Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - C_B_

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
31
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Lørdag 16. November 2019, klokken 23:49 »
Tesla sa på telefon at kondens i lykter var helt normalt, men at man kunne bestille service time på appen. Tok et video oppta av skranglelyden som alltid skjer på den samme veien der det utføres veiarbeid
Står vel om problemer med dugg i tråden om model s. Bra du har video av feilen, fordi de etterspør det av og til.

32
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Lørdag 16. November 2019, klokken 23:05 »
Har dugg i lyktene foran og bak, det forsvinner over natten og kommer i løpet av dagen. Det er også to små bulker i dørlistene på 2 av dørene. Nummerskiltene er også montert noe skjevt. har også merket at ved dårlige veier er det en skranglelyd fra høyre dashbord side, mens venstre høres ingenting. Noen som har erfaring med å klage på dette?


Bilen ble hentet for 2 dager siden.
Bulker i dørlistene fikset de på min bil. Det andre du nevner må de vel også fikse under reklamasjon. Hvis skranglelyden er enkelt å vise og beskrive for dem antar jeg de klarer å ordner det greit. Men derimot skranling som skjer bare en sjelden gang kan de få litt problemer med å ordne.

33
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Lørdag 16. November 2019, klokken 20:39 »
Nytter nok ikke å reklamere på nye funksjoner, men det kommer ofte en ny oppdatering som retter opp problemene.

Har du prøvd å kalibrere vindusheisen? Hvis ikke, se brukerhåndbok.

ps. Er iallfall mulig på S/X.
Kalibrering fikser det ikke. Denne kjedelige feilen med vinduet kom når den var inne til 4 reklamasjon for vindusheis venstre fremme. Den fremme venstre virker nå, dermed litt fremgang.

34
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Lørdag 16. November 2019, klokken 19:44 »
Prøvde å legge inn planlegg start av lading på ukedager for 3 dager siden, men problemer med å få startet lading ellers på vanlig måte da. Slo av dette med planlagt lading nå og etter mange gjentakelser med restart app og bil kom lading på igjen. Under disse gjentakelsene slo musikk i bilen seg på når jeg skulle starte lading ???. Ellers masse feil med vindusheis fremme høyre side. Inn til 6 reklamasjonen snart.

35
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 10:31 »
Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

Aha, er kanskje derfor noen anbefaler å bruke folie under disse skvettlappene. Hvis de treffer kantstein så vil de bare gnisse inntll folien, og ikke lakken.  :)
Ellers så ser de jo veldig elastiske ute, så de bør heller ikke kunne røske opp festene, om det er det du tenker på.

Tenkte å gjøre det skikkelig, så har gått til bestilling av både disse skvettlappene og en del gjennomsiktig 3M folie fra Ebay. Overraskende billig begge deler. Nå må jeg bare finne ut om det lar seg gjøre selv å rette opp i alle de hvite prikkene som allerede har kommet nederst ved bakre hjulbuer. Har brukt QuickCarFix på en liten bulk og en liten skade i lakken som begge trolig oppstod på grunn av skrot i veibanen på autostradaen ved Napoli i sommer. Ble strøkent, men var dyrt nok, 8000 kr for begge deler. Bulken kunne jeg ikke rettet opp i selv, så den er grei, men å fikse litt på lakken selv bør da være mulig.
Har sett div. monteringer av skvettlapper på YouTube, men har til nå ikke sett noen legge folie under festene. Mange skriver at folie bør legges av flinke fagfolk, men mulig at det er ok å fikse små områder selv. Jevnlig vask under bilen blir vel viktig fremover her, fordi de har begynt med salting. Tror jeg må høre med et bilpleiefirma om hvordan man fjerner salt effektivt. Jeg er mest redd for rust og ikke så opptatt av om en liten ripe kommer i lakken.

36
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 06:52 »
vhw - hvilken type skvettlapper har du satt på der?
Ser vesentlig bedre ut enn de helt flate plastplatene som selges på nett i Norge.

Fra AliExpress:

https://s.click.aliexpress.com/e/cml6uVlI

Hvordan er det å få montert disse på? Er hullene til å feste dem allerede der på bilen?

Bilen min har også fått masse små prikker som ikke lar seg polere bort i lakken nederst rundt de bakre hjulbuene. Husker ikke om det var foran eller bak de bakre hjulbuene.
Finner div. på YouTube om montering, f. eks:
https://youtu.be/158eLFPdpnM

Mulig jeg monterer også, men er litt usikker på hva som skjer hvis skvettlappen treffer kantstein eller liknende. Kan det bli skader? Noen med erfaring på sistnevnte?

I tillegg blir vel skvettlappene mer utsatt vinterstid mht. oppbygging av is/snø på de.

Spørs hva som er bra nok: foilering på utsatte plasser ved hjul, foilering på utsatte plasser ved hjul+skvettlapp eller kun skvettlapp...

En på CarSpa i Oslo sa at jeg fikk omtrent 90 % bedre beskyttelse ved hjulene hvis jeg monterte skvettkapper.

37
Model 3 / Sv: Skrytetråd
« på: Mandag 04. November 2019, klokken 21:56 »

38
Model 3 / Sv: 3 måneders ekstra gratis supercharging - hva skjedde?
« på: Tirsdag 22. Oktober 2019, klokken 07:11 »
De ekstra 3 gjaldt vel bare de som aldri hadde prøvekjørt noen Tesla før?
Det har aldri vært spesifisert. All normal tolkning var at dette ble tilbudt for å minske trykket på prøvekjøring av Model 3, som også er den fornuftige måten å se det på.

Nå er det ikke noen stor økonomisk sak, men det skaper dårlig stemning og minsket tillit til Tesla. Det at noen får og andre ikke får er tilsvarende negativt.
Jeg er ikke enig i at det er en normal tolkning, men er fult klar over at noen mener det.
Det de har skrevet er følgende (klippet fra epost fra Tesla);
Tesla henvisningsprogram avsluttes 1. februar, 2019 Alle bestillinger av ny Tesla med en venns henvisningskode vil inkludere seks måneder Supercharging, eller ni måneder inkludert hvis du kjøper uten å ha prøvekjørt.
Denne teksten gjelder alle Teslaer og har ingen kobling til TM3.

Så til en tekst som gjelder tilbakelevering av TM3.
Hvis du aldri har hatt en prøvekjøring med oss, kan du levere tilbake din Model 3 innen tre dager etter levering å få full refusjon, ingen spørsmål stilt.
Her er det tilbakeleveringen som gjelder til TM3, ikke prøvekjøringen. Måten setningen før først komma er skrevet, vitner om at de mener prøvekjøring av alle typer Teslaer.
Det er men antakelig en helt bevisst, litt vag formulering fra Teslas side.
Her har de ikke beskrevet hva en Model 3 er og det kan tolkes ulikt. F.eks. hvis det er en supermodel fra USA det er snakk om blir refusjonen høyere enn bare en vanlig model... ;D ...eller kanskje de mener at man må levere tilbake sin BMW i3-modell for å få refusjon av ett eller annet.

Men seriøst synes jeg at folk skulle fått 3 mnd. ekstra SC når de ikke prøvekjørte TM3. De lurte mange kunder med å trikse litt med ordene ser vi nå og det synes jeg er dårlig taktikk. Selskapet sparte sikkert mye utgifter på at folk ikke prøvekjørte TM3 mht. at de trodde de skulle få de 3 ekstra mnd. Gi fri SC noen få mnd. er sannsynligvis mye billigere for dem enn å leie lokaler/ansatte til å adm. masse prøvekjøringer. Goodwill mister de i regnskapet hvis de ikke ordner opp i dette++

39
Model 3 / Sv: Noe erfaring med leveringstid på lakkskader?
« på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 11:15 »
Skal levere bilen i Drammen denne uken for fiks av riper oppdaget på 3-4 paneler under utleveringen i Mars. Er det andre her inne som har hatt bilen sin inne for lignende og har erfaring med hvor lenge de beholder bilen? Noe er sannsynligvis enkel polering mens en av ripene er helt ned til under grunning.

Den blir vel da sendt til Drammen karosseri antar jeg og regner med å få lånebil i perioden men greit å kunne planlegge ca når neste tur til Drammen blir.

Takk for eventuelle svar!
I tråden for model s har jeg sett noen skriver om erfaringer med Drammen K.
Tesla sa til meg at jeg ville få lånebil når min bil må til lakkering der.

40
Model 3 / Sv: Første møte med Teslas serviceapparat
« på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 10:42 »
Første (Rud), andre("Hjemmebesøk"), tredje(Skøyen), fjerde (Grorud) og femte(Grorud) reklamasjon(servicemøte), var greit bortsett fra:

Første(Rud): Hissig og arrogant engelsk mann som ikke hadde tid til å ta i mot kunden på en skikkelig måte. Han ville ikke ha forklaring på resten av feilene(ca. halvparten) som han servicemannen jeg snakket med først(han første ble opptatt halveis i gjennomgangen av feil og det var håpløst å fortsette med han engelskmannen). Jeg snakket med de når jeg hentet bilen for å høre om det hvilken fremgangsmåte det var for å heve kjøpet, fordi de hadde ikke klart å fikse det at bassen på anlegget ble borte av og til+masse lakkfeil. De virket rotete vedr. det siste, fordi de sendte meg hit og dit i butikken og jeg måtte sitte å vente ca. 30 minutter tilsammen. Fikk tilslutt delvis forklaring på det, men bestemte meg for å avvente deres innrapp. av feil de gjorde sentralt mht. bassfeilene.

Andre(hjemme): Hyggelig serviceperson, men han greide ikke fjerne virbrasjonslydene vi hørte under testkjøringen. Jeg fikk inntrykk av at det var lite å få ut av et slikt hjemmebesøk. P.g.a. flere ting jeg ønsket å reklamere ville det vært bedre at Tesla service hentet bilen hjemme hos meg og satt igjen en lånebil. Men mulig andre får mye mer ut av hjemmebesøk slik.

Tredje(Skøyen): Kjørte direkte inn på verkstedet, men de som var der trodde ikke at jeg hadde feil med vindusheis. De var unge, virket ferske med lite erfaren mht. kundebehandling/feilretting. Feilen skjer bare etter at den står stille en stund og de ba meg da å vise på video i stedet. Synes de var litt frekke/oppstanasi mht. at de sa det var nok jeg som trykket på knappen feil. Kjedelig å få slik tilbakemelding særlig mht. av det hadde vært mye feil med den nye bilen allerede. Andre feil jeg ville ha de til å se på var tidligere feil med basslyden på anlegget. Sistnevnte feil hadde ikke de greid å fikse på Rud og sendt av dem inn som sak "sentralt" til Tesla-selskapet. De skulle kontakte meg per tlf. når denne feilen hadde blitt behandlet sentralt, men jeg hørte ikke noe. De på Skøyen sa de hørte ikke noe feil med bassen og sa at slikt kan ofte ordnes via oppdateringer. Dermed tok de ikke bilen inn til service og jeg måtte hjem å lage video av feilen med vindusheisen. Bassen håper jeg er riktig nå selv om Tesla tidligere mente at den var feil. Synes ikke noe særlig om det å ikke bli trodd vedr. feilen med vindusheisen og synes det skulle tatt en mer proff. test av lydanlegg(ikke bare synse...). Ikke mulig å finne parkeringsplass på Skøyen er også negativt.

Fjerde(Grorud): Hun jeg snakket med først var skikkelig sur/nebbete/frekk i opptreden. Hun satt ved det bordet nærmest inngangen og virket ikke interessert. Hun ordla seg som om det var en selvfølge at jeg måtte vite at de hadde ny rutine med servicemottak/køsystem. Jeg viste ikke at jeg måtte stå i en kø på høyre siden av butikken for å levere bilen. Har snakket litt med henne før en gang, virker ikke som hun har peiling på faget og er frekk i stedet. Har inntrykk at det er noen som får jobb der uten å være egnet. Jeg brøt ganske raskt av hennes kommunikasjon, fordi jeg måtte ville forte meg i køen inn til service. De andre rundt la merke til at jeg bare reise meg og gikk da hun oppførte seg slik. Jeg fikk inntrykk av at de andre som jobbet der skjønte at hun hadde dårlig oppførsel(synd at dama ødela for de andre som jobbet der.). Måtte dessverre vente nesten 1 time i kø, for kun å levere og gå gjennom feilene. Grei han som tok i mot bilen og han tok seg god tid å skrev også ned noen ekstra feil som hadde kommet etter at jeg bestilte time. Dessverre 10-15 minutter å vente i kø for utlevering av lånebil også. Jeg tror de kan effektivisere dette kø-systemet mye. F.eks. har jeg ofte forklart feilene i detalj før jeg leverer bilen og det blir bare repetisjon at de skal få de forklart igjen. De hadde glemt å rette 1 ting(=se over lakkskader jeg fikk under utlevering) da jeg fikk bilen tilbake og vindusheisen virket ikke ennå. De sa vindusheisen trenge litt tid på å kalibrere, men det skjedde ikke.

Femte(Grorud): Jeg kom ca. 1 time før servicetime, fordi sist gang måtte jeg vente en time i bilkøen til verkstedet. Jeg kom inn 5-10 minutter etter tidspunktet for service. De må gjøre noe med dette kø-systemet, fordi det fungere lang fra optimalt. Men slipper å vente mange mnd. på service som kunder før. Vindusheisen fikk de ikke fikset denne gangen heller og rust under plastskrue under baklys var ikke fikset helt. Bilen ble stående på servicesenteret parkert ute flere dager før de så på den og hva er da vitsen med å ta den inn. De skylte på at det var mange i drop-inn og jeg sa at de i stedet måtte prioritere de med bestilt time. Men de på tlf. skjønte ikke at jeg kunne kreve at jeg kom før drop-inn-tilfellene. (Høres ut som ut som en vurdering en umoden fjortis gjør synes jeg.)

Etter siste service fikk jeg tilsendt spørreskjema på e-post om min opplevelse av siste service. Jeg satte laveste scoring og tok opp bl.a. de to feilene som ikke var utbedret.

Ble etter noen dager ringt opp av noen på "Grorudbutikken". Han var hyggelig, virket ganske proff. og sa at de skulle ta den inn igjen og forklarte bedre hvordan de skulle rette feilene på en bedre måte.

Ellers hadde de glemt saken min ang. lakkskader over 6 mnd. og dette oppdaget de først når jeg purret på fremgang. Dermed sier de at jeg må vente 6 mnd. i tillegg. Dette med at jeg må vente nye 6 mnd. ekstra på lakkeringsverksted er veldig uproft og skulle ordnet det på en annen måte synes jeg.

Mye negativt her, men er positiv ennå siden det ellers er ok folk å ha med å gjøre. Jeg var forberedt på litt skjeve lister ol. og tenkte de hadde lært iforb. masse småfeil iforb. lansering model s, men ser ut som om de trenger noe år før de ordner dette. Ellers ikke bra at jeg under de 2 siste service glemmer å lade bilen. Jeg måtte ringe inn en gang for å få de til å lade mht. det hadde kommet under 10 %.

Jeg er faktisk veldig tålmodig og hyggelig mot dem, fordi jeg tror det er best for at det ikke skal bli flere forsinkelser osv.

41
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
« på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 23:49 »
Ladehastigheten øker og rekkevidden minker. Håper det alt i alt nå gjør at man kommer raskere frem på langtur og at det ikke sliter mye på batteriet.

42
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 09:52 »
Dere som har model 3, opplever dere samme reduksjon som Bjørn?
https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Mange har det i følge kommentarfeltet til innlegget hans i hvert fall.

Mener jeg har reduksjon(LongRange/21 000 km), men har ikke finregnet på det. En annen jeg kjenner som har samme bil som meg synes også det har blitt reduksjon(han har kjørt bare noe få tusen km).

Jeg er spent på hva Bjørn finner ut videre.

43
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
« på: Mandag 14. Oktober 2019, klokken 15:22 »
TeslaBjørn gjennomførte en rekkeviddetest i går etter 38k:

            https://youtu.be/7DxQdin5qUw

7 % tap er vel ekstremt mye. Han tror mye av tapet skjedde over natta iforb. med en softwareoppd.

Se f.eks. på klippet fra 1 time 40 min. og 55 sekunder for å høre vurdering.

Han skulle ta dette opp Tesla og jeg er spent på tilbakemeldingen han får.

Han korrigerte beregningen til 6 % i en ny video, men mye allikevel:

https://youtu.be/QTOaDolXJXU



44
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
« på: Mandag 14. Oktober 2019, klokken 07:50 »
Sikker på at di så på denne skruen?
Lubricated liftgate bolt - As designed after repair sier jo at di sjekket noe helt annet..
Jeg skrudde av plastskruen på begge sider over baklysene og viste de rusten. Ellers hadde jeg ikke noen reklamasjon av noen annen bolt der. Enig i at beskrivelsen de skrev var upresis og jeg skal dobbeltsjekke hva de gjorde i morgen. Bra at de ikke jobber som kirurger hvis de ikke operer som anvist.

Det er folk som har fått amputert feil ben...
De hadde tatt bilder selv av rusten under den plastskruen på baklysene sa de per. tlf. nå. Da hadde de heldigvis funnet de rette boltene, selv om det var litt uklart beskrevet i skjemaet jeg fikk etter reklamasjonen. Denne rustfjerning foreslo jeg i ny reklamasjon at de burde få et lakkeringsverksted til å gjøre, fordi de har bare gjort litt av jobben(hvis de hadde jobbet som kirurger hadde de altså bare amputert begge føttene halveis).

Tesla-Bjørn hevder(etter 38k) i en test i går at bilen har fått "amputert" rekkevidden ca. 7 % over natten iforb. en Software-oppd. Klager man på dette får man kanskje helpolering av bilen slik at det blir mindre luftmotstand.

45
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
« på: ſøndag 13. Oktober 2019, klokken 21:05 »
Sikker på at di så på denne skruen?
Lubricated liftgate bolt - As designed after repair sier jo at di sjekket noe helt annet..
Jeg skrudde av plastskruen på begge sider over baklysene og viste de rusten. Ellers hadde jeg ikke noen reklamasjon av noen annen bolt der. Enig i at beskrivelsen de skrev var upresis og jeg skal dobbeltsjekke hva de gjorde i morgen. Bra at de ikke jobber som kirurger hvis de ikke operer som anvist.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10