Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#106
Ladeoperatørerne trur de vinner på slik "lock in" av kunderne.
Vis man kan tappe sitt betalkort på vilken som helst hurtiglader, så blir det jo et priskrig, noe ladeselskaperne naturlig ikke ønsker.
Her må norske politiker på banen, og kreve åpne betalløsninger.
Ellers er elbiler nå på vei for fullt i tyskland, så det kommer nok straks EU lovverk kring dette.
I mellomtiden bør man styre unna hurtiglading-sirkuset via Tesla eller elbil med god rekkevidde.
#107
Toyota / Lexus / Sv: Klar tale: Toyota: – Ingen vil ha el-biler
fredag 30. april 2021, klokken 17:52
Toyota sin hydrogen strategi for Japan bygger på import av billig hydrogen producert fra australiensisk kullkraft.
For meg er det helt merkelig at en slik gigant firma trur de har en sjans å komme unden med slik tull. Det blir vel en "hydrogengate" skandale og ny ledelse.
#108
Prova att forbikoble sikringen i obc:n. Jeg hade samme feil som deg, tok 15min å fikse midlertidig, siden 15min når du vel fått tak på riktig sikring (20 dollar).
Edit: ser nå att det löste seg..
#109
Vis dette er en feil som føljd av feilaktig konstruksjon (noe de selv har konkludert), dvs ikke normalt slitage, så vil de måtte ta ansvar om følgene er potentiellt farlige. Vad skjer vis jeg blir stående uten å få ladet bilen noendsans remote på vinterstid?
I US er følgene av en slik forsummelse så ekonomiskt allvorlige, at MMC valgt å ta ansvar.
#110
Når sikringen i OBCn har gått (som følge av ustabilitet i spænningen i OBCn når kapasitorerne børjer svikte) er symptomet fast varningslampa for 12v (obc kan ikke lengre lade 12v) sammen med gul varningslampe. Langsamlading starter ikke,  grunnet selvtesten når man skal starte lading misslykkes. Men bilen går fint å kjøre frem til 12v batteriet blir urladdet.

Tok opp dette med Motorforum, og viste til feilbeskrivelse fra US. De bare viste til att generalagenten (MMC Norge) må ta slik besluttning. Ringte dem, men de spilte bare uvitendes idioter. Her må man møte dem med juss eller media, vis de skal våkne.
#111
Samme sak med OBC, i US har de utøkt garantiperiode for denne, i norge spiller de uvitendes og lar mengder med imiev gå til huggern på eiers bekostnad.
#113
En annan intressant aspekt av detta, som jeg fannt ut av for 1år siden når problemet oppsto;
OBCerne for imiev frem til ÅM 2015(?) inneholder ett kjennt komponentfeil, som leder til dette problemet (premature aging and failure).
I US har alle iMiev fått utøkt garantiperiode for OBCn til 10år.
Mitsubishi har publicert en innegående beskrivelse av problemet for US. Kanske vi bør be NAF ligge på MMC Norge, slik at vi også får dette utbedret?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10166283-9999.pdf&ved=2ahUKEwjEuZ75353vAhUvx4sKHfvBC80QFjAAegQIDBAD&usg=AOvVaw26caj9EAoRE6tHb5WL7pVM
#114
Mitsubishi 9499A656.
Det er en litt speciell type sikring som "går langsamt", fylld med sand.
Trur det er 400volt.
Kostar 12 dollar, så ikke lønt å lete etter noe annet.
#115
Jeg har hatt samme feilen. Bestillte sikringen fra mitsubishi i japan. Tok 2 måneder. I mellomtida byglet jeg sikringen, gikk fint. Nye sikkringen gikk på nytt etter 2månter. Heldigvis kjøpte jeg 2.. Den siste har gått fint i over 1 år nå, daglig bruk å lading. Vis den går kjører jeg nok med bygling, så får evt OBC ødelegges worst case.
#116
Ser ikke problemet med "bruk og kast". Problemet er at vi må få på plass effektiv og god gjennvinning av det som kastes. Som ingenjør ser jeg for meg at alt fra møbler til elbilbatterier må konstrueres på en slik måte at de enkelt kan plukkes i stykker og sepereres på helt automatisert måte.
Jeg trur vi om 20år har "gjennvinningsstandarder" med skala på "gjennvinnbarhet" akkurat som vi idag har feks NCAP. En bil som har høyere score, får lavere årlig skatt.
Når vi får med oss "big business" på circulær ekonomi, vil det skje mere på 5år, æn miljøbeveglsen fått til på 50. Dette ettersom mennesker alltid velger fremsteg og utvikling foran restriksjon og tilbakegang, det ligger i vår natur.
#117
Er det ikke dags att vi går til aksjon sammen nå? Vi bør jo kræve en fast ordning med gratis  erstattningsbil de ganger 90% rekkevidde ikke er nok (for meg blir det dyrere og mer komplisert å kjøre til hytta ellers feks). Med kostnader som børjer løpe så vil de nok starte å tenke ut en langsiktig løsning, ellers får jo vi stå for hele kostnaden her.
Noen som har fått en slik ordning allerede i det tyste?
#118
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bremserør
onsdag 20. januar 2021, klokken 11:52
Det finns specielle overganger for bremserør som kan brukes for å bytte rør helt uten specialverktøy.

Du trenger da 2st overganger, og ett erstattningsrør, så kaper du bare bort den biten av bremserøret som er rustet og erstatter med frisk stump med en slik overgang i varje ende.
Usikker på om det er lov i norge? I sverige er det meget vanligt.
Totalkostnad ca 200kr, 30min, vis du blokkerer bremsen slik att du unngår lufting.
#119
Kan bilen kjøres og hurtiglades?
Får du 12v lav-spenning varning når bilen er igang?
Avbryts lading rett etter vifta/selvtest etter noen sekunder?
Vis JA på disse, så er det nok samme feil jeg hatt,  veldig enkelt å fikse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA