Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - C_B_

#31
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
søndag 01. desember 2019, klokken 18:18
Sitat fra: GOS på søndag 01. desember 2019, klokken 17:04

Er det noen som har montert skvettlapper og skrudd i den øvre skruen? (I tillegg til de ro nedre pluggene/bolten på undersiden)

Fikk mine skvettlapper for mange måneder siden, men har ikke montert dem enda. Nå står jo vinteren for tur og det er på tide å få ræva i gir, men er usikker på om det er noe skummelt å treffe der en må skru i skrue i øvre del av skvettlapper?
Samme situasjon her. Det ryktes at selskapet skal komme med gratis skvettlapper og dermed avventer jeg litt. Tesla-gjengen sier at garantien ikke dekker plassen man monterer egen skvettlapp. Lurer på man kan la være å skru i den øverste skruen du snakker om, fordi jeg ser noen andre dyrere typer skvettlapper til mod. 3 ikke har den skruen øverst... noen meninger om det?
#32
Model 3 / Sv: Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?
søndag 01. desember 2019, klokken 09:16
Rust på bolter under baklys etter ca. 15 000 km. Mange feil på min dessverre, men de retter opp under reklamasjon enn så lenge. Jeg må inn 7-8 ganger før de klarer å rette opp alt jeg har på listen nå og antar dette tar rundt 1 år etter utlevering. Men så langt ingen alvorlige feil som har gjort at den ikke kan brukes. Ellers vil jeg si systemet med superladere og lang rekkevidde gjør at den blir eneste elbil som man kan bruke nesten normalt som fossilbil ved lengre kjøreturer. Jeg kunne ikke hatt annet enn Tesla longrange, fordi de andre merkene har alt for dårlig ladesystem mht. tilgjengelighet/ladehastighet ol. Men synes Tesla trenger å få flere superladere, f.eks. på Rygge der mange plasser var opptatt sist gang jeg var. Jeg fikk ladeplass på Rygge sist gang, men siden over halve av plassene var opptatt var normal hastighet på lading redusert til godt under 50 %. Ellers er det ikke ofte at jeg opplever slik 50% reduksjon av hastigheten på superlading.  Du kan risikere å måtte sende den inn til reklamasjon flere ganger, men du får lånebil. Mye bra/morro med bilen med bilen ellers: mye krefter, mye ny interessant teknologi++ Men de har forskjellige ting å lære også, f.eks. auto. vindusviskere er etter min mening ubrukelig. Litt redd for lakkslitasje som kan komme av steinsprut ol. ved hjul og mulig jeg må finne en løsning.  Mulig Tesla selv kommer med skvettlapper her som kan forebygge og jeg avventer dette.
#33
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 16:23
Sitat fra: begiljen på søndag 17. november 2019, klokken 15:43
Sitat fra: pekle på søndag 17. november 2019, klokken 14:57
Man burde vel aldri henge seg opp i unøyaktigheter på internett, men det jeg kommenterte på var "Det at bilen bruker 25% mer strøm..."

Det medfører ikke riktighet, det er 1/3 økning i forbruk. Men det fører helt riktig til 25% nedgang i rekkevidde.

10% økning i forbruk gir ~9,1% nedgang i rekkevidde
25% økning i forbruk gir 20% nedgang i rekkevidde
33,33% økning i forbruk gir 25% nedgang i rekkevidde
50% økning i forbruk gir 33,3% nedgang i rekkevidde
75% økning i forbruk gir ~43% nedgang i rekkevidde
100% økning i forbruk gir 50% nedgang i rekkevidde
200% økning i forbruk gir 66,6% nedgang i rekkevidde
300% økning i forbruk gir 75% nedgang i rekkevidde

Jeg er enig i at en økning fra 150 til 200 wh/km == 1.333333333 :p Grunnen til min qoute var den nye misforståelsen som oppstod etter der igjen der nestemann konkluderte med 1/3 reduksjon i rekkevidde... Hehe :)
Ble feil når du skrev 25% mer strøm når det var 33 % som var riktig og det prøvde jeg kommentere kort. Jeg slettet innlegget sekundet etterpå jeg la det inn, fordi det var unøyaktig. Ser du snappet det opp.
#34
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 13:44
Sitat fra: begiljen på søndag 17. november 2019, klokken 13:25
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 13:10
Sitat fra: pekle på søndag 17. november 2019, klokken 12:43
Er vel strengt tatt 1/3 mer :)
Ja: 33,33 % reduksjon og da får vi se hva som skjer når det blir -20. :o

Folkens, det er 25% reduksjon i rekkevidde i mitt eksempel (500km * 0.75 = 375km, altså 25% kortere rekkevidde), ikke 33%. Med 0 grader uten regn/sludd hadde tallene vært noe annet :) Det er ikke varmeapparatet som er synderen i dette tilfellet, men økt motstand pga vann på veien.

Litt tilleggsinformasjon, jeg kjørte med 18" aero-hjul men uten aero-kapslene (bruker wheel cap kit i stedenfor). Jeg har også satt på skvettlapper.
Ja, ser det nå ihht. ditt regnestykke. 1/3 så rett ut først iflg. han andre(=økning fra 150 til 200). Youtuber'n You You Xue synes jeg nevnte at rekkevidden kunne bli mer enn halvert når det ble lavere enn - 20 i Canada.
#35
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 12:08
Sitat fra: begiljen på søndag 17. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn :)
60 kwh høres mye ut på den strekningen, men vet jo ikke nøyaktig hvor langt du kjørte.
75 kwh skal jo gi omtrent 530+ mil ihht. reklamen(, men det er vel en varm sommerdag i ikke så høy fart).
#36
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før. Har LRAWD nå.
#37
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 16. november 2019, klokken 23:49
Sitat fra: castortroy på lørdag 16. november 2019, klokken 23:14
Tesla sa på telefon at kondens i lykter var helt normalt, men at man kunne bestille service time på appen. Tok et video oppta av skranglelyden som alltid skjer på den samme veien der det utføres veiarbeid
Står vel om problemer med dugg i tråden om model s. Bra du har video av feilen, fordi de etterspør det av og til.
#38
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 16. november 2019, klokken 23:05
Sitat fra: castortroy på lørdag 16. november 2019, klokken 21:06
Har dugg i lyktene foran og bak, det forsvinner over natten og kommer i løpet av dagen. Det er også to små bulker i dørlistene på 2 av dørene. Nummerskiltene er også montert noe skjevt. har også merket at ved dårlige veier er det en skranglelyd fra høyre dashbord side, mens venstre høres ingenting. Noen som har erfaring med å klage på dette?


Bilen ble hentet for 2 dager siden.
Bulker i dørlistene fikset de på min bil. Det andre du nevner må de vel også fikse under reklamasjon. Hvis skranglelyden er enkelt å vise og beskrive for dem antar jeg de klarer å ordner det greit. Men derimot skranling som skjer bare en sjelden gang kan de få litt problemer med å ordne.
#39
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 16. november 2019, klokken 20:39
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 16. november 2019, klokken 19:54
Nytter nok ikke å reklamere på nye funksjoner, men det kommer ofte en ny oppdatering som retter opp problemene.

Har du prøvd å kalibrere vindusheisen? Hvis ikke, se brukerhåndbok.

ps. Er iallfall mulig på S/X.
Kalibrering fikser det ikke. Denne kjedelige feilen med vinduet kom når den var inne til 4 reklamasjon for vindusheis venstre fremme. Den fremme venstre virker nå, dermed litt fremgang.
#40
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 16. november 2019, klokken 19:44
Prøvde å legge inn planlegg start av lading på ukedager for 3 dager siden, men problemer med å få startet lading ellers på vanlig måte da. Slo av dette med planlagt lading nå og etter mange gjentakelser med restart app og bil kom lading på igjen. Under disse gjentakelsene slo musikk i bilen seg på når jeg skulle starte lading ???. Ellers masse feil med vindusheis fremme høyre side. Inn til 6 reklamasjonen snart.
#41
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
onsdag 13. november 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 09:05
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

Aha, er kanskje derfor noen anbefaler å bruke folie under disse skvettlappene. Hvis de treffer kantstein så vil de bare gnisse inntll folien, og ikke lakken.  :)
Ellers så ser de jo veldig elastiske ute, så de bør heller ikke kunne røske opp festene, om det er det du tenker på.

Tenkte å gjøre det skikkelig, så har gått til bestilling av både disse skvettlappene og en del gjennomsiktig 3M folie fra Ebay. Overraskende billig begge deler. Nå må jeg bare finne ut om det lar seg gjøre selv å rette opp i alle de hvite prikkene som allerede har kommet nederst ved bakre hjulbuer. Har brukt QuickCarFix på en liten bulk og en liten skade i lakken som begge trolig oppstod på grunn av skrot i veibanen på autostradaen ved Napoli i sommer. Ble strøkent, men var dyrt nok, 8000 kr for begge deler. Bulken kunne jeg ikke rettet opp i selv, så den er grei, men å fikse litt på lakken selv bør da være mulig.
Har sett div. monteringer av skvettlapper på YouTube, men har til nå ikke sett noen legge folie under festene. Mange skriver at folie bør legges av flinke fagfolk, men mulig at det er ok å fikse små områder selv. Jevnlig vask under bilen blir vel viktig fremover her, fordi de har begynt med salting. Tror jeg må høre med et bilpleiefirma om hvordan man fjerner salt effektivt. Jeg er mest redd for rust og ikke så opptatt av om en liten ripe kommer i lakken.
#42
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
onsdag 13. november 2019, klokken 06:52
Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. november 2019, klokken 22:12
Sitat fra: vhw på fredag 02. august 2019, klokken 02:56
Sitat fra: awd på torsdag 01. august 2019, klokken 22:42
vhw - hvilken type skvettlapper har du satt på der?
Ser vesentlig bedre ut enn de helt flate plastplatene som selges på nett i Norge.

Fra AliExpress:

https://s.click.aliexpress.com/e/cml6uVlI

Hvordan er det å få montert disse på? Er hullene til å feste dem allerede der på bilen?

Bilen min har også fått masse små prikker som ikke lar seg polere bort i lakken nederst rundt de bakre hjulbuene. Husker ikke om det var foran eller bak de bakre hjulbuene.
Finner div. på YouTube om montering, f. eks:

https://youtu.be/158eLFPdpnM

Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

I tillegg blir vel skvettlappene mer utsatt vinterstid mht. oppbygging av is/snø på de.

Spørs hva som er bra nok: foilering på utsatte plasser ved hjul, foilering på utsatte plasser ved hjul+skvettlapp eller kun skvettlapp...

En på CarSpa i Oslo sa at jeg fikk omtrent 90 % bedre beskyttelse ved hjulene hvis jeg monterte skvettkapper.
#43
Model 3 / Sv: Skrytetråd
mandag 04. november 2019, klokken 21:56
#44
Model 3 / Sv: 3 måneders ekstra gratis supercharging - hva skjedde?
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 07:11
Sitat fra: Handyman på mandag 21. oktober 2019, klokken 20:13
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. oktober 2019, klokken 19:21
Sitat fra: pekle på mandag 21. oktober 2019, klokken 16:26
De ekstra 3 gjaldt vel bare de som aldri hadde prøvekjørt noen Tesla før?
Det har aldri vært spesifisert. All normal tolkning var at dette ble tilbudt for å minske trykket på prøvekjøring av Model 3, som også er den fornuftige måten å se det på.

Nå er det ikke noen stor økonomisk sak, men det skaper dårlig stemning og minsket tillit til Tesla. Det at noen får og andre ikke får er tilsvarende negativt.
Jeg er ikke enig i at det er en normal tolkning, men er fult klar over at noen mener det.
Det de har skrevet er følgende (klippet fra epost fra Tesla);
Tesla henvisningsprogram avsluttes 1. februar, 2019 Alle bestillinger av ny Tesla med en venns henvisningskode vil inkludere seks måneder Supercharging, eller ni måneder inkludert hvis du kjøper uten å ha prøvekjørt.
Denne teksten gjelder alle Teslaer og har ingen kobling til TM3.

Så til en tekst som gjelder tilbakelevering av TM3.
Hvis du aldri har hatt en prøvekjøring med oss, kan du levere tilbake din Model 3 innen tre dager etter levering å få full refusjon, ingen spørsmål stilt.
Her er det tilbakeleveringen som gjelder til TM3, ikke prøvekjøringen. Måten setningen før først komma er skrevet, vitner om at de mener prøvekjøring av alle typer Teslaer.
Det er men antakelig en helt bevisst, litt vag formulering fra Teslas side.
Her har de ikke beskrevet hva en Model 3 er og det kan tolkes ulikt. F.eks. hvis det er en supermodel fra USA det er snakk om blir refusjonen høyere enn bare en vanlig model... ;D ...eller kanskje de mener at man må levere tilbake sin BMW i3-modell for å få refusjon av ett eller annet.

Men seriøst synes jeg at folk skulle fått 3 mnd. ekstra SC når de ikke prøvekjørte TM3. De lurte mange kunder med å trikse litt med ordene ser vi nå og det synes jeg er dårlig taktikk. Selskapet sparte sikkert mye utgifter på at folk ikke prøvekjørte TM3 mht. at de trodde de skulle få de 3 ekstra mnd. Gi fri SC noen få mnd. er sannsynligvis mye billigere for dem enn å leie lokaler/ansatte til å adm. masse prøvekjøringer. Goodwill mister de i regnskapet hvis de ikke ordner opp i dette++
#45
Model 3 / Sv: Noe erfaring med leveringstid på lakkskader?
mandag 21. oktober 2019, klokken 11:15
Sitat fra: bakskj på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:16
Skal levere bilen i Drammen denne uken for fiks av riper oppdaget på 3-4 paneler under utleveringen i Mars. Er det andre her inne som har hatt bilen sin inne for lignende og har erfaring med hvor lenge de beholder bilen? Noe er sannsynligvis enkel polering mens en av ripene er helt ned til under grunning.

Den blir vel da sendt til Drammen karosseri antar jeg og regner med å få lånebil i perioden men greit å kunne planlegge ca når neste tur til Drammen blir.

Takk for eventuelle svar!
I tråden for model s har jeg sett noen skriver om erfaringer med Drammen K.
Tesla sa til meg at jeg ville få lånebil når min bil må til lakkering der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA