 % ved lading fra 60 til 70 % soc ved 13 kuldegrader. Det tok 4t med 3,5 kW (14 kwt) tilført effekt for å fylle 6.5 kwt inn på batteriet. De første 45 min tappes også batteriet for strøm, med redusert anslått rekkevidde og redusert soc.
Jeg mistenker at det kan være batterikondisjonering, men så fort jeg startet ny ladeøkt videre opp mot 80 % skjer det samme på nytt.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 01. januar 2025, klokken 21:30
Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:38Hva mener egentlig folk her at prisen på strøm per kWt med ALLE skatter, avgifter, nettleie osv skal, eller bør, være, og hvordan er denne prisen i forhold til hva prisen de facto var i 2024?
"35-45 øre/kwt" er vel en klassiker til glede for gamle og nye lesere.
#42
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
mandag 30. desember 2024, klokken 13:18
Jeg får de samme %-tallene som deg når jeg ser på tallene dine. 52 % av 39kwt er ca 20,3 kwt, og du må altså tilføre bilen 29,6 kwt for å lagre disse 20,3 kwt.
Du lader med tilført effekt på ca 2,45 kW (14,7 kwt/6t) serjeg av 1.-innlegget ditt.
Det kan jo tyde på at ladetap i omformeren er mye høyere enn de 3-400 W jeg antydet tidligere.
Ja, jeg tror shuko gir samme ladetap. Om du kjenner på omformeren under panseret så er den varm etter saktelading, men det er litt overraskende at du får så lite inn på batteriet pr tilført effekt. Står det ikke tall for dette i displayet bak rattet når du lader?
Min Kona 2020 64 kwt jeg engang eide viste typisk 1,8-1,9 kW i displayet/inn på batteriet når jeg ladet på 10A/2300 W på shuko.

Om det er en trøst: dagens nye Kona med aktiv batterivarmer TAPPER HV-batteriet for strøm de første 45 min på saktelading. Den bruker strøm fra batteriet og fra ladekabel til å varme opp batteriet på saktelading ved 6 gr C, faktisk, så én times påfyll på 3600 W's lading gir et ladetap på 97 % fant jeg ut i romjulen, og den første halvtimen gir et netto tap av soc og rekkevidde.
#43
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
søndag 29. desember 2024, klokken 20:21
Ladeeffekt innstilt i bilen:
Minimum = 40 % stuping av innstilt ladeeffekt på laderen.
Redusert = 10 % struping av (...)
Maksimum = ingen struping fra bilens side. Da tar bilen i mot feks 3600 W ladeeffekt dersom laderen din gir fra seg 3600 W.
Muligheten til å strupe ladeeffekten fra bilens side, er for å beskytte ladekursen mot at bilen billedlig talt blir for grådig på ladeeffekt i forhold til hva ladekursen kan gi/tåler,av en eller annen grunn.
Du får imidlertid ikke all denne strømmen inn på batteriet pga ladetap i omformeren i bilen. Mener Kona har et varmetap i omformeren på 3-400 W. Om dét er riktig så får batteriet tilført omtrent 3,2 - 3,3 kwt netto etter ladetap dersom en mater bilen med 3.6 kW. Disse 3-400 W som sløses bort i omformeren vil en ha uansett enten en lader med ladeboks som gir 1000 W eller 7200 W.
Det er altså prosentvis langt mindre ladetap jo høyere effekt du gir bilen.

#44
Kjøpe elbil? / Sv: Første elbil - eTron
torsdag 26. desember 2024, klokken 23:16
Takk for det, EciN.  :)
#45
Kjøpe elbil? / Sv: Første elbil - eTron
torsdag 26. desember 2024, klokken 11:14
Min tanke er følgende:
Dersom X5'n din er i god stand og er godt vedlikeholdt osv, så ville jeg aldri byttet den ut med en 'high end'-elbil med enda med delikat elektronikk en dieselbil ikke har. (ombordlader, omformer, batteripakke)
Det er fint lite økonomi i å bytte bare-for-å-bytte, selv om mye kan utlignes ved å lade hjemme.
Kan du tegne maskinskadeforsikring på X5'n ville jeg heller gjort det.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA